steigergedrag op de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

steigergedrag op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 13:57

Hallo allemaal,

Ik heb een merrie van net 6 jaar, een nrps-er, ik rijd haar sinds een jaar. Het rijden gaat allemaal prima, maar ik heb wel een klein probleem. Ik kan niet met haar alleen de weg op of de weg op met een paard waar het niet mee klikt. Als ze namelijk iets ziet waar ze bang voor is, begint ze achteruit te lopen en wil ze gaan steigeren. Ik krijg haar dan niet meer vooruit, ook niet met sporen en zweep. Ik stap er dan zelf af omdat ik het te gevaarlijk vind worden voor mezelf en andere weggebruikers.
Zelfs als ik van de stal naar de bak erop wil (is ongeveer 100m), begint ze te klooien omdat ze denkt dat ze in haar eentje een buitenrit moet maken. Terug van de bak naar de stal is dan weer geen probleem.
Toen ik haar net reed, deed ze dit ook bij gewoon rijden in de bak, maar dat heb ik er inmiddels uit gekregen.
Ik probeer nu zoveel mogelijk buiten te rijden met paarden waar ze goed mee overweg kan, zodat ze als ze dapper is een tijdje voorop loopt en als ze iets eng vindt, achter het andere paard kan kruipen. Dan gaat het goed, ze is hoogstens wat kijkerig of wil zich omdraaien. Naar mijn idee doet ze op deze manier zoveel mogelijk goede ervaringen op en krijgt ze meer zelfvertrouwen.
Denken jullie dat ik het op deze manier goed aanpak? Is het een kwestie van dominantie of is het gewoon een gebrek aan ervaring op de weg en moet ik gewoon veel kilometers maken? Ik hoor graag meningen en ervaringen.

troi

Re: steigergedrag op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:10

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe gaat het als je met haar gaat wandelen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 14:24

Prima, want dan ben ik de leider en loop ik voorop.

minimuisjes