steigergedrag op de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

steigergedrag op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 13:57

Hallo allemaal,

Ik heb een merrie van net 6 jaar, een nrps-er, ik rijd haar sinds een jaar. Het rijden gaat allemaal prima, maar ik heb wel een klein probleem. Ik kan niet met haar alleen de weg op of de weg op met een paard waar het niet mee klikt. Als ze namelijk iets ziet waar ze bang voor is, begint ze achteruit te lopen en wil ze gaan steigeren. Ik krijg haar dan niet meer vooruit, ook niet met sporen en zweep. Ik stap er dan zelf af omdat ik het te gevaarlijk vind worden voor mezelf en andere weggebruikers.
Zelfs als ik van de stal naar de bak erop wil (is ongeveer 100m), begint ze te klooien omdat ze denkt dat ze in haar eentje een buitenrit moet maken. Terug van de bak naar de stal is dan weer geen probleem.
Toen ik haar net reed, deed ze dit ook bij gewoon rijden in de bak, maar dat heb ik er inmiddels uit gekregen.
Ik probeer nu zoveel mogelijk buiten te rijden met paarden waar ze goed mee overweg kan, zodat ze als ze dapper is een tijdje voorop loopt en als ze iets eng vindt, achter het andere paard kan kruipen. Dan gaat het goed, ze is hoogstens wat kijkerig of wil zich omdraaien. Naar mijn idee doet ze op deze manier zoveel mogelijk goede ervaringen op en krijgt ze meer zelfvertrouwen.
Denken jullie dat ik het op deze manier goed aanpak? Is het een kwestie van dominantie of is het gewoon een gebrek aan ervaring op de weg en moet ik gewoon veel kilometers maken? Ik hoor graag meningen en ervaringen.

troi

Re: steigergedrag op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:10

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe gaat het als je met haar gaat wandelen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 14:24

Prima, want dan ben ik de leider en loop ik voorop.

minimuisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:44

Ik heb hetzelfde probleem... en probeer ook een oplossing te vinden. Die van mij is er wel 15... de kilometers zouden er dus wel al min of meer moeten inzitten.... ben benieuwd nr de reacties...

Phyliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 01:58

misschien verlatings angst? mijn paard stijgert ook als zij iets wil maar dat is meer koppig zijn 2 keer een ei op haar hoofd kapot geslagen en ze doet het nu niet meer. maar denk dat het bij jouw merrie geen koppigheid is aangezien ze het met paarden er bij niet doet denk toch een bepaalt angst. misschien als je veel gaat wandelen en meer naast haar loopt aan haar schouder of iets er achter ? om het te oefenen

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 02:02

ik denk kwestie van dominantie....want elke keer stap jij dus af en wint ze, als het ware....ik heb een merrie doet hetzelfe als mijn verzorgster erop rij....maar rij ik zelf niks aan de hand.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:09

Supervixen schreef:
Ik probeer nu zoveel mogelijk buiten te rijden met paarden waar ze goed mee overweg kan, zodat ze als ze dapper is een tijdje voorop loopt en als ze iets eng vindt, achter het andere paard kan kruipen. Dan gaat het goed, ze is hoogstens wat kijkerig of wil zich omdraaien. Naar mijn idee doet ze op deze manier zoveel mogelijk goede ervaringen op en krijgt ze meer zelfvertrouwen.
Denken jullie dat ik het op deze manier goed aanpak? Is het een kwestie van dominantie of is het gewoon een gebrek aan ervaring op de weg en moet ik gewoon veel kilometers maken? Ik hoor graag meningen en ervaringen.

Dit is zeker een goede manier om het aan te pakken. Gewoon ervaring op laten doen met een steuntje in de rug +:)+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:09

Laatst bijgewerkt door cissy op 30-04-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:13

Ik vind dat je de goede oplossing hebt, maar ik denk dat het probleem ook bij jou ligt, gezien jij afstapt als zij maar gek gaat doen. Een paard is niet dom ze zal het dan blijven doen ! Hoe heb jij het steigeren in de bak eruit gekregen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:21

Ik denk ook onzekerheid. Mijn paard heeft het ook gehad, kon nog geen 10 meter normaal rijden. Letterlijk. Naarmate we elkaar beter leerden kennen werd het minder: hij kreeg door dat als ik aangeef dat hij ergens moet lopen dat okee is, en dat hij niet in z'n eentje uit z'n doppen hoeft te kijken of er geen gevaren loeren en dat ik er ook nog ben om ons te behoeden voor allerlei engs ;) In feite was het bij ons wel een dominantieprobleem aangezien voor hem niet duidelijk was dat hij van mij op aan kon om de leiding te nemen. Het probleem lag bij mij ;) Mijn paard is absoluut niet dominant, niet in de kudde en niet naar mensen.

De omslag is ruim een jaar geleden gekomen. Ik reed in het donker over straat en we kwamen op een stuk bevroren sneeuw terecht. Hij stond stil: heeee, m'n ene hoef glijdt. Ik besefte dat ik heeeel voorzichtig af moet stappen om hem niet uit balans te halen want dan zouden we allebei vallen (ik ben nogal lang in verhouding tot mijn IJslander) Dus heel rustig en langzaam en voorzichtig steeg ik af en hij stond doodstil, ik denk dat hij doorhad dat dit wat langer duurde en dat het belangrijk was dat hij stil stond :o Hij zuchtte diep toen ik naast 'm stond ("gelukkig, daar ben je") en liep toen achter mij aan naar waar hij weer grip zou hebben. Hij liep precies waar ik ook liep.

En vertrouwen in elkaar is ook: wanneer hij stilstaat en achterom kijkt weet ik dat er wat is. Bijvoorbeeld een steentje in z'n hoef. Hij weet dat ik dan afstap om 'm te helpen. En hij weet dat hij van mij op aan kan, net zoals ik weet dat er écht wat is als hij dat aangeeft.

Vertrouw op je paard, dan maak je het hem ook makkelijker om jou te vertrouwen :) Neemt niet weg dat mijn paard alsnog af en toe lollig denkt te zijn door ineens om te draaien en hard weg te rennen, of stil staan zonder dat hij gespannen (bang) is. Met je teugels, benen en zweepje bereik je dan niks meer behalve dat dat paard nog erger gaat lopen etteren. Een flinke brul werkt wél. Als hij in zo'n bui is en bijvoorbeeld wel weer mokkend verder loopt maar vertraagt geef ik meteen een brul, na een paar honderd meter is het dan weer over. Je moet alleen wel weten van je paard of hij bang/onzeker is of dat hij je in de maling neemt. Als je het verkeerd inschat kun je hem vreselijk verzieken als buitenrijpaard.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:29

frangelica schreef:
ik denk kwestie van dominantie....want elke keer stap jij dus af en wint ze, als het ware....ik heb een merrie doet hetzelfe als mijn verzorgster erop rij....maar rij ik zelf niks aan de hand.

onzin.. het lijkt me duidelijk angst. Dus ik zeg lekker het omgekeerde: elke keer als ze het eng vind, ga er maar af, loop een stukje voor haar en ga er weer op als ze rustig is. Jij bent de leider dus dat betekend ook dat je haar vertrouwen moet geven en dat betekend niet met sporen en een zweep proberen haar vooruit te slaan. Beloon haar als het goed gaat.

Met andere paarden is zeker een goeie manier voor haar vertrouwen. Wel zou ik proberen haar voor te zijn dat als ze voorop loopt en het gaat goed dat je dan weer achter een paard gaat, dus niet elke keer wachten tot een moment dat ze het eng vind om dan achter een ander paard te gaan, omdat ze dan straks als je alleen gaat wel een probleem heeft, want dan kan dat niet. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:01

Bedankt voor de reacties. Verlatingsangst zou het ook een beetje kunnen zijn inderdaad.. Toen ik had buitengereden met een ander paard en ik wilde nog even de bak in en het andere paard ging op stal, begon ze ook dat steigergedrag te vertonen. Ik ben toen ook weer afgestapt, de bak ingegaan en daarna nog even gaan rijden. Toen was er geen enkel probleem meer. Dat engelse stuk ga ik ook even lezen.
In de bak heb ik het haar afgeleerd door haar flink op haar donder te geven. Ik heb me ook een tijd afgevraagd of het nou goed is of niet dat ik afstap, maar ik weet dat ze bij de vorige eigenaar echt helemaal rechtop ging staan en ik wil dan het risico niet lopen dat zij valt, ik eronder lig, ander verkeer in gevaar is en dat zij het vertrouwen helemaal kwijt is en niet meer naar buiten durft. Daarom maar stapje voor stapje.
De vorige eigenaren hebben teveel van haar gevraagd toen ze net ingereden was, waardoor ze dit steigergedrag ging vertonen, daarom denk ik zelf dat het een stukje angst is en een stukje dominantie was. De dominantie is er uit, de angst nog niet.
Ik merk al wel dat er veel verschil is met een half jaar geleden, ze wordt al iets dapperder. Een goede tip om niet elke keer te wachten tot een moment dat ze het eng vindt en dan pas achter het andere paard gaan.

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:07

Hier nog een paard dat regelmatig in staking gaat als ze verder dan het 'vertrouwde uitstap-rondje door de wijk' moet. Het is toch vooral verlatingsangst denk ik, gezien het toch al neurotische karakter ;) Ik doe haar geen plezier met buitenrijden. Of ik zou heeel veel moeten oefenen, zodat een vaste route deel uit gaat maken van een vaste routine.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:37

Haar op haar donder geven is niet heel slim als je wil dat je paard vertrouwen in jou krijgt...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:45

ook mijn idee. een onzeker paard met verlatingsangst op zn donder geven gaat niet werken. Als jij ergens bang voor bent slaan we jou toch ook niet 'erdoorheen'?
Ik zou het op een andere manier op gaan lossen, lees de linkjes toch maar eens door die ik je gegeven heb, misschien vind je daar nog goede tips tussen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:54

He, wat ben ik 'blij' dat ik niet de enige ben die met dat probleem zit...

Vanavond nog geprobeerd, na het rijden, intensief en ze was best moe, nog even een klein stukje langs de weg. Was niet eens van plan om ver te gaan, tot de buren en dan weer terug, maar terug als ik wil. Helaas, zover kwamen we niet. Een van de anderen paarden van stal hoorde ons over de weg gaan, en ging hinniken. Mevrouw staat stil, zet em in z'n achteruit en geeft gas, bijna de sloot in... En ja, dan ben ik geen heldhaftige harry... Geprobeerd haar weer goed de weg op te krijgen, wat wel lukte, maar met de neus weer richting huis en niet richting de buren. Geprobeerd om te draaien, wat niet lukte. Uiteindelijk stil gezet, en laten wachten totdat IK besloot weer naar huis te gaan.
Ik weet dat dit een groot deel bij mij vandaan komt, ben geen held, maar we begonnen zó goed de weg op, en dan gebeurt zoiets. Helaas kan ik niet even makkelijk met een ander paard van stal mee, er staan er nog 3 en die zijn alledrie drachtig/bevallen. Ben dus op mezelf aangewezen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:57

Zoiets heb ik ook eens aan de hand gehad kleinvosje. Ik had in de bak gereden, paard was moe en ik wilde op de weg uitstappen. Mooi niet dus he... want de weg op betekent op buitenrit en hij had al zo hard gewerkt :(:) Hij had nog gelijk ook dat hij niet wilde, toen ik 'm aan de hand uitstapte langs de weg was het oké.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:59

Ik ben vorig jaar voor het laatst een rondje geweest met haar, ik kan me niet voorstellen dat ze nu denkt dat we meteen een hele ronde zouden doen, aangezien we dat ook maar 1 of 2 keer gedaan hebben. Ik baal wel, want zoals vanavond, gisterenavond ook, was het zo lekker om even langs de weg uit te waaien, maar dat kan gewoon niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:06

En als je de andere kant op rijdt? Of als je een paar keer aan de hand uitstapt langs de weg en dan over een tijdje nog eens ohz?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:12

Ik zat te denken dat het ook verlatingsangst lijkt. Wat je zou kunnen doen als je een keer heel veel tijd hebt is erop gaan zitten en "wachten" tot het weer gebeurt. Als je het van tevoren aan ziet komen kan je dan stilzetten, zonder big deal, langs het enge object lopen en weer opstijgen, net zolang (vaak) tot ze aangeeft dat ze het zelf wel kan. Mooie op/afstijgoefening en je paard kan je nog verrassen.

Wat je ook kan doen is, als het gebeurt -niet boos worden of wat dan ook- wachten tot ze ermee ophoudt en dan stil blijven in zin dat ze niets mag, behalve de kant uit die jij wil. Ik weet niet of je snapt wat ik bedoel (moeilijk uit te leggen), maar als ze zo stilstaat, wachten tot ze gaat bewegen en haar dan keren...ze mag geen stap richting huis. Draait ze in het begin alleen haar hoofd al de goede kant uit, dan is ze braaf. En als ze dat dan heeft gedaan, dan stap je af....is ze braaf en ga je terug. Belangrijkste is denk ik dat ze niet in paniek raakt of wantrouwig wordt...dus vooral heel kalm blijven (altijd makkelijker gezegd dan gedaan). Een paard is een dier dat graag beweegt, dus ze gaat vanzelf weer lopen....en dan zorgen dat ze even de goede richting uit denkt en klaar. In dit geval niet schoppen of slaan, want dat maakt het als ik je verhaal hoor alleen maar erger. Gewoon door je houding en rust laten weten wat jij van haar wil.
Succes ermee, tis nooit makkelijk!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:55

Ik ben ook geen held, maar wachten en niks doen zou ik misschien ook kunnen proberen. Want been geven maakt het inderdaad alleen maar erger en dan gaat ze nog meer in de achteruit. Ik denk wel dat ik dat niet in mijn eentje moet doen, zodat iemand haar bij een teugel kan grijpen mocht ze toch omhoog gaan komen. Heb geen zin in gebroken botten.
Ik ben blij dat jullie over het algemeen denken dat afstappen het probleem niet erger maakt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:05

Die van mij ging eerst ook in de achteruit als ze iets engs zag. Goh, wat duurden die kleine rondjes lang!

Ze moeten er zelf weer langs durven, daarom helpt been geven niet. Ze durven er niet langs en ook niet als er meer druk gegeven wordt.
Ze zit op die enge momenten in de achteruit, dus meer been = harder achteruit en wanneer dat door jou niet als juiste reactie wordt erkend gaat ze omhoog.

Als je even niks doet kunnen ze ontspannen en zélf weer in de vooruit-modus komen. Besluit je opgegeven moment wél weer in actie te komen doe dit dan heel zelfverzekerd, als je twijfelt in je hulpen zal zij meer gaan twijfelen over de situatie. Let ook op je teugels of die nergens blokkeren. Elke voorwaartse beweging is goed (dus ook schuin voorwaarts).

Vindt ze het nou écht te eng om langs te gaan (je kan gerust 10 min. bezig zijn voor je ergens langs bent hoor) is inderdaad je beste keuze afstappen. Zo laat je zien dat jij als leider te vertrouwen bent.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:19

Het zijn inderdaad wel goede tips, ik ga er eens mee aan het werk. Wachten is een goede, probleem daarbij is alleen dat het niet een stil weggetje is, er komen veel fietsers en hardlopers langs, en ook gemotoriseerd verkeer. En dat is natuurlijk ook weer spannend...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:21

dan misschien een ander weggetje uitzoeken om te gaan oefenen, dan loop je dit weggetje maar even ernaast tot je wel een goede plek vindt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:01

Welnee KV, is helemaal niet spannend. Zo lang jij maar doet alsof er niets aan de hand is :)

TS, afstappen is juist goed... dan heeft je paard houvast aan jou en ze ziet dan ook dat jij het helemaal niet eng vindt. Ik heb ritten gemaakt waar ik om de paar minuten moest afstappen. Geeft niks, als paard doorkrijgt dat ik inderdaad gelijk heb als ik zeg dat er niks is om je druk over te maken door het goede voorbeeld te geven :P en koen en moedig langs die lévensgevaarlijke meerkoet te lopen is dat voor een goed doel. En wat bij mijn paard dus goed werkt is stem: op been reageert hij ook, wanneer ik been geef komt hij in beweging, hij reageert eigenlijk braaf op mijn hulpen. Alleen dan achteruit omdat er voor 'm iets engs is. Met stem lukt 't beter, niet alleen wanneer hij mij aan het jennen is maar ook wanneer hij ergens bezorgd over is: stap door, goedzobraaaaff, niks aan de hand zie je wel? Knap hoor dat jij er zomaar langs durft, suuuuperpaard! 'm Er langs praten dus eigenlijk, en als je 'm dan even over z'n hals aait briest hij en vindt hij zichzelf onwijs stoer en moedig 8-) Ik weet niet of dat bij alle paarden werkt, kan best dat er paarden zijn die je op zo'n manier bevestigt in hun angst. Maar bij mijne werkt 't heel aardig.