grote paniek in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karolien1

grote paniek in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:02

Sinds een jaar heb ik een KWPN merrie er bij gekocht. Heb mij er eigenlijk aan laten vangen want heb niks dan problemen met haar gehad. Toen ze hier 3weken later aankwam, was ze graad mager, haaruitval, schimmel, bloedwormen, kopschuw... Kon haar zelfs geen halster aan doen laat staan zadel. Helemaal op nieuw mee begonnen, Leert super snel en is ook erg slim dus vlotte wel goed. Begint ook aanhankelijk en nieuwschierig te worden. Leek 1st wel autistish, totaal onvatbaar.

Nu hebben we nog een probleem. Wou haar ik op de trailer zetten, blijkbaar totaal onmogelijk. Hulp gezocht. Die man heeft er 6u voor nodig gehad en stond erop, vanaf dan elke dag geoefend en ging elke dag veel beter. Nu na paar weken kan baar en laadklep toe. Normaal geef ik haar eten en ga ik om de minuut is kijken bij haar en nu wou ik haar eens 5 min alleen laten staan.... zo gezegd zo gedaan. Goed trailer int oog gehouden. Na paar minuten was ze aan het trappen. Wou ik haar niet belonen door haar los te maken maar ben naar haar gegaan, gekalmeerd en naar de laadklep gegaan om open te doen. Toen werd ze totaal wild dus heb laadklep toe gelaten. Leek mij veiliger aangezien ze over die baar zou kunnen geraken (is 1.80)

Wanneer ze stopte direct snel geopend, in alle paniek vergeten dat ze vanvoor nog vast was. Dus zij trekt als zot, touw vliegt over, met kop tegen metalen dak (dikke bluts, maar das niks) vliegt eraf, valt op laadklep. Dan op haar gemak gesteld en er terug laten opgaan. Ging gelukkig er weer op na 10min wel niet toe gedaan want ze was nog super bang en aan het bibberen. daarna er af en gestopt. Het resultaat is dat haar achter knie open ligt vd latten op laadklep. Hopelijk komt daar niks van voort! en zal voorlopig de laadklep niet rustig meer kunnen sluiten...

Ze zeiden toen dat ze elke week weg ging in trailer, kwam ook met trailer en ging er rustig uit, zat wel vol wondes maar ja was wel meer dan dat... Denk dat ze haar er hebben ingeslagen of ongeluk heeft gehad. Hoe dan ook iemand tips? Gewoon laten staan maakt het alleen erger. En ben het echt allemaal zo beu nu! goede tip zou echt heeeel welkom zijn...

Equiine

Re: grote paniek in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:04

Je kan zo'n halster gebruiken, dat als je er aan trekt, de druk erop groter word.
Begeleid je paard de trailer in, en als ze schrikt/terug wil, trek je wat aan het halster zodat het ietsje strakker word, loop je een rondje en probeer je het opnieuw. :)
En hier heb je misschien ook wel wat aan:
http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:06

een vrachtwagentje voor een B rijbewijs? Een trailen waarin ze schuin kan staan? Voor veel paarden maakt dat echt een groot verschil. Ik weet natuurlijk niet waar de angst van jouw paard vandaan komt.
Jammer hoor, het ging net zo goed las ik.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:09

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:58

Alleen in klein wiebelhok is voor veel dieren lastig, elk paard is nl in meer of mindere mate claustrofobisch en bang om alleen te zijn. Trailer moet dus een veilige plek worden waar alleen staan geen bedreiging is.

Aangezien je paard vol haar touw en of halster stuk trok is dat oplossen stap 1. Een van de basis onderdelen van een goede opvoeding is nl wijken voor druk, zowel van het halster als van bv de achterstang. Ook in een beangstigende situatie mag een paard niet het idee krijgen dat trekken het antwoord is, omdat er dan iets stuk gaat en paard los komt (en dus tot de conclusie komt dat trekken gelijk staat aan overleven).

Lang stilstaan in een trailer zou ik ook zeker in het begin niet doen. Ga liever stukje rijden (10 meter kan al genoeg zijn), even kijken (misschien wat lekkers geven) en weer stukje rijden. Later ook motor uit en weer aan. Beweging zorgt ervoor dat paard op de been moet blijven en dat is vaak belangrijker dan trappen en paniek maken. En de tussenstops leren paard dat motor uit/stilstaan niet automatisch uitladen betekent (ook handig bij verkeerslichten bv). 1e ritjes is het ook heel handig om of naar lekker stukje gras dichtbij te traileren (en wandelend naar huis) of weer op eigen erf te eindigen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:44

Maar hoe krijg je haar erin...?! de hapje stapje methode werkt het beste voor dit soort gevallen. Zorg dat ze een beetje trek heeft, met een volle maag is eten niet interessant . Elk stapje wat ze in de goede richting doet beloon je direct binnen twee seconden door drukrelease en een lekker hapje (klein stukje wortel ofzo), alle stapjes achterwaarts negeer je en begint weer opnieuw. Alles ze er echt instaat geef flink veel lekkers: de jackpot. Dit doe je even elke dag totdat ze weer makkelijk te laden is. Daarna ga je over op wat hierboven is beschreven met kleine stukjes rijden.

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:47

We zijn dus al weken bezit 1st erop krijgen, na 6u gelukt. dan erop blijven staan zonder panikeren na enkele dagen ook gelukt, dan baar toe zonder er op te gaan zitten, ook gelukt, daarna laadklep toe. Dan ben ik begonnen met haar heel kort alleen te laten dan 1min en moesten er vandaag 5worden. Aangezien ze stamte was het teken dat ze bang was en had ik direct naar haar moeten gaan om haar te kalmeren denk ik en daarna erruit. Door niet naar haar te luisteren geraakte ze in paniek vermoed ik. Heeft lelijke wonde en bult op haar hoofd dus of ik zomaar alles weer toe kan doen....

Weet ook niet wat ze mee gemaakt had maar was allegsinds niet paardvriendelijk...

Als de trailer te veel beweegd door mij bv word ze ook onrustig dus vermoed dat dat tijdens rijden zeker het geval zou zijn vandaar dat ik wil dat ze er 1st rustig een tijdje op kan staan.

Is een super slim paard dus als ze geen schrik heeft bedenkt ze truckjes. Was in begin altijd heel moeilijk om slimmer dan haar te blijven :p bv; snoepje op trailer pakken en direct weer achteruit lopen. (krijgt ze nu pas als ze er al op staat) of op schoft blijven staan om niet te moeten rondjes lopen of erin te gaan en als ik dan zeg: eruit gaat ze er direct in. (dus er weer af geladen en toch laten lopen) Met longeren plots omdraaien en blijven achterruit gaan, mij blijven volgen zodat ik haar niet op cirkel krijg en haar dus ook niks kan maken met zweep.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:51

Het klinkt alsof jouw paard een echt trauma heeft. Dat is lastig om zelf op te lossen, je timing is dan essentieel, en je moet heel goed weten wanneer je moet stoppen en wanneer je kunt doorgaat. Een probleem als dit is dan ook niet goed op te lossen via een forum. Jij moet eerst leren wat je moet doen, hoe je moet reageren en waar je op moet letten, anders gaat het je niet lukken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:00

... en trouwens, wie was dat in godsnaam die 6 uur lang een doodsbang paard iets wilde laten doen wat voor haar zo ongeveer het ergste in de hele wereld is?? Is hij nu helemaal gek geworden, daar los je geen problemen mee op hoor, daar maak je het alleen maar erger mee!!!

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:25

Het is als je zelf zegt op de juiste moment juist reageren. Heb met mijn andere paarden nooit zoiets meegemaakt. Zijn allemaal hier geboren. Dus is soms echt heeeel moeillijk voor mij.

Hij speelde eerst 'spelletjes' met haar en dan wat longeren enzo. Kennis maken met trailer en veel pauzes en telkens ze het goed doet belonen. Nooit roepen, trekken of dwingen. Dacht 1st ook dat dat echt veel te lang was maar is echt een strijd tot er vrijwillig alleen op gaat en dan krijgt ze alle rust dat ze wilt. Vreesde volgende dag dat ze er niet zou willen opgaan. Maar stond er na 5min al op! weliswaar niet lang maar dag erna direct erop en langer dus is toch teken dat het juist was.

Hoe dan ook als ik toe doe en ze wilt erruit is de vraag wat doe ik. haar erruit laten en riscico lopen dat ze het volgende keer expres doet of laten staan en risico lopen dat ze wild word. Denk dat ik het morgen ga afwachten, als ze zonder schrik opgaat doe ik toe maar blijf ik er bij en als ze schrik heeft oefen ik gwn wat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:26

karolien1 schreef:
We zijn dus al weken bezit 1st erop krijgen, na 6u gelukt. dan erop blijven staan zonder panikeren na enkele dagen ook gelukt, dan baar toe zonder er op te gaan zitten, ook gelukt, daarna laadklep toe. Dan ben ik begonnen met haar heel kort alleen te laten dan 1min en moesten er vandaag 5worden. Aangezien ze stamte was het teken dat ze bang was en had ik direct naar haar moeten gaan om haar te kalmeren denk ik en daarna erruit. Door niet naar haar te luisteren geraakte ze in paniek vermoed ik. Heeft lelijke wonde en bult op haar hoofd dus of ik zomaar alles weer toe kan doen....

Weet ook niet wat ze mee gemaakt had maar was allegsinds niet paardvriendelijk...

Als de trailer te veel beweegd door mij bv word ze ook onrustig dus vermoed dat dat tijdens rijden zeker het geval zou zijn vandaar dat ik wil dat ze er 1st rustig een tijdje op kan staan.

Is een super slim paard dus als ze geen schrik heeft bedenkt ze truckjes. Was in begin altijd heel moeilijk om slimmer dan haar te blijven :p bv; snoepje op trailer pakken en direct weer achteruit lopen. (krijgt ze nu pas als ze er al op staat) of op schoft blijven staan om niet te moeten rondjes lopen of erin te gaan en als ik dan zeg: eruit gaat ze er direct in. (dus er weer af geladen en toch laten lopen) Met longeren plots omdraaien en blijven achterruit gaan, mij blijven volgen zodat ik haar niet op cirkel krijg en haar dus ook niks kan maken met zweep.

Als ik dit zo lees dan is het misschien handig er iemand met wat meer verstand van paarden erbij te halen.

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:40

Is vooral zo stom dat het zo goed voorruit ging en dan plots weer 5 stappen achterruit...
En aangezien ik altijd met paarden bezig ben en de kleinen probleempjes wel kan oplossen en toch vordering zie in mezelf. :p vind ik het ook belangrijk dat ik zelf snap waar ik mee bezig ben en het in de toekomst zelf kan toepassen in dergelijke situaties. Ze is de 1st waarmee ik voor zo"n muur sta maar heb van haar al meer geleerd dan van alle paarden tot nu toe samen maar daardoor weet ik soms gwn niet meer hoe ik moet reageren en dan zijn tips altijd welkom, de oplossing zit meestal in iets super klein... bepalen van de juiste timing bv

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:20

Soms moet je ook gewoon je gevoel volgen en niet teveel willen in een korte tijd, geef haar en jezelf rust en werk eerst eens aan jullie samenwerking zonder trailer maar gewoon in de dagelijkse omgang.
Het feit dat je in paniek/drukte vergeet om het trailertouw los te doen voor je de achterklep opent kan iedereen gebeuren maar het gevolg is wel dat je terug bij af bent.
Dus eerst maar weer echt vertrouwen opbouwen, veel aandacht en weinig moeten behalve dat ze wel respect voor je moet hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:22

Wat mij opviel is dat het fout ging op het moment dat het paard in de stress schoot, want hier schoot jij weer van in de stress.
Een leider stresst niet omdat een lagere stresst. Doordat jij dit wel deed dacht jouw paard: er moet wel iets héél erg mis zijn en schoot er dus ook meteen uit toen ze kon. (Immers, jij deed de deur ook zo snel mogelijk open als je kon)

Wat je moet doen als ze stresst is niet meestressen. Jij moet degene zijn die haar weer naar de ontspanning brengt. Het leren wijken voor druk is hierbij heel handig omdat je het hoofd van het paard op dit soort momenten naar beneden kan brengen waardoor het paard rustiger wordt.

Je doel moet ontspanning zijn. Niet of dat ze stil staat of geen herrie maakt. Kijk dus of dat ze haar hoofd laag houdt, blijft knipperen en of je haar af en toe ziet kauw/likken (het verwerken van informatie). En kauw/likt ze juist met haar hoofd omhoog of naar beneden. (Is ze ontspannen op het moment dat ze de gebeurtenissen verwerkt of juist niet?)

Zelf dus ontspannen blijven en zorgen dat zij het accepteert als jij aangeeft dat het niet eng is (leiderschap)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:30

Het probleem met deze 'trailerlaadexpert' is dat hij niet gekeken heeft waar het probleem nu echt zit. Als jij bang bent voor spinnen, en er zit een hele grote spin in de keuken, dan kan ik je wel 200 keer leren om over de drempel van die keuken te gaan, maar als ik die spin niet weghaal wil jij toch niet in die keuken blijven.
Niet willen laden kan enorm veel oorzaken hebben, en het probleem met paarden is dat ze aan die oorzaak een keten van associaties kunnen leggen. Dus bv: paard is bang voor het gewiebel van de vloer, vervolgens legt paard de associatie laadklep-> gewiebel -> bang en wil niet meer op de laadklep (en dit is dan nog een hele korte keten, het kan soms tot in het extreme doorgaan, bv al bij het halster omdoen in stal..) . Als je dan alleen gaat trainen op het weer op die laadklep gaan en niet op het gewiebel, is het probleem van dat paard dus nog steeds niet verholpen. Gevolg: het lijkt een paar keer wel goed te gaan maar het paard ziet eigenlijk geen verandering in de angstaanjagende situtatie en vertikt het weer.
Als je het probleem echt goed en blijvend wilt verhelpen zul je dus moeten observeren waar je paard nu daadwerkelijk van in de stress schiet en daar op gaan trainen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:39

dianaw33 schreef:
... en trouwens, wie was dat in godsnaam die 6 uur lang een doodsbang paard iets wilde laten doen wat voor haar zo ongeveer het ergste in de hele wereld is?? Is hij nu helemaal gek geworden, daar los je geen problemen mee op hoor, daar maak je het alleen maar erger mee!!!

ehm, even een kanttekening, ik denk dat je zelf ook wel eens een hele tijd bezig bent geweest om een probleem op te lossen of heb jij trailerproblemen altijd binnen 5 minuten opgelost?
Paard was toch rustig op de trailer tot het incident gebeurde? Dan heeft hij toch goed werk geleverd? Alleen is het niet afgemaakt dat werk en had hij nog terug moeten komen om eea verder uit te breiden.
Ik ben ook wel eens meerdere uren bezig geweest en uiteindelijk toch goed resultaat: if you take the time it takes, it takes less time.
Dus om nu gelijk maar te zeggen dat het een gek is, nee, dat zou ik niet durven beweren...... }>

dianaw33 schreef:
]Het probleem met deze 'trailerlaadexpert' is dat hij niet gekeken heeft waar het probleem nu echt zit. Als jij bang bent voor spinnen, en er zit een hele grote spin in de keuken, dan kan ik je wel 200 keer leren om over de drempel van die keuken te gaan, maar als ik die spin niet weghaal wil jij toch niet in die keuken blijven.
Niet willen laden kan enorm veel oorzaken hebben, en het probleem met paarden is dat ze aan die oorzaak een keten van associaties kunnen leggen.

en hoe bepaalt zo'n expert dan wáár een paard bang voor is, er zijn tenslotte enorm veel oorzaken zeg je zelf... Paarden kunnen niet praten en als je de voorgeschiedenis niet weet moet je werken met wat het paard ter plekke aangeeft.

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:06

[quote="bigone"] Will idd dat het snel gaat maar niet ten koste van alles. Maar moet zoizo een oplossing ervoor vinden.
Was ook idd dom van die koord te vergeten...

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:19

Is idd zo dat ik rustig ten allen tijde moest blijven. Maar zij werd steeds wilder en vreesde voor de gevolgen dat dat zou krijgen. Heb geprobeert rustig 'te lijken' maar ze zal dat idd door zien hebben. Maar kon haar moeilijk zo laten te keer gaan he? Had sneller moeten reageren en haar gaan kalmeren ipv van haar ff te laten doen maar ja dat is weer achter af gepraat...

Probeer regelmatig grondwerk te doen, simpele dingen zoals achteruit, opzij gaan, schrik training, longeren. Vind dat dat enorm goed helpt in de communicatie met andere dingen. Gaat er soms rustig op en dan kijkt ze tot ik haar voer geef, soms springt ze erop en wil ze er direct weer af. Dan zet ik haar er gwn telkens direct terug op, wnr ze blijft staan. krijgt ze iets en aai ik haar wat en dan mag ze er uit als ik het zeg. Is bij haar erg duidelijk hoe ze haar voelt. Verkrampt helemaal bij stress, staat te suffen als ze ontspannen is, als ze iets stout gaat doen( bij rijden) kijkt ze heel even naar buiten 1st, Als ze mij wil testen gaan de oren plat, wnr ze 'het zot' gaat krijgen kijkt ze wat scheef en komt haar blik op ver weg om dan weg te vliegen,...
Laatst bijgewerkt door karolien1 op 28-04-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:21

Karolien, ik weet dat het anders moet en anders kan. Ik heb een paard ook niet binnen 5 minuten op de trailer, maar heb wel geleerd om door observeren erachter te komen waar de knelpunten zitten en kan daar heel gericht door trainen. Deze training heeft een blijvend effect, omdat ik een paard zo kan hertrainen op de prikkel (de spin) die hem eerst angst aan jaagde.

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:23

dianaw33 schreef:
Het probleem met deze 'trailerlaadexpert' is dat hij niet gekeken heeft waar het probleem nu echt zit. Als jij bang bent voor spinnen, en er zit een hele grote spin in de keuken, dan kan ik je wel 200 keer leren om over de drempel van die keuken te gaan, maar als ik die spin niet weghaal wil jij toch niet in die keuken blijven.
Niet willen laden kan enorm veel oorzaken hebben, en het probleem met paarden is dat ze aan die oorzaak een keten van associaties kunnen leggen. Dus bv: paard is bang voor het gewiebel van de vloer, vervolgens legt paard de associatie laadklep-> gewiebel -> bang en wil niet meer op de laadklep (en dit is dan nog een hele korte keten, het kan soms tot in het extreme doorgaan, bv al bij het halster omdoen in stal..) . Als je dan alleen gaat trainen op het weer op die laadklep gaan en niet op het gewiebel, is het probleem van dat paard dus nog steeds niet verholpen. Gevolg: het lijkt een paar keer wel goed te gaan maar het paard ziet eigenlijk geen verandering in de angstaanjagende situtatie en vertikt het weer.
Als je het probleem echt goed en blijvend wilt verhelpen zul je dus moeten observeren waar je paard nu daadwerkelijk van in de stress schiet en daar op gaan trainen.

zou wel eens goed kunnen! maar ja waar is het probleem dan... Ze vind het eng als trailer beweegd dus vermoed dat ze er ooit eens een ongeluk in moet hebben gehad.
Ook omdat ze haar toch na weken nog steeds niet op haar gemak erin voelt, bij mijn andere paarden was het zo als ze er eens in gingen waren ze niet bang erop en gingen er nadien ook meestal zonder veel gedoe op en nu allemaal perfect zonder daar mee te oefennen. Behalve evita dan...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:34

Om goed te kunnen zeggen waar het probleem bij jouw paard zit zou ik haar gedrag moeten zien. Maar als jij denkt dat het in de beweging zit, moet je daar op gaat trainen. En dan niet in de trailer, maar gewoon in de bak of op het erf, met dingen waar ze overheen moet lopen, bijvoorbeeld: zeilen, planken, dingen die herrie maken, een brug. En als het inderdaad een trauma is, ga je daar ook heel voorzichtig mee om. Dan moet je elke training stoppen VOORDat je paard tekenen van stress en angst gaat vertonen. Dat is echt heel belangrijk, want anders maak je het alleen maar erger. En verder: alle stapjes die goedgaan direct belonen. Soms heb je dan maar 1 stapje maar daar moet je het dan voor die dag bij laten en een volgende keer weer verdergaan. Dat lijkt en lange weg, maar gaat vaak verrassend snel, een paard is dan meestal binnen een paar weken door de eigenaar goed te laden. Het gaat hierbij heel erg om de vertrouwensband tussen jou en je paard die je versterkt door goed getimed te belonen. Wat je simpelweg doet op deze manier is er een spelletje van maken, dat voor je paard gewoon leuk is om te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:53

en hoe ga je het dan doen als het paard flipt al bij het zien van de zeilen, planken dingen die herrie maken etc waarme je wilt gaan oefenen? Dan zul je toch even moeten doorzetten en als je stopt voordat je paard ontspant heb je er weer een probleem bij gemaakt....

Het is de bedoeling om te desensibiliseren en niet te sensibiliseren, en dat hoeft echt niet een paar weken te duren als je weet hoe het moet.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:28

Als het paard flipt bij het zien van zeilen ben je dus eigenlijk al te ver gegaan, dan moet je nog een stapje terugdoen, of iets anders verzinnen. Trainen is niet iets vaststaands maar constant inspelen op de reacties van je paard. Wat jij denkt dat desensibiliseren is is eigelijk flooding: een paard zo overspoelen met prikkels dat hij uiteindelijk overgeeft omdat hij niet meer aan die prikkel kan ontsnappen. Dat kun je beter niet gebruiken bij een trauma omdat daar nogal wat risico's aan kleven, zeker als iemand dit gaat doen die eigelijk niet weet hoe het precies moet gebeuren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:12

Sorry, hoe weet jij nou wat ik denk? ik bedoel geen flooding, ik bedoel desensibiliseren :) ik weet het verschil ook wel nl.

Wat ik probeer te zeggen is dat ze wel moet gaan oefenen maar als paard al bij minste of geringste flipt moet je wel een startpunt zien te vinden, je moet er toch een keer doorheen anders kun je beter paard opruimen want dan wordt het nooit wat als je nooit iets kunt doen. Begin dan niet met iets groots als de trailer maar iets kleins als een zeil op de grond.
Take babysteps, maar wel proberen de grenzen van het paard te verleggen en niet blijven hangen in het verleden. Ze moeten zelf uitvinden dat ze niet dood gaan van hetgeen jij ze voorschotelt en dat moet je doen met vertrouwen en leiderschap.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:56

???? Dat is toch precies wat ik ook zeg ;) Zijn we nu langs elkaar heen aan het praten of hoe zit dat???
Probleem is alleen dat desensibiliseren niet is 'wachten toch je gestresste paard onspant', dan ben je niet aan het desensibiliseren. Dat ben je alleen maar als je de prikkel zo afgezwakt aanbiedt dat je paard er uberhaupt niet van in de stress schiet. En dat is wat je doet bij een getraumatiseerd dier.