grondwerk met veulen van circa 2 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eloundaa

grondwerk met veulen van circa 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 20:54

hallo allemaal!

ik ga binnenkort een veulentje kopen (hengst) van ongeveer 2 jaar oud.
nu vroeg ik me dus af, waat voor grondwerk je allemaal kan doen met zo'n veulen...

ik wil wel van jongs af aan beginnen met grondwerk, af en toe wandelen in het bos, langs de weg, etc.
dus mijn vraag:
wat voor grondwerk kan je allemaal doen met een veulen?

alvast bedankt! /3

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:55

Weinig, in de wei zetten en veulen laten zijn....................................

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:56

Nou inderdaad wat je al noemt! Wandelen, poetsen, leren stilstaan, hoefsmid etc..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:56

Dan is het geen veulen, maar een twenter. En net wat linky zegt lekker in de wei met andere hengsten of ruinen zetten. Veel te jong om al mee aan het werk te gaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:57

ik zou een 2 jarige vooral nog met rust laten. je kan best af en toe een stukje langs de weg wandelen en even borstelen,maar grondwerk,nee.

laat hem lekker in de wei nog jong zijn

Arabesk

Re: grondwerk met veulen van circa 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:58

2 jaar, veulen? Dat is al een beste puber :+.

Ermee wandelen, netjes voetje leren geven, wijken voor druk, schriktraining, verkeersmak maken, genoeg te doen hoor :j

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:58

Niet doen, lekker jong laten zijn in de wei, uit laten groeien.
Beetje poetsen, wandelen, maar niet te serieus.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:59

idd lekker laten staan , handmak maken das wel erg handig beetje poetsen voetjes geven idd voor de rest lekker laten.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:02

wat ik als heel nuttig ervaar met mijn jaarling hengst is als je bijv naar de wei loopt even langs enge dingen en/of verkeer. soort verkeersmaktraining op spelenderwijze. :d voor de rest lekker laten rennen met vriendje(s) ;)

ohja maar ook alles niet te lang.. dan gaat ze aandacht toch weg ;)
Laatst bijgewerkt door sMieke op 17-07-11 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:03

2 jaar mensen, hoezo 'lekker laten staan' de meesten op bokt trekken nog geen 11 maanden later zo'n ding uit de wei om het in te rijden. Kun je 'm beter psychisch en elk geval voorbereiden op meer in de hand zijn en bijv. schriktraining, dan dat je hem over 11 maanden ineens overvalt met allerlei dingen die horen bij inrijden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:04

hoe kom je dr bij zijn de meningen ook heus over verdeeld , dat jij denkt dat je een paard met vier jaar niet nog steeds rustig voor kunt bereidden zegt meer over jezelf denk ik.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:05

@ Arabesk, helemaal mee eens! mits er voldoende rustdagen zijn zodat alles even kan ''bezinken''. wel mee eens dat je hem moet voorbereiden ;) maar dat voel je snel genoeg. Mijn pre geeft het tenminste duidelijk aan wanneer hij iets nieuws wil.

dus volg je hart maar loopt niet te hard van stapel ;)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:05

@liberty was niet zo aangevallen bedoelt van haar. ik denk dat er wel een kern van waarheid is mits je het belang van het paard op nummer 1 zet

edit:
@ TS; lees dat je 15 jaar bent. niet dat het erg is maar pas je wel op met een hengst ;) ze zijn niet allemaal gevaarlijk en onvoorspelbaar maar ze hebben wel een consequente baas nodig ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:14

je hoeft een 2 jarige niet aan zijn lot over te laten arabesk,maar ik denk dat het ook niet goed is om er teveel mee te gaan doen. met 3 jaar al inrijden vind ik zelf idd ook nog vrij vroeg....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:19

eloundaa schreef:
hallo allemaal!

ik ga binnenkort een veulentje kopen (hengst) van ongeveer 2 jaar oud.
nu vroeg ik me dus af, waat voor grondwerk je allemaal kan doen met zo'n veulen...

ik wil wel van jongs af aan beginnen met grondwerk, af en toe wandelen in het bos, langs de weg, etc.
dus mijn vraag:
wat voor grondwerk kan je allemaal doen met een veulen?

alvast bedankt! /3

Qua grondwerk liever geen voltes, wel rechtuit en echt op jouw letten.
En waarom hengst? Zoek liever naar een ruin of laat zo snel mogelijk castreren. Hengsten zijn niet stoer en op veel pensionstallen ronduit lastig.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:23

Wat grondwerk hier en daar zoals wijken voor druk, netjes stilstaan, voetjes geven, schriktraining etc, en misschien nog 1 of 2 jaartjes de opfok in :) krijg je fijne paarden van die de kuddecodes goed kennen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:23

Arabesk schreef:
2 jaar mensen, hoezo 'lekker laten staan' de meesten op bokt trekken nog geen 11 maanden later zo'n ding uit de wei om het in te rijden. Kun je 'm beter psychisch en elk geval voorbereiden op meer in de hand zijn en bijv. schriktraining, dan dat je hem over 11 maanden ineens overvalt met allerlei dingen die horen bij inrijden.

Mijn paard stond tot 4 jarige leeftijd lekker niks te doen.
Ik kwam haar af en toe borstelen en soms gingen we balkjes lopen of wandelen.
Tijdens het poetsen, toen ze 3 was, eens een dekentje op, peesbeschermers om..
Wie zegt dat iemand die zijn paard laat staan, hem dan wel ineens overvalt met het inrijden?

Verder heeft ze -en nog steeds- gewoon lekker jong mogen zijn met leeftijdsgenoten, niet teveel gedoe. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:42

De meesten doen dat wel :) die gaan patsboem op 3-jarige leeftijd een zadel opgooien en een bit erin douwen, een week later zitten ze erop en 4 weken later is dat beest al netjes nageeflijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:47

Mijn advies is, niet te veel doen met hem, maar als je wat doet heel konsekwent zijn.
Alles wat hij nu fout aanleert krijg je er haast niet meer uit.
Daarnaast, de DA bellen en laten castreren, je bent veels te jong en onervaren om een hengst op te voeden.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:53

Ik vind hengsten eigelijk wel stoer, Ik wou eerst een shetlander hengst, Heb toch gekozen voor een merrie, en ben echt heel blij dat ik een merrie heb gekocht. De shetlander hengst die ik op het oog had, daar was een week later op bokt een topic over dat ie was uitgebroken!

Verder zou ik gewoon veel gaan wandelen, schriktraining, poetsen, hoeven krabben, en verder veel aandacht geven en met vriendjes laten spelen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:32

Slofje schreef:
De meesten doen dat wel :) die gaan patsboem op 3-jarige leeftijd een zadel opgooien en een bit erin douwen, een week later zitten ze erop en 4 weken later is dat beest al netjes nageeflijk.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik zou het gewoon bij de basis houden. Dus het wandelen, zodat het paard netjes aan de hand mee kan lopen, stappen, draven de commando's er alvast opzetten is een mooi begin voor het longeren straks. Stilstaan uiteraard ook zeer belangrijk, verder vindt ik een schriktraining zeker niet verkeerd. Het vast zetten.
Zolang je alles met mate doet en het paard ook gewoon paard laat zijn. Want als die altijd lekker op de wei staat. Overleeft die het wel als die 1 á 2 uurtjes per week even moet luisteren. Verder zou ik wel alles kort houden dus een max van 15 minuten achter elkaar. Als het goed gaat lekker stoppen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:32

En vooral voor de rest vd tijd op de weide :) een stal is geen plaats voor een paard, en al helemaal niet voor een jong, onuitgegroeid en energiek paard. Op 2jarige leeftijd ook niet "alvast" zadel- en hoofdstel wennen. Dat kan je 2 jaar later doen :)

eloundaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:34

Ariebren schreef:
Mijn advies is, niet te veel doen met hem, maar als je wat doet heel konsekwent zijn.
Alles wat hij nu fout aanleert krijg je er haast niet meer uit.
Daarnaast, de DA bellen en laten castreren, je bent veels te jong en onervaren om een hengst op te voeden.

hohoho!
hoezo onervaren???
ik rijd al sinds mijn 6e en heb al een paard van 17, 2 merrie veulens, waar ik helaas geen training mee kon doen vanwege een blessure en 3 shetlanders van 9 gehad! niks onervaren!
xxx

eloundaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 09:38

bedankt allemaal!
er zitten heel veel nuttige tips tussen! het paardje komt zoveel mogelijk in de wei te staan en met 3 andere veulens...

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:41

Ik heb ook een hengstveulentje van inmiddels 1 jaar en 1,5 maand. Hij staat nu in de opfok met andere ruinen, eerst met 4 anderen, nu nog met 2 anderen. Ik ga er meestal 1 keer in de week naar toe om even te kijken of alles goed gaat en om hem even te aaien. Meestal ga ik 1 keer in de 3 weken er naar toe om iets 'speciaals' te doen. De ene keer is dat borstelen, de andere keer wandelen (15 minuten), de andere keer komt de hoefsmid, dan weer schriktraining (bijv. langs de koeien, over het zeil). Alles maar heel kort en niet vaak. Verder staat hij lekker dag en nacht op de wei te genieten van het veulen zijn. Hij is ontzettend braaf en makkelijk in de hand. Heel nieuwsgierig veulen. Maar ook ik ga hem over een aantal maanden laten castreren, omdat ik mezelf daar ook te onervaren voor vind om hem lang hengst te houden. Ik merk nu totaal nog geen hengstenstreken, maar ik wil de eventuele problemen graag voor zijn.

Zie link in mijn onderschrift voor de foto's van allerlei ondernemingen!

In ieder geval succes met jouw veulentje! ;)

Edit; zin toegevoegd.