6 jarige merrie met trauma?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

6 jarige merrie met trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:06

Hoi :)

Graag jullie tips&adviezen m.b.t. een 6 jarige merrie waar ik nu een jaar
mee bezig ben.

Het verhaal;
De merrie is vorig jaar door vrienden gekocht. Haar vorige eigenaar zag geen toekomst
in het beestje en wilde haar eigenlijk voor de dood weg doen. Waarom? Eigenlijk vond
hij dat ze niet deugde en 'gevaarlijk' was.
Waarom? Omdat ie het volgens mij volledig verkeerd heeft aangepakt; ze is bij hem geboren,
heeft 4 jaar in het land gestaan, is toen uit het land geplukt om te worden beleerd. In 4 weken
moest dat maar even klaar en toen ze in die 4 weken onder het zadel de raarste en meest
gevaarlijk capriolen uithaalde, is ze weer in het land gezet. Stempel; "gek".

Huidige eigenaren wonen naast het land waar de merrie in stond en kwamen aan de praat met
de vorige eigenaar. Om een lang verhaal kort te maken; de merrie verhuisde naar een land verderop.
Van het begin af aan ben ik erbij geweest. Ze was rillerig, vertrouwde niemand. Je kon niet normaal
om haar heen lopen; ze volgde je overal met haar hoofd. Als je langs haar liep draaide ze mee om
je volop in de gaten te kunnen houden. Als het lukte wel bij haar achterhand te komen stond ze
met haar staart aangeknepen en in de startblokken om te vluchten. Iedere aanraking zorgde voor een
siddering door haar lijf; ze rilde bij alles wat je deed. We zijn begonnen met poetsen, knuffelen, aanraken
en liefkozen. Daarna beetje longeren, zadeltje er af en toe op en ik heb er inmiddels zelfs al op gezeten.
Het is nu het liefste paard ooit. Ik kom woorden te kort om echt goed te omschrijven hoe zo'n lief paard
het is geworden. Een ontzettende knuffel, wil het liefst de hele dag bij mensen zijn.

Het probleem; ze blijft rillerig. Bij d'r voorhand vindt ze alles prima, maar zodra je bij midden- en achterhand
komt blijft ze wantrouwend. Wel braaf en te vertrouwen overigens. Ik ben op stal zo veel mogelijk om haar heen
aan het hangen, letterlijk; ik raak haar overal aan, hang tegen haar aan, leg m'n arm over haar heen op alle
plaatsen. Op die manier wil ik het voor haar normaal maken om van alle kanten benaderd te worden.
Longeren doen we nog steeds 5 dagen in de week. Ik gebruik soms touwen om over haar heen te gooien en
ik leg vaak een deken over heen en haal hem weer af. Geen rare dingen, gewoon alles normaal maken.

Het erop stappen en een rondje stappen op haar rug gaat prima, maar zodra je je benen iets te veel beweegt
is ze weg.

Ik zou heel graag tips hebben om het rillerige eruit te krijgen. Ze gaat nog steeds vooruit, ze gaat meer en meer
goed vinden, maar ze is er nog lang niet.

Zijn er mensen met ervaring die mij handige tips kunnen geven?

tamary

Re: 6 jarige merrie met trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:12

Volhouden zoals je bezig bent, al zou ik eerst alle spanning op de grond er uit willen hebben voordat je er weer op gaat. Kan je trouwens wat je nu doet met deken/touw/etc. ook als je naast haar op een krukje staat?
Met rijden iemand zoeken die je kan helpen, zodat je gymoefeningen op haar rug kan doen, been overzwaaien, tenen aanraken, enz. Gewiebel van je benen oefenen met gevulde spijkerbroek in het zadel bv.
Maar neem vooral de tijd, heel veel tijd.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:54

@ Tamary; bedankt voor je reactie. De tip van de gevulde spijkerbroek is een goeie, dat ga ik eens proberen!

Meer mensen met tips?

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:58

gewoon door gaan de aanhouder wint

tiswatofnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:03

Super wat je al bereikt hebt!! Gewoon rustig door oefenen.
Die spijkerbroek is een idee als hij er maar niet af kan want dan zijn de rapen gaar natuurlijk.
Dan kun je weer opnieuw beginnen met vertrouwen winnen...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 18:05

Moet idd de spijkerbroek goed bevestigen, maar dat gaat wel lukken. Ik ga het zeker proberen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:06

Een paard wat zo een knauw opgelopen heeft heeft heel veel tijd nodig om weer vertrouwen te krijgen. Je bent al goed op weg. Rustig verder gaan met wat je doet. Rust, geduld en liefde. en dan komt de rest vanzelf goed!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:12

Bloed laten afnemen en nakijken op het magnesiumgehalte.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 18:15

Albert schreef:

Want?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:19

magnesium te kort kan stress verergeren
Weet eigenlijk niet of je sowieso geen magn. kan bij voeren.
Weet niet of een overschot ook gevolgen heeft!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:22

Ik heb geen enkele tip, maar wilde je complimenteren met je aanpak.
Stoer!!! Heerlijk voor het diertje om iemand als jou tegen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:28

Ga door zoals je bezig bent, ben het met Tamary eens. Ik zou het op de grond eerst helemaal oke willen hebben en dan een stap verder. In het verleden is het allemaal te snel geaan begrijp ik uit je woorden, probeer dat te voorkomen en geef het dier tijd, tijd en nog eens tijd.

lisanneVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:31

gewoon door gaan hoe je nu bezig bent,
je paard krijgt zo vertrouwen in jou en zo gaat dat rillerige er af.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:22

rindin schreef:
Albert schreef:

Want?

Citaat:
Magnesium is sterk betrokken bij het neuromusculair functioneren. Bij een tekort aan magnesium zijn de spieren de eerste plaats waar de hoeveelheid magnesium zal afnemen.

Calcium speelt een rol bij het aanspannen van de spieren, magnesium is nodig om de spieren weer in de rusttoestand te laten terugkeren.

Nerveusheid
Magnesiumtekorten uiten zich snel in nerveusheid en een onvermogen om te ontspannen. Voor de eigenaar lijkt het vaak alsof het paard niet mee wil werken.
Spierpijn
Het onvermogen om spieren te ontspannen leidt vaak tot spierpijn en overgevoeligheid.
Spiertrillingen
Spiertrillingen wijzen op een gestoorde prikkeloverdacht. Ook hartritmestoornissen (hartkloppingen) zijn vaak een teken van een magnesiumtekort.
Spierbevangenheid
Een overschot aan calcium of een tekort aan magnesium kan bovendien leiden tot het tijdelijk "op slot gaan" van de spieren: "Recurrent Exertional Rhabdomyolosis" of "RER".

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:24

Albert geeft een teveel aan magnesium ook problemen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:49

Citaat:
Voedingssupplement magnesium

Magnesiumtekort leidt tot prikkelbare, nerveuze en snel vermoeide paarden, bovendien treden spiertrillingen op en is er een verhoogde kans op hoefbevangenheid. Reden genoeg om je paard een voedingssupplement met magnesium te voeren. Het kost bijna niets en het lijkt de oplossing om een tekort te voorkomen. Of toch niet?

Magnesium

Voorzichtigheid is geboden, niet elk supplement is van goede kwaliteit en een overdosis magnesium veroorzaakt diarree, hart- en nierproblemen. De enige manier om zeker te weten of jouw paard een magnesiumtekort of -overschot heeft is door bloedonderzoek uit te laten voeren.

Dierenarts Kees Kalis verdiept zich in Nederland in magnesiumtekort bij paarden. Meer dan 50% van de zieke dieren blijkt een tekort aan magnesium te hebben, bij gezonde dieren is dit bij 25% van de paarden het geval. Risicovol, want de magnesiumreserve van paarden zit in de botten. Bij een tekort wordt magnesium uit de botten gehaald en dit verzwakt de botstructuur.

Toch is het niet verstandig om zomaar een supplement bij te voeren. Het etiket op de verpakking van een voedingssupplement is vaak onduidelijk. De opname van magnesium is ook niet alleen afhankelijk van het magnesiumaanbod. Zes dierenartsen aan de College of Veterinary Medicine (Ohio) onderzochten de magnesiumopname en effecten bij paarden. De magnesiumopname blijkt afhankelijk te zijn van andere supplementen. Zo neemt de magnesiumopname bij het voeren van extra zout toe en bij een overschot aan calcium en fosfor af.

In voedingssupplementen zit vaak vooral kalk. En kalk onderdrukt de benutting van magnesium. Het probleem wordt niet opgelost, maar juist vergroot. Kalis vertelt hoe hij erover denkt. ,,Het is volgens mij niet een kwestie van wat paarden te weinig krijgen, maar van wat ze te veel binnen krijgen, waardoor de magnesium niet wordt opgenomen.” Wat Kalis betreft is er grootschalig onderzoek nodig naar de invloed van kalk op magnesiumopname door paarden.

Daarom dus eerst bloed laten trekken en controleren om vervolgens iom de DA verder handelen.
Het tekort kan bijv. ook ontstaan door een overschot aan andere mineralen...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:21

Het is niet zo dat het paard onmogelijk kan ontspannen; in tegendeel, als je gewoon rustig met d'r aan het kroelen bent valt ze zowat in slaap. En ook aan de longe kan ze prima ontspannen, zo lang er maar geen onverwachte dingen gebeuren. Denk niet dat magnesium een probleem is bij haar :)

(ik heb nog wel een foto van d'r terwijl ze door de tandarts behandeld wordt; een meer ontspannen paard moet nog geboren worden :P )

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:27

Die van mij krijg oko magnesium maar dan tegen spierpijn en alleen na zware inspanning.

Ik denk dat je al heel goed bezig bent. Kijk eens hoe ver je al bent gekomen! Als je je geduld goed blijft waren en op deze voet door blijft heb je over een jaartje een super dier! het moet eigen worden. Hoe reageerd ze op longeren met de stijgbeugels los zodat die klapperen?

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:57

Ken dit probleem heb namelijk zelf ook een paard die het nodige heeft meegemaakt.
Mijn paard heb ik als 6 jarige gekocht en is nu inmiddels 11 jaar in mijn bezit op dit moment heb ik hem 80% verbeterd meer verbetering zal er niet meer komen.
Heel veel rust, geduld en tijd is hiervoor nodig, doe zeker geen gekke dingen die het paard niet kent!
Succes!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:55

Marcella_e schreef:
Die van mij krijg oko magnesium maar dan tegen spierpijn en alleen na zware inspanning.

Ik denk dat je al heel goed bezig bent. Kijk eens hoe ver je al bent gekomen! Als je je geduld goed blijft waren en op deze voet door blijft heb je over een jaartje een super dier! het moet eigen worden. Hoe reageerd ze op longeren met de stijgbeugels los zodat die klapperen?

Zulke nieuwe dingen vindt ze even een paar rondjes eng en dan is het klaar. Dat geldt eigenlijk voor alles; als je
het rustig aanpakt, duurt het niet eens gek lang voordat ze iets nieuws accepteert. Maar als je hetzelfde de volgende
dag weer probeert begin je weer overnieuw...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:17

Heb je de mogelijkheid om haar bijvoorbeeld 2 x per dag een half uurtje te pakken? ipv 1 x per dag. Zo wordt de routine beter en wend ze misschien makkelijker. Ik denk dat hierbij de kunst zit in zo vaak mogelijk herhalen en het liefst meerdere malen per dag als dat een optie is natuurlijk! kan me voorstellen dat je ook moet werken

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:33

Geweldig wat je al bereikt hebt! Je doet het helemaal goed hoor. Ik zou inderdaad eens kijken naar tekorten: wat krijgt het paard gevoerd buiten gras? Een graspaard heeft tekort aan vit E en selenium, en vaak ook magnesium. Dit kun je echter wel overvoeren! Van teveel magnesium kan een paard koliek krijgen. Vit E is niet wateroplosbaar, dus slaat op in het lichaam, en selenium hebben ze maar een fractie van nodig en kan in een te hoge dosis ook juist weer gezondheidsklachten geven. Een bloedonderzoek geeft uitsluitsel, dan kunt je gericht doseren. En verder: merries zijn nu eenmaal wat 'kietelig'aan de achterkant, hormonen spelen hier ook vaak een rol. Mijn merrie, die ik al haar hele leven heb, en waar ik echt alles mee kan doen, reageert vanaf de schouder naar achteren ook altijd eerst met wegstappen en kijken en friemelen. En ik weet zeker dat daar niets raars mee is gebeurd :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:34

Die merrie van mij gaat juist met haar achterhand naar me toe. Dan moet ik haar kriebelen bij de lendenen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:52

Ik heb een Jazzmerrie van nu 14 jaar oud. Toen ik haar kocht was het eigenlijk hetzelfde verhaal als die van jou. Ik heb ook veel ervaring met paarden corrigeren (op een bedrijf).
Als ik met een zadel of dekje aan kwam lopen liet ze zich vallen...
Nu heb ik er een paard aan waar ik alles mee doe: dressuren (ook wedstrijden gedaan tot M2 toen gestopt omdat ik geen wedstrijdambities meer heb), springen (L), buiten rijden, werken aan de lange lijnen, helemaal op de blote rug zonder tuig rijden (geen zadel, geen hoofdstel, geen halsring) etc.. Het heeft in totaal 5 jaar geduurd voor ik dat laatste met haar kon.

Mijn tip aan jou: gewoon doorgaan zoals je bezig bent. Heel veel herhalen en zorgen dat het steeds hetzelfde gaat. Dat geeft vertrouwen bij het paard. Verder zorgen dat jij altijd vrij bent van emotie als je met dit paard werkt. Lukt je dat een keer niet, om wat voor reden dan ook...dan niet met dat paard gaan werken.
Jouw emoties kunnen er voor zorgen dat het voor het paard anders aanvoelt, waardoor het stagneert. Dus hou je benadering ten aanzien van dit paard altijd zakelijk. Belonen en trainen vanuit ratio en niet vanuit gevoel. (ik weet niet zo goed hoe dit uit te leggen, ik hoop dat je me begrijpt).
Er komt vanzelf een moment dat het paard zich echt helemaal "opent" en dan kan emotie geen kwaad...

Met name het stukje: Ik kom woorden te kort om te zeggen hoe lief ze nu is... die emotie die daarin zit voor jou, moet je los zien te laten als je bij het paard bent. Geen verwachtingen...niets geen emotie... Ik weet zeker dat dat een keerpunt kan zijn. Ik herken je gevoel wat je beschrijft. Het is je eigen verwondering, je blijdschap om wat je hebt bereikt. Toch legt dit onbewust druk op je paard. Ik weet niet hoe dit anders te beschrijven...maar mijn ervaring is, zodra je dit los kan laten, opent het paard zich op een manier die jou zal verrassen....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:32

Ik denk dat ik wel ongeveer weet wat je bedoelt. Ik probeer, als ik met welk paard dan ook bezig ben, als een paard te denken. Probeer te doen wat er in een kudde gebeurt, consequent zijn. Belonen bij goed gedrag, ongewenst gedrag "afstraffen". Het "afstraffen" houdt bij haar een korte "hé" in en dat is voldoende.
Hoe lief en paard ook is, mijn grenzen zijn altijd duidelijk. En daar hou ik me ook aan bij paarden met een wat minder stabiel karakter.
Ik heb het gevoel dat die gedachtengang ook bij haar duidelijkheid geeft. Ze weet waar ze aan toe is en ziet mij als leider. Dat vind ik belangrijk. Volgens mij kun je alleen op die manier een goed "samenwerkingsverband" met je paard hebben.

Ondertussen is er wat mij betreft absoluut ruimte voor liefde, knuffelen, liefkozen... Zo lang ze mijn grenzen aanhoudt ben ik lief voor haar.