Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
troi schreef:hoi! Ik vind het zelf ook niet fijn. Maar als ik de hengst apart zet dan blijf hij hinniken en probeert hij bij de merrie's te komen. Eerst ging het beter en deed alleen Aurora heeeel erg boos. Maar nu doet hij zo bij Raja.Hmm ben geen expert (en ben dus ook heel benieuwd naar de reacties die gaan komen) maar zou het zelf erg onprettig vinden als het na 1 maand nog zo onrustig is.. Waarom haal je de hengst er niet bij weg?
ftwanke schreef:dat heb ik al heel vaak gedaan, alleen we hebben 2 weiden. Een hele kleine zonder gras voor als ze te veel hebben gegeten of als ik ze ga longeren. En de andere wei is 1 hectare met heel veel gras . Ik zet raya wel is in het kleine weitje maar voor een drachtige merrie is dat niet handig. En ze vind het niet erg leuk. Ik voer haar natuurlijk wel hooi bij maar toch. Groetjes Anneje zou kunnen proberen hoe t gaat als je raia apart zet, al is het maar voor haar rust.
gohya schreef:hoi!Ik lees even mee,ook ik weet echt niet waarom die hengst dat nu doet.
Bij mij is het nu precies hetzelfde,maar dan met een ruin [hij is de leider].Er staan sinds 1 week een drachtige shet en een 2 jarige welsh A merrie in het land.De leider beschermde élke nieuwe pony die er kwam en nooit waren er problemen.Alleen nu wel,hij jaagt er echt achteraan en bijt ze heel erg hard.Ook loopt hij ze ondersteboven als het lukt,gelukkig rennen de merrietjes na een poosje onder het draad door en staan ze veilig.Het lijkt wel door het weer te komen ofso?ook ik weet niet waarom ze dat doen nu.
gracita schreef:Van welke hengst is die Raja drachtig? ook van degene die haar opjaagt?
Ik heb wel eens wilde hengsten naar gedrag zien vertonen naar merries met veulens die niet van de betreffende hengst waren...
maar goed, voor zover ik weet was het veulen dan al geboren... en was het gedrag ook voornamelijk gericht op het veulen...
Dat is eigenlijk de enige reden die ik mij zou kunnen bedenken als een hengst opeens vervelend doet tegen een voorheen al reeds geaccepteerde merrie in de groep... (kijk, met een ruin of andere hengst is het misschien nog een ander verhaal... maar dat is niet het geval... )
cissy schreef:Het is een tijdelijke hengst die jouw merries niet hoeft te dekken begrijp ik, haal m er dan uit voordat er ongelukken gebeuren en laat de eigenaar het probleem oplossen.
Anders zet je de twee tijdelijke bij elkaar in het korte weitje en je eigen pony's op het graslandje, dan maar even bijvoeren met hooi of zo maar ik zou mn pony's niet inelkaar laten slaan.

troi schreef:Waarom wacht je dan niet tot je merries hengstig worden en gooi je hem er dan bij? Ik zou dit echt niet kunnen aanzien hoor...
troi schreef:Even voor alle duidelijkheid, jij schrijft dat je het zorgelijk gedrag vind en vraagt de mening van anderen. Ik lees dat deze hengst een merrie of een aantal merries constant blijft opjagen zodra de leidster buiten zicht is en zo blijft zorgen voor onrust in de kudde (dat zorgt voor stress, ook al bijt hij niet tot bloedens toe, dat maakt dan niet zoveel meer uit en stress is schadelijk) , dat lijkt me niet ok. Ook niet omdat een drachtige merrie rust nodig heeft. Bovendien lijkt me ook niet gezond voor Aurora dat die constant op haar hoede moet zijn. Maar goed, als jij vind dat het probleem weer is opgelost is dat prima natuurlijk en wens ik je niet meer dan succes met je kudde..
troi schreef:Tja, maar ze zal niet de eerste merrie zijn die wat eerder bevalt.. Ik vind het echt link hoor en zou die hengst echt ergens anders neerzetten. En als jij geen ruimte hebt (dat ontsnappen is idd een lastig iets) dan zou ik hem voorlopig terugbrengen naar de eigenaar.
troi schreef:Tja, wat hij zei klopt dus niet want de hengst is wel vervelend tegen deze merries en lang niet iedere merrie laat heel goed zien wanneer ze gaan bevallen. Niet voor niks dat er soms verassing veulens geboren worden..
Je moet het zelf weten hoor maar hier zouden voor mij teveel onzekerheden in zitten om het aan te durfen deze hengst er bij laten lopen..