Gezelschapsdier voor paardje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

19carin84

Gezelschapsdier voor paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 09:12

Weet iemand ook of een ander dier ook als gezelschapsdier voor je paardje kan dienen?
Schaap, geit etc? Ipv een shetlander,pony,paard.
Of is een shetlander beter voor je paard erbij op het weiland?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Carin

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Gezelschapsdier voor paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:29

Ik weet 't perfect dier ja, een ander paard!! ;)
Vind het goed dat je er zo mee bezig bent hoor, want een paard hoort idd niet alleen te staan.
Maar helaas kan hij met een geit ook weinig. Ze "verstaan" en begrijpen elkaar immers niet.
Een shetlander, daar kan een paard wat mee. Ze spreken dezelfde taal, en houden van dezelfde dingen. Lekker elkaar kriebelen, sprintjes trekken, op wacht staan als de ander een dutje doet...
Dus ik denk dat als je een leuke shet op de kop tikt, je je paard daar heel gelukkig mee gaat maken. :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:30

Idd een ander paard(je).
Een geit of schaap spreekt een heel andere taal.......

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:47

Mee eens, en ander paard of pony erbij.
Wij hadden hier al ezels, toen onze jaarling pony er bij kwam. Dit ging prima, maar nu een klein jaar later ons paard er bij kwam, zien we toch een groot verschil. Ze trekken echt met elkaar op, dagen elkaar uit etc, dus 'soort zoekt toch soort' :)
Laatst bijgewerkt door Silviaatje op 12-06-11 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:49

Ik denk dat een shetlandertje (Of natuurlijk een groot paard, moet jij weten ;) ) het heel goed zal doen bij jou paard!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:29

Een ander paard. Een paard is niet voor niets een kuddedier, aan een schaap, geit oid hebben ze niets.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:32

VSW-->OPG

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:32

Een ander paard zou het mooiste zijn natuurlijk. Maar een geit zie je ook wel heel vaak.
Maar als je er een geit bij kan zetten, moet een shetlander ook wel lukken :)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:35

als je een ander paard ook beweging kan geven dan zou ik een ander paard kopen,
een shettie heeft dat wel minder dus een goede oplossing als gezelschap

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:03

Zoals de meeste zeg ik ook een ander paard. Geit zou ik niet doen want die vreten alles en ik zit er niet op te wachten dat de geit de staart van mijn paard op eet. Zal misschien niet iedere geit doen maar zie ze weleens staan dat ze half opgevreten zijn. Verder is een ezel volgens mij nog een stuk beter als een geit of schaap. Volgens mij lijken die kwa taal meer op elkaar dan de andere. Maar heb niet echt verstand van ezels.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:05

Een ezel zou idd wel kunnen, maar dan moet je wel goed opletten met je ontwormschema. Ezels kunnen drager zijn van longworm dacht ik, hier hebben ze zelf geen last van, maar kan bij paarden dodelijk zijn mits niet goed ontwormd.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:06

Als je er een ezel neer kan zetten kan je net zo goed een andere pony erbij zetten. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:23

Laura1988 schreef:
Een ezel zou idd wel kunnen, maar dan moet je wel goed opletten met je ontwormschema. Ezels kunnen drager zijn van longworm dacht ik, hier hebben ze zelf geen last van, maar kan bij paarden dodelijk zijn mits niet goed ontwormd.

Dat is waar ja. Maar ik ken ook wel mensen die niet ontwormen en die hebben ezels en paarden door elkaar lopen dus of dat risico zo groot is weet ik eigenlijk niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:26

Dat zegt niks tigra, de japaners hadden met het bouwen van die kerncentrale ook gedacht 'ach, zo kan het ook wel' .. ging wel mis. Je wilt toch geen rusische roulette spelen met het gezondheid van je dier?

Maar inderdaad, een ander paard of een pony werkt gewoon het beste.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:40

Benfan schreef:
Dat zegt niks tigra, de japaners hadden met het bouwen van die kerncentrale ook gedacht 'ach, zo kan het ook wel' .. ging wel mis. Je wilt toch geen rusische roulette spelen met het gezondheid van je dier?

Maar inderdaad, een ander paard of een pony werkt gewoon het beste.

Daarom zeg ik ook dat ik niet weet hoe groot het risico is. Tuurlijk zou je geen risico moeten nemen maar genoeg die het wel doen en het al jaren bij goed gaat.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:47

Ik heb jarenlang een geit bij mijn merrie als gezelschap gehad, die twee konden lezen en schrijven met elkaar.

Toen mijn veulen gespeend werd bleek zelfs dat de geit ook bij haar dronk.

Fromage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:56

Een shetje erbij zou erg leuk zijn, maar wel oppassen, ze zijn heel slim en kunnen dus vaak uitbreken. Maar het is wel het beste maatje voor je paard

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:29

Als je goed ontwormd is een ezel erbij geen probleem. Wij hebben vooraf geïnformeerd, wel is belangrijk welk ontwormmiddel je wanneer geeft. Wij kregen nl het advies van onze dierenarts om in de herfst specifiek tegen longworm te ontwormen.

superrozsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:31

een ezel *D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:43

Waarom een ezel? Als je die kun onderhouden kun je ook een shet onderhouden, en je paard weet wel met welke van de twee 'ie beter overweg kan hoor!

Plus, een shet is hardstikke leuk. Ze worden vaak ondergewaardeert, maar je kunt er zoveel mee. Mennen, vd, meenemen als handpaard. (Laatste klinkt makkelijker dan het is. :+ Maaaaarrr, ik had er eentje zo goed afgericht dat 'ie op buitenrit los meeliep. Dat is wel weer leuk en makkelijk.)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:21

Gypsy schreef:
Waarom een ezel? Als je die kun onderhouden kun je ook een shet onderhouden, en je paard weet wel met welke van de twee 'ie beter overweg kan hoor!

Plus, een shet is hardstikke leuk. Ze worden vaak ondergewaardeert, maar je kunt er zoveel mee. Mennen, vd, meenemen als handpaard. (Laatste klinkt makkelijker dan het is. :+ Maaaaarrr, ik had er eentje zo goed afgericht dat 'ie op buitenrit los meeliep. Dat is wel weer leuk en makkelijk.)

want dat zou niet kunnen met een ezel, die ook ondergewaardeerd word?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:32

Omdat die ezel geen fatsoenlijk gezelschap is voor je paard. Daarom.
Zeg niet dat het niet kan hoor, maar dan zou ts EN gezelschap voor haar paard moeten kopen EN voor haar ezel. Word een dure grap.

19carin84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:16

Bedankt iedereeen voor jullie reacties!!! Zal dan opzoek gaan naar een braaf shetje, dan kan mijn nichtje die komen knuffelen en eventueel rijden. Inderdaad beter dan een geit of schaap.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:55

Gypsy schreef:
Ik weet 't perfect dier ja, een ander paard!! ;)
Vind het goed dat je er zo mee bezig bent hoor, want een paard hoort idd niet alleen te staan.
Maar helaas kan hij met een geit ook weinig. Ze "verstaan" en begrijpen elkaar immers niet.
Een shetlander, daar kan een paard wat mee. Ze spreken dezelfde taal, en houden van dezelfde dingen. Lekker elkaar kriebelen, sprintjes trekken, op wacht staan als de ander een dutje doet...
Dus ik denk dat als je een leuke shet op de kop tikt, je je paard daar heel gelukkig mee gaat maken. :D

je haalt me de woorden uit mijn mond. :j

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:00

ja een schaap kan makkelijk, ik ken iemand die dat ook heeft.