Paard durft niet te drinken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Paard durft niet te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:26

Toelichting filmpje:
Mijn paard Justice heeft een schuilstal in het weiland en dat is de enige plek waar ze kunnen drinken. Ik wil hem graag 24/7 naar buiten hebben maar alleen als ik zeker weet dat hij zelf kan drinken. Als ik hem namelijk binnen haal en op stal zet is het eerste wat hij doet: een paar minuten onafgebroken water drinken. Hij kent het principe want het is dezelfde drinkbak. Maar het lijkt alsof hij zijn hoofd niet verder tussen de balken durft te steken. Ik heb nu een keer of 3 met hem geoefend en elke keer boeken we wel iets vooruitgang. Heeft er iemand nog tips of een andere verklaring waarom hij niet drinkt?

MarliesV

Re: Paard durft niet te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:29

Het lijkt mij dat de drinkbak op een onlogische plek hangt en hij er niet lekker bij kan.

Kan je de bak niet aan de zijkant van de paal bevestigen? Dan is denk ik het probleem opgelost.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:29

probeer het anders eerst met een handje biks in die emmer te voeren, en daarna overgaan op water?

edit; zie nu de drinkbak! :o
ik vind de plek ook onhandig staan, kan je niet een emmer of teil water neerzetten?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:31

Ik vind ook de drinkbak erg onlogisch en kan me voorstellen dat voor een paard niet lekker drinkt met z'n nek in een rare buiging...

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:32

Volgens mij zitten er biksjes in de emmer waarmee ze aan het oefenen is.

janouk

waarom zet je niet tijdelijk een grote speciebak vol water neer voor hem. Dan kan hij drinken en hoef je je geen zorgen te maken. Hij leert in de loop van de weken wel van de andere paarden hoe de drinkbak werkt.

Roos_s

die waterbak zit ook niet op een ontzettende handige plek voor een paard naar mijn idee... denk dat je paard dat ook vindt en dan liever wat langer wacht op zijn water. Op gegeven moment zal die vanzelf wel gaan drinken, op zit filmpje lijkt hij je ook voor de gek te houden. Paard gaat vanzelf wel drinken als die weet dat daar water te krijgen is...

veel succes!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:34

Het lijkt mij anatomisch bijna onmogelijk om daar uit te drinken. Dan zet je toch een grote bak aan de andere kant en vul je die met het water uit de drinkbak. Arm paard, realiseer je dat een dagje zonder drinken bijna een garantie is voor koliek die vanwege de uitdroging van het darmenstelsel mogelijk fataal kan zijn.
Niet ieder paard is daarvoor gevoelig maar het risico zou ik niet willen lopen.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:34

In zijn stal zit hij ook aan de voorkant en moet hij ook zijn hoofd buigen, dus op zich moet hij het gewoon kunnen, heb alleen niet het idee dat hij zijn hoofd verder erdoor durft te steken...
Heb ook al zonder emmer geprobeerd met wortels en alles maar hij durft niet verder..

Drinkbak kan ik niet verplaatsen waarschijnlijk.
Een emmer of teil is niet genoeg aangezien ze met drie paarden daar staan ;)

Er zit inderdaad brokjes in de emmer.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:36

Overigens: wat rechts van zijn hoofd hangt is een soort touw waar normaal een koe aan zit, die kan hij ook gewoon met zijn hals opzij schuiven zodat hij wel gewoon zou kunnen drinken

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:41

Dat betekent dan gewoon 3 speciekuipen neer zetten, ik heb voor elk paard een speciekuip staan. Op een warme dag kan een paard met gemak 50 liter water wegslurpen, sommige nog meer. Als je paard bang is om daar te drinken zal misschien de dorst hem doen besluiten het toch te proberen, het dan snel willen doen en misschien met zijn hoofd vast komen te zitten. Ga geen ongelukken opzoeken maar neem je verantwoording en zorg dat de paarden in alle rust en vrijheid kunnen doen wat ze willen doen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:42

denk dat je paard niet de moeite ervoor wil doen. En anders idd op andere plek waterbak. Stal is idd voor koeien bestemd, niet voor paarden (wat betreft de waterbak)

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:43

Paardje weet dat echt wel dat daar water te halen is , hij houd je idd een beetje voor de gek .
Waarschijnlijk gaat ie overdag ook wel een slokje halen . Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken .

weazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:43

gewoon meerdere kuipen neer zetten idd, bij ons op het land stonden er eerst maar twee voor 12 paarden veel te weinig. daar heb ik toen wat van gezegd en ik heb met de andere eigenaren meer neergezet.

Want hoe het nu bij jouw is vind ik het ook niet helemaal handig voor je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:44

En als je nou zelf dat touw eens aan de kant schuift? ik ken wel meer paarden die hun hoofd niet tussen de balken durfen te steken zijn meestal wel paarden die al eens vast hebben gezeten met het hoofd.. ik vind ook dat het wel op een rot plek hangt maar het is niet onmogelijk voor hem om daar te komen. denk gewoon blijven oefenen en hem het vertrouwen geven dat het kan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:44

Idd geen logische plek. Als het paard schrikt tijdens het drinken stoot hij onherroepelijk zijn hoofd, en dat hij nu waarschijnlijk al in. Wij hadden vijf paarden in het land staan en dat betekent dus idd sjouwen met emmers of een tuinslang leggen. Desnoods meerdere speciekuipen. Waarom zou je je paard `dwingen´ om zo lastig te drinken als het met wat inspanning van de mens is opgelost?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:48

De drinkbak zit inderdaad op een onlogische plek. Hij moet dan de drinkbak ook een soort van 'omgekeerd gebruiken', dwz de lepel naar beneden drukken met zn kin ipv met zn mond. Misschien toch de drinkbak verplaatsen? Of inderdaad emmers neerzetten?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:53

lijkt mij een kleine moeite en een groot plezier om de waterbak om te draaien of om een grotere bak op te hangen (vlotterbak).
Kwartiertje werk hooguit.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:58

@ Apple: Dat de drinkbak zo zit is hij gewend, dit is ook zo in zijn stal.

@ Share: dat heb ik ook al geprobeerd, touw zelf opzij duwen,maar het maakt Justice niet uit .

@ Rijerijerije: ik denk inderdaad dat hij bang is om zijn hoofd te stoten... Ik wil mijn paard aan de ene kant niet 'dwingen' om eruit te gaan drinken, aan de andere kant zal er in de toekomst niet elke dag iemand bij kunnen zijn en ik zie de stalhouder niet met emmers water slepen.

@An j, het is niet van mij en ik mag er dus ook niet zomaar aan zitten, weet niet hoe het zit met leidingen en alles maar ik zal vanmiddag nog een keer met de stalhouder erover hebben

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:00

Om te beginnen zal ik eens dat touw waarmee je de koeien vastzet loshalen. Die kan je aan
de bovenkant losklikken denk ik. Dan maak je het hem alweer een stapje makkelijker en kun
je uitsluiten dat hij er niet met het hoofd langs durft.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:01

Daar heb ik inderdaad naar gekeken maar dat moet met schroeven, zal het ook eens vragen aan de stalhouder. Maar ik denk toch dat hij meer problemen met de bovenkant heeft.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:06

owh.. das jammer dat het met schroeven moet. Lijkt me ook stug trouwens, ze moeten toch snel de koe
vast kunnen zetten. Hier zat aan de bovenkant een haak waar het uiteinde van de ketting in vast kon worden gehaakt.

De nieuwe paarden leer ik hier altijd de waterbak kennen door uit de hand te voeren. Dan blijven ze in je hand zoeken/knabbelen naar de bix en dan laat ik m'n hand in het water zakken. Dan valt vanzelf het
kwartje.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:08

weet je zeker dat hij niet drinkt? mijne drinkt namelijk ook altijd gelijk als ze binnenkomt op stal ook al heeft ze net staan drinken uit d'r bak op de wei.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:08

die drinkbak kan heel makkelijk verplaats worden naar de andere kant 5min werk!
vraag t aan een loodgieter of handig iemand is alleen toevoer afzagen verleng stukje en klaar..
daarnaast zit de drinkes bak verkeerd om als hij nu drinkt krijgt hij gelijk water in zijn neus om dat diepe gedeelte aan verkeerde kant zit en spuit t verse water gelijk in zijn neus.. zou jij ook niet lekker vinden denk ik..
daarnaast is vers water levensbehoefte nummer 1 dus zou er in alle tijden voor zorgen dat mijn paardje daar makkelijk bij kan.. is jou verantwoording (of die van de stal eigenaar)
en anders lekker iedere dag gaan sjouwen met grote kuipen water
tip. . . als je toch zou verplaatsen laat de pijp gelijk goed isoleren makkelijk voor de winter

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:15

Corina, ik weet niet zeker of hij wel of niet drinkt, stalhouder zei van wel maar ik snap niet dat Justice dan de wortel niet durft(?) te pakken als ik die een paar centimeter boven het drinkbakje houd. En ik durf dan weer het risico niet te nemen dat ik hem 24/7 in de wei zet, want als hij toch niet kan/durft te drinken krijgt hij niks binnen.......