Paard doet halster zelf af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Paard doet halster zelf af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 00:20

Uhm tja ik kan hem beter omdopen in Houdini :+

Korte beschrijving:
Tijdens het poetsen haalt mijn haflinger zijn halster zelf af. Zonder een gespje open te doen :=
Ik kan niet eens mijn zadel pakken of iets, want hij loopt alweer los :+ Van de week stond hij in de zadelkamer en dat kunnen wel gevaarlijke situaties worden...

Gelukkig kan je hem wel zo pakken. Behalve dit halsterverhaal is hij wel opgevoed en een super lief dier <3 Een kind kan met hem de was doen.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Een leren touwtje langs de keelriem gedaan in een veiligheidsknoop. Die touwtjes worden ook bij westernhoofdstellen gebruikt.
Stel hij gaat hangen omdat hij niet loskomt kan ik de knoop in 1x eruit trekken.
Nou doei :evaw: hij was alweer los, zonder dat touwtje los te maken...
- Boos met stem doen: Hey!!! Daar schrikt hij goed van, maar probeert het even later weer etc. Dat bevorderd de sfeer ook niet...
- Steeds een stukje verder van hem lopen (uit zijn zicht) even blijven staan en belonen als hij braaf is blijven staan. Negeren als hij zich los heeft gemaakt...
- Aan 1 touw poetsen (dan komt hij los), tussen 2 touwen poetsen (dan komt hij ook los) :+
- Steeds naar achter zetten als hij ermee bezig is.

Op stal kan iedereen er wel om lachen en al loopt hij los hij gaat toch schooieren naar hooi. Zoekt geen ruzie met de paarden die op dat moment ook gepoetst worden...
Maar ik kan moeilijk iedere keer als ik wat uit mijn kastje pak of om kijk iemand gaan vragen bij mijn paard te blijven staan.

Wie heeft de gouden tip?!
Ik ga geen geweld hiervoor gebruiken...

delerium

Re: Paard doet halster zelf af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:24

RT-P -> OPG

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:39

Ken er ook 1, die heeft nu een halster met een keelriem die net past(zit strak maar knelt niet) en die krijgt het halster nu niet meer af. Anders misschien een halsband voor 9,95 euro halen(dat kosten ze bij oa divoza en agradi)? Dan gewoon halstertouw door ring v.halster halen en aan halsband vastmaken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 01:41

Bedankt voor de tip!

Ik denk als hij een weekje merkt dat hij het halster niet meer afkrijgt dat het over is...
Hoe moet ik die halsband zien? Is het veilig?
Stel hij gaat hangen, omdat hij "ineens" niet meer loskomt?
Krijg je het dan makkelijk los?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 02:02

Haha, ja negeren word een beetje moeilijk :+ Kan je dan niet gewoon al je spullen die je nodig hebt preventief onder handbereik zetten?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 02:24

:j Dat doe ik nu zoveel mogelijk...
In het begin moest ik er echt heel hard om lachen (ook een fout van mij) :')
Hoe slim is dat! En hij weet ook precies waarmee hij bezig is, hij heeft er een hele techniek voor :x

Maar stel hij staat in de veewagen, of is op wedstrijdterrein of bv. wat er van de week gebeurde dat hij ineens in de zadelkamer tussen de kastjes met een lesklant stond te koffieleuten... Dan begin ik het gevaarlijk te vinden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 02:43

Je kunt het halster ook bij het kopstuk vastvlechten. Touwtje of tierib (zo'n plastic touwtje) vastmaken aan de vlecht, vlak bij de manenkam. Dat touwtje moet je snel met een mesje kunnen doorsnijden in geval van nood.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 06:14

Mijn fjord kan dit ook. Hij dat het niet als hij strak tussen 2 touwen met een net passend halster staat. aan één touw wel. Ik krijg dan het halster met moeite om en hij binnen een paar sec af.

lovegucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 06:36

Bij ons op stal staat er ook ene, maakt zelfs de stal zelf open die goed dicht zit

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:54

Hoe gooit hij zijn halster eraf dan?? Kopstuk ergens achter haken ofzo?

Je kan ook een ander model halster zoeken... Ik ken er niet zo veel, maar mischien is dat de oplossing?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:57

heb je het halster niet te los zitten? Is het het leren halster? Ik heb het namelijk ook bij Kadans gehad maar daar was de oplossing het halster een maatje kleiner kopen waardoor het beter aansloot.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:03

Een ietwat krap halster zou veel op kunnen lossen. Maar bij sommige niet.
Wij hadden er 1 op de ponyclub die het zelfde deed. Die hebben we een tijdje aan het halster en een halsband vast gezet. Touwtje met een veiligheidsknoop vast maken voor het geval dat natuurlijk.
Vervolgens wist hij na 3 x dat het met halsband geen nut had zijn halster af te doen. Na die 3x deden we hem dan we de band om maar er niet aan vast zetten. Zodra we de band af lieten ging hij weer uit zijn halster. En dat halster zet echt precies pas hoor. dus die was niet te ruim!

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:11

Mijne doet dit vaak in de wei, dan kun je heel de wei gaan doorzoeken :(
Hoe ie het doet weet ik niet maar het opvallende is dat dure halsters meteen afzijn en goedkope blijven zitten.
Halster dat ook maar ietsje te krap is gaat schuren en geeft wonden.
Met poetsen en opzadelen doet ie het gelukkig niet.
Lees toch ff mee voor eventuele oplossing.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:46

Miss_m zou pony weet gewoon dat het gevaarlijk is om een halster om te hebben in de wie. Dus dat is wel zo wijs van je pony!
Maar dit is off topic!

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:48

mijn paard heeft ook altijd een halster om in de wei, juist dat als er iets gebeurt, een paard altijd nog te pakken is :) maargoed dat is ook off topic ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:48

Ik zou idd een koeienhalsband proberen. Als je deze schuin door het halster steekt en vastmaakt, kan je halster bijna niet meer af. Je kan hem dan gewoon (en dus veilig) met het halstertouw op de normale manier aan je halster vastmaken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:09

Bij de manege hier staat ook zo'n Houdini. :P Deze heeft nu zo'n halsband. Die krijgt hij er niet af. Misschien een idee?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:44

Met 1 touw: Hij haalt zijn hoofd onder het touw door en trekt zo het halster over zijn oren af :j (dit is in 2 seconden gepiept).
Leren halster vond ik veilig met het oog erop dat het breekt in nood. Leren halster met strak keel touwtje krijgt hij af, stoffen, nylon ook (ook al zit het super strak).

Met 2 touwen: Hij loopt naar voren of achter zodat de touwen strak staat en wurmt in een paar bewegingen en schudjes zijn hoofd uit het halster :=

Ik rij vandaag langs divoza en ga eens voor de keelband kijken.
Bedankt voor de reacties +:)+ Ik zal eens kijken of ik het vandaag kan filmen _O-

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:45

dat met het touwtje achter de oren deed Kadans dus ook, maar dat heb ik kunnen oplossen door een goedkoop nylon halster strak te doen. Balen dat het niet lukt zeg... Succes met de keelband!!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:48

Ik neem bij divoza anders wel een stuk of wat halsters mee voor een consumententest :+
Degene die hij niet afkrijgt blijft :')

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:49

hahaha ja dat is ook een goeie ja :P

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:50

doei schreef:
Bedankt voor de tip!

Ik denk als hij een weekje merkt dat hij het halster niet meer afkrijgt dat het over is...
Hoe moet ik die halsband zien? Is het veilig?
Stel hij gaat hangen, omdat hij "ineens" niet meer loskomt?
Krijg je het dan makkelijk los?

halsband is veiliger als een halster, omdat die breder zijn. en als een paard een keer gaat hangen is dat niet zo'n drama, zolang ze zich niet in het halster ''gooien'' (dus steigeren of van een los touw ineens naar achter schieten) maar doelbewust rustig aan steeds meer druk zetten zal het halstertouw eerder kapot gaan dan je paard(zo'n klier heb ik nl, heb ondertussen al een karabijn op m'n halstertouw ipv veiligheidssluiting of musketon en een touw door m'n halster om te voorkomen dat de gespen het begeven voor ik een brul kan geven. nu breekt het niet meer en wordt duidelijk beter) .

Daarbij verwacht ik niet dat hij er een drama van gaat maken omdat dit duidelijk een boevenstreek is en niet uit angst.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:59

Precies hoe jij het beschrijft is het :+
Langzaam aan meer druk zetten, als het moeilijker gaat meer kracht zetten.

Ik ga aan het knutselen :j

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:05

het verschil is alleen dat die van jou ten minste daarbij z'n halster heel laat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:00

ik ken er een en die doet het van hem (of van andere) uit als het gaat onweren :P