Mijn paard is veelste dik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Libje123

Mijn paard is veelste dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 10:50

Hallo

Ik heb een rare collectie paarden een 24 jarige jarige die wat ze ook doet altijd gewoon op het goede gewicht blijft met een conditie van hier tot tokio.

Een 21 jarige merrie die altijd slank (ietwat dun naar mijn smaak dan ) blijft no matter wat ze eet
(ze is gezond hoor 100000^%)

Een dan ja een dame van 18 jaar met (atrose) in 1 been die door haar flinke gewocht nu dus onregelmatig loopt!! (ze loopt onregelmatig maar haar oren staan altijd naar voren en ze rent als een tierelier lijkt haar niks te maken )
Ook raar onregelmatig je rijd dan loopt ze gevoelig en hup dan weer niet en hup dan weer wel maar
Maar goed daar ging het niet om ( voor mensen hierop gaan reageren ze krijg puur atrho en ze krijgt Genlatinaat en stapt veel etcetc)

Maar ze is zo enorm dik ze moet echt snel afvallen hoe krijg ik dit voor elkaar zo ziet het er nu al weken uit

Stal weinig stro, geen kracht voer 1 hapje hooi ochtend en middag wei iedere dag 20 minuten soms langer stap en draf

Zeggen jullie van nou dit of dat doen of di veranderen en dat er aan toe voegen

Ze is echt erg erg zwaar zo zwaar is ze nog nooit geweest !!!

Libje123

Re: Mijn paard is veelste dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 10:53

Oh btw graag geen reactie's van oohh je paard krijgt geen eten etc !!! Nee inderdaad na de wei krijgt ze niks meer zelfs geen snoepje !!

Dit komt omdat hij situatie echt link is !! ze is echt veelste dik en moet voor haar gezondheid snel heel wat kwijt !!

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:55

Misschien een bloedonderzoekje?? Misschien heeft ze wat aan haar schildklier??

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:57

Niet smiddags in de wei doen maar sochtends of snachts? :7 Smiddags zitten er namelijk veel meer suikers in het gras en dat kan ook verschil maken...

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 11:00

Kimbaie schreef:
Misschien een bloedonderzoekje?? Misschien heeft ze wat aan haar schildklier??

Nou denk het niet haar plassen en mesten is nog net zoveel als alle andere keren en jaren (zij is altijd de smeerkees geweest van stal)
Verder is alles ook goed glanzend,bij de tijd, fit,vrolijk, etc etc

Ze heeft gewoon te veel gehad ze was al wat voller door haar dracht en nu heeft ze gewoon te veel gesnoept !

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 11:02

Rianneke schreef:
Niet smiddags in de wei doen maar sochtends of snachts? :7 Smiddags zitten er namelijk veel meer suikers in het gras en dat kan ook verschil maken...

Daar heb ik helaas de middelen niet voor ze staan op stal en iemand van hun zet ze buiten en binnen
omdat ik ook werk

Hun komen in de middag niet terug van hun werk om de mijne binnen te zetten
en in de nacht wil niemand anders hun paard buiten en mijn andere 2 zijn juist blij na een dag lekker naar binnen te mogen dus hun zijn ook geen optie om ze ernaast te zetten helaas

(Had dit namelijk ook overwogen )

Ik ben bang dat er niks anders op zit dan muilkorf en 2 x in de week gewoon binnen houden of in de rijbak |(

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:03

Ze krijgt al weinig eten dus ik zou het niet nog meer minderen, want het kan ook een andere oorzaak zijn. Ik zou haar een keer laten onderzoeken dan ben je er in ieder geval zeker van dat er niks mis is en dan kan je haar echt op dieet zetten.
Je zou in ieder geval kunnen overwegen om het stro helemaal weg te doen en het te vervangen door zaagsel of vlas. En hoeveel brok geef je haar op een dag?

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:10

Heeft ze echt gezondheidsklachten vanwege haar gewicht??

Hoelang staat nu op de wei? Ik zou dit inderdaad beperken tot een klein aantal uurtjes per dag en een muilkorf om... Daarbij ben ik wel benieuwd hoe rijk het land nu is.. dat kan ook een issue zijn.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:12

Denk dat je op het moment met het vette gras er echt niets af gaat krijgen, wij voeren helemaal niet bij(alleen wat slobber voor het lekker voor onze merrie die toch niet dik wordt en gereden wordt) maar alle paarden in de wei zijn nu al echt een stuk ronder(wat ik niet erg vind, want ze kon wel wat extra gebruiken).

Heb je foto's? Bij paarden kan ''dik'' heel erg vertekenen! Ze kunnen een giga buik hebben maar geen grammetje vet

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:12

Ik zou het paard eerder op een paddock zetten met onbeperkt hooi. Een paard moet eigenlijk de hele dag door kunnen eten. En dat kan ze nu niet, gezien ze 's ochtends en 's middag wat hooi krijgt. En 's avonds op stal al niet meer. Dat is niet goed en kunnen ze een maagzweer van krijgen. Ik zou een voedingsdeskundige inschakelen en dus de huisvesting ook aanpassen. En erg arm hooi voeren dat kun je volgens mij ook laten onderzoeken hoe voedingsrijk je hooi is. Het mooiste zou zijn als je een ruime paddock hebt en het hooi goed kunt verdelen in kleine hoopjes zodat ze ook nog in beweging moet blijven voor het hooi eten. 24/7 op de paddock zou ook een goede optie zijn omdat ze dan meer beweging krijgen.
Minderen met eten dat gaat niet want ze krijgt eigenlijk al te weinig aan ruwvoer.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 11:16

ze heeft niet echt gezondheids klachten in de zin van bijkomend !!
Maar ze heeft atrose in haar rechter voor been en ze had altijd mindere dagen natuurlik maar sinds ze zo zwaar is loopt ze eigenlijk continu gevoeliger !!
(haar karakter en lust veranderd niks maar ja ze loopt onregelmatig )

Dus advies was snel afvallen en bewegen!

Punt alleen is dat ik haar dus niet binnen kan zetten en hun op stal gaan niet van hun vrij nemen om mijn paard binnen te zetten dus zoals ieder paard daar staat ze van 9:00 tot 18:00 buiten !

Daarna krijgt ze geen eten meer ! en word ze gereden !

Ik denk dus maar dat muilkorf moet en misschien 2 x in de week extra rijden ( dus 2 x per dag )

Even als toelichting van rijden (is gewoon stap en drafje ) Madam voelt zich zelf fit genoeg om lekker te spelen en rennen in de bak dus als zij aangeeft dat ze dat kan laat ik haar ook gewoon en ze krijgt lichte pijnstilling

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 11:17

Tigra_ schreef:
Ik zou het paard eerder op een paddock zetten met onbeperkt hooi. Een paard moet eigenlijk de hele dag door kunnen eten. En dat kan ze nu niet, gezien ze 's ochtends en 's middag wat hooi krijgt. En 's avonds op stal al niet meer. Dat is niet goed en kunnen ze een maagzweer van krijgen. Ik zou een voedingsdeskundige inschakelen en dus de huisvesting ook aanpassen. En erg arm hooi voeren dat kun je volgens mij ook laten onderzoeken hoe voedingsrijk je hooi is. Het mooiste zou zijn als je een ruime paddock hebt en het hooi goed kunt verdelen in kleine hoopjes zodat ze ook nog in beweging moet blijven voor het hooi eten. 24/7 op de paddock zou ook een goede optie zijn omdat ze dan meer beweging krijgen.
Minderen met eten dat gaat niet want ze krijgt eigenlijk al te weinig aan ruwvoer.

Dat begrijp je verkeerd ten eerste ik heb geen paddock alleenmaar enorm grote weide's

Ten 2de ze eet hele dag door in de wei en in de avond krijgt ze wat hooi
en ze heeft stro in haar stal daar knabbelt ze helaas ook van
dus ze eet genoeg

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:53

Libje123 schreef:
Tigra_ schreef:

Dat begrijp je verkeerd ten eerste ik heb geen paddock alleenmaar enorm grote weide's

dus ze eet genoeg

Ik denk eigenlijk heel eerlijk dat jij het bericht verkeerd begrijpt. :o Het gaat er niet om dat ze te weinig eet. Het gaat erom dat het op een andere manier beter zou zijn. ;) Een beetje knabbelen aan stro is echt geen eten, en kunnen sommige paarden ook koliekerig van worden.

Ik snap heus dat het lastig is, dat je met een baan niet tussentijds op stal hebt, en dat je net de faciliteiten op stal nodig moet hebben om hier wat mee te kunnen. Maar goed.. er zijn wel stallen waar paarden die niet in de wei mogen als alternatief in een groot paddock met hooi worden neergezet.

Eigenlijk moet jouw vraag meer zijn hoe kan ik naast mijn baan en de faciliteiten die ik nu heb, zorgen dat mijn paard afvalt.

Ik zou inderdaad het masker proberen, maar mocht dat niet helpen, dan zou ik toch gaan nadenken over wat Tigra heeft neergezet. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:05

je zou ook een stuk van die enorme grote weides kunnen afzetten voor haar zodat ze niet zoveel gras kan eten. Draad en paaltjes zijn niet zo duur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:51

Jouw paard de hele dag op het land is op zich geen probleem, want beweging is juist goed. Die 20 minuutjes die jij met haar "beweegt", wegen niets op tegen het continue bewegen op het land. Het probleem zit hem - denk ik - in de hoeveelheid gras die ze tot haar beschikking heeft. Ze zou het waarschijnlijk (net als koudbloeden) beter doen op een zogenaamd "tafellaken". Oftwel: zo goed als geen gras, maar hooguit wat mini-sprietjes. Ze moet dan echt aan het werk voor haar eten (veel bewegen) en krijgt heel weinig binnen. Toch zou ik het ook bespreken met de VA, want de buitenkant vertelt niets over de binnenkant. Mijn pony kan zich letterlijk als een ballon volvreten (ze hoeft dan alleen nog maar op te stijgen :+ ), maar oogt verder vrolijk en gezond. Daarom is die ook naar een "tafellaken" verhuisd en het gaat nu super met haar! ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:21

Maar ik denk dat het gras nu echt de boosdoener is... Een stukje afzetten is in principe wel een goed paln, maar als je op een pensionstal staat kan dat natuurlijk ook niet zomaar! Snap best dat het voor de TS erg lastig is! Ik heb een vetzak en bij mij staan ze aan huis, maar ik heb er al moeite mee om alles zo te doen zodat het beest afvalt :(:)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:59

Ik zou een graasmasker proberen als dat je wat lijkt. Sommige paarden zetten nu eenmaal enorm aan door elk sprietje die ze binnen krijgen. Een klein stukje weiland afzetten zou ook wel werken, mits ze dan achter de draadjes blijft staan. (en jij niet denkt 'oh wat zielig, zo zonder eten, laat ik het hek maar wat verplaatsen'. ;) )

Is het misschien een optie om iemand te zoeken die haar een uurtje of twee uurtjes per dag laat stappen? Dat is twee uur minder de tijd om te eten en twee uur extra beweging. En er zijn vaak wel paardenmeisjes te vinden die het maar wat leuk vinden om een uurtje rond te stappen. :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:26

Rianneke schreef:
Maar ik denk dat het gras nu echt de boosdoener is... Een stukje afzetten is in principe wel een goed paln, maar als je op een pensionstal staat kan dat natuurlijk ook niet zomaar! Snap best dat het voor de TS erg lastig is! Ik heb een vetzak en bij mij staan ze aan huis, maar ik heb er al moeite mee om alles zo te doen zodat het beest afvalt :(:)

Wat dacht je van:
Ze krijgen behalve weidegang (een mini beetje) geen hooi..

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:37

Wat je zelf al zegt... "Ik denk dus maar dat muilkorf moet en misschien 2 x in de week extra rijden ( dus 2 x per dag )".
En je kan ook om de dag t muilkorf (met gaatjes) om doen en wat meer bewegen!
In principe kan gewoon heel droog hooi, dus geen kuil, geen kwaad en wordt ze niet dikker van maar wel erg goed voor d'r spijsvertering!
Succes ermee!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:47

Libje123 schreef:
Tigra_ schreef:

dus ze eet genoeg

Die mogelijkheid heb je nu niet maar neem aan voor de gezondheid van je paard wel een overweging waard om ze eventueel tijdelijk in de zomer ergens anders te plaatsen. Ik zie namelijk dat je paard artrose heeft nu heb ik daar geen verstand van maar als het dier zo onregelmatig loopt lijkt het me niet heel verstandig om de beweging(rijden voornamelijk) meer te gaan doen.
Daarnaast zeg je in je OP dat ze een hapje hooi krijgt dat is dus weinig neem ik aan en als het die van 18.00 tot 9.00 op stal gaat is dat gewoon weg veel te weinig en kun je juist een maagzweer. Daarom de optie om voor jouw paard wel een goede en gezonde mogelijkheid te vinden.
Een graaskorf kan zeker maar ook dan krijgt ze alsnog te weinig ruwvoer. En dus hooi. Kuil moet je zoiezo nooit aan een paard
voeren.

Ik heb het idee dat je je aangevallen voelt maar dat is totaal niet nodig.
Ze eet genoeg zeg je. Ja maar ze eet te veel in een keer. Juist doordat ze beperkt op de wei staan gaan ze meer schrokken en staan ze vaak veel meer te grazen. Dan zet je ze op stal en dan krijgt ze een plukje hooi als dat om 20.00 uur op is staat je paard nog zo'n 8 uur zonder hooi neem aan dat ze het hooi krijgt voor ze op de wei gaan dus rond 7.30/8 uur. En juist dat is het probleem je moet het meer verdelen over de dag dus of maar paar uur 2 weidegang en de rest paddock met hooi en als ze perse op stal moet ook daar een flink pak er in. Of rond middernacht nog een keer.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:02

Omdat ze zich anders DOOD eet ja en hoeveel paarden leven alleen op gras ??!! HEEEL VEEEL Dierenarts heeft afgeraden om nog bij te voeren omdat ze VEEEEEELSTE dik is !!!! Eerst afvallen dan pas weer lekker eten !!

Beetje gemeen om te zeggen dat ik geen paarden moet houden

Ik heb enorm veel paarden opgevangen en daar voor 1000zenden aan euro's aan uitgegeven toen ze weer prima in orde waren heb ik ze geschonken aan andere die er nu nog plezier van hebben !!!

Als je mijn verleden wist met paarden dan had je die uitspraak niet gemaakt
DOET ERG PIJN !!!!!!!

Ik wil het beste voor mijn paarden altijd gedaan en gehad !!!

Ze is zeker 100/150 kilo te zwaar !!! en daardoor heeft ze pijn !!! Dus perfect dat ze na 9 uur op het volle gras niet veel hooi meer krijgt

Rianneke schreef:
ZusJacobs schreef:
Ach mens, jij hoort heen paard te houden.. Vind het gewoon sneu..

Wat dacht je van:
Ze krijgen behalve weidegang (een mini beetje) geen hooi..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:07

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:11

Ik heb 3 paarden ik werk ander half uur verwijderd van mijn woning en stal !!

Ik moet juist veel stappen en drafjes op rechte stukken (dat is het beste voor de atrose)
Ze krijgt pijnstilling en supplementen voor soepele gewrichten die overigens 100 euro kosten

Er is geen paddock alleen een rijbak maar daar rijden mensen in !

In de nacht hooi geven ??!!! Hoe moet ik dat doen ze staan niet aan huis en die mensen doen dat daar niet !

Ik kan haar niet alleen zetten dan word ze knetter gek en kaal gras is er ook niet ( nog niet )

en ik krijg niemand zover om haar in de middag eruit te halen (waarom niet ??!! heel simpel) ook die mensen werken en kunnen dus niet er tussen uit piepen

Dus ik heb mijn besluit gemaakt in overleg met DA en uitgaande op MIJN paard !!
ze krijgt muilkorf om !!

Ze lijd absoluut niks !!!! dat wil ik juist voorkomen !! Het enigste waar ik mijn geld en aandacht aan uit geeft zijn mijn paarden alle 3 !!!!

Met mijn 21 jaar heb ik al 4 paarden overgekocht opgeknapt en geschonken
steun ik paard in nood en betaal ik daar een adoptie paard
Heb ik al mijn paarden tot de DOOD verzorgdt
Heb ik 3 en half jaar jacht paarden getraind

Een 24 jarige met een super gave conditie een 21 jarige schat die ik ook heb opgeknapt
en dit pareltje.

Ik voel me aangevallen omdat mensen gelijk gaan zeggen dat ik het fout doe !!

En dan iemand die zegt dat ik geen paard waard ben

Ik heb een zeflvertrouwen van 0 !!! Maar waar ik 100000% zeker van ben is dat ik goed ben voor mijn paarden
Ik werk er hard voor en ik werk er hard mee !!!

Dankje wel voor de tips die gegeven zijn maar sommige dingen kunnen nu helaas niet kan ik ook niks aan doen !!

Wij hebben geen paddock alleen maar weide's de hoefbevangen paarden staan binnen nou dat doe ik dus absoluut niet.
Ik kan niet uit mijn werk in de pauze even vlug paardje binnen zetten
Ik kan niet 1 paard gaan verhuizen heb er namelijk 3

Ik ben er uit nogmaals !!! Muilkorf !!
Ik had dit geplaats omdat ik tips wou niet om te horen dit en dat doe je fout !! of om te hoor dat ik het niet waard ben een paard te houden zoiets doet enorm pijn !!

Zeker als je even goed op bokt gaat neuzen en ziet wat alle andere mensen fout doen

Die mogelijkheid heb je nu niet maar neem aan voor de gezondheid van je paard wel een overweging waard om ze eventueel tijdelijk in de zomer ergens anders te plaatsen. Ik zie namelijk dat je paard artrose heeft nu heb ik daar geen verstand van maar als het dier zo onregelmatig loopt lijkt het me niet heel verstandig om de beweging(rijden voornamelijk) meer te gaan doen.
Daarnaast zeg je in je OP dat ze een hapje hooi krijgt dat is dus weinig neem ik aan en als het die van 18.00 tot 9.00 op stal gaat is dat gewoon weg veel te weinig en kun je juist een maagzweer. Daarom de optie om voor jouw paard wel een goede en gezonde mogelijkheid te vinden.
Een graaskorf kan zeker maar ook dan krijgt ze alsnog te weinig ruwvoer. En dus hooi. Kuil moet je zoiezo nooit aan een paard
voeren.

Ik heb het idee dat je je aangevallen voelt maar dat is totaal niet nodig.
Ze eet genoeg zeg je. Ja maar ze eet te veel in een keer. Juist doordat ze beperkt op de wei staan gaan ze meer schrokken en staan ze vaak veel meer te grazen. Dan zet je ze op stal en dan krijgt ze een plukje hooi als dat om 20.00 uur op is staat je paard nog zo'n 8 uur zonder hooi neem aan dat ze het hooi krijgt voor ze op de wei gaan dus rond 7.30/8 uur. En juist dat is het probleem je moet het meer verdelen over de dag dus of maar paar uur 2 weidegang en de rest paddock met hooi en als ze perse op stal moet ook daar een flink pak er in. Of rond middernacht nog een keer.[/quote]

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:16

Oh en niet ze maar ZIJ !!

De andere 2 krijgen genoeg hooi en voer !
Die zijn namelijk niet te dik en hun leven is niet in gevaar

Wat dacht je van:
Ze krijgen behalve weidegang (een mini beetje) geen hooi..[/quote][/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:17

Libje123 schreef:
zoals ieder paard daar staat ze van 9:00 tot 18:00 buiten !

Daarna krijgt ze geen eten meer ! en word ze gereden !

Dit is natuurlijk uit den boze!
Het spijsverteringsstelsel van een paard is er op gemaakt om continue ruwvoer te eten.
Darmen die stil komen te liggen vanwege geen ruwvoer, kan behoorlijk nadelige gevolgen hebben.
De darmen van jouw paard krijgen dagelijks dus 15 uur lang geen ruwvoer binnen!
Dan vind ik het niet zo gek dat jouw paard overdag behoorlijk loopt te schranzen van het gras. Gras is een dikmaker, hooi nièt.
Dus ik zou er zeker voor zorgen dat je paard 's nachts ook hooi te knabbelen heeft en niet met een lege maag de wei op gaat.