Merrie ernstig vervelend voor/tijdens hengstigheid HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joey_Diamond

Merrie ernstig vervelend voor/tijdens hengstigheid HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 22:39

Hallo,

Ik heb sinds kort (nu zo'n 5 weken) een nieuwe jonge merrie erbij. Ze is echt net 3 en zo van het land geplukt.
Ze heeft 3 jaar lang alleen maar op het land gelopen en is verder nog nooit in de hand geweest.
Het is echt een schat van een paard, een kroeldoos, super nieuwschierig maar bovenal super leergierig!
Toen ze net verhuist was ging het redelijk goed met haar, ze was wel wat onrustig en onwennig maar na een week of 2 verdween dat gedrag ook ze werd weer rustig en ben ik ook steeds meer met haar gaan doen (poetsen, stukjes lopen, wennen aan een dekje enz.)

Toen ik eenmaal een week bezig was sloeg haar gedrag opeens om, tijdens het uit de wei halen werd ze dwars en onrustig en liep de hele weg naar haar weidemaatjes te hinniken, ze raakte in paniek, zag niemand maar vooral mij niet meer staan en rende terug naar de wei. In de omgang ook happerig en trapneigingen naar zowel paarden als mensen.

Ik wist niet zo goed waar dit gedrag vandaan kwam en heb ook erg lopen twijfelen of ik haar wel moest houden (weiland vlak naast een drukke weg en moet een aardig stuk lopen naar stal).
Ik ben er achter gekomen dat ze dit gedrag vertoont alleen als ze hengstig is, heb haar die hele week laten staan en gepoetst en vertroeteld in de wei
Tot mijn verbazing liet ze zomaar toe dat ze gedekt werd (wel door een ruin hoor haha) nadat die ruin er een paar keer op had gezeten werd het weer een heel ander paard.
Ze zag mij weer staan en kon haar zonder problemen alleen meenemen naar stal, poetsen, stukjes wandelen enz.

Hebben jullie misschien tips voor mij? Hoe ik het beste met haar om kan gaan als ze dit gedrag vertoont?

Swammy1

Re: Merrie ernstig vervelend voor/tijdens hengstigheid HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:35

Heeel veel geduld hebben,
Probeer haar bezig te houden,
Loop een klein stukje het land uit en dan weer in, steeds herhalen en dan steeds een stukje verder,
Laat eens een ander paard meelopen, als ze dan normaal doet, weet je dat ze heimwee heeft naar haar kudde,
Hoe je dat moet oplossen; Geef haar vertrouwen en maak jullie band sterker.
Suc-6!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:42

Swammy1 schreef:
Laat eens een ander paard meelopen, als ze dan normaal doet, weet je dat ze heimwee heeft naar haar kudde,
Hoe je dat moet oplossen; Geef haar vertrouwen en maak jullie band sterker.
Suc-6!

Dat is echt zo simpel nog niet....

Als je al na 5 weken twijfeld of je haar moet houden had je er in mijn ogen nooit aan moeten beginnen.... Ik heb nog nooit een merrie gehad maar ik hoor vaak genoeg dat merries lastig kunnen zijn tijdens hun hengstige periode, en een paard dat zo van de wei word geplukt, wees blij dat ze na 5 weken al zo een giga verschil heb gemaakt!!

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 19:57

@ Swammy, bedankt voor je reactie. Ik ben idd al bezig met wat jij zegt, probeer steeds verder met haar te gaan lopen en haar overal aan te laten wennen. Moet zeggen dat het nu al een stuk beter gaat. Het gaat nu zelfs beter als ik alleen ga, ze is dan meer op mij gericht. Als er een ander paard in de buurt is is ze daar alleen maar op gefocust.

@ Millanka: Ik vind je reactie niet echt gepast, ik vraag je om tips en niet of je het verstandig vind dat ik aan een jonge merrie begonnen ben.
Het feit dat ik twijfelde om haar terug te doen is niet om de reden dat ze dit gedrag vertoont maar omdat mijn stal naast een drukke weg ligt en ik gewoon bang ben dat haar wat overkomt als ze er van door gaat.
En ik ben ook zeker blij dat ze na 5 weken zo'n grote vooruitgang geboekt heeft.
Wat Swammy al zegt, ik probeer haar zoveel mogelijk en op een rustige manier nieuwe dingen te leren en ik moet zeggen dit me goed bevalt. Op de dagen dat ze echt onwijs onrustig en hengstig gedrag vertoont en ik merk aan haar dat ze haar dag niet heeft laat ik haar gewoon lekker op de wei staan en poets haar daar en geef haar wat lekkers.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:18

de merrie van mijn zus heeft ook moeite om van het land af te gaan als ze hengstig is. Wil dan ook het liefste bij de kudde blijven, en haalt alles uit de kast om niet mee te hoeven...(ze is ook net 3, maar wel steeds in handen geweest.) Wat mijn zus dan doet: op een afstand van de kudde, evengoed wel even met haar aan het werk (grondwerk) in het weiland, gaat prima! Als ze niet hengstig is, heeft ze totaal geen probleem met het alleen van het land gaan trouwens.

ikzelf heb ook een merrie die erg last had van haar humeur, en lastig met rijden tijdens de hengstigheid: ben haar Moody mare gaan geven (= een kruidenmengsel tegen spanningen en irritaties bij merries, verkrijgbaar bij de paardendrogist) en ik heb een heel ander paard nu. niet meer lastig tijdens hengstigheid. ik heb deze tip ook aan mijn zus gegeven, ze zou informeren of er nog een minimale leeftijd voor staat, voor je daar mee mag beginnen, maar misschien wel een idee om het uit te proberen? denk zelf dat het geen probleem is, omdat het kruiden zijn.
Laatst bijgewerkt door martine2610 op 10-07-11 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:19

Mijn nadruk lag ook niet zo op of je er wel verstandig aan heb gedaan of niet met het aanschaffen :) zo wilde ik ook niet overkomen. Excuses hiervoor.

Ik probeer een beetje mee te denken hoe je hier het beste mee om kan gaan. Maar 5 weken is echt niet veel. Ik heb mijn paard nu zo'n ruime 6 maanden en nog zie ik elke keer weer een verandering dat ik denk 'dat had ik nooit van jou verwacht!' zijn er geen pillen of iets dergelijks (echt geen verstand van merries) die het een beetje kunnen onderdrukken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:49

Mijn merrie kan ook erg vervelend zijn als ze hengstig is. Niet zozeer dat ze lomp wordt, maar ze veranderd soms wel in een pismerrie dan. Mij is geadviseerd om haar te laten scannen op cystes. Dan kunnen ze ook erg dwars worden. Je hebt verder ook nog kruiden en medicijnen die de hengstigheid kunnen afvlakken (bloody mare, regumed).

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:32

Mijn zus heeft ook een merrie, die erg veel last heeft van hengstigheid en ze lijkt behoorlijk veel op een pismerrie. Wij hadden er tot nu toe ook nog geen oplossing voor, behalve laten spuiten. Maar daar reageert ze maar weinig op. Dus dit topic is zeer handig.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:18

Ik heb ook een merrrie die zeer lastig was vlak voordat ze hengstig werd. Heb haar bij de veearts laten scannen of alles in orde was van binnen, dit was helemaal netjes en ben toen op hun advies Oestrovetsan gaan geven. Dit is een homeopatisch middel voor honden en katten om de hormonen wat te reguleren. En wonder boven wonder reageert ze hier dus heel goed op, terwijl ze op bijv. Moody mare niet reageerde.....een aantal stalgenoten zijn het ook gaan geven aan hun lastige merrie's en die zijn er ook positief over, zelfs iemand met een merrie die op Regumate niet voldoende reageerde.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:24

vriendin heeft ook een merrie die "extreem" hengstig staat en vooral lang. 14 dagen is geen rariteit. Aan de hand flauw en eerder flegmatiek, onder het zadel een smerige trees. aan je benen plakken, slaan naar je benen of zweep, bokken, tegen wanden aanlopen, veel spierspanning,... Die krijgt nu een kruidenmix van de DA en hierdoor is ze terug beter te rijden, kleeft alleen nog een beetje aan je benen, waardoor rechtdoor rijden moeilijk is.

Bjij haar overwegen ze om een knikker te laten plaatsen, want dat paard is/wordt ellendig van haar eigen hormonen

lydia261067

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:52

Hoi,

Mijn zus Martine heeft al een berichtje geschreven dat ik ook een merrie heb die lastig uit het land te halen is tijdens haar hengstigheid. Dat klopt, ze wordt soms echt een "drakie", niet te herkennen met hoe ze is als ze niet hengstig is! Ze wil echt bij haar groep van 7 blijven, dat begrijp ik ook. (Ze zit zichzelf enorm in de weg, dat is iets wat ikzelf ook herken als ik zelf last heb van mijn hormonen!) Eerst wist ik niet hoe het kwam als ze zo dwars deed, maar nu weet ik zeker dat het met haar hengstigheid te maken heeft. Vooral met grondwerk kan ze heel erg de grenzen opzoeken en kan echt pisnijdig reageren en haalt alles uit de kast: steigeren, bokken, piepen, rennen, dreigen etc. Eerst liet ik mij daar heel erg door beinvloeden, nu blijf ik rustig, geef, zodra ze gaat doen waar ze zelf zin in heeft heel duidelijk richting aan en na verloop van tijd wordt ze vanzelf weer rustig en dan pik ik het grondwerk weer op, maar ik ga dus wel door tot ze doet wat ik vraag. Zij leert mij een heleboel!! Ik ga me nog verdiepen in dat Moody-Mare. Heel veel succes met je Merrie. Blijf glimlachen he!! Ze bedoelen het echt niet persoonlijk!! Het belangrijkste is dat je je eigen ruimte wel beschermd en dat je duidelijk aangeeft wat je wil.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 10:34

@Millanka: Geeft niet, het kwam er alleen een beetje bot uit :)
Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb ook al bij de DA geinformeerd maar die raadde mij af om die spuiten te geven omdat daar ook nare bijwerkingen voor het paard aan kunnen zitten (verminderde vruchtbaarheid of zelfs helemaal onvruchtbaar) en daar zit ik nou ook niet op de wachten.
Ga ook maar eens kijken of ik die kruiden kan aanschaffen en of dat misschien werkt! Hopelijk is het gezeur dan over of iig een stuk minder!

@lydia261067 en Martine : Ik blijf ook wel glimlachen hoor, ik leeer ook erg veel van haar! Ik herken het gedrag echt wat jij benoemd. Eerst werd ik ook pissed of en werd het een gevecht (dom natuurlijk, ik ben zelf niet zo groot en van een paard wat 2 keer zo groot is ga je het dan helemaal niet winnen haha) Ik probeer nu ook echt zoveel mogelijk rustig te blijven en haar zo vaak mogelijk te belonen als ze wel meewerkt en het goed doet, wat ik ook herken is het meegaan als ze niet hengstig is, dan hoor je dr niet en staat ze vooraan in de wei om mee te gaan. Bedankt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:38

Heeft je da nog iets gezegd over scannen? Van cystes in de baarmoeder kunnen ze ook knap vervelend worden.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 12:11

Nee daar heeft ze verder nog niks over gezegd, ik wil eerst die kruiden gaan proberen en als dat niet werkt kan ik daar altijd nog naar informeren :)

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:26

Ik heb gisteren Moody Mare besteld, nu afwachten tot het binnen is en dan maar hopen dat het werkt! We zullen zien.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:49

Spannend!! hoop dat jouw merrie er ook mee geholpen is, en jij dan ook!
Mijn merrie zou bijna aan haar rug geopereerd worden (ivm kissing spines), door een zweedse arts, maar dan zouden ze haar voor die tijd onder het zadel nog verdoven in haar rug: als ze dan 50% verbeterde, had een operatie zin, anders kon het nl ook nog andere oorzaken hebben, dat ze zo dwars was, dat wilden ze uitsluiten....Het was bijna "einde verhaal" zelfs.... omdat ze zo eenkennig is....moeilijk te behandelen...
ik moest daar een afspraak voor maken in de kliniek, en tijdens die weken wachten ben ik met moody mare begonnen, omdat ik zelf dacht, dat ze misschien wel last van haar rug had, maar nog erger van haar hormonen!...op het moment dat ik naar de kliniek moest om voor te rijden, om te laten zien waar we dan tegenaan liepen.... liet ze niets meer zien! de heftige reacties die ze gaf bv bij het aandraven, waren verdwenen! kliniek blij, ik blij... dierenarts wilde niet dat ik kwam om rug te verdoven, maar dat ik zo door ging met rijden en longeren....dat was in november... ze heeft natuurlijk wel kissing spines, maar de dierenarts zei ook, dat rugfoto's soms niets zeggen, dat er ook paarden met kissing spines hoog in de sport lopen en er geen last van hebben...ze verbeterd nog steeds! ik wordt wel begeleidt door een fysiotherapeute en mijn instructrice. Heb eindelijk mijn plezier in het rijden weer terug! en ik hoop dat het goed blijft gaan. Sorry voor mijn lange verhaal :o Heel veel succes!!!! ik blijf je topic volgen.

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:08

lydia261067 schreef:
Hoi,

Mijn zus Martine heeft al een berichtje geschreven dat ik ook een merrie heb die lastig uit het land te halen is tijdens haar hengstigheid. Dat klopt, ze wordt soms echt een "drakie", niet te herkennen met hoe ze is als ze niet hengstig is! Ze wil echt bij haar groep van 7 blijven, dat begrijp ik ook. (Ze zit zichzelf enorm in de weg, dat is iets wat ikzelf ook herken als ik zelf last heb van mijn hormonen!) Eerst wist ik niet hoe het kwam als ze zo dwars deed, maar nu weet ik zeker dat het met haar hengstigheid te maken heeft. Vooral met grondwerk kan ze heel erg de grenzen opzoeken en kan echt pisnijdig reageren en haalt alles uit de kast: steigeren, bokken, piepen, rennen, dreigen etc. Eerst liet ik mij daar heel erg door beinvloeden, nu blijf ik rustig, geef, zodra ze gaat doen waar ze zelf zin in heeft heel duidelijk richting aan en na verloop van tijd wordt ze vanzelf weer rustig en dan pik ik het grondwerk weer op, maar ik ga dus wel door tot ze doet wat ik vraag. Zij leert mij een heleboel!! Ik ga me nog verdiepen in dat Moody-Mare. Heel veel succes met je Merrie. Blijf glimlachen he!! Ze bedoelen het echt niet persoonlijk!! Het belangrijkste is dat je je eigen ruimte wel beschermd en dat je duidelijk aangeeft wat je wil.

Ik heb nog een emmer moody mare voor je staan
Helpt totaal niet ,mijn dochter der merrie werd alsmaar lastiger en lastiger vertoonde hensten gedrag
Waarop we die DA hebben laten komen ,ze heeft een echo gemaakt alles was goed van binnen
Ze krijgt nu regumate

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 16:26

@Martine2620: Zo jeetje wat een verhaal zeg! Wel fijn dat het met die kruiden toch geholpen heeft, scheelt je weer een heel gedoe! Fijn dat je nu weer van dr kan genieten! :D Ik ben ook benieuwd, ze zouden vandaag die kruiden komen bezorgen maar zijn nog steeds niet geweest, beetje jammer! Nu maar hopen dat ze maandag komen.

@Yentl2010: Gelukkig is niet ieder paard hetzelfde, ik hoop dat mijn merrie er wel goed op reageert! Hoop ook voor je dat jullie merrie ook veranderd door het spul wat ze nu krijgt!

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:08

ik hoop echt dat het bij jouw Isha ook gaat helpen.
Ik had dit nooit verwacht hoor, want ze dachten dat ze nooit meer onder het zadel zou komen.....ben zelfs met Pasen met haar naar Kootwijk geweest met een groep stalgenootjes en hun paarden, echt genoten! De fysiotherapeute die Samber nog steeds behandeld, zei ook tegen me: nooit meer stoppen met de Moody Mare! ze was zoveel beter te behandelen ook...is echt veel liever geworden....ook stalgenootjes viel het op, dat ze zo veranderd is... Nu doe ik ook erg mijn best om haar goed te trainen, goed afwisselen, longeren en rijden, en goed rechtrichten is heel belangrijk.
ben erg benieuwd, hoop dat je er gauw mee kan beginnen. Ikzelf geef elke dag 2 schepjes.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 14:39

@ Martine; Ja ik hoop ook echt dat het bij Isha werkt, ik heb het gister toch binnen gehad ze hebben het bij de buren bezorgd omdat ik niet thuis was haha. Ik ben er gisteren mee begonnen.
Maar schrok echt van haar gedrag gister, er was echt geen land mee te bezeilen.
Vast staan was een probleem, helemaal panish en toen ik met het zadel en dekje in de buurt kwam helemaal in paniek.. toch geprobeeerd om dr rustig te krijgen en voorzichtig een dekje erop te leggen. Nou dramaaa! :\
Ik kan haast niet geloven dat dit gedrag alleen maar van de hengstigheid komt, het leek wel alsof ik dr normaal gesproken mishandel als ik het zadel erop leg, echt zo bizar.. Ze was echt gewoon bang :\
En het gekke is dat het de vorige keren totaal geen probleem was en opeens nu na zo'n 10 keer is ze zo bang.
Ik kan me verder ook niet voor de geest halen dat het een keer fout is gegaan of dat ze er van schrok ofzo dus waar dat gedrag nou vandaan komt ik weet het echt niet.
Ga voorlopig maar weer verder met het vertrouwen opbouwen en alleen maar leuke dingen doen en stukken wandelen. Zadel en al die troep laten we maar even links liggen voorlopig.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:00

jeetje, wat vervelend! je zou bijna denken dat ze idd een nare ervaring heeft gehad...Lijkt mij ook niet dat dat door de hengstigheid komt? Maar wel vreemd dat het de andere keren wel goed gegaan is. Goed dat je de tijd neemt, en eerst zorgt voor vertrouwen en ontspanning. Als het goed is, kan je er nog lang genoeg opzitten en wat je nu doet is investeren in de toekomst. niet opgeven hoor!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:08

Is er niet meer aan de hand met deze merrie, dat ze ergens pijn heeft en daarom zo reageert? paarden zijn meestal niet zonder reden zo agressief....

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:20

misschien ook pijn in haar rug?? Maar wat deed ze dan? hangen? of bijten/trappen? wegdeinsen voor je? later wel rustig gekregen? of ben je met haar gaan wandelen om haar ontspannen te krijgen?

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 06:58

@Martine: Ja het is idd zwaar vervelend, vind het niet alleen vervelend voor mij maar ook voor haar omdat ze zo met zichzelf in de knooop lijkt te zitten af en toe. Wat ik ook zo raar vind idd is dat ze de vorige keren echt geen kik gaf en nu uit het niets opeens helemaal in paniek raakt.
Ze was niet echt gemeen tegenover mij maar wilde gewoon echt weg, het was meer wegdeinsen en meer voor de spullen dan voor mij. Zodra ik de spullen neerlegde en naar haar toe liep was er niks aan de hand ze was weer de rust zelve. Ik ben met dr in de bak rondjes gaan lopen en tegelijktijd geoefend met halt houden en achteruit gaan op commando, daar werd ze weer rustig van, gewoon van het bezig zijn denk ik.

@Twinklebel: Ik geloof niet dat ze last heeft van het zadel, heb er vorige week nog een andere boom in gezet omdat de boom die er eerst in zat niet paste. Ik kijk het even aan en zodra haar gedrag echt niet veranderd of alleen maar verslechterd moet ik toch maar verder gaan kijken.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:42

Hoe gaat het met Isha??