Ik zit met het volgende probleem:
Mijn paard (15) staat nu 2 maanden stil ivm blessure. Hij moet dagelijks gestapt worden, wat tot nu toe best redelijk ging.
Hij loopt netjes mee, stopt als ik stop, loopt door als ik loop, gaat simpel achteruit. Allemaal best simpel, niet veel aan de hand.
Ik ben altijd streng, maar rechtvaardig voor hem geweest en hij weet waar hij aan toe is.
Alleen is inmiddels het weideseizoen begonnen, waar hij nu, na overleg met de DA, ook van mag genieten.
Wanneer we het pad opgaan naar de wei, slaat hij helemaal om, hij wil het liefst zo snel mogelijk naar de wei en als je streng bent, pikt hij het niet.
Hij maakt zich helemaal groot, draaft heel hoog en zet z'n hals erop. (hij denkt dat ie nog hengst is
)Ik neem altijd een zweepje mee (vooral voor mijn eigen veiligheid, ook bij 'gewoon' stappen
). Als hij trekt, krijgt hij een ophouding, reageert hij niet, steek ik mijn zweepje ervoor. Dit laatste pikt hij absoluut niet, hij slaat met zijn voorbenen, komt zelfs omhoog.
Als we weer teruglopen naar het erf is er weer niks aan de hand, gaan we weer naar het pad van de wei, begint het weer.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?Mijn eigen ideeen:
-Consequent blijven en zo door blijven gaan, incl. zweepje, tik geven als hij slaat (misschien niet echt een optie aangezien hij een zweepje niet pikt, of zou ik hem dan alsnog een tik moeten verkopen, wanneer hij omhoog komt?
)-Wanneer ik met hem moet stappen, heen en weer op het pad naar de wei, zodat hij dat pad niet alleen maar met de wei gaat associeren.
-Met beloningen (voer), wordt hij wel schooierig van.
-Achter een ander paard. (Is al eens geprobeerd, wil er dan langs)
Iemand nog andere ideeen? Ik hoor het graag!

groetjes
Daarna achter een ander paard, was nog steeds een heel geworstel om hem bij me te houden
wilde er steeds voorbij enzo, ben uiteindelijk zonder kleerscheuren bij de wei aangekomen, maar dit wil je ook niet zo iedere keer
Paard voor me werd er ook niet bepaald vrolijk van om 600 kg stuitererbal achter d'r kont te hebben
. Eng of neit, fris of niet, hij hoort respect voor mij te hebben (wat bij grondwerk bijv en in de stal prima gaat). Maar dat respect krijg je alleen als je het verdient en je dus als leider opstelt. En DAT deed ik dus niet in deze situatie! En wat ik toen gedaan heb doe ik nu nog als het weer moet (en gelukkig hoeft dat nu dus na 2 keer niet meer
hij heeft nu respect voor mij, of beter gezegd: IK neem de leiding!)