Heeelp nieuw paard gekocht ruin leees

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jarmo

Heeelp nieuw paard gekocht ruin leees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 17:11

Help mij asjeblieft,

Ik heb een ruin gekocht, een Fjord, en wij hebben een pension
Jarmo is erg sterk. In het begin hadden we nog geen klanten, toen ging alles nog goed, gisteren kwam er een merrie en die is meteen hengstig geworden, Vandaagg is dit gebeurd:

Ik wou jarmo uit de wei halen om te rijden, en de eigenaar van dat pension paard was er ook bij en toen had ik hem uit het weiland en toen ging hij in een galop er vandoor en sprong over de omheining, We hadden het wel goed gekregen maar wat moet ik doen om hem wat rustiger te maken, er was een persoon en die zei dat ik een hengstenhalster nodig had, maar wat denken jullie wat het beste voor jarmo is?

Groetjes en alvast bedankt!
/3 /3

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:35

ja idd een correctie halster zou wel kunnen helpen, maar als een fjord zich sterk maakt dan hou je
hem ook niet met een correctie halster ben ik bang.
anders proberen met een hoofdstel.
dan heb je misschien nog iets meer te vertellen.
wij hebben ook een paar fjorden op pension gehad, hebben nu nog 1.
en het blijft uitproberen om ze bij je te houden.
ze zijn gewoon zo gigantisch sterk en sommigen zo ontzettend lomp.
ik hoop dat het je gaat lukken, veel succes.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:38

het is een kwestie van consequent zijn, netjes naast je laten lopen
en niet door laten drammen desnoods inderdaad een hengsten ketting
en een zweepje meenemen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:39

Hengstenketting zou ik proberen.. En anders inderdaad maar een bitje in en eventueel dán de hengstenketting er nog weer aan.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:43

Hier heb ik de eerste keer een zweepje mee genomen. Paard was onopgevoed en had door dat hij bere sterk is. Hij mocht met zijn hoofd niet verder komen dan mijn schouders, liep hij voor me en reageerde hij niet op druk van het touw, stopte ik hem, al dan niet me behulp van mijn zweepje (tik op de borst). En zette ik hem achteruit. Voor mij hielp vooral dat in zijn achteruit zetten erg goed, ze moeten zich dan onderdanig gedragen. Overigens heb ik ook wel eens voor het achteruit het zweepje gebruikt, wil gewoon op druk van mijn vinger hem in zijn achteruit hebben.

Sloeg overigens echt niet hard, maar het ligt natuurlijk wel een beetje in hoeverre hij onder de in druk is van dingen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:43

Iemand met ervaring. Heb je iemand in je omgeving die je eventueel zou kunnen begeleiden in het opvoeden van die fjord? Je kunt dat het beste bereiken met grondwerk, maar dan heb je daar wel begeleiding bij nodig. Een hengstenketting is symptoombestrijding en brengt je helemaal nergens, daar stop je het gedrag namelijk niet mee :n. Koop in ieder geval een touwhalstertje, daarmee heb je sowieso al meer te vertellen als ie wat uithaalt. Verder moet je hem gewoon gaan opvoeden :j.

hyppolyte

Re: Heeelp nieuw paard gekocht ruin leees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:48

@xjosee, als je wacht met corrigeren totdat het paard al voor je loopt ben je al te laat, hij moet achter je blijven lopen.
Wat een goede oefening is, voor je paard uitlopen met een wat langer touw (leadrope is hiervoor het handigst), dan ineens abrupt stilstaan en beide armen uitslaan terwijl je het touw vasthebt. Wat je daarmee bereikt is dat je paard op jou gaat letten, achter je blijft lopen en dus leert te stoppen op het moment dat jij stopt. Dit gewoon een aantal keer oefenen totdat het goed gaat. In principe snappen ze het al vrij snel, dus als je dat een week lang elke dag een paar minuten doet (wel totdat ie dus reageert he), dan is dat al een stapje in de goede richting.

Een bit inhangen met een hengstenketting is pure onzin, je moet controle kunnen houden omdat hij je als leider ziet, niet omdat je anders zijn bek kapot trekt.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:52

Liesje89 schreef:
Hengstenketting zou ik proberen.. En anders inderdaad maar een bitje in en eventueel dán de hengstenketting er nog weer aan.

Sorry, maar daar ben ik niet mee eens. Met een hengestenketting los je het probleem niet op.
Je helpt het paard daar niet mee om z'n gedrag te veranderen. Het paard moet voor jou respect krijgen, en naar je willen luisteren.

Lees anders dit topic even door: [RT-D] wat te doen tegen een sterk paard ?.
Daar staan veel nuttige tips in die je kan gebruiken! :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:35

TinekeHorses schreef:
Liesje89 schreef:

Sorry, maar daar ben ik niet mee eens. Met een hengestenketting los je het probleem niet op.
Je helpt het paard daar niet mee om z'n gedrag te veranderen. Het paard moet voor jou respect krijgen, en naar je willen luisteren.

Dat is wel zo, maar dit probleem is ook niet iets wat er van de een op de andere dag uit is.
Natuurlijk is een hengstenketting geen oplossing voor de langere termijn, maar voor nu in ieder geval een redmiddel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:49

Hem vasthouden aan de neusriem/kinriem van het halster en zodra hij harder gaat dan jij wil of zodra hij weg wil zet je je elleboog in zijn hals (als hevel) en buig je dat hoofd naar je toe. Wanneer het paard gebogen is zal hij minder makkelijk weg kunnen rennen.

Alternatief: een flinke stap achteruit en 'm omtrekken. NIET opzij stappen, NIET naar voren stappen. ACHTERUIT, ga vlak naast z'n flank staan. En trekken wat je kan. Je moet 'm bij je houden, het idee is dat van een heeel klein voltetje. Moet je wel snel voor kunnen reageren, zodra hij van je af wendt of snelheid maakt ben je te laat.

Wees vooral niet te bruut, maar ook zeker niet te lief. Gewoon zo krachtig optreden als nodig is. Duidelijk zijn heet dat.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:02

Ik weet niet hoor, maar waarom laat iemand in godsnaam een meisje van 12 een pony uit de wei halen wanneer hij dit gedrag vertoont?

Als je het mij vraagt moet een volwassene met enig verstand van paarden opvoeden even met Jarmo aan de slag, zodat hij doorkrijgt wat de bedoeling is van aan een halster lopen, en bruut als het klinkt, een meisje van 12 kan dat niet.
Als jij ontzettend boos bent en hem een mep verkoopt/aan het halstertouw trekt zal hij dat hoogstens als een irritatie zien zolang hij geen respect heeft voor mensen waardoor hij lekker door zal gaan met zijn eigen zin doorzetten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:24

Ben wel ene kant eens met Julius... een fjord is sterk, zeker een hengst...
Als hij dit doet raadt ik je sterk aan om iemand anders die volwassen is en sterker in de schoenen staat t paardje te halen..

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:06

Bedankt voor jullie reacties, nu heb ik ook nog een x gehoord dat ik met natural horsemanship bezig moet gaam, is dat ook mogelijk?

heel erg bedankt!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:10

Dat is wat ik opnoemde, maar je moet echt zorgen dat je een ouder iemand vindt die je daarin gaat begeleiden, als je dat niet hebt dan kan NH ook heel erg verkeerd aflopen en ben je nog verder van huis. En als iemand het ooit heeft over het doen van een join-up, NIET DOEN!!!! Dat moet je echt aan de ervaren mensen overlaten. Jij kunt met hulp van iemand echt die fjord wel in het gareel krijgen, maar dan moet je niet in je eentje gaan lopen prutsen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:17

Les nemen in grondwerk en je paard opvoeden, dat lijkt mij de beste oplossing. Met een hengstenketting verberg je het probleem alleen maar tijdelijk.

Ik heb ook een hengstenketting, maar na een paar keer gebruiken had mijn paard al een smerig trucje om er alsnog onderuit te komen. Mij onderuit schoppen en dan raar gaan doen :')

Ben op gegeven moment naar buiten gegaan met een touwhalster om en zo'n carrotstick bij me. iedere keer dat Meneer voor me uit wilde stormen, corrigeerde ik dat met m'n stem, kort rukje aan 't touw en een tikje tegen z'n borst. Al gauw was het tikje niet eens meer nodig. En tegenwoordig loopt m'n paard gewoon netjes met me mee.

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 01:53

Wat al vele zeggen grondwerk. Ga daar eens mee aan de slag. Zeker om respect te krijgen. Evt clickertraining. Dat werkt bij paarden ook heel goed. Vriendin van me heeft ook een hengst en daar werkt dat super bij.
In ieder geval heel veel succes welke stap je ook neemt. Ken je gevoel wel plaatsen. Ik had ook zo'n bandiet. Nu gelukkig heel braaf.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:55

Waar woon je?
Misschien kan ik je komen helpen?

http://www.wemmenhoeve.nl staat wel meer info. Ik train veel met grondwerk e.d.

Groetjes!

Asylum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:03

Mioux schreef:
Ben wel ene kant eens met Julius... een fjord is sterk, zeker een hengst...
Als hij dit doet raadt ik je sterk aan om iemand anders die volwassen is en sterker in de schoenen staat t paardje te halen..

t is een ruin :D

Idd goed op laten voeden door iemand die dat kan. Niet alleen uit de wei halen. Ik snap dat je je pony niet altijd door iemand anders wil laten pakken, zeker niet omdat het zo simpel lijkt, maar zo gebeuren er ongelukken. Neem desnoods eerst een volwassene mee als je hem gaat halen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:11

Iemand anders 't paard laten pakken is ook een optie ;) Heb wel eens gehad dat ik een paard op stal (ook een fjord) niet meer durfde/kon mee te nemen. De rukte zich namelijk zo los. Eerst dacht ik 'ik hou vast', maar dan sleurt ie je dus het hele terrein over in galop...

Heb de staleigenaar dat paard dus maar binnen laten zetten, tot het paard doorhad dat ie gewoon mee moest lopen. Toen ben ik het zelf weer gaan proberen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:35

Is 'ie normaal wel braaf? Of doet hij dit vaker?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:10

Liesje89 schreef:
TinekeHorses schreef:

Dat is wel zo, maar dit probleem is ook niet iets wat er van de een op de andere dag uit is.
Natuurlijk is een hengstenketting geen oplossing voor de langere termijn, maar voor nu in ieder geval een redmiddel.

Voor nu ook niet.
Je kan beter nu beginnen met grondwerk, in plaats van eerst een hengstenketting eraan hangen totdat het helpt en daarna pas met grondwerk beginnen.

@TS; Heb je iemand gevonden die je kan helpen, en al wat ervaring heeft met grondwerk/NH?
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 09-08-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:14

LiCaJa schreef:
Bedankt voor jullie reacties, nu heb ik ook nog een x gehoord dat ik met natural horsemanship bezig moet gaam, is dat ook mogelijk?

heel erg bedankt!!

_O- Laat hem eerst maar even op de traditionele naar je luisteren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:22

shilady schreef:
LiCaJa schreef:

heel erg bedankt!!

_O- Laat hem eerst maar even op de traditionele naar je luisteren

Traditioneel als in bitten en hengstenkettingen? Dat is een krachtmeting aangaan. Leuk om te zien als toeschouwer, maar die fjord gaat dat met 2 hoefjes in de neus winnen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:36

Traditioneel als in : Hem even goed op zn plaats zetten
Maarja een 12 jarig meisje heeft ook niet alle kracht van de wereld
dus zou het zelf door een war ouder iemand laten oplossen ipv een poging tot NH doen :P

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:13

shilady schreef:
Traditioneel als in : Hem even goed op zn plaats zetten
Maarja een 12 jarig meisje heeft ook niet alle kracht van de wereld
dus zou het zelf door een war ouder iemand laten oplossen ipv een poging tot NH doen :P

En hoe bedoel je dat? Een flinke ram geven, tik op z'n neus?
Ik denk toch echt dat je beter geen gevecht aan kan gaan, ook niet als volwassene. Het paard wint het toch wel.
Dan kan je beter 'een poging tot NH doen'. :)