Hoe kan ik mijn veulen leren aan het touw te lopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speedy12Jarig

Hoe kan ik mijn veulen leren aan het touw te lopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 22:25

Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn verzorgveulen is nu 3 weken oud. Ze heeft al een halster om en is heel lief.
Alleen weigerd ze om mee telopen aan het touw. Ik weet dat je nog niet aan het touw mag trekken bij een veulen omdat dat gevaarlijk is, Maar zou wel graag een paar tips willen over hoe ik dit kan aanpakken... /3
Ze moet het nu wel bijna kunnen, want ze gaat over ong. een week met haar moeder ergens anders heen en dan is het wel handig. :j

Alvast bedankt. _/-\o_

Angela

Re: Hoe kan ik mijn veulen leren aan het touw te lopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:49

Je neemt het moeder aan een touw, en het veulen ook. Zo loop je met beide. Omdat moeder loopt, heeft het veulen ook eerder de neiging om mee te lopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:02

Inderdaad gebruik maken van het met de moeder meelopen. Verder kun je een lang touw nemen en dat achter het kontje langs leggen, dan geef je daar een beetje druk op om het te leren vooruit te lopen als je dat vraagt.

speedy12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:04

Bedankt!! /3

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:49

Idd, en als het veulen mee loopt het touw in een boogje laten, zodat ze leert dat meelopen leuk/fijn is :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:50

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:50

Nou, klinkt allemaal makkelijk.... Mijn veulen loopt niet standaard naast moeder mee.. Die scheurt erop los. Vasthouden lukt niet en om het 'kontje' te ondersteunen (of ouw om hals) en te helpen al helemaal niet. Dit kan ik alleen in de stal doen.
Een touw eraan was een gevecht.
Heb nog geen methode gevonden en het ene veulen is het andere niet. Hopelijk werkt het bij jouwe wel ;)

speedy12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:53

Nee, ik heb ook hetzelde. Het veulen loopt niet met haar moeder mee.
Als jij een manier hebt gevonden wil ik het graag horen!!/3

Blossen1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:28

Neem moeder en veulen samen mee :)

En dan wat bijsturen etc.

Dat steeds vaker en langer zonder mama zeg maar.

Zo gaat het vast lukken

speedy12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:29

Bedankt!! _/-\o_

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:43

Blossen1995 schreef:
Neem moeder en veulen samen mee :)

En dan wat bijsturen etc.

Dat steeds vaker en langer zonder mama zeg maar.

Zo gaat het vast lukken

Wat, gaat dan lukken? ;) Er staat eigenlijk geen aanwijzing oid... Vanzelf gaat het niet, samen meelopen, wat bijsturen(?) enz >;)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:47

Wij doen inderdaad altijd een touwtje achter de kont langs. 1 Persoon neemt de merrie, een ander het veulen met het touw achter de billen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:54

Je zult de eerste tijd er wat hulp bij nodig hebben, maar in eerste instantie maak je het jezelf wel gemakkelijker door Mams erbij te houden. Mijn merrie heeft ook een veulen gehad (merrietje) dat na 2 dagen het achter Mams aanlopen wel had gezien en zelf het erf wilde gaan verkennen op alternatieve routes...... Niet grappig en dus ook de reden dat ze binnen een week een halstertje om had en ook mocht gaan leren om daar naar te luisteren. Op stal het veulen voorzien van halstertje met lang halstertouw, dit halstertouw dus over de schoft, achter kontje langs terug naar de schoft waar je beide stukken touw samenpakt met een hand. Zorg dat de verbinding naar het halster in principe loshangt en die hou je vast met je andere hand. Mams ernaast zetten en dan eerst Mams in beweging zetten en dan wat druk om het kontje geven om naast haar te blijven. En niet bang zijn om dat veulen in de houdgreep te nemen als dat nodig is, als het heel springerig is leg je het maar een keer tegen de grond om te leren dat ze het van je verliezen.
Die kleine van mijn merrie stond bij alles wat haar niet aanstond op haar achterbenen, die heb ik 2x omver gelegd en toen had ze door dat er bij mij niet gesteigerd werd. Het klinkt misschien hard, maar hoe eerder ze dit soort ongewenst en potentieel gevaarlijk gedrag afleren hoe beter het is.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:58

Ik leer mijn veulens ook altijd in de "handtas" mee te lopen. Of, zoals het hierboven wordt genoemd: the butt rope

Touwtje voor het halsje langs, kruisen over de rug en dan achterlangs de kont en weer terug naar de rug. Je hebt dan een soort 8 gemaakt. Je houdt het boven de rug vast en ze kunnen nergens heen. Touwtje niet te straks, zodat de druk er wel af kan.

Wil je naar voor, beweeg je je hand die de touwtjes boven de rug/schoftje bij elkaar houdt richting de oren.
Zo komt er wat druk op het touwtje achter de billen. Zodra ze naar voren stapt, zorg je dat je de druk weghaalt en ben je op route. Je kan de voorhand dan een beetje bijsturen met je vrije hand.
Moet ze stoppen, hand richting de staart, zodat er druk op de voorkant komt. Loopt ze langzamer en stopt ze, druk er weer af.
Voila!

Heeft ze dit na een paar dagen goed door, dan ga je een combinatiemaken met een gewoon halstertouwtje.
Eerst vooruit vragen op het gewone halstertouwtje, snapt ze dat niet, of gaat ze er tegen in, gebruik je het "handtasje" weer even. Voor je het weet is het geregeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:05

Het beste is idd dat je dit met twee personen oefent.
Aan veulen alleen heb je al je handen vol, laat staan aan merrie met veulen....helemaal als merrie in de stress schiet omdat veulen alle kanten uitgaat...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:32

Hoe ik het nog al eens gedaan heb bij een twenter (die nog nooit aan het halster had gelopen) die gewoon ging stilstaan is een beetje druk op het halster nemen, als ze niet willen stappen, zelf volledig naar links (of naar rechts gaan) met nog steeds de druk op het halster. Veulen moet dan een stapje verzetten omdat het door het draaien van zijn nek zijn evenwicht verliest. Druk loslaten en belonen. herhalen naar de andere kant en na een paar keer zal het veulen enkele stappen vooruit zetten en dan hebben ze het snel door.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:36

b485 schreef:
Hoe ik het nog al eens gedaan heb bij een twenter (die nog nooit aan het halster had gelopen) die gewoon ging stilstaan is een beetje druk op het halster nemen, als ze niet willen stappen, zelf volledig naar links (of naar rechts gaan) met nog steeds de druk op het halster. Veulen moet dan een stapje verzetten omdat het door het draaien van zijn nek zijn evenwicht verliest. Druk loslaten en belonen. herhalen naar de andere kant en na een paar keer zal het veulen enkele stappen vooruit zetten en dan hebben ze het snel door.

Dat zou ik bij een veulen toch niet doen, je hebt dan veel meer risico op schade dan bij een twenter...... Touwtje om de kont is de veiligste en ook meest practische methode bij een veulen.

speedy12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 17:02

Allemaal erg bedankt, Ik ga vanavond proberen met touw achter de kont enzo. :j

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:38

TAO-->OPG

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:42

Ik zou de moeder en het veulen allebei meenemen, eerst de moeder dan het veulen.
En als het dan nog steeds niet lukt, met een snoepje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 00:00

Met een veulen al met snoepjes werken lijkt me geen goed idee....

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:31

Min verzorg veulen vind het leuk als je tegen hem praat. Anders heeft hij geen intresse. Dus misschien helpt het als je enthousiast tegen hem praat en anmoedigt om hem te laten lopen :)

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:31

ik maak de veulens altijd aan de merrie vast.
of aan het halster van de merrie of aan een longeersingel.
want zodra de veulens achter de moeder lopen dan gaan ze vaak staken.
ik was vaak alleen om de merrie's met veulens naar buiten te zetten,dus dan ga je van alles proberen.
en dit was dus de oplossing.
veel succes.

speedy12Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:58

Nee, Ik denk ook niet dat je een veulen met een snoepje kan lokken...
Maar ik zal wel tegen hem praten!!
Gisteravond ging het trouwens best wel goed!!
Ze loopt nu (soms) al een paar pasjes achter me aan!! /3

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:28

speedy12 schreef:
Nee, Ik denk ook niet dat je een veulen met een snoepje kan lokken...
Maar ik zal wel tegen hem praten!!
Gisteravond ging het trouwens best wel goed!!
Ze loopt nu (soms) al een paar pasjes achter me aan!! /3

proberen proberen proberen :D

En trouwens mijn verzorg veulen vind snoepjes nu al lekker! Niet dat hij het mag opeten maar er aan zabbelen vind hij heerlijk zo die smaak. Hij is nu 49 daagjes jong :*