grote struikelblok: grazen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

grote struikelblok: grazen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:32

Hij gedraagt zich super, weet wat wel en niet mag, maar het enige ding wat hij niet kan laten en waarbij hij het bloed onder m'n nagels vandaan haalt...

GRAZEN!

En dus altijd zodra meneer de kans krijgt. Of ik er naast loopt, of ik erop zit, zelfs als ik erachter loopt. Ik krijg er de zenuwen van!!

En dit is nog 10 keer erger geworden sinds ik hem onderweg onder naar mijn idee strenge termen laat grazen, als voorbereiding voor het weiland. Het is zo erg geworden dat als we langs een veldje lopen, hij geen moeite heeft om mij mee te sleuren en naar beneden te duiken. Ik geef hem hier niet de kans toe (het naar beneden duiken dan, ik kan er niks aan doen dat hij me mee sleurt helaas!) en hij weet ook echt wel dat het niet mag want dit is eigenlijk ook het enige moment waarbij ik hem nog een tik moet verkopen, om hem op te laten houden. Dat weet hij, dus deinst hij van te voren al achteruit, en is hij bang van me. Maar dit weerhoud hem niet om het toch keer op keer, zelfs direct na het straffen weer te proberen.

het ging eerst redelijk, toen was ik 100 procent consequent. Niet grazen, en dat is basta. Hij probeerde het wel, vooral onder het zadel, maar hij hield zich redelijk in. Nu hij het geproeft heb is hij niet meer te houden.

Hij mag onder 'begeleiding' grazen, dat is dus, ik begeleid hem onder mijn termen naar het gras, niet wanneer hij het wil. En ik beslis wanneer hij mag beginnen met grazen, en geen seconde eerder. Dit weet hij, respecteerd hij op dat moment ook want hij wacht netjes tot ik een klopje op het gras heb gegeven.

Vooral onder het zadel is het erg vervelend, want zelfs al probeer ik hem omhoog te trekken aan het bit, blijft hij loeisterk en zo moet ik minimaal 5 keer per rit afstappen om het gras weer tussen zijn bit uit te friemelen.....

Het punt is, ik kan niet zeggen dat hij weer helemaal geen gras mag eten want ik wil enigsinds voorbereidingen treffen voor het weiland. Ik heb verder geen opties, dus hij zal er nu aan moeten wennen, en daar straks full time op het gras staan.

iemand ideeeen om deze meneer wat manieren op dit gebied bij te brengen? alles gaat nu super, hij is echt verder super braaf maar op dit gebied zijn we het nog echt niet eens...

Apple

Re: grote struikelblok: grazen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:35

Waar laat je hem grazen?

Wat kan helpen is dat ook onderdeel maken van een vast patroon.

- niet grazen onder het zadel
- Alleen grazen aan de hand
- alleen grazen op een vast stukje berm/weiland (dus nergens anders!)

Misschien voorlopig even wandelen met bit in zodat je wat meer te vertellen hebt als hij al voortijdig richting gras duikt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:42

Het punt is dat ik hem onderweg nu wil laten grazen zodat hij went aan gras in zijn ratsoen. Grazen onder het zadel mag zoiezo niet maar hij is zo sterk dat ik weinig ertegen kan beginnen en hij heeft al een hap gras voordat ik hem weer terug omhoog heb.

Alleen grazen op een vast stukje is wel een goed idee inderdaad, maar als ik er dan is langs loop en niet wil grazen vermoed ik dat hij daar zeer ernstig schijt aan heb en gewoon naar het weilandje loopt, met of zonder mij.

Ik laat hem elke keer op een ander stukje grazen nu, zodat ik zelf kan bepalen wanneer we gaan grazen en hij niet de kans krijgt vooruit te denken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:45

Je merkt dat dit zich nu tegen je keert. Hij besluit nu dus overal te gaan grazen.

Misschien toch proberen om op een vast stukje te gaan grazen? En dat misschien via verschillende routes te benaderen en als hij heel vervelend is gewoon zonder grazen terug naar huis.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:47

dat onder het zadel naar beneden duiken voor grazen moet je afstraffen op het moment dat de gedachte *GRAS!* binnenkomt in dat brein :)
mijn monster heeft er ook een handje van, vooral bij vreemden, maar zogauw je die gedachte ziet binnenkomen en al *EUHH!* zegt voelt hij zich al betrapt ;)

het grazen aan de hand kan niet vervangen worden voor grazen in een afgerasterd stukje? :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:55

Ik ben nu zelf aan het grazen aan de hand op een vast stukje en dan krijg ik ook geen gezeur dat er naar andere stukjes wordt gekeken. Als ik tijdens mn wandelingetje onverwacht over een stukje gras kom moet ik wel extra opletten, maar meestal zorgt dit niet voor problemen.

En ja, als het paardgebeuren erg drammerig wordt dan lopen we via een andere route of dan slaan we het grazen gewoon een keertje over }> (dan heb je wel gelijk wat 'ja maar -O- ' en vervolgens heeeeeeel langzaam naar huis lopen, maar daar valt wel mee te leven ).

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:56

Het is heel vervelend, ze trekken zowat je arm uit de kom.

Je kan idd als je er naast loopt een hoofdstel aandoen, heb je wellicht meer te zeggen dan met alleen een halster.
Je kan expres langs een stukje gras gaan wandelen, neem wat lekkers mee voor je paard en stop hem af en toe wat toe, zorg dat je paard de aandacht op jou gaat richten.

Neem desnoods iemand mee die aan de zijkant bij de achterhand van je paard loopt met een zweepje en zodra hij de neiging krijgt in te houden en naar een stuk gras te duiken, een klein tikje op de achterhand, zodat hij door leert lopen. Of je neemt zelf een zweepje mee. (Dit niet doen als je paard mogelijk naar de zweep slaat).
Uiteraard daarbij ook belonen daarna als je de gewenste reactie krijgt.

Kom je bij een stuk gras, ga stilstaan, een eindje er van af dat wel, zorg dat je tussen je paard en het gras staat en zet hem een paar passen achterwaarts. Hij moet respect krijgen voor jou en jouw ruimte. Gaat hij achterwaarts, dan weer belonen.

Met rijden zou ik aanraden hem veel afwisseling te geven, rij dan niet te lang, maar zet hem wel aan het werk: veel overgangen, voltes, andere figuren, zodat hij zijn aandacht bij jou leert houden. Verras hem met schijnovergangen, dat soort dingen.

Ik weet niet hoever je ervaring in alles reikt, maar ik hoop dat je hier wat mee kan.
Laatst bijgewerkt door Anda123 op 20-04-11 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:59

Dat zou ik wel erg fijn vinden inderdaad, want dan kan hij lekker z'n gang gaan, bespaard mij veel ruk en trekwerk, en boos zijn terwijl ik dat niet wil. Maar bij mij op stal hebben ze geen weide beschikbaar en bij de buren wel maar ik betwijfel dat ze het willen... Daar lopen nu 3 arabieren op, denk niet dat ze zo gastvrij zijn dat ze (uiteraard tegen vergoeding) hem erbij laten.

Misschien wel een idee om een oproepje te plaatsen.... Ga even op zoek op marktplaats, anders plaats ik hier wel even een oproepje :)

Rij inderdaad in de bak met gras aan de kant en hij stopt daar wel is, daar heeft ie nu meer een handje van dan eerst. En buiten moeten we over een paadje wat overwoekeld is met gras... Er zijn hier veel plantsoentjes met gras.

Wel iedereen heel erg bedankt voor alle tips :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:01

wat anda123 zegt klinkt me ook logisch in de oren
Ik loop inmiddels met mijn pony dóór een weiland met andere paarden (en gras ;) ) naar zijn weide, aan een lang touw, ik loop bij zijn achterhand (omdat ik een hooinet gevuld op zijn rug heb liggen, hij is het lastdier van ons 2 ;) ) en hij zal er niet over denken gras te eten.
Het sleuren etc aan jou is ook een gebrek aan respect richting jou, een uitprobeer-wijze :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 17:06

Inderdaad, het is een punt van onrespect tegenover mij. Ik word er ook flink laaiend om, en hij weet het want dat is het enige moment dat hij nu nog bang voor me is.

Ik ga een oproepje plaatsen, hopelijk krijg ik een reactie want 1 mei gaat hij het land op. Daar heb ik geen mogelijkheid om hem op stal te zetten, en ook niet om hem er savonds weer af te halen en smorgens weer op of hem elke keer een uurtje langer erop te laten staan....

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:43

Dat probleem heb ik ook. Het lijkt wel of hij een gras verslaving heeft!
Gelukkig kan ik hem gewoon mee krijgen met wandelen, maar gister is hij onder het stroom draad door gerent tijdens het peotsen vooor gras.. Ik had ze aan erlkaar gedaan dus het paste precies( het is een shetje)

Verder ben ik het met Anda123 eens :))

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:56

Hoe reageer je als hij onder het zadel wil grazen? Uit je tekst begrijp ik namelijk dat je het hoofd weer omhoog probeert te trekken. Het is veel effectiever, en prettiger voor de mond van je paard, om stevig been te geven, desnoods een tik met de zweep op de kont. Voorwaarts houden. Als hij echt vervelend wordt mag je zelfs wel een schop geven. Dus zodra je merkt dat hij naar het gras wil: flink been geven.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:06

Mijn merrie deed dit ook toen ze net bij mij was. Idd kwestie van grenzen opzoeken (overschrijden dus := ) en uitproberen.
Ik heb het haar afgeleerd door tijdens het wandelen een tikje met het halstertouw te geven op haar singelplek. Dat deed ik dan zodra ik zag dat ze er alleen al aan dácht om te grazen.
Even een klein tikje om haar "uit" die gedachte te halen en aan te geven "we zijn nu aan het werk, niet grazen". OHZ deed ze het ook als ik haar lange teugel gaf, dat heb ik opgelost door been te geven zodra ik merkte dat ze aan het grazen dacht. Nu kan ze aan de lange teugel langs heerlijke grasjes lopen zonder dat ze gaat eten.

Wat Naaltje zegt heeft die van mij ook; zodra ik merk dat ze het toch wil proberen hoef ik maar "EEUH!" te zeggen en dan voelt ze zich echt betrapt :')

Tijdens het wandelen mag ze nu af en toe gras eten als ik dat aangeef, maar als ik aangeef dat we weer verder gaan dan gaan we ook verder zonder morren. OHZ sta ik het gewoon niet toe :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 08:49

Ik draag geen zweep bij me, zijn reactie op de zweep is bokken en ik blijf dan denk ik niet zo stevig zitten als hij dat uit stilstand doet. Been geven doe ik ook, maar daar reageert hij helaas niet op. Hij is jarenlang manege pony geweest met het nodige gehakketak van kindjes helaas...

We gaan nog flink oefenen, het gaat al beter in het begin door de afspraken en grenzen die ik heb gesteld, maar het is erg vervelend, en ook gevaarlijk want als meneer in eens besluit een stuk gras op te zoeken en er fietst net een fietser via de verkeerde kant langs, of er rent een kind over de stoep of wat dan ook, hij loopt alles onder!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:54

Hij maakt duidelijk misbruik van de situatie. En zo te lezen wordt het nog een beetje gevaarlijk ook..
Ik zou hem gewoon helemaal niet meer laten grazen aan de hand, kun je hem niet in een afgezet stukje zetten?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:58

Gewoon het touw met een lus om de neus. Dan heb je net wat meer te vertellen. En zelf consequent zijn want hij is je nu compleet de baas.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:58

Maak inderdaad gebruik van een vast patroon en wees gewoon erg duidelijk en consequent.
Je paard wordt namelijk elke keer onbedoeld beloond voor zijn gedrag, het gras!! :D
Daarom is het zo'n lastig 'probleem' om te doorbreken, omdat ze zichzelf ervoor belonen.

Aan de hand een lang touw of leadrope en wanneer hij wil eten maak je snel een kleine ophouding aan het touw als waarschuwing en bij geen reactie volgt er direct een ferme zwiep met het touw richting zijn neus waar hij wil eten. Zijn eigen verantwoordelijkheid!
Beter een paar keer goed duidelijk zijn dan dat je 100x moet zeggen dat het niet mag.
Dan is het ook zo weer over.

Daarnaast zou ik ze onder het zadel helemaal niet laten grazen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:04

Ik zou zeggen; helemaal niet meer grazen aan de hand. Maargoed ik snap je gedachtegang erachter en die is heel logisch. In dat geval ga ik met de rest mee wat betreft het nemen van een vast punt en verder heel consquent zijn.
Daarbij zou ik gaan werken aan jullie leiderschap verhoudingen want ik heb zo het vermoeden dat die niet helemaal correct zijn...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 11:43

Ik kan hem niet in een stukje afzetten nee, daar hebben we in de buurt geen plek voor.

Hij krijgt de nodige tikken maar meneer vind dat het blijkbaar waard voor de paar keer dat hij het wel voor mekaar krijgt een grasspriet te eten. En het is echt niet dat ik zachtaardig voor hem ben, of hem een aaitje geef en dat een mep noem. Het is echt een flinke klap, en hij is er ook op dat moment wel van onder de indruk maar blijkbaar niet voor lang.

Onder het zadel mag hij uiteraard nooit gras eten maar daar heb ik nog minder bij te vertellen dan aan de hand.

Hij heeft nooit een goede opvoeding mee gekregen, of misschien in het begin wel maar in de 7 jaar dat hij bij de persoon voor me heeft gestaan ontbrak dat wel.

Eerst ging het wel redelijk goed maar sinds ik hem laat grazen (op mijn termen, maar dat vergeet hij maar even voor het gemak) is hij blijkbaar zijn opvoeding van de laatste maandjes bij mij eventjes vergeten....

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:06

Sorry, maar dan zou ik zeggen; niet meer laten grazen :n
De kuddes jonge paarden worden hier ook zo van schuur naar land gedaan zonder te laten wennen en daar zijn eigenlijk nooit problemen mee ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:10

Ik heb het die van mij als volgt aangeleerd: grazen mag alleen als ie een hengstenketting om krijgt :+ Dit omdat hij anders ook geen stap verder meer wil lopen. Hij 'begrijpt' dit en onder het zadel of aan de hand met een halstertouw voor een wandeling eet hij niet. Zodra de ketting er om gaat doet ie het wel.. Overigens mag hij alleen op een bepaald stuk langs de weg grazen (waar we overigens tijdens het wandelen ook voorbij komen).

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 14:33

Vind het toch een beetje eng om hem zonder voorbereiding het land op te gooien. Het is een haflinger en uiteraard zijn de pretjes voor hem afgelopen als hij ook op het land staat, dan mag hij onderweg niet meer grazen...

Worden de jonge paarden ook van 0 uren wei (hij staat wel buiten maar dus zonder gras) naar 24/7 gras gedaan?

Vind dat trouwens wel een goede Marieke, denk dat dat wel een heel goed idee is :) het is nu nog maar een ruim weekje voor hij het land op gaat dus denk ik te weinig om hem dat goed door te laten dringen maar dat is wel een idee voor als hij weer van het land afgaat en hij weer zonder gras zit

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:35

Millanka schreef:
Worden de jonge paarden ook van 0 uren wei (hij staat wel buiten maar dus zonder gras) naar 24/7 gras gedaan?

:j
Gewoon vanuit de loopstal naar 24/7 weiland

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 14:39

dat geeft wat geruststelling :) eerste keer eigen paard en eerste keer land op, dus het is allemaal wat nieuw voor mij.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:51

misschien kan je beter zelf gras maaien met de hand om hem hieraan te laten wennen zonder dat je hem gewoon maakt dat hij aan de hand mag grazen.
Onze weide is vrij kaal en thuis heb ik een stukje land ter grootte van een longeerbak waarhet gras "hoog" staat en hier doe ik dagelijks een emmer vol af en geef dit op stal zo kan mijn paard toch van gras genieten zonder dat ik riskeer dat ze overal wil gan grazen als ze gras ziet.