Weven, stal of buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe89

Weven, stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:09

Als wij hier op stal een paard hebben dat weeft, wordt dat zoveel mogelijk, soms zelfs permanent buiten gezet. Ze weven dan niet en dan is de "ziekte" dus ook minder schadelijk voor hen.
Nu kregen we hier overlaatst de opmerking dat we da niet mogen doen, want... Als je zo een paard daarna weer binnen moet zetten, zal het nog harder weven dan ervoor omdat het nu helemaal niet meer gewoon is van binnen te staan.
Wat vinden jullie hiervan?

Arabesk

Re: Weven, stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:33

Lekker 24/7 buiten zetten met vriendjes

Voer
Vriendjes
Vrijheid

VVV :+

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:35

Weven komt voornamelijk door verveling.
Wanneer het paard bezig blijft, zal het weven niet of nauwelijks voorkomen.
Zoveel mogelijk buiten is natuurlijk ideaal.
Maar in een stal voor de nacht oid, moet kunnen.
Zorg voor voldoende afleiding voor het paard en neem uit voorzorg een weefrek indien mogelijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:41

kimmie88 schreef:

Waarom? Paarden zijn steppedieren en voelen zich per defenitie minder happy in een kleine ruimte. Dit paard geeft overduidelijk aan dat ie niet happy is in een stal.

Citaat:
Zorg voor voldoende afleiding voor het paard en neem uit voorzorg een weefrek indien mogelijk

Een weefrek is alleen maar symptoombestrijding!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:51

Als je niet de mogelijkheid hebt om het paard 24/7 op stal te zetten, is symptoom bestrijding de beste oplossing denk ik

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:16

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat het daar beter staat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:55

kimmie88 schreef:
Als je niet de mogelijkheid hebt om het paard 24/7 op stal te zetten, is symptoom bestrijding de beste oplossing denk ik

Net zo lang blijven zoeken tot je die mogelijkheid wel hebt, want het welzijn van je paard gaat te allen tijde voor. Anders moet je geen paard nemen, vind ik. Naar mijn mening heeft de TS het zo goed opgelost! ;)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:56

Gewoon lekker 24/7 buiten is het probleem opgelost

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:57

kimmie88 schreef:

En dan, dan doet hij het niet meer met zijn hoofd buiten de deur...maar paarden zijn slim gaan gewoon IN de box staan weven. Heb ik al vaak genoeg gezien. Weefrek is dus zoals eerder gezegd symptoombestrijding en zonde van je geld om mee te bestellen.
Het is eigenlijk al triest genoeg dat een paard gaat weven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:32

Cowgirl schreef:
kimmie88 schreef:

En dan, dan doet hij het niet meer met zijn hoofd buiten de deur...maar paarden zijn slim gaan gewoon IN de box staan weven. Heb ik al vaak genoeg gezien. Weefrek is dus zoals eerder gezegd symptoombestrijding en zonde van je geld om mee te bestellen.
Het is eigenlijk al triest genoeg dat een paard gaat weven.

Het paardje dat op de vorige stal naast mijn pony stond, had er ook extreem last van: het begon met "gewoon" weven en op het laatst stond dat beestje gewoon hevig op haar voorbenen te "dansen" en met haar hoofd te zwaaien. Beestje had uiteindelijk last van haar voorbenen door het vele geweef op stal.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:18

Shenavallie schreef:
kimmie88 schreef:

Net zo lang blijven zoeken tot je die mogelijkheid wel hebt, want het welzijn van je paard gaat te allen tijde voor. Anders moet je geen paard nemen, vind ik.

Dan mag half NL nu massaal zijn paard gaan verkopen... >;) O wacht, de paardenmarkt is ingestort. Ach, dan brengen we ze toch massaal naar de slager. Dan worden ze iig niet meer mishandeld door ze voor de nacht in een stal te zetten. :roll:

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:26

kimmie88 schreef:

Ik bedoel natuurlijk... Als je niet de mogelijkheid hebt om het paard 24/7 op de weide te hebben en dus aan stal vastzit is symptoombestrijding de beste oplossing.
Sorry voor de vcerwarring het was laat hashaha

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:30

:') Ik had t niet eens door dat je stal had neer getypt ipv weide... :') Ik ging er dus gewoon van uit dat er weide stond..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:33

Haha gelukkig maar.

Maar ik snap maar half de comotie erom.

Tuurlijk is het niet goed dat je paard weeft.
Maar weeft je paard eenmaal, klrijg je het er niet meer uit.
Dan 'moet' je zo goed mogelijk handelen in het voordeel van het paard.
Helaas zijn niet altijd alle mogelijkheden ervoor.
Nu is het heel makkelijk gezegt dat je dan moet verder zoeken tot je wel iets geschikts hebt, maar dat vind ik erg kort door de bocht.
Er zijn wel meerdere factoren die meespelen.

Zo doe ik mijn paard er echt geen plezier mee om in de winter veel buiten te zetten. Overdag gaat het npog, maar na een uur staat ze te dringen en te draaien om weer naar binnen te mogen. Met als compromis dat ze dus in de binnenbaan los staat.
Maar dat kan natuurlijk niet 24/7.
En zo zullen er heus nog wel meer paarden zijn met een gebruiksaanwijzing

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:53

Zo kort door de bocht vind ik het niet. Heb het zelf ook gedaan, anders had ik haar echt verkocht. En nee, niet meteen zo zwart/wit van "dan maar naar de slager", want dan ben je in mijn ogen ook geen dier waardig. Mijn pony stond naast een extreme wever en werd er helemaal gestrest van, maar ik was sowieso al om mij heen aan het kijken omdat ik het intens zielig vind als zo'n beestje 23 uur per dag in zo'n klein rot-stalletje staat en hooguit een half uurtje in een paddock los mag (lees: manege met ongeveer 140 paarden en slechts 2 paddocks). Je moet er even je best voor willen doen, maar dan wordt je inzet wel beloond. In mijn geval staat mijn pony nu in plaats van 5 minuten met de auto slechts 10 minuten van huis voor veel minder geld per maand dan ik eerst betaalde, veel betere kwaliteit voer + -beleid en heel veel mogelijkheden om los te kunnen. Zowel op het land als in de bak. Daarnaast is ze van een klein rot-stalletje (2x3) verhuisd naar een stal van 4x12 (loopstal), waar ze alleen in de wintermaanden wat vaker in staat ('s nachts). Op haar vorige stal was het één bonk stress en kwijnde ze weg (veel schuren door de stress), nu is het echt een top-pony die helemaal in haar element is en het allerbelangrijkste: ze mag paard zijn, samen met een hele groep vriendjes en vriendinnetjes. Dit verhaal zou zo in de Penny kunnen, ik weet het, maar het is gewoon niets meer dan de realiteit. ;)

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:22

Ik zou hem ook lekker buiten laten als hij het gedrag daar niet vertoont, weet natuurlijk niet wat je verder met je paard wilt en waarom hij voorheen wel op stal stond. En verder het gedrag zo veel mogelijk negeren (veel paarden doen het vooral als ze voer krijgen of als je langs loopt)

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 14:07

Jammer dat niemand echt op mijn vraag antwoord...
Zoals ik al aangaf wordt dat hier SOWIESO gedaan: als een paard weeft, wordt het buiten gezet, permanent ('s nachts uurtje of 8 binnen).
MAAR... in de winter is dit onmogelijk omdat het IN DIT SPECIFIEKE geval om een paard gaat dat zowel in de winter als in de zomer op concours moet en dus geschoren moet worden (anders duurt het uren voor die droog is en wordt die ook ziek) waardoor die moeilijker permanent buiten kan blijven.
Mijn vraag samengevat: IS HET ZO DAT ALS WE DIT PAARD NU PERMANENT BUITEN ZETTEN DIE DAARNA ALS DIE WEER ONGEVEER 20 UUR PER DAG BINNEN MOET NOG MEER GAAT WEVEN?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:15

Die vraag valt niet te beantwoorden
Hoe moeilijk het ook is, dat weet je pas wanneer je het probeerd

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:20

JustMe89 schreef:
MAAR... in de winter is dit onmogelijk omdat het IN DIT SPECIFIEKE geval om een paard gaat dat zowel in de winter als in de zomer op concours moet en dus geschoren moet worden (anders duurt het uren voor die droog is en wordt die ook ziek

Goeie waterdichte deken op en zoveel mogelijk buiten zetten :j.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:23

Weeft een paard ook in de wei? Bij ons op stal loopt een paard dat continu langs het draad heen en weer loopt. Zo erg dat ze de weide totaal kaal loopt aan het draad.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:33

Misschien je er dan bij neerleggen dat je in de winter niet op concours gaat in het belang van het paard, want inderdaad zal het paard waarschijnlijk erg gaan weven als het 20uur per dag op stal staat. Ik heb ook een wever, zolang ze 24/7 buiten staat geen probleem, maar als ik haar op stal zet dan gaat ze gelijk weven. Ik heb me er bij neergelegd dat paard dus niet op stal kan.

tomboytop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:38

Als ik een paard/pony heb die weeft en dus 24/7 op de wei moet dan zal ie bij mij weg moeten ;)
ik ben ook iemand die zomers en 's winters op wedstrijd gaat en dan zet ik hem niet 24/7 op de wei ;)
Onze pony's staan zoveel mogenlijk in de wei ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:41

Niet te beantwoorden.
Maar ik heb wel een tegenvraag voor je. Waarom moet dat paard in de winter zoveel binnenstaan? Waterdichte dekens kunnen de imo onnodige slijtage van het weven immers helpen bestrijden?

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:42

Sonja schreef:
Niet te beantwoorden.
Maar ik heb wel een tegenvraag voor je. Waarom moet dat paard in de winter zoveel binnenstaan? Waterdichte dekens kunnen de imo onnodige slijtage van het weven immers helpen bestrijden?

* Omdat we een zeer beperkt aantal weien hebben en die toch een beetje proberen te sparen.
* Omdat die op wedstrijd moet en dus geschoren wordt en dekens kapot bijt.
* Omdat zelfs als we die in de winter constant buiten zetten later toch keuzes zullen moeten maken want paarden staan op bouwgrond, veulens en andere paarden moeten ook zoveel mogelijk buiten.

Hij staat soms dus ook gewoon binnen. Is ook niet dat die echt fulltime weeft... Die doet het enkel als er mensen in de buurt zijn. Ik heb al veel ergere gezien...

Even verder op een andere reactie hier over paarden die hele dagen langs de draad lopen, want dat zie je inderdaad ook vaak, is dit schadelijk? Of is dit een vorm van weven maar dan rechtdoor? Komt dit niet ook door verveling? (Puur uit interesse deze vraag dus...)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:12

Ik denk dat je paard gewoon verder gaat met weven, vooral als 20 uur binnen moet staan in de winter.'
Probeer hem zoveel mogelijk in de paddock/wei te zetten met stevige deken.
Verder moet je zorgen voor een stal met veel afleiding waar hij zich happy voelt.
Staat hij in een binnenstal met tralies waar niks te beleven valt? Zet hem in een buitenstal met open bovendeur waar hij lekker naar buiten kan kijken, een binnenstal met zo'n open luik helpt vaak ook.
Een jollybal kan helpen, een voerbal, maar net wat hij leuk vindt.

En als je het weven helemaal wil stoppen...
Ga 's winters niet op concours, scheer hem niet en zet hem zoveel mogelijk buiten.