Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Suus_ schreef:Iemand anders vragen om te helpen en niet zefl aankloten
Als je al niet weet hoe je een bit in doet zou ik dat al helemaal niet bij een groen paard proberen.
dat weet ik zeker wel hoe dat moet
maar mijn paard nog niet en daar vroeg ik dus advies over !!!!!meggiemeg schreef:Nu met wat dingen beginnen en m daarna weer een goede vakantie gunnen kan geen kwaad.
Zorg ervoor dat je iemand erbij hebt die weet hoe te handelen, dat voorkomt dat het verkeerd wordt aangeleerd.
Maar wat Tilmar zegt, ze pakken de dingen vaak snel genoeg op.
Je paard is nu pas 2, gun m die tijd nog even, hij/zij kan nog lang genoeg voor je aan het werk.
tamary schreef:Dat mensen rare dingen doen en dat dat niet eng of pijnlijk is kan je al vrij vroeg mee beginnen.
Wijken voor druk (vooruit, achteruit, links en rechts met voorhand, achterhand en hoofd),
Gepruts aan het lijf (overal laten aanraken zonder angst/spanning/verzet)
Overal aanraken/kloppen met stoffen/dingen die geluid maken,
dingen (grote bal bv) op rug leggen, er flink mee wiebelen (zodat hij gewend raakt aan bewegingen zien vanuit een ooghoek) en aan alle kanten eraf laten rollen/vallen.
Wennen dingen onder de buik, weer die bal, maar ook vegen, stilstaan met balk onder de buik, etc.
Kunnen poetsen/overal aanraken waar je bij kan, staande op een verhoging.
Dingen kunnen laten vallen zonder paniekreactie te krijgen, bv emmer water leeggooien, borstel in poetskist gooien, etc.
Over verschillende ondergronden durven lopen (zeil, matras, rijplaten, planken)
Afspuiten en dan echt kleddernat dat water eraf druipt.
Dingen achter zich accepteren ook in beweging (stuk plastic zelf meeslepen aan touwtje bv)
Stemhulpen stap, draf, galop, halt en achterwaarts.
Heel veel wandelen, waarbij pony op jouw let, dus jij sneller, hij ook, jij stopt, hij ook, jij achteruit, hij ook. Uiteindelijk heb je dan en een verkeersmakke pony en pony die geleerd heeft positie t.o.v. vast te houden en zelf druk van touw te halen.
Ga je wandelen stel dan voor je zelf eerst een stel eisen op. Vooruitdenkend aan wat je graag tijdens het rijden wel/niet wil hebben. O.a. eten onderweg, maar ook niet mee gaan hollen als je langs een wei komt waar de paarden die er staan gaan lopen donderjagen van opwinding bv.
Simpel gezegd : oefen alles wat erg prettig is voor een paard om te kunnen/normaal te vinden en je maar kan verzinnen.
Ookal heb je bv nooit beenbescherming nodig, oefen er toch mee. Voetjes in emmer kunnen zetten is bv ook erg handig, Onderweg voetjes optillen, andere plekken dan normaal vast staan. Sta je op een pensionstal zet hem dan eens in een andere box. Kan je makkelijk de weg op ga dan eens een nachtje ergens anders logeren met hem, enz.
Kijk verder eens bij NH of westerntrainingen voor suggesties, daar is een heel uitgebreide schriktraining en opvoeding gebruikelijk(er).
nynke_aafke schreef:met 2,5 kun je wel langzaam beginnen 'Bij de meeste paarden'.. er zijn ook paarden met 2,5/3 jaar die nog niet klaar zijn met goed groeien en die kun je het best tot een 3,5 laten staan.
vaak hebben paarden dat die in een korte tijd heel snel groot zijn geworden.

doe wat je niet laten kan, hoemeer ze kennen hoe leuker het straks word, dan kan je je zelf goed richten op het inrijden en hoef je niet bang tewezen of hij misschien wel van iets zou kunnen schrikken..
dus ik zou zeggen je kan het niet bont genoeg maken
xLoesje schreef:Ook ik zou zeggen, haal er iemand bij die ervaring heeft. Want als ik nu lees dat je al niet weet hoe je het bit in moet doen, kan het waarschijnlijk alleen maar kwaad doen.
Dadelijk wil hij het bit niet eens meer in.

Yess schreef:Ik zou zelf pas met het hoofdstel beginnen als je ook daadwerkelijk gaat beginnen met beleren. Dus misschien een week voordat je hem wegbrengt. (tenminste, je schrijft dat je hem laat beleren) De eerste keren is het misschien het makkelijkst om het hoofdstel over het halster heen te doen. Heb je iets meer grip. Verder er een niet te groot probleem van maken. Gewoon doen zoals je het bij een ouder paard ook zou doen. Meeste paarden vinden een hoofdstel en bit namelijk helemaal geen big deal en zijn er na 2 keer wel aan gewend. De uitzonderingen wennen ook wel, duurt misschien iets langer, maar ik heb er nog nooit 1 gehad die langer dan 2 weken moeilijk deed. Dat was dan ook meteen de enige. Als jij gewoon rustig blijft en er geen issue van maakt valt t allemaal best mee
Succes en veel plezier van je paard!

Biscuit was de eerste paar minuten eventjes nogal druk en daarna was t prima (toen ook gelijk bit weer uitgedaan). Maar idd, geen big deal van maken en verder gewoon spelenderwijs van alles aanleren

Daisies schreef:En ze leren met 2 jaar echt niet sneller.. Waar halen jullie die wijsheid vandaan? Wij beleren de paarden met 3 omdat ze dan het meer over hun heen laten komen.