Hengst vliegt mijn poown aan als ik weg ben..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Hengst vliegt mijn poown aan als ik weg ben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 09:56

of ja, zo zou ik het omschrijven om het in de titel duidelijk te maken.

Situatie is als volgt:
11 Shetlanders (appaloosa's, maar noem het voor het gemak even een kudde shetlanders). Hengsten, merries, jaarlingen, veulens, oudere dieren, gewoon een échte gemengde kudde. En een ruin, die van mij. Laten ruinen omdat ik absoluut niet bij wil dragen aan de massaproductie, en omdat ik een steady paardje wil hebben.

In de kudde sta ik bovenaan. De hele kudde weet dat, respecteerd dat, alleen de hengst moet zo af en toe even op zijn plek gezet worden. Gebeurt niet vaak, maar zo af en toe is het nodig. Verder weet iedereen zijn plek, en ik weet de mijne. Zodra ik in de kudde kom, komt mijn sjriebeltje altijd bij me staan. Hij weet dat hij bij mij hoort, en weet ook dat er bij mij niet veel zal gebeuren. Noem het verwend, maar aan de andere kant heb ik ook altijd de jongere veulens bij me liggen, die komen ook altijd aangescharreld om vervolgens neer te storten.

Als ik dus in de kudde ben heerst er evenwicht, er wordt onderling nauwelijks gedreigd, alleen op afstand, ver genoeg van mij uit de buurt, want ze weten dat ze dat bij mij in de buurt moeten laten. Nu komt het.

Als ik úit de kudde ga, loopt mijn sjriebeltje altijd met me mee. Geen probleem, hengst blijft netjes op afstand, en dan is het goed. Maar zodra ik de poort uit ga, gaat de hengst achter mijn knulletje aan. Ik dacht eerst dat hij hem de kudde terug in joeg, met het idee van: dan is mijn kudde weer bij elkaar, maar het gaat veel verder dan dat. Zelfs als hij in de kudde staat, wordt hij nog gebeten. In zijn kont wel te verstaan. Dit duurt niet lang, maar lang genoeg om niet leuk meer te zijn.
Mijn mannetje smakt, houdt zijn hoofd laag, doet verder niets, is de onderdanigheid zelve. Tóch pakt de hengst iedere keer mijn naarling.

Nou heb ik best kijk op paarden gedrag, maar dit is iets waar ik niet helemaal uit kom. Iemand een idee?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:26

Als ik jou was het ik het in ieder geval voor je pony opgenomen :D
Jij moet aan hem laten zien dat hij je pony met rust moet laten.
Ik weet niet hoe lang jou pony er nu is maar het kan ook met de rang orde te maken hebben. Veel succes!

Traiectum

Re: Hengst vliegt mijn poown aan als ik weg ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:41

Ik denk eerder dat de hengst de rangorde probeert te herstellen. Als jij er bent neemt je ruintje een hoge positie in: jij bent overduidelijk de leider, ook over de hengst, en zolang je ruin bij jou is heeft hij dezelfde hoge positie. Hij hoort immers bij jou. De hengst pikt dat niet, maar zolang jij in de kudde loopt kan hij niets doen. Op het moment dat jij weggaat kan de hengst de rangorde weer herstellen en probeert je ruin 'manieren te leren'. Je ruin is op dat moment dan wel onderdanig, maar toen jij er nog was niet. Je pony verdedigen heeft geen enkele zin, of je moet 24 uur per dag in de wei blijven :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:18

Neu, de pony verdedigen doe ik ook niet, hij moet het toch zelf leren uiteindelijk ;)

Traiectum, zoiets dacht ik inderdaad ook al :j

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:21

ga idd ook mee met wat Traiectum zegt. Jij "verstoort" de rangorde om het maar plat te zeggen. Dus alles moet even weer op zijn plekje gezet worden. Hij blijft nog wel een beetje heel je naarlingtje??

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 10:51

Ja hoor, hij blijft redelijk heel. Op sommige momenten heeft hij wat gaten in zijn kont, maar dat zijn meer kneepjes dan wat anders, en is bijna altijd al geheeld als ik daar aankom :)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:06

Het helpt je ruin ook niet dat hij geen veulen meer is. Hengsten kunnen heel veel onzin van die kleintjes verdragen, maar zodra ze ouder worden is dat afgelopen. Je ruin is op een leeftijd dat hij (in het wild) de kudde uitgejaagd zou worden. 't bljft natuurlijk naar om je ukkie zo te zien, dat wel. Is er maar 1 kudde? Het lijkt me dat jaarling merries en tweejarige dames niet in een kudde met meerdere hengsten staan, misschien dat hij daar bij mag?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:50

De hengst brengt idd de rangorde weer op orde. Een rangorde die jij verstoort door de leiding over te nemen. Daarnaast is je ruintje idd op een leeftijd dat je hem bij de hengst weg zult moeten halen, want zodra hij wat ouder wordt zal de hengst hem willen verjagen wat natuurlijk niet kan op een weiland.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:14

Hij gaat daar ook weg hoor, hij komt naar huis als ik het me kan permitteren *hopelijk over een maand oid*.
Het uit de kudde jagen zou kunnen, ware het niet dat de andere hengstjes ook jaarlingen zijn. Dat zijn échte hengstjes, en die worden niet aangepakt..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:20

Daar zit naast het leiderschap ook nog een euvel... Ruinen bestaan niet in t wild, die hebben wij mensen gemaakt. Jouw paard is in die kudde een "niets" dat is niet lu ll ig bedoeld, maar wel n feit!
Kan de jouwe niet tijdelijk apart met n maatje

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:22

Tja dan zit er maar een ding op, een maand lang gezellig de hele dag kuddeleider gaan spelen daar. :')
Maak je er een mooie docu over? Lijkt me interessant om te zien. :+

Overigens, in het wild heb je wel dat er 2 hengsten zijn, de dominante hengst en dan eentje die zich niet zo druk maakt, en heel onderdanig is (bij gedomesticeerde kuddes vaak een ruin) die mag er dan nog bij van de hengst.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:51

Ik weet idd dat er in kuddes meerdere hengsten voor komen :j
In de desbetreffende kudde loopt nu de oudere hengst rond, en 2 jaarling hengstjes, en dat gaat so far so good.

Ik weet ook dat ruinen in het wild niet bestaan, maar dan nog vind ik het apart dat hij altijd die van mij moet hebben (alhoewel dat dus de enige ruin uit de kudde is :') )

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:29

Ik denk dat het niet alleen rangorde is maar ook jaloezie! waars is die hengst onwijs jaloers maar ik vind shethengsten altijd een beetje gefrustreerd.. dus ja dat hij erg op ze kudde is hij moet weten dat.het niet normaal is dat als jij weg ben hem kan aanvallen dus ja gooi je paardje terug en zorg dat je je stem verhef zodra monster shet op die van jou afrent

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:33

Waarom zou deze hengst gefrustreerd zijn? Hij kan zijn natuurlijke gedrag volledig uitten - hij staat in een kudde met zijn eigen merries en nakomelingen, en dat is meer dan de meeste hengsten hebben.
En om deze hengst een 'monster shet' te noemen, verdiep je eerst eens in natuurlijk paardengedrag voordat je zulke uitspraken doet.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 09:45

loonew, bedankt voor je bericht. Maar in deze moet ik meegaan met Traiectum. Mijn hengsten zijn niet gefrustreerd. Kunnen zich uitleven, hun eigen kudde in stand houden, weten goed met mensen om te gaan. Jaloers is hij totaal niet, dat zou zich onder andere ook uiten in het mij claimen als ik in de kudde was, en dat doet hij ook totaal niet. Mijn mormeltje daarentegen wel, maar daar wordt hij ook voor aangepakt, want dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Stemverheffing kan werken, doet het soms ook wel. Maar aan de andere kant, zodra ik uit zicht ben, doet hij het ook weer. Dus daar ben ik mee gestopt. Enige wat ik nu doe is staan kijken of het niet écht uit de hand loopt, zodat ik eventueel direct in kan grijpen. Maar for now is het een minuutje, misschien 2, maar dan houdt het ook echt op. Vaak rent de hele kudde trouwen mee, omdat de hengst niet bepaald zachtzinnig is in zijn gedrag, en dan valt het allemaal wel mee :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:23

Probeer wat meer afstand van je pony te doen als hij in het land staat..
Jou pony staat laag in rang, jij hoog..
Bekijk het met als in het wild, als Jouw pony elke dag leider wilt zijn, gaat hij ook vechten om te winnen..
Hier net zo, je pony weet dat jij hoger in rang staat tov de hengst, en daar probeert hij misbruik van te maken. :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:33

Hoezo probeert hij daar misbruik van te maken dan? Als hij bij mij is staat hij ook hoger in rang, dat is gewoon een feit. Net als merries met veulens etc.
Zodra ik weg ben is hij direct onderdanig, dus ik zie niet helemaal hoe hij dan misbruik van de situatie maakt?

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:12

Traiectum sorry begrijp me niet verkeerd het is gewoon een naam geen belediging! Ik heb zelf een gemengde kudde! En weet hoe ze te werk gaan heb het gewoon al meerdere keren zelf mee gemaakt met twee van me eigen shets daar zo opgewonden van werden dat het haast uit frustratie leek maar ja miss verkeerd benoemt want hij kan het natt uiten op zijn merries ! Maar wil niemand beledigen ! Maar het lijkt Oo jaloezie ik heb een fell en die doet ook niets in de wei maar als ik een ander pony gereden heb of wat dan ook en hem of haar terug zet zijn zei altijd de pineut en durft haast niet langs hem af maar als ik hem dan eerst pakt en even poetst en hem terug zet is ee niks aan de hand die is echt ontzettend jaloers wilt graag alle aandacht hebben maar eist het vaak ook op in de wei zelf

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:44

Hoi!

Wij hebben een shet ruin. Een poosje geleden kwam er een shet merrie bij ons logeren,ze waren vriendjes maar de 2e keer dat we met ze allebei aan het werk gingen wou de merrie wel echt laten zien dat ze de baas was. Ze trapte als onze ruintje te dichtbij kwam.
Toen we ze weer bij elkaar in de wei zette wou de merrie weer laten zien dat ze de baas was! Ze rende achter de ruin aan en gaf dan een bok. Wij hebben er een poosje bij gestaan maar na 1 bok was het weer klaar en ging ze weer eten. We denken dat ze gewoon indruk wou maken bij ons.. Na een poosje ging het wel weer over!
Mischien is dat het geval bij jou?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:39

Ik heb het probleem met een haflinger merrie en mijn shet ruintje.

Mijn shetje is al 2x behoorlijk kreupel geslagen opde schouder. Ik heb hem 2 maanden op een klein afgezet stukje gezet en daarna appart op het land. Nu ruim 4 maanden later loopt hij weer goed.

De eigenaar van de haf zet ze steeds weer bij elkaar omdat ze zo lief zijn samen. Maar zodra je weg bent begind de ellende van jagen en bijten/trappen.

Het shetje staat nu samen met mijn paard en de haflingermerrie heb ik alleen staan.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:46

raar, dat hij zijn haf er zo bij zet.. dat hoort toch niet te kunnen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:59

Ok ik zal mij ook even met de discussie bemoeien :+

Een hengst met merries ziet een andere hengst/ruin niet zelden als concurrentie. Ik heb het al behoorlijk wat keren gezien...
Een volkomen normaal verschijnsel, vooral als de concurrentie ouder wordt.
Niet elke hengst doet het, maar het komt wel degelijk nogal vaak voor.
De hengst van vrienden van ons joeg van het ene moment op het andere de ruin de wei uit en nog niet zo voorzichtig. Sommige hengsten staan andere hengsten of ruinen naar het leven.
Gezien de paarden altijd in een gesloten omgeving leven, kan het niet worden opgelost zoals in de natuur, waarbij de concurrent definitief verdwijnt. Vandaar dat het in een dergelijke situatie kan escaleren.

Persoonlijk geloof ik niet in de mens als onderdeel van een paardenkudde. Een mens is geen paard en het paard weet dat ook verdraaid goed.
Bovendien is al lang wetenschappelijk aangetoond dat dominantie tussen verschillende diersoorten niet bestaat.
Dominantie is bedoeld om de sterkste aan het hoofd van een kudde te laten staan, zodat hij (en zij) als eerste (en soms als enige) zich kan voortplanten, als eerste voedsel en water krijgt etc. Kortom... dat zijn/haar genen worden gewaarborgd,
Survival of the fittest.
Dominantie en rangorde met ander diersoort( of mens) is in die zin dus totaal zinloos.

In die zin is het hele dominantieverhaal een broodje aap verhaal. Het is wel zo dat paarden respekt (of juist niet) voor je kunnen hebben omdat de mens nu eenmaal door goed hersengebruik het paard kan overtroeven.
Invloed op de kudde heeft de mens echter niet.

Maar... als ze ervan uitgaan dat jij als mens boven hun staat (en die indruk kunnen we wekken) zullen ze zich gedragen zolang je aanwezig bent.
Zodra je verdwijnt, komt het normale kuddegedrag terug en zal de hengst de ruin weer duidelijk maken dat ie kan opsodemieteren.

Persoonlijk zou ik het ruintje daar weg halen en met een wat sympathiekere vriend in een wei plaatsen.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 03:21

loonew schreef:
Traiectum sorry begrijp me niet verkeerd het is gewoon een naam geen belediging! Ik heb zelf een gemengde kudde! En weet hoe ze te werk gaan heb het gewoon al meerdere keren zelf mee gemaakt met twee van me eigen shets daar zo opgewonden van werden dat het haast uit frustratie leek maar ja miss verkeerd benoemt want hij kan het natt uiten op zijn merries ! Maar wil niemand beledigen ! Maar het lijkt Oo jaloezie ik heb een fell en die doet ook niets in de wei maar als ik een ander pony gereden heb of wat dan ook en hem of haar terug zet zijn zei altijd de pineut en durft haast niet langs hem af maar als ik hem dan eerst pakt en even poetst en hem terug zet is ee niks aan de hand die is echt ontzettend jaloers wilt graag alle aandacht hebben maar eist het vaak ook op in de wei zelf

Ik denk niet dat het in jouw geval jaloezie is, maar denk inderdaad dat als jij eerst een lagere rang paardje bij je hebt en die dan terug zet, de hengst de rangorde moet herstellen omdat die andere bij Jou een hogere rang aan nam. En als jij dan gelijk die hengst pakt, krijgt die weer een hogere rang, omdat die dan bij jou is, en daarna dus niet de rangorde hoeft te herstellen. Zo iets denk ik

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 03:32

Ik denk inderdaad dat het komt omdat de jaarling in jouw bijzijn een hogere positie heeft en dat moet gecorrigeerd worden. Daarom corrigeert hij de hengsten ook niet, die krijgen niet de aandacht die jouw ruin krijgt.
Wat daarbij komt is dat hij een ruin is, paarden snappen dat niet. Merrie's zullen hem negeren, hengsten weten niet of ze ermee moeten vechten of paren. Hij is nu nog jong maar als hij ouder wordt en de hengst heeft weinig merrie's zul je zien dat hij op het ene moment met hem probeert te vechten en het andere moment zal hij hem proberen te bestijgen. Ik zeg expres met weinig merrie's omdat hij het druk heeft als het er meer zijn en dan zal hij zich minder snel druk maken om jouw ruin, er is immers genoeg om te delen.

Ruinen zijn voor ons mensen wel handig maar als je gemengde groepen wilt houden kun je 't beter niet doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 07:14

Een paard veranderd niet in rang als jij het uit de kudde pakt. Dat is allemaal veel te ver gezocht.
De hengst wil gewoon de concurrentie uit de weg hebben. Een heel normaal gedrag, zeker in deze tijd van het jaar. Je ziet het bij heel wat meer hengsten, t-o- andere hengsten e/o ruinen.
Hij laat het alleen even rusten omdat er een mens bij is, waar hij blijkbaar respekt voor heeft.
Zodra de mens weg is, grijpt hij zijn kans.

Neem maar aan dat hij ook van tijd tot tijd de ruin zal koeieneren als er niemand is.

Daarom zou ik het ruintje daar weg pakken en met een ander paard in de wei zetten