Veulen schopt en is 'zuur' in de stal, wat moet ik doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonVegas

Veulen schopt en is 'zuur' in de stal, wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:36

Hoi Bokkers :D,

mijn veulen Fiësta (21-04-2010) schopt, en zo zacht ook niet... Ook heeft ze hele langen benen, net als vader: Van Gogh. Hoe leer je dat af. Ze schopt als je er te dicht bij staat, als je de hoeven krabt en als je haar kont borstelt. En als je in de stal komt draait ze haar kont naar me toe. En schopt me bijna de stal uit.
Ze is dus ook zuur in de stal altijd oren in de nek en boos kijken. Dus ook daarvoor vraag ik: wat moet ik daar tegen doen. Ik mag nog niet eens in haar stal komen!!
Wil iemand graag helpen of vertellen hoe hij/zij haar paard/pony/veulen dat heeft afgeleerd. :Y)

mvg,
Manon

laura1986

Re: Veulen schopt en is 'zuur' in de stal, wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:38

Lekker in een kudde naar buiten. Van de kudde leren veulens normaal sociaal gedrag, en het is leuk en gezond voor ze. Dat kun je van op stal staan niet zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:38

Komt je veulen weleens uit de stal?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:39

Hoe lang staat ze buiten? In mijn ogen hoort een veulen niet op stal, beest kan geen kant op met haar energie dus logisch dat ze zuur word

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:39

Hoelang komt jouw veulen per dag buiten?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:43

Sowieso hoort een veulen niet te schoppen. Of ze nu de hele dag op stal staat of 1x per week voor een poetsbeurt. Als ze met haar kont naar je toe draait moet je meteen een tik geven met bv een menzweep, die zijn nml lang genoeg. Het is beter om dit soort dingen in een round pen af te leren maar die hebben niet veel mensen tot hun beschikking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:55

Slaan? Tegen een veulen dat er nog niets van snapt? Kom op zeg...
Je kan je veulentje lekker buiten zetten, dan leert hij van de andere paarden wat hij moet doen (:

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:37

Tja dit is een dominantie probleem, jij moet het veulen op een dusdanige manier benaderen dat hij je ziet als een leider, op dit moment is dat zeker niet zo.
Het moment dat je dat klaar krijgt heb je ineens een heel ander paardje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:00

_Pretty schreef:
Je kan je veulentje lekker buiten zetten, dan leert hij van de andere paarden wat hij moet doen (:

Ook een veulen (en als het een veulen is van 2010 is hij inmiddels een jaarling), kan gerust leren wat hij mag doen en wat niet, en daar kun je gerust een keer heel hard inkomen.
Beide veulens die ik gefokt heb, hadden op leeftijd van een week kennis gemaakt met de wreef van mijn voet (maatje 36) onder hun waarde achterwerk, toen ze gericht naar me dachten te schoppen. Ze hebben het daarna nooit meer gedaan.
Als je een paard of een veulen corrigeert, corrigeer dan in een intensiteit die aankomt. Alle correcties waar een paard, ongeacht de leeftijd, niet op hoeft te reageren, stompen hem af.
Verder ga ik met bovenstaande mee: inscharen in een groep. Een paard hoort te bewegen en soortgenootjes om zich heen te hebben, waar hij zijn speeldrift op bot kan vieren. Een zuur veulen, die gericht naar je trapt, dan is er toch serieus iets misgegaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:01

ik de wei zetten mischien?
Eenveulen op stal?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:15

Kluisters en vastbinden aan de tralies?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:18

Ik mis een smilie? :=

Deze dus: :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:23

Cassidy schreef:
Ik mis een smilie? :=

Deze dus: :+

Damn ...betrapt en ik wou nog wel serieus overkomen. Weer mislukt }> :D

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:26

Baas zijn en gelijk afleren!. dat gedrag leert ie echt niet af in de koppel! Door de handen laten komen en vast zetten. Zo worden die donders van mij ook jaar in jaar uit mak! heb de nodige blauwe plekken ook ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:27

Je zou zomaar idd serieus overkomen, en mensen op ideeen brengen.
Paardlief is er uiteindelijk wel de dupe van...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:28

newt schreef:
Door de handen laten komen en vast zetten. ;)

In handen nemen en grondwerk: helemaal mee eens. Maar wel door mensen die er verstand van hebben en weten wat ze doen. Want verkeerd in handen nemen kan de problemen die er zijn serieus erger maken. En dat weer recht te zetten heeft heel wat voeten in de aarde. Als het in dit geval al niet te laat is....

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:36

Je veulen zo veel als mogelijk naar buiten sturen (liefst 24 uur) saampjes met een ander paard/pony/veulen. Het teveel aan energie krijg jij nu op je dak. Ik heb ook vorig jaar een veulen gekocht en die staat 24 uur per dag op een inloopstal met paddock en een maatje van 13 jaar. Inscharen is handig maar in mijn ogen hoeft het niet als je op lokatie heel erg veel buiten kan bieden. Een veulen hoort in mijn ogen ook niet op stal voor vele uren, en alleen de nacht naar binnen zullen ze niet slecht van worden, wel als ze maar 4 uurtjes buiten komen.

Mocht je op je huidige stal niet meer kunnen aanbieden kijk even naar een andere lokatie. Een veulen met veel beweging is een gezonder veulen IMO. Je zult ook merken als het teveel aan energie eruit is het zure ook minder gaat worden alleen voor het zure zou ik ze al naar buiten schoppen voor je het weet zit je de rest van je leven met een zuur paard opgescheept.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:11

_Pretty : Slaan is helemaal niet zielig. Als je ze nu niet opvoedt heb je er straks helemaal je handen vol aan. Dit staat overigens helemaal los van het wel of niet op de wei staan. Andere paarden leren een veulen het trappen richting mensen helemaal niet af.
Ik ben overigens nog steeds wel benieuwd of dit "veulen" lang op stal staat of enkel voor wat poetsen en opvoeden (wat wel nodig is in dit geval)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:21

_Pretty schreef:

Hoe weet jij dat deze jaarling het niet snapt ?

Idd TS , Hup naar buiten joekelen.
En mocht ze dit nog eens doen , gelijk afstraffen. ( Schop onder de kont :+ )

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:02

Cassidy schreef:
newt schreef:
Door de handen laten komen en vast zetten. ;)

In handen nemen en grondwerk: helemaal mee eens. Maar wel door mensen die er verstand van hebben en weten wat ze doen. Want verkeerd in handen nemen kan de problemen die er zijn serieus erger maken. En dat weer recht te zetten heeft heel wat voeten in de aarde. Als het in dit geval al niet te laat is....

Dat is waar. Heb je helemaal gelijk in. Maar ik bedoel er ook niet mee te zeggen.. ow lief paardje niet doen lief paardje.. klauwen vol werk aan later omdat weer goed te krijgen. Consequent zijn!. luisteren. schoppen? schop ik terug, bijten? sla ik terug. Nee is nee, die manieren leren ze snel genoeg af als je maar consequent bent en blijft.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 03:20

Als je een veulen afspeent gaat hij de opfok in neem ik aan?

Ik heb ze max. enkele weken op stal na het geboren worden, om te wennen aan een halster en de dagelijkse handelingen.

Daarna de wei op met moeders en alle andere veulens. Lekker sociaal worden, leren, en groeien. Af en toe nog eens op de poetsplaats, met moeders uiteraard als steun.

Dan is het tijd om op eigen benen te gaan staan. Lekker de opfok in, zonder hun moeders.

Dan af en toe eens alleen op de poetsplaats, maar vaak zijn ze in deze fase al zo gewend, dat ik ze in de wei overal kan aanraken, voetjes optillen enz.

Opfok is het allerbeste. Consequent zijn, en ja ook een tik uitdelen als ze jou een tik willen uitdelen.
Ze kunnen mischien even ontdaan zijn, maar nieuwschierigheid zit in hun aard, dus ze benaderen je al snel weer opnieuw, en zo leert je veulen dat er met jou niet valt te sollen. Wel het verschil zien tussen speels en Brutaal/ dominant. Een veulen/ jaarling op stal zetten, is in mijn ogen vragen om problemen, en werk ik vrijheid, niet in hun box. Ze zullen zich snel opgesloten/ in een hoekje gedreven voelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 06:20

haal er iemand bij die verstand van paarden opvoeden heeft en die kan je er mee helpen.
niet zelf van alles gaan proberen,maar deskundige hulp er bij halen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:58

Cassidy schreef:
_Pretty schreef:

Ook een veulen (en als het een veulen is van 2010 is hij inmiddels een jaarling), kan gerust leren wat hij mag doen en wat niet, en daar kun je gerust een keer heel hard inkomen.
Beide veulens die ik gefokt heb, hadden op leeftijd van een week kennis gemaakt met de wreef van mijn voet (maatje 36) onder hun waarde achterwerk, toen ze gericht naar me dachten te schoppen. Ze hebben het daarna nooit meer gedaan.
Als je een paard of een veulen corrigeert, corrigeer dan in een intensiteit die aankomt. Alle correcties waar een paard, ongeacht de leeftijd, niet op hoeft te reageren, stompen hem af.Verder ga ik met bovenstaande mee: inscharen in een groep. Een paard hoort te bewegen en soortgenootjes om zich heen te hebben, waar hij zijn speeldrift op bot kan vieren. Een zuur veulen, die gericht naar je trapt, dan is er toch serieus iets misgegaan....

Dit is het toverwoord, neem een keer de tijd om naar een gemengde kudde te kijken, dan zie je dat de andere paarden ook niet te zuinig met jaarlingen omspringen. Mijn shetjaarling hengst heeft als veulen ook een welgemikt trap onder zijn achter werk gehad. En afgelopen week met 10 mnd. weer. Had waarschijnlijk last van zijn hormonen door het mooie weer, maar op mijn rug wordt niet gesprongen.

Een duidelijke ala seconde reactie geeft echt een beter effect dan een goed gesprek. Liever 1 duidelijke correctie dan 100 halve, dat is pas zielig en onduidelijk, dit is wat paarden en dus ook veulens niet snappen, en zuur en afgestompt van raken. Duidelijk betekend overigens niet dat je hem alle hoeken van de stal moet laten zien.

Mijn paard en pony's lopen 24/7 buiten, ik gebruik nooit een zweep, maar je moet duidelijk en zelfverzekerd overkomen, als ik de wei in kom volgt iedereen op gepaste afstand.Als jij de leiding niet neemt en duidelijk maakt wat wel en niet kan, maakt je paard jouw duidelijk wat hij vindt wat wel en niet kan. En meestal komt dat niet overeen met jouw wensen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:04

Akhal_Teke schreef:
Sowieso hoort een veulen niet te schoppen. Of ze nu de hele dag op stal staat of 1x per week voor een poetsbeurt. Als ze met haar kont naar je toe draait moet je meteen een tik geven met bv een menzweep, die zijn nml lang genoeg. Het is beter om dit soort dingen in een round pen af te leren maar die hebben niet veel mensen tot hun beschikking.

Echt top dit soort adviezen.

Sla het er maar uit he.. :+
Zonder dat je weet hoe de omgang is met dit veulen, of het uberhaut zijn stal uitkomt, of hij vriendjes heeft als hij naar buiten mag.
Nee, hoor gewoon eruit slaan, want dit dier mag nimmer slaan. Wat de situatie ook is waardoor hij dit verdrag vertoont.
Leer eerst eens kijken naar het dier en de situatie waarin het moet leven. Hoe het zou moeten zijn. 9 van de 10 keer gaat daar iets goed fout als het zich misdraagt.
Heel simpel, verbeter die situatie en je eigen houding en probleem lost zichzelf meestal op.

Echt super advies naar een jong grietje toe. :+

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:21

Ik ben er in mijn post wel vanuit gegaan dat het paardje ruim voldoende buiten komt met andere paarden van diverse leeftijden. Is dit niet het geval, dan is mijn advies 24/7 naar buiten in een gemengde kudde, als hij na een paar weken zijn draai heeft gevonden, haal je hem er af en toe 30 min. uit voor een poetsbeurt en grondwerk (basis, meelopen, halthouden voetje geven etc. simpele dingen)

En dan komt het duidelijk zijn in beeld