Paard wilt poetsplaats niet op, kent afspoelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Paard wilt poetsplaats niet op, kent afspoelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:25

Mijn paard kent het afspoelen en is hier heel makkelijk mee. Hij wilt alleen de poetsplaats niet op.
Het lukt wel, maar kost veel geduld. Hij gaat stilstaan voor de poetsplaats en dan loopt hij gewoon niet meer verder.
Het enige dat werkt is geduld en etenswaar voor zijn neus houden, als iemand wilt helpen door achter hem te gaan drijven dan lukt het helemaal niet.

Nu heb ik het idee dat mijn paard me gewoon gigantisch in de zeik neemt, alleen weet ik niet hoe ik dit kan oplossen?

Vudress

Re: Paard wilt poetsplaats niet op, kent afspoelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:30

Met de longeerzweep erachter staan en hem uitleggen dat je dat niet zo leuk vindt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:33

Dat werkt helemaal niet, mijn paard raakt dan gigantisch over de zeik/in paniek.
De eerste keer dacht iemand dat namelijk ook te doen, en heb het idee dat het daardoor alleen maar van kwaad tot erger is gegaan.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:36

Dan doe je het vast niet goed. Soms moet je net wat langer doorzetten. Je kunt wel allemaal wortels voor zijn neus houden, maar ik denk dat een uitleg met de longeerzweep effectiever is. Als je het zelf niet kunt laat je het iemand anders doen en loop je even weg.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:37

Heeft hij slechte ervaring gehad laatst op die poetsplaats?

Mijn paard had het met de trainingsmolen ingaan. Waarschijnlijk een keer met z'n heup tegen de zijkant van de ingang aangekomen.
In het begin kreeg ik hem er met veel moeite in met snoepjes voor z'n neus en iemand anders achter hem staand (niet slaan, maar zetje tegen z'n kont geven). Ik heb nooit aan de voorkant hem naar binnen proberen te trekken, want daardoor rende hij juist naar achter.
Vervolgens lukte het een paar keer met veel geduld en snoepjes zonder iemand er achter. Hooguit dat ik naast hem ging staan en met uiteinde van halstertouw beetje naar voren begeleide. En uitgebreid belonen als hij erin is natuurlijk.
Tegenwoordig loopt hij er weer zo in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:38

Dan vervang je de longeerzweep met een bezem en prik je daarmee is tegen zn kont (met de bezem kant, niet de stok).
Dan maar over de zeik (wat ik me moeilijk kan voorstellen als je het goed doet), hij moet leren wanneer jij voorwaarts vraagt dat je dat ook bedoelt en niet opeens niet meer hoeft omdat meneer 'er niet zo'n zin in heeft'. Als je dat zo een keer doet gaat het wss de 2de keer nog steeds met gezeik, maar al veel minder. Pak je dan weer effectief door word het steeds makkelijker tot hij het perfect doet.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:39

kun je hem niet achteruit in parkeren meestal lukt het dan wat gemakkelijker ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:41

Asyaa schreef:
Dan vervang je de longeerzweep met een bezem en prik je daarmee is tegen zn kont (met de bezem kant, niet de stok).
Dan maar over de zeik (wat ik me moeilijk kan voorstellen als je het goed doet), hij moet leren wanneer jij voorwaarts vraagt dat je dat ook bedoelt en niet opeens niet meer hoeft omdat meneer 'er niet zo'n zin in heeft'. Als je dat zo een keer doet gaat het wss de 2de keer nog steeds met gezeik, maar al veel minder. Pak je dan weer effectief door word het steeds makkelijker tot hij het perfect doet.

Dat ligt er maar net aan. Als hij daar tijdje terug flink geschrokken is, dan is het toch handiger om hem met rust en vertrouwen er weer in te krijgen. Dan heeft zo'n bezem/zweep alleen maar het tegenovergestelde effect, dat hij er volgende keer helemaal niet meer in wil.
Tenzij hij je echt uitprobeert uiteraard

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:42

Nou het is nogal een donkere afgesloten poetsplaats, 3 muren en de voorkant open. Hij heeft nooit een slechte ervaring gehad op die poetsplaats, maar wel op een trailer, ik denk ook dat het daarvan uit komt.
Ik wil zelf gaan oefenen met wat grondwerk, herhaling etc.

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:43

Heb ik ook gehad in de vakantie ! Gewoon rustig achteruit proberen erin te gaan, stapje voor stapje. Korte bochten nemen. Na zo'n 5min zal die hetwel doorhebben en erin gaan maar dit vraagt geduld! Veel succes

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:43

jiperdepip schreef:

Ja dit heb ik gisteren toevallig gedaan, die ging inderdaad wel. Maar gewoon meelopen de poetsplaats op is natuurlijk wel makkelijker voor beiden partijen

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:44

Zoals hierboven gezegd: probeer hem eens achteruit de poetsplaats op te zetten, heeft voor mijn paard ook gewerkt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:48

Heb je de beschikking over een molen? Als hij er niet op wil, kwartiertje draven aan de molen. Dan opnieuw proberen. Wil het weer niet, zet hem maar weer even aan de molen. Als je dit een paar keer doet, hebben ze het snel door dat ze er wel in moeten. Als je geen molen hebt kan je natuurlijk ook longeren.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:50

Zou dat werken henkjan? Heb je daar ervaringen mee? Wij hebben inderdaad een molen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:51

Ik heb wel paarden op de poetsplaats gezien die met hun hoofd door plafond heen gingen door gebruik van longeerzweep. Misschien moet je je paard eerst paar keer meenemen naar de poetsplaats zonder af te spoelen en als het dan lukt, niet afspoelen maar er gewoon weer uitlopen. Als het een afgesloten poetsplaats is heb je waarschijnlijk ook problemen om trailer in te komen. Paarden zijn van nature claustrofobisch ook doen paarden er langer over om van lichte ruimte naar donkere ruimte te gaan. Mensenogen kunnen veel sneller schakelen daarin. Een paard ziet even helemaal niets. Geef niet steeds wortels halvewege, omdat je je paard daarmee ook kunt belonen voor de angst en het terugtrekken. Als hij rustig staat op de poetsplaats kun je hem wel uitgebreid belonen en loop er rustig weer uit. Herhalen herhalen en steeds wat meer opbouwen.

96_Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:54

misschien moet je je paard gewoon even op de poetsplaats neerzeten en hem alleen aaien enzo. en hem dan weer in de stal/ wei zetten. op gegeven moment weet je paard dat er dan wat leuks gebeurd als je hem op de poetsplaats zet.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:55

Maar tegen dat je aan de molen bent is het paard toch al lang vergeten wat hij eerder niet goed deed.
Ik denk ook gewoon achteruit inparkeren. Vooruit erin is ook een heel gehannes, dus ja...

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:58

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:11

Vudress schreef:
Met de longeerzweep erachter staan en hem uitleggen dat je dat niet zo leuk vindt.

Ja, ik denk dat hij de poetsplaats dan ook gaat associëren met iets positiefs. >;)

TS: kun je hem niet een aantal keren met veel moeite op de poetsplaats zetten, hem wat wortels voeren en hem weer weghalen?
Misschien dat er toch een keer iets is gebeurd waardoor hij het nu een enge plek vindt. Als je hem leert dat hij op de poetsplek lekkere wortels krijgt en verder niks gaat hij de poetsplek weer met iets positiefs associëren. :j

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:17

Ik zou niet met een bezem of zweep aan de slag gaan. Dan gaat hij de poetsplaats opgaan associeren met pijn. Dan gaat het alleen maar slechter. Probeer eens op voedertijd zijn eten op de poetsplaats te voeren. Ook al gaat hij maar een beetje de plaats op kan je al beginnen met voeren, de volgende voerbeurt iets verder en uit breiden. Daarna als het goed gaat kan je het voeren afbouwen door alleen een wortel te geven of zo iets. Op deze manier krijg ik mijn vorige pony van heeeel moeilijk laden naar zo de trailer in. Kwestie van geduld en tijd. scucces er mee.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:18

Die van mij doet het ook niet en ik ga er geen gevecht van maken, ik parkeer hem gewoon achterwaarts in :j

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:27

Pentax schreef:
jiperdepip schreef:

Ja dit heb ik gisteren toevallig gedaan, die ging inderdaad wel. Maar gewoon meelopen de poetsplaats op is natuurlijk wel makkelijker voor beiden partijen

als je er handig genoeg in bent gaat het net zo snel en scheelt het een hoop stres voor beiden ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:02

Pentax schreef:
Zou dat werken henkjan? Heb je daar ervaringen mee? Wij hebben inderdaad een molen.

Zeker helpt dat, ook bij bijv. vervelend zijn met laden :)

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:04

Nouja, meelopen op een dichte poestplaats/afspuiitplaats is voor veel paarden een verschrikking. Mijn paard loopt keurig de trailer in, maar de poetsplaats vindt ie 'recht' ook niet leuk. Andersom kan hij gewoon de boel in de gaten houden en ik hoef hem niet eens vast te zetten.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:43

Pentax schreef:
jiperdepip schreef:

Als dat goed gaat, waarom doe je het dan niet een tijdje op deze manier? Maakt toch niets uit, als jij je paard achterwaarts wél de poetsplaats op krijgt en je kan dan gewoon poetsen, afspuiten, wat dan ook, is het toch prima? Het is niet per definitie een gegeven dat ieder paard vooruit de poetsplaats in moet.

Is de poetsplaats breed genoeg? Misschien is je paard huiverig om te draaien als je er vooruit in wil lopen.