Jaarling met leeftijdsgenoten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Jaarling met leeftijdsgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:15

Hallo iedereen,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik was toch eigenlijk wel een beetje benieuwd wat jullie er van vinden?
We hebben een jaarling shetje bij een 20 jarig paard staan, maar nu lees ik veel van mensen die vinden dat een jong paard
bij andere jonge paarden moet staan. Eigenlijk vind ik dat dat niet perse nodig is, het paard voedt de shet op en ze staan
lekker 24/7 buiten. Verder word ze af en toe even gepoetst en even meegenomen uit de wei om lekker in het grote weiland even
met haar te wandelen. Dat is meestal niet langer als 10 minuten.
Maar wat vinden jullie ervan om ze met z'n tweetjes gewoon te laten staan? Zijn er mensen die het hier niet mee eens zijn?

Wietsje92

Re: Jaarling met leeftijdsgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:19

Ik vind wel dat een jong paard met minimaal 1 ander jong paard (van dezelfde leeftijd) moet staan. Mijn Fries heeft toen hij 1½ was op een gewone pensionstal gestaan, maar wel in een groep met een Fries van dezelfde leeftijd een nog een jaarling. Later zijn ze met z'n 3en bij mijn haflingers en nog een paard komen te staan, zodat ze ook een stukje opvoeding kregen van de oudere paarden.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:21

mijn jaarling staat bij hara moeder ( is wel goed afgespeent ) en het gaat super!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:23

Wietsje92 schreef:
Ik vind wel dat een jong paard met minimaal 1 ander jong paard (van dezelfde leeftijd) moet staan. Mijn Fries heeft toen hij 1½ was op een gewone pensionstal gestaan, maar wel in een groep met een Fries van dezelfde leeftijd een nog een jaarling. Later zijn ze met z'n 3en bij mijn haflingers en nog een paard komen te staan, zodat ze ook een stukje opvoeding kregen van de oudere paarden.

En wat is de reden dat je dat vind?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:24

Omdat ik vind dat een jong paard leeftijdsgenoten om zich heen moet hebben om mee te spelen, en ook om te ontwikkelen.

Janineb1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:26

Hallo, wij doen de jonge paarden wel altijd in een groep met leeftijdsgenoten. Maar je paarden hebben in elk geval gezelschap van elkaar. Ik weet niet of het paard van 20 soms ook nog wel rent en speelt? dat zou wel leuk zijn voor je shetlander.
Wij hebben ook wel eens een jaarling gewoon bij de moeder staan hoor (afgespeend natuurlijk), dit gaat ook altijd goed!! Het is vooral leuk dat ze niet alleen staan toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:29

Ik ben het er niet mee eens. Het mooiste is een gemengde kudde: leeftijdsgenootjes om lekker mee te spelen en te ravotten (wat ze dus niet doen/kunnen met alleen gezelschap van een oud paard of met moeders) en oudere dieren voor de opvoeding.

Heb het ook met mijn eigen veulen gezien: die stond natuurlijk eerst nog bij moeders en mijn oude pony op mijn weiland. Begin, toen ze nog klein was, alles prima. Moeders rende af en toe wel een rondje mee. Toen ze afgespeend werd heb ik haar naar mijn buren gebracht, die een gemengde kudde hebben lopen. Het was ineens duidelijk: mijn jonkie en hun jonkie waren de hele dag aan het ravotten, rondrennen, spelen, met elkaar klieren! En je zag duidelijk dat ze allebei gecorrigeerd werden door de oudere merries en ruinen. Ik heb er een supersociaal dier aan over gehouden en ze was overduidelijk heel happy!
Sindsdien ben ik er heel stellig in: gemengde kudde, jonkies hebben leeftijdsgenootjes nodig én leiding. Zo niet, dan doe je je paard tekort.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:31

Als je moet kiezen voor 1 kuddegenootje dan liever een sociaal volwassen paard dan een leeftijdsgenoot. Volwassen paard neemt jouw een hoop werk uit handen qua opvoeding.
Is/kan de groep groter zijn dan volwassen paarden en leeftijdsgenootjes (van zelfde geslacht trouwens).

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:31

Ik snap het punt wel, maar we hebben de mogelijkheid niet om er nog een jong paard bij te nemen... En ook niet om ze ergens anders neer te zetten. Ze zijn samen ook nog wel eens maf aan het doen trouwens.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:34

GamblersCup schreef:
Sindsdien ben ik er heel stellig in: gemengde kudde, jonkies hebben leeftijdsgenootjes nodig én leiding. Zo niet, dan doe je je paard tekort.

Ik vind het jammer dat zoveel mensen hun paard niet kunnen bieden wat ze nodig hebben.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:36

Mag ik vragen waarom je dan niet voor een volwassen paard/pony hebt gekozen?

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:37

We moesten een gezelschapspony erbij hebben, toen hebben ze een shetlander gebracht, daar had ik eigenlijk niets bij te kiezen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:39

Als de ouwe reus nog in is voor een spelletje...en dat is hij denk ik wel...dan kan het best samen!
Mooiste is natuurlijk een gemengde groep, maar die is niet altijd voor handen. Je zou wel af en toe een vriendje of vriendinnetje kunnen vragen om haar/zijn pony er bij te zetten zodat de kleine toch gaat wennen aan andere paarden.
Anders af en toe langs andere paarden stappen die bij je in de buurt staan.

Maar een tweede Shetlander erbij is geen optie?? Word het ook makkelijker als je met 1 van de paarden op pad bent en zo'n klein ding kost in aanschaf en onderhoud natuurlijk niets!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:39

Shet omruilen voor een pony die wél gelukkig word in jullie situatie.

Edit: aerdenhouts laatste idee vind ik ook wel een goede: neem er nog een jaarling shet bij! Al kost dat natuurlijk bijna net zoveel... wormkuur, entingen, hoefsmid, het maakt niet uit of het ding groot of klein is. Die kosten heb je dan wel. Maar goed, liever wat hogere kosten dan bewust je paard in een situatie laten staan die niet correct is.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:42

Ik ben het er niet mee eens. Met mijn (toen jaarling) merrie ben ik weg gegaan bij de stal waar ik toen stond (terwijl de stal perfect was) omdat ze geen leeftijdsgenootjes had. Je zag dat ze zich verveelde en niet lekker "jong paard" kon zijn. Ze staat nu een jaar (ze is nu 3) in een gemengde kudde waarin de leeftijd varieert van 2 tot 33. Dat is echt super. Ze kan klooien met de jonkies en word opgevoed door de "oudjes". Ideaal als je het mij vraagt.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:43

aerdenhout1 schreef:
Als de ouwe reus nog in is voor een spelletje...en dat is hij denk ik wel...dan kan het best samen!
Mooiste is natuurlijk een gemengde groep, maar die is niet altijd voor handen. Je zou wel af en toe een vriendje of vriendinnetje kunnen vragen om haar/zijn pony er bij te zetten zodat de kleine toch gaat wennen aan andere paarden.
Anders af en toe langs andere paarden stappen die bij je in de buurt staan.

Maar een tweede Shetlander erbij is geen optie?? Word het ook makkelijker als je met 1 van de paarden op pad bent en zo'n klein ding kost in aanschaf en onderhoud natuurlijk niets!

En of Jasper nog mee speelt :D Hij kan heel goed met haar overweg gelukkig. Als we gaan wandelen gaan we soms nog wel langs andere pony's, maar voorlopig eerst maar even in de buurt blijven, en niet te ver weg gaan wandelen.
Ik zou erg graag een tweede shet er bij willen, maar we hebben heel lang geen paard gemogen doordat mijn moeder allergisch is, en om eerlijk te zijn ben ik al best druk met twee... Als er ooit de gelegenheid voor is nemen we er zeker nog een shet bij!

GamblersCup schreef:
Shet omruilen voor een pony die wél gelukkig word in jullie situatie.

Het spijt me hoor, maar wie zegt dat mijn shet niet gelukkig is?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:45

Ik. Gebaseerd op de natuur van paarden.
Je biedt het dier niet wat het nodig heeft. Ze wennen eraan, hij kent niet anders. Maar je moet zelf het verschil maar eens zien als je m nu in een gemengde kudde gooit ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:47

mijn paard staat in een kudde variërend van 2 tot 26 dus hij heeft een super opvoeding.
Ik wil je dan ook aanraden om er een 1 jarige shet bij te zetten.
Ze spelen toch vaak met de leeftijdsgenoten en leren van de oudere

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:52

Onzin GamblersCup...beestje staat niet alleen, lekker buiten en krijgt, weet ik wel zeker, aandacht van zowel eigenares als het grote paard.
En waar belanden de meeste Shetland veulens? Juist, bij de slager, dus deze heeft denk ik wel geluk gehad dat hij in goede handen is gekomen!
Veel van dit soort kleine dingen word in een opwelling gekocht omdat het toch een drol kost, worden op een land gegooid, en ja misschien wel met een hele boel soortgenoten van dezelfde leeftijd, om het vervolgens maar uit te zoeken!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 15:55

Ze zou anders idd naar de slager zijn gegaan, ze heeft geen papieren. Daardoor wil ik haar zeker niet meer weg doen, het is een leuk beestje, superlief en ik denk dat ze anders ook niet door iemand gekocht zou worden...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:04

aerdenhout, jij VINDT dat onzin, omdát ze slechter terecht zou zijn kunnen gekomen?!? Vreemd, ik dacht dat jij ook zo'n paardenmens was.
Ik zeg, en ik ben hier heel stellig in, kun je je paard niet bieden wat het nodig heeft (en half-half is niet bieden wat het nodig heeft!) dan moet je de situatie veranderen zodat het dier krijgt waar hij/zij recht op heeft.

Ik ga hier verder niet op in, ik word nu alweer boos omdat er gewoon écht nog mensen zijn (en van sommige verwacht je het niet!) die zeggen dat het "wel kan", omdát zoveel beesten het slechter hebben. Ongelofelijk.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:14

Het is niet de ideale situatie, maar naar mijn mening ook 'goed genoeg'. Ze hebben gezelschap aan elkaar, de kleine wordt opgevoedt door de grote, de grote voelt zich waarschijnlijk weer lekker jong, ze staan fijn buiten, krijgen goed te eten en genoeg aandacht...tja, perfect zou zijn als er nog een jonkie bijkomt, maarja, dan krijgt de grote de echte opvoedrol, valt er waarschijnlijk buiten wat ravotten betreft en in eerste instantie ging het om gezelschap voor de grote....Om nu te zeggen omruilen vind ik wel erg kort door de bocht. Natuurlijk, het zou beter kunnen, maar kan dat niet in 9 van de 10 gevallen? En zijn die andere gevallen dan niet vaak nog erger dan deze? Het moet wel realistisch blijven en ik vind het dan niet eerlijk om te zeggen dat die paarden niet gelukkig zijn. Naar mijn mening doet TS alles wat in haar macht ligt om haar paardjes gelukkig te maken en op een schaal van 1 tot 10 scoort ze bij mij dan best hoog!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:20

Wat ik denk, is dat er heeeel veel paarden zijn die het vele malen slechter hebben inderdaad!Denk alleen al eens aan de manege paarden!
Soms ontkom je niet aan een situatie, maar heb je alsnog het allerbeste met je dieren voor!
Die van mij hebben vandaag de hele dag op stal gestaan...zielug, maar het is even niet anders als alles onder water staat.
En ja, het zou natuurlijk beter zijn als er een leeftijd genootje bij zou komen, als je had gelezen had je ook gelezen dat ik een tweede jonge Shetlander aanraad!
Maar de Shet gaat er in dit geval echt niet aan onderdoor!

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:23

M'n vriendin heeft een oudere (maar nog erg vrolijke) merrie van net 27 jaar oud, merrie heeft een weidemaatje, deze is een minishetje van 4,2 jaar jong.. Nu kan ik je vertellen dat ik het best wel eens ben met flavlip, die merrie heeft die shet (die shet was een maand of 4 toen hij bij die merrie kwam, merrie nam de moedertaak op zich) netjes opgevoed. Merrie voelt zich nog vrij jong en zou ook zo door het weiland galopperen (dat ze afentoe nog doet, de merrie heeft helaas ook nog in d'r achterbenen atrose gekregen en gaat dat wat stroever).

Shetlander kán contact hebben met z'n neefjes van ongeveer dezelfde leeftijd, deze staan naast het weiland van die oudere merrie en shet, kunnen elkaar besnuffelen door het hek heen, kunnen beide hoofd doorheen steken. Echt interesse heeft de shet nooit in die twee getoond, maar het is wel een optie..

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 16:34

Bedankt voor de reactie's allemaal. Het is inderdaad echt voor gezelschap voor het paard geweest, en je kunt ook merken dat hij er lekker vrolijk door blijft. En wat ik me dan afvraag is als je perse je paard bij leeftijdsgenoten neer moet zetten, heeft dat dan nog gevolgen voor later? Blijven die paarden later vrolijker ofzo? Het is inderdaad het ideale plaatje om er een leeftijdsgenootje bij te zetten, daar ben ik het wel mee eens, maar zoals flavlip het al zegt; het paard heeft dan waarschijnlijk ook niet meer de 'drive' om te gaan ravotten...