Mijn verzorgpaard loopt niet mee aan het halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

114561

Mijn verzorgpaard loopt niet mee aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:48

Hallo,
Ik zit met een probleem, mijn verzorgpaard loopt namelijk helemaal niet mee aan het halster en is totaal ongevoelig voor druk. Ik heb al een heleboel oefeningen met haar gedaan om het wijken voor druk toch aan te leren. Er is namelijk tot haar vierde helemaal niks met haar gedaan. Ik heb al geprobeerd om gewoon vooruit te lopen en als ze niet mee loopt gewoon langzaam de druk op te op te bouwen tot ze wel loopt om meteen daarna het touw te laten vieren. Nou, dat werkte niet helemaal, ik ben maar een klein vrouwtje en ik heb meerdere keren met mijn volle gewicht aan het touw gehangen terwijl mijn verzorgpaard gewoon stond te slapen. Ik heb daar een halfuur gestaan zonder succes. Zelfs als iemand haar van achter een beetje opjaagt of met een touw of zweep zwiept kijkt ze niet op of om.
Ik heb ook aan de hand gewoon geoefend met achteruitlopen en wijken, etc. Met ongeveer dezelfde uitkomst als met druk uitoefenen op het touw.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:52

Heb je het eens geprobeerd om hem te lokken met snoepjes?
geef hem er eerst eentje en dan hou je er 1 bij je en moet hij erom komen.
misschien werkt dat wel :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:55

Ik zou persoonlijk zelf nooit aan het touw gaan hangen... dat is alles behalve bevoordelijk..
Vaak is geduld een goede zaak, en opjagen is lijkt mij al helemaal niet echt goed..laat staan met een zweep
Zo dwing je t paard meer als dat het zin heeft om met je mee te gaan..dus zal het ook zeker niet denken goh laat ik eens meegaan..
Ik zou anders gewoon eens een halster omdoen als ze bv in de wei staat, met een touw, en even vanuit daar gaan poetsen en stoppen na bv een 10 minuutjes en later weer proberen.. Zo ziet ze de leukigheid er ook van in, op dit moment ben ik bang dat t paardje denkt bekijk t maar, zeker als dit dus de ervaring wordt met mee moeten..
Snoepjes zou ik zelf niet doen, zo leer je het paard alleen maar te komen als je iets lekkers hebt, en wint het paard alsnog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:56

Hoe is ze verder? ik vind het zelf namelijk wel vreemd dat ze nergens op reageert terwijl er tot haar 4e niks met dr gedaan is.. En inderdaad al met snoepjes geprobeerd?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:56

in ieder geval nooit zo aan je halstertouw trekken! dat werkt alleen maar tegen gesteld!
dat met het snoepje zou ik persoonlijk ook niet doen, dan loopt ze voor het snoepje, niet voor jou!
toch proberen met iemand er achter, ookal zet ze maar 1 pas direct belonen!

Mioux

Re: Mijn verzorgpaard loopt niet mee aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:58

ik zou ook na elke stap even belonen, en hou het kort, niet te lang... en altijd stoppen op het moment dat zíj het meest geniet dan wil ze juist meer , dus korte tijden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:59

Het is je verzorgpaard dus ik neem aan dat het dier ook gewoon een eigenaar heeft, kun je die niet vragen om je er mee te helpen en te laten zien hoe hij/zij dat normaal gesproken doet?

Lijkt me een respect kwestie en daar heb je hulp bij nodig om te leren hoe je dat op moet lossen, misschien dat je iemand met ervering in grondwerken kunt vragen je daarmee te helpen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:03

Wat ik wel eens bij een onwillig hengstveulen deed was een lang touw nemen. Deze om het paard heen doen en beide uiteinden in je rechterhand. Met je linkerhand het halstertouw en eerst aan het halstertouw vriendelijk vragen met je mee te lopen. Bij geen reactie druk op het andere touw zodat hij druk krijgt aan de achterhand. Zodra reactie natuurlijk gelijk alle druk weg en belonen (met je stem, nooit met snoep)
Wat ik ook vaak doe als ze om welke reden dan ook niet mee willen lopen is ze niet voorwaarts vragen maar schuin voorwaarts. Bij elk aarzelende stapje belonen.
Het hele eieren eten is natuurlijk dat ze graag met je meelopen. Als je ze alleen mee laat lopen naar de spuitplaats bijvoorbeeld, is de lol er snel af. Laat het leuk blijven en wees tevreden met kleine vooruitgang. Ze moeten het leuk vinden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:03

en heb je zelf ook enig ervaring met volledig groene paardjes?

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:04

Mioux schreef:
Ik zou persoonlijk zelf nooit aan het touw gaan hangen... dat is alles behalve bevoordelijk..
Vaak is geduld een goede zaak, en opjagen is lijkt mij al helemaal niet echt goed..laat staan met een zweep
Zo dwing je t paard meer als dat het zin heeft om met je mee te gaan..dus zal het ook zeker niet denken goh laat ik eens meegaan..
Ik zou anders gewoon eens een halster omdoen als ze bv in de wei staat, met een touw, en even vanuit daar gaan poetsen en stoppen na bv een 10 minuutjes en later weer proberen.. Zo ziet ze de leukigheid er ook van in, op dit moment ben ik bang dat t paardje denkt bekijk t maar, zeker als dit dus de ervaring wordt met mee moeten..
Snoepjes zou ik zelf niet doen, zo leer je het paard alleen maar te komen als je iets lekkers hebt, en wint het paard alsnog

Je heb helemaal gelijk hoor, het is alleen zo dat ik gefrustreerd raakte, en ik weet dat je het paard dan niet moet laten winnen. Ik heb dat ook zeker na een paar mislukte pogingen opgegeven want het was voor haar niet prettig en voor mij ook niet en het was ook niet zoiets waar we gewoon 1 keertje doorheen moesten. Het is ook absoluut niet zo dat ik haar heb geslagen ofzo, ik probeerde alleen in mijn frustratie een manier te vinden die wel nut had.

Daarbij, ik snap dat ik het verkeerd doe, anders zou ik het hier ook niet neerzetten. Ik hoop gewoon dat iemand een manier heeft om mijn paard op een goede manier te motiveren. ;)

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:05

@ mioux:Ja, wel wat maar niet heel veel. Ik heb toen ik 14 was samen met mijn instructrice een paardje ingereden.

@cissy: Die eigenaar verwaarloosd het paard compleet en doet er helemaal niks mee. Volgens mij zou ze hem het liefst meteen verkopen. Ze had hem als kado gekregen. Ook niet erg slim natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door 114561 op 18-07-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:05

Hoe verwen je een paard en wek je probleemgedrag in de hand?
Om eerlijk te zijn en met alle respect: Ongelooflijk vind ik deze tips met snoepjes geven.
En het leuk houden voor het paard dus bij ieder stapje belonen met snoep? We hebben het niet over een moeilijke of zware inspanning.
Een paard hoort respect voor je te hebben en gewoon mee te lopen, te gehoorzamen.

Wat ik doe met zo'n paard wat niet mee loopt is met de achterkant van het halstertouw tegen de zijkant achter raken van het paard raken.
Dan voor niet tegen houden.
Anders toch echt even met een zweepje erbij.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 18-07-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:06

piezze schreef:
Wat ik wel eens bij een onwillig hengstveulen deed was een lang touw nemen. Deze om het paard heen doen en beide uiteinden in je rechterhand. Met je linkerhand het halstertouw en eerst aan het halstertouw vriendelijk vragen met je mee te lopen. Bij geen reactie druk op het andere touw zodat hij druk krijgt aan de achterhand. Zodra reactie natuurlijk gelijk alle druk weg en belonen (met je stem, nooit met snoep)
Wat ik ook vaak doe als ze om welke reden dan ook niet mee willen lopen is ze niet voorwaarts vragen maar schuin voorwaarts. Bij elk aarzelende stapje belonen.
Het hele eieren eten is natuurlijk dat ze graag met je meelopen. Als je ze alleen mee laat lopen naar de spuitplaats bijvoorbeeld, is de lol er snel af. Laat het leuk blijven en wees tevreden met kleine vooruitgang. Ze moeten het leuk vinden.

Persoonlijk vind ik dit ook een hele goede tip! :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:07

114561 schreef:
Mioux schreef:

Je heb helemaal gelijk hoor, het is alleen zo dat ik gefrustreerd raakte, en ik weet dat je het paard dan niet moet laten winnen. Ik heb dat ook zeker na een paar mislukte pogingen opgegeven want het was voor haar niet prettig en voor mij ook niet en het was ook niet zoiets waar we gewoon 1 keertje doorheen moesten. Het is ook absoluut niet zo dat ik haar heb geslagen ofzo, ik probeerde alleen in mijn frustratie een manier te vinden die wel nut had.

Daarbij, ik snap dat ik het verkeerd doe, anders zou ik het hier ook niet neerzetten. Ik hoop gewoon dat iemand een manier heeft om mijn paard op een goede manier te motiveren. ;)

Als jij al gefrustreerd raakt, wordt het paardje het helemaal..
Frustratie uiten naar een paard op welke manier dan ook heeft nóóit enig nut, dit werkt alleen in jouw en t paard zijn nadeel, omdat dit dus een nare ervaring wordt voor t paardje..
Ik zou gewoon naar de eigenaar toestappen, vragen hoe zij het doen. En ook korte periodes proberen en altijd blij zijn met elke stap.. een groen paard is nou eenmaal volledig onbekent, en moet alles, zoals een mensen baby, leren..
Beloon het paard na elke stap, loop af en toe alleen even naar het paardje toe doet het halster om beloon het paardje en ga weer weg. Misschien helpt dit ook als je dit enkele keren doet, zodat het paard ook niet altijd hoeft te werken..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:10

Toch is dat de basis Trennie. Ze moeten voor je willen werken en met je mee willen lopen. Dat bereik je niet met slaan met een halstertouw. Ze moeten respect voor je hebben dat wel. Dat bereik je vooral met je houding en vastberadenheid. TS schrijft het na een paar mislukte pogingen opgegeven te hebben. Dat is fout. Nooit opgeven maar doorgaan tot je je doel hebt bereikt.

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:12

@mioux: Ja dat snap ik, dat het slecht is om frustratie te uiten, maarja ik ben ook maar een mens, ik snapte dat het zo niet kon dus daarom vroeg ik of er iemand iets anders weet :)
Ik beloon ook elk stapje, maar vaak is het enige stapje dat ze neemt het stapje om bij een nieuw plukje gras te komen, dat beloon ik ook wel, maar ja. Ik heb zelf nog nooit met snoepjes gewerkt, vooral omdat ze al best wel bedelt door alle mensen uit de buurt die haar voeren. Ik heb het idee dat ze alleen dingen doet voor snoep

@ trennie: Ik snap dat opgeven slecht is, maar ik ben behoorlijk bang om haar nek te beschadigen als ik zo door ga. Daarbij had dat touwtje en zweepje totaal geen nut, en ik weiger mijn paard echt te gaan slaan. Nartuurlijk heeft een paard soms een correctie nodig, maar niet op die manier. Maar dat is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door 114561 op 18-07-11 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:14

Ik werk zelf ook met een 3 jarige fjord, volledig groen.. Ik snap dat het soms frustrerend is, maar denk dan bij jezelf even pauze.. Dan weer een frisse nieuwe start tot jullie beide blij zijn en dan weer stoppen zodat het einde ieder geval plezierig is voor beide.. zo ga jij niet zuchtend eropaf en voelt het paardje zich ook fijn.. Laat haat geen gras eten maar met haar hoofd boven blijven, zodat ze niet alleen maar met eten bezig is anders denkt ze dat zij zo de baas over jouw kan spelen, en wordt het een spelletje..

p.s. mijn verzorgfjord denkt soms ook gras is lekker mjum werken geen zin ;) dus snap het best
Laatst bijgewerkt door Mioux op 18-07-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:18

Trennie schreef:
Hoe verwen je een paard en wek je probleemgedrag in de hand?
Om eerlijk te zijn en met alle respect: Ongelooflijk vind ik deze tips met snoepjes geven.
En het leuk houden voor het paard dus bij ieder stapje belonen met snoep? We hebben het niet over een moeilijke of zware inspanning.
Een paard hoort respect voor je te hebben en gewoon mee te lopen, te gehoorzamen.

Wat ik doe met zo'n paard wat niet mee loopt is met de achterkant van het halstertouw tegen de zijkant achter raken van het paard raken.
Dan voor niet tegen houden.
Anders toch echt even met een zweepje erbij.

Misschien zit er een reden achter waarom dit paard het niet doet. Sowieso is het raar dat hij nergens op reageert..
Respect krijg je niet door te slaan, tenminste dat vind ik.
Misschien snapt het paard dat hele halster gebeuren helemaal niet en dan kan je prima leren met positieve training :j

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:19

Ja inderdaad ik laat haar ook nooit eten, daarom hing ik aan haar hoofd. Ze is namelijk enorm sterk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:20

fjorden zijn ook zeker sterk ;) die van mij zit al bomvol spieren maar toch trek ik haar hoofd omhoog en geef haar aandacht dat ze op mij let.. tegerwoordig fluit ik naar de weide, en ook al staat ze achterin ze komt al galopperend aanrennen omdat ze het super leuk vind om te werken
wat ik ook doe is als ze netjes gekomen is, halster om en ze is uit de weide, krijgt ze bij haar poetstplaats een snoepje, als in netjes gedaan, maar ze heeft er wel eerst voor gewerkt ;)
Laatst bijgewerkt door Mioux op 18-07-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:20

Ik heb ook hulp gezocht bij mijn (ex)instructrice, maar die zegt dat ik haar maar gewoon net zo lang moet slaan tot ze vooruit loopt. Dat doe ik dus mooi niet. Ik rijd inmiddels ook niet meer bij haar, Onze ideeen verschillen nogal.

@mioux: die van mij is een haflinger, en ik ben een klein vrouwtje van 50 kilo :) Maar ze is verder wel ongelofelijk lief, dus ik denk dat ze het gewoon niet snapt ofzo. Er is ook zo weinig met haar gedaan, daarbij heeft ze altijd allen gestaan, en dus ook niet geleerd van andere paarden in de wei.
Laatst bijgewerkt door 114561 op 18-07-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:22

als een instructrice dat zegt zou ik als de wieder weer een andere zoeken, slaan is nooit een oplossing. Je verpest het paard er alleen mee en word angstig voor je plaats van dat het respect voor je heeft..
Dat vind ik ook erg slecht van haar en ben blij dat je dit ook zelf inziet..
Ik weet niet waar je woont, anders had ik graag een keer komen helpen met je fjordje om te laten zien hoe ik het gedaan heb...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:22

114561 schreef:
Ik heb ook hulp gezocht bij mijn (ex)instructrice, maar die zegt dat ik haar maar gewoon net zo lang moet slaan tot ze vooruit loopt. Dat doe ik dus mooi niet. Ik rijd inmiddels ook niet meer bij haar, Onze ideeen verschillen nogal.

Gelukkig maar dat je dat niet klakkeloos aan neemt.
Maar als er nooit wat met dr gedaan is, dan snapt ze het halster toch ook niet? ;)

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:24

Ik woon op het moment in zuid-amerika ;) dus ik denk dat dat niet zo heel erg gaat werken helaas. Toch bedankt!
Iedereen bedankt voor zijn reacties trouwens, ik begin er weer een beetje in te geloven dat het wel goed komt. Ik ga ook opzoek naar een goed instructrice de me kan helpen. Ik zou ook heel graag met natural horsemanship weer gaan beginnen, ik heb dat namelijk een hele tijd geleden wel gedaan, maar na blesure en de verhuizing heeft het behoorlijk lang geduurd voor ik alles weer had opgepakt. Bovendien was ik toen ook nog echt heel jong en ik zou er graag nu serieus iets mee gaan doen. ;)
Laatst bijgewerkt door 114561 op 18-07-11 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:27

nee haha dat is zeker niet in de buurt ;)
Ik zou toch proberen met kleine stapjes... eerst het halster om doen en touw en dan belonen weer af doen, na een paar keer vind ze dat ook normaal en denkt ze dat ze niet altijd hoeft te werken. Dan stapje omhoog en proberen te laten lopen eventueel met je stem als hulp erbij.. Of eventueel haar voorbeen duwen zoals opzij gaan en dan belonen etc, belangrijkste is hou het leuk voor beide, dan gaat het t snelst en met t meest plezier.. en onthoudt altijd, geduld is een schone zaak ;)