Racen, natuurlijk gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Racen, natuurlijk gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 13:32

Hier in de omgeving hebben wij de ruimte om eens met 2 paardjes volle bak een wedstrijdje te doen. Zeker als ze aan elkaar gewaagd zijn altijd erg leuk en spannend! :D
Een aantal van de paardjes lijken echt te gaan voor het voorop lopen, die willen er persé langs!
Valse starts, afsnijden, zo slingeren dat de ander er niet langskan, als de ander sneller is gewoon wachten tot hij moe is en dan erlangs, al deze truucjes worden uit de kast gehaald door ze. :+
Hoewel er ook zijn (oa mijn eigen paard) die zoiets hebben van nou ik wil helemaal niet voorop, da's eng!
Is dit nou natuurlijk gedrag? Of eigenlijk aangeleerd? (Paardjes weten heus wel dat baasje het gaaf vind om te winnen) En hoe reageren jullie paarden op een wedstrijdje? :)

Ibbel

Re: Racen, natuurlijk gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:31

Paarden weten helemaal niet dat hun baas het leuk vindt om te winnen. Paarden voelen spanning, denken, help, er dreigt gevaar, worden dan ook nog eens aangevuurd om harder te lopen, paard denkt, sh*t, er is echt gevaar, er zal wel een leeuw achter me aanzitten. Als ik het hardst loopt, wordt die ander opgevreten.

Voor zover een paard uberhaupt denkt, is dat wat-ie denkt. Dat geeft z'n instinct 'm in: hardlopen doe je om gevaar te ontvluchten, en wie het hardst loopt heeft de minste kans opgevreten te worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:34

En toch merk ik aan mijn eigen merrie wel dat ze het doet om te winnen. Om andere redenen als dat ws. Maar wij hebben een cross-weide, letterlijk om te crossen, staan geen hindernissen. Gewoon een heeeeeel lang weiland.

Machtig hoor, alle paarden trekken helemaal los. Mijn merrie laat niemand er langs komen, is er eentje toch sneller trekt ze er nog een extra tandje los. Ze stoppen allemaal aan het einde van de wei, we hoeven ze niet eens terug te rijden. Dus ze lijken wel aan te voelen wat de bedoeling is, en worden toch enthousiast van het losgaan ofzo.

Kan mezelf niet zo goed verwoorden vandaag. :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:36

Bij sommige paarden merk ik wel competitiedrang, terwijl andere paarden het prima vinden dat ze door een ander paard ingehaald worden. Wel grappig om te merken.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:40

Maar dit is toch niet alleen met racen zo? Mijn paard wil ook bij een gewoon stap-ritje niet voorop lopen. Zit ook in het aard van het beessie ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:40

Competitiedrang: ja, om te overleven. Meer is het echt niet. Paard heeft geen benul van dat het voor de lol is. Ze kunnen wel geconditioneerd raken door na iedere race (renpaarden) te leren dat ze het inderdaad overleven, en beloond worden etc. Maar de basis is adrenaline (fight or flight) en verder niets.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 14:47

Hé das een goede... Dit zijn idd de paarden die gewoon standaard voorop willen lopen.
Ze worden op ons vaste stuk meestal ook wel druk, maar ze weten dat nee gewoon nee is en kunnen het (na even aandringen) ook rustig in stap doen. Je zou denken dat ze dan idd druk worden omdat ze het stuk met rennen en gevaar linken, maar toch kunnen ze er ook relaxed stappen...

Paarden voelen ons ontzettend goed aan, die merken volgens mij wel dat het baasje gewoon blij en relaxed is. Ja oké aan het begin, voor we ze laten gaan bouw ik wel wat spanning op, maar op een positieve manier eigenlijk.
Heb voor de geinteresseerde nog een filmpje waarop de lichaamstaal bij het racen van onze paardjes goed te zien is?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:56

Paarden weten dondersgoed wanneer het een race is of niet.

De paarden die niet in natuur zijn opgegroeid kennen het echte vluchten gewoon niet meer en ik neem aan dat 95% van de paarden toch bij de stallen worden opgevoed zonder ehte vijanden.

Bepaalde kenmerken je zal herkennen die het leuk vindt,
1. Lichte vreugdebokkjes
2. Oren en gezicht gefocust of juist oren dat telkens heen en weer gaat
3. Het of staart optrekken en of staart echt heen en weer laten swiepen.

Er zijn genoeg paarden die bijvoorbeeld hun staart stijf houden en zichzelf laten showen en dit ligt natuurlijk ook weer helemaal aan de karakter van het paard.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:32

Idd, die oortjes die telkens heen en weer gaan :j , dat herken ik wel. Bij die paar stukken waar ze af en toe hard mogen gaat er één oor als een windvaantje in een storm heen en weer, de ander strak naar achteren, gespitst op het Magische Woord 'Toe Maar'. Drijven hoeft dan niet meer, alleen maar blijven zitten en aangeven wanneer het tempo weer omlaag moet. En ik geloof heilig dat ze het prachtig vinden...overigens, als de oudste eens geen zin heeft dan draait ze op die stukken rustig om 'O, nee, niet vandaag :n ' (waarna ik beloof dat we gewoon gaan stappen en ze alsnog gewoon netjes dat stuk loopt).
Overigens is zelfs een stapritje met meerdere paarden, en dan voor de gein drie merries met vooroploopdwang :'), net een race, de één wilde voorop omdat die altijd voorop loopt, de ander wilde voorop omdat ze de baas is en de derde wilde voorop omdat die gewoon het snelst liep. Zelden zo snel een stapritje bos gedaan. :D

Bij écht vluchtgedrag, wat ik dan gezien heb bij gewone huispaarden, blijven de paarden meestal niet rennen tot het end, ze rennen een stuk, en draaien dan om om te zien waarom ze ookweer zo hard moesten rennen. Tenzij ze schrik gebruiken als catalisator om eens lekker gek te doen, maar dan lopen ze ook net zo makkelijk weer terug om zich nog eens te laten 'schrikken' totdat ze moe zijn en gewoon rustig (kauwend op een onderweg in de bak opgeviste tak bv) gaan staan kijken hoe ik als een malle eppie sta te springen in m'n eentje _O- . Bovendien lijkt het me stug dat, met een ruiter erop, op het moment dat die zegt 'ho, nu is't klaar' dat dan die schrik spontaan over is en ze met de kop over de grond lekker lopen te briezen...
Daartegenover lijkt het me idd wel wat ongeloofwaardig dat wilde paarden voor de gein zomaar een stuk gaan racen. Die hebben hun energie wel voor andere dingen nodig, lijkt me. Dus of het racen nu écht übernatuurlijk gedrag is, kweenie. Dat sommige huispaarden het gewoon eindeloos leuk vinden dát geloof ik zeker wel.

Dat ze de spanning of andere gevoelens van de ruiter waarnemen, dat geloof ik ook wel, dat geldt ook in andere situaties, dus waarom niet voor en tijdens een renpartijtje?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:40

Mijn ruin vindt het heerlijk om in de wei te racen met zijn maatjes. En als die niet reageren stopt hij ook direct draait zich om gaat ze weer uitdagen om toch weer te gaan racen. Dit gedrag kan ik niet anders uitleggen dan genieten van een spelletje spelen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:49

Ibbel, ben het niet met je eens. Denk dat er ook wel zeker een speelversie is, wat je ook bij hengsten ziet.
En inderdaad het racen met soortgenoten gewoon in de wei of bak... dat gaat door en gaat gepaard met bokken en slidingstops. Getuigt niet echt van angst of paniek. :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:56

Ik denk dat er toch ook een stukje natuurlijk gedrag in zit, mijn 2-jarige crosst ook voor haar plezier de weide door.
Maar mijn haflinger stond niet vooraan toen ze hoopjes competitiedrang uitdeelden, die vindt een handgalopje buiten goed genoeg en gaat vanzelf weer draven als ze het beu is. Laat die andere paarden maar racen, zij vindt draf gezellig genoeg :P . Die kan je dus echt niet wijs maken dat er gevaar dreigt en dat ze daarom sneller zou moeten gaan lopen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:34

Paarden die niet in de natuur zijn opgegroeid kensha, kennen wel degenlijk vlucht gedrag!
Er is een heel groot verschil in rennen uit angst en rennen uit joligheid!
De lichaamstaal van het paard is dan anders!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:35

Ik denk dat alle paarden vluchtgedrag kennen, dat zit er gewoon in en dat blijft er ook in zitten, waar een paard ook opgroeit. Wel merk ik dat mijn paard het wel degelijk op prijs stelt om heerlijk een flink stuk te rennen met een buitenrit. Lekker over een stuk weide. Vorig weekend nog gedaan en dan zie ik inderdaad het vreugdebokje, de oortjes lekker naar voren en speels op en neer. Als we aan het einde van het veld weer stappen en nog een rondje gaan (en dan laat ik hem ook even "vrij" om te gaan) heb ik niet het idee dat hij denkt dat er een roofdier achteraan zit :o . Zodra hij doorheeft dat er een tweede ronde aankomt dan voel je ook echt even dat "versnellinkje" onder je in. Heerlijk! Voorop hoeft van hem niet, gewoon lekker achter de rest aan vindt hij tot nu toe prima!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:37

die van mij die wil voorop, oortjes erop & de anderen inhalen haha :D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:45

Die van mij wil ook voorop om vervolgens tot de conclusie te komen dat het voorop wel erg eng is en dan voor elk grassprietje opzij te springen :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:30

Ik heb 2 pony's waarvan 1 altijd per se voorop moet lopen (ze zorgt er wel voor dat de ander achter blijft), tot dat er iets 'engs' is. Dan gaat ze zogenaamd onopvallend grazen en wacht tot de ander erlangs is. Om vervolgens bijna achterop die andere pony mee te liften hahaha :') En zodra het enge obstakel achter is gaat mevrouw gelijk weer voorop.
Maar als ik de reacties hierboven lees kan het best zijn dat ze gewoon niet opgegeten wil worden...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:37

Ibbel schreef:
Competitiedrang: ja, om te overleven. Meer is het echt niet. Paard heeft geen benul van dat het voor de lol is. Ze kunnen wel geconditioneerd raken door na iedere race (renpaarden) te leren dat ze het inderdaad overleven, en beloond worden etc. Maar de basis is adrenaline (fight or flight) en verder niets.

Adrenaline geloof ik wel, maar voor sommige paarden is hard gaan wel een lolletje en voor anderen een zeer serieuze bezigheid zonder dat het over vluchtgedrag gaat.
Mijn "oude" merrie vindt hard gaan een serieuze aangelegenheid, zij moet ook het hardst gaan, ingehaald worden is helemaal fout. Ze is een keer ingehaald door een jolige jonge merrie die totaal geen competitiedrang had, maar gewoon merkte dat het enorm LEUK was om zo hard te gaan, daar heeft mijn merrie dus nog een half uur over lopen mokken. 8)7
En nee, ik moedig niets aan, ik geef haar alleen maar ruimte om haar eigen ding te doen omdat ze dat kennelijk nodig heeft om tevreden te zijn. Daar waar nodig begrens ik haar, maar aanmoedigen doe ik uit principe nooit en belonen doe ik alleen voor het netjes op verzoek weer afremmen :j

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:01

Nou als mijn bijrijdpaard helemaal mag gaan vindt ze het helemaal geweldig en is daarna ook heel vrolijk, ik denk niet dat het dan gaat om natuurlijk vluchtgedrag. Je merkt dat ze het echt leuk vindt om alles eruit te gooien.

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:16

Jazeker, volgens mij kunnen sommige paarden er gewoon niet tegen om afgetroeft te worden door een ander paard, waardoor zij dan een tandje bijzetten en gaan racen...
Let op de oren, liggen die echt plat in de nek? dan lijkt het me toch niet helemáal goed :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 00:35

xJori schreef:
Let op de oren, liggen die echt plat in de nek? dan lijkt het me toch niet helemáal goed :P

Kán ook van de wind zijn, hé? Als ze écht hard gaan waait 't behoorlijk (ooit tranende ogen gehad tijdens een renpartijtje?) en ik kan me voorstellen dat dat niet prettig in de oren voelt. Mja, je ziet het snel genoeg als ze afremmen en dat dan de oortjes weer naar voren ploppen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 01:01

Er kwam bij Lachen om home video's net een vos voorbij op de golfbaan die er als een hond mee ging 'spelen' en om heen ging springen :D

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 01:10

Als ik in een bak rustig galoppeer en iemand wil me passeren, dan gaat die van mij ook de neiging krijgen tot racen. Waarom dat is, ik heb zelf geen enkel idee, maar het is zeg maar dan niet mijn bedoeling.
Hoe ze op een wedstrijdje zou reageren weet ik ook niet, aangezien ik dat nog nooit geprobeerd heb, maar als ik zie hoe ze is op een moment waarop dat niet de bedoeling is, dan weet ik het niet haha.

Ook als we klaar zijn met rijden en ik haar uit wil laten draven, dan gaat ze ook hard willen draven. Soms laat ik haar dat gewoon doen, want daar heeft ze dan blijkbaar zin in ofzo. Ook op dagen waarop ik iets leuks wil doen, maar bijvoorbeeld niet naar buiten kan vanwege het weer ofzo, dan laat ik haar met losse teugel doen waar ze zin in heeft. Dan gaat ze óók heel hard draven.
Vandaag heeft mijn moeder dat ook eens op film vastgelegd en mijn paard is dan net een draver, terwijl ze dressuur gefokt is. Ziet er wel heel cool uit moet ik zeggen!
Maar in ieder geval, ik krijg wel het idee dat mijn paard dat gewoon leuk vindt. Het is niet dat ik het van haar vraag, het komt van haarzelf uit en het is ook niet alsof ik haar op dr donder gegeven heb ofzo, helemaal niet. Dus ik weet niet helemaal zeker waar het vandaan komt. Ook dat van het passeren van andere paarden niet.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:05

Je paard wilt zodra ke los teugeltje geeft het er gewoon van nemen ook top dressuur paarden moeten eens gek kunnen doen! Daar ben ik van overtuigd ook voor der eigen kracht is eens flink door draven of galoperen heel goed zo leren ze nog meer kracht in hun oefeningen te zetten en Ik denk inderdaad dat het best vluchten kan zijn maar ze weten precies wanneer ze echt zouden moeten vluchten merk ik wel met blaffende honden op vliegende vogels etc.wij hebben twee cross plekken en zodra die van mij daar komen en ik ook maar ja zeg gaan ze als gekken er vandoor en twee willen dan allebei voorop dit is niet vanuit angst maar echt met oren na voren staart omhoog. Zodra we in de andere weide gaan rijden weten ze ook dat het feest is we hebben dan ook een werk wei en een speel wei niks angst of vluchten.. gewoon rennen ook die van mij gaan ook op het eind rustig stappen

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:53

Ook hier zo'n race-kip... Mijn paard is totaal geen stresskip en als ik alleen rij (en met anderen) kun je er een bom naast laten ontploffen en er komt hoogstens schokje (een pas opzij) maar hij vlucht zelden (hij zal dat wel te vermoeiend vinden). Hij is ook altijd erg nieuwschierig als er iets "engs" is en gaat eerder op onderzoek uit dat te vluchten.

Maar als we een gallopje doen en ik leun voorover dan weet hij niet waar hij het laten moet... En al helemaal als er eentje erbij is die 'm bij kan houden of zelfs in wil halen! Maar als ik eenmaal de signaal heb gegeven om te stoppen dan luistert hij meestal wel. Maar als ik 'm laat gaan dan maakt hij ook gekke vreugde-sprongen (niet hoog bokkend ofzo).

Ik denk dat de meeste die hun paard goed aanvoelen echt wel weten wanneer deze bang is en wanneer ze van hun "vrijheid" aan het genieten zijn.