Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)JustLizz schreef:Ik heb gehoord dat bij steigeren het volgende zou kunnen helpen (ik heb het niet zelf geprobeerd dus weet niet of het werkt):
Tikje met je zweepje tussen zijn oren (dan schijnt je paard namelijk te denken dat hij ergens tegen aan springt als ie steigert en zou het laten
Water op hoofd van je paard gooien als hij het doet (hoe je dit voor elkaar zou rkijgen weet ik niet want als je paard gaat steigeren heb je geen tijd om een flesje water open te draaien en leeg te gieten)
Wel erg vervelend dat je paard op deze manier overal onderuit probeert te komen!
Sterkte ermee!
En misschien schiet je paard er dan vandoor (als je het uberhaubt voor elkaar krijgt) omdat ze dan schrikt en dat kan ook weer gevaarlijke achties veroorzaken.. mirka1994 schreef:Ik denk dat je paardje heel goed weet dat zij op dit moment de touwtjes in handen heeft en niet andersom. Ik denk gelijk aan dominantie. Ik zou zeggen veel grondwerk. Ik lees iets over Monty Robberts ik ben zelf meer thuis in de Parelli maar doe je momenteel nog grondwerk? Zo niet zou ik dit weer oppakken. Ik denk dat je op de grond moet beginnen om de verhouding weer recht te trekken. En vandaaruit pas erop. Je kan dit denk ik niet oplossen gewoon op haar rug omdat het niet alleen het steigeren is. dit is een symptoom zeg maar van de oorzaak (dominanite). Succes iig! Lijkt me inderdaad gevaarlijk! Het zou alleen zonde zijn als je haar nu verkoopt denk ik. Je hebt haar al vanaf haar 3e levensjaar. Ik denk je met veel grondwerk en misschien de juist begeleiding van iemand die weet wat hij/zij doet heel veel met dit paardje kan bereiken waardoor ze voor jou weer betrouwbaar wordt en andersom. Maar kun je vertellen wanneer het fout is gegaan? Is er ineens iets veranderd in jouw manier van omgang of haar omgeving? Dit gedrag komt ergens vandaan namelijk.
misssixty schreef:mirka1994 schreef:Ik denk dat je paardje heel goed weet dat zij op dit moment de touwtjes in handen heeft en niet andersom. Ik denk gelijk aan dominantie. Ik zou zeggen veel grondwerk. Ik lees iets over Monty Robberts ik ben zelf meer thuis in de Parelli maar doe je momenteel nog grondwerk? Zo niet zou ik dit weer oppakken. Ik denk dat je op de grond moet beginnen om de verhouding weer recht te trekken. En vandaaruit pas erop. Je kan dit denk ik niet oplossen gewoon op haar rug omdat het niet alleen het steigeren is. dit is een symptoom zeg maar van de oorzaak (dominanite). Succes iig! Lijkt me inderdaad gevaarlijk! Het zou alleen zonde zijn als je haar nu verkoopt denk ik. Je hebt haar al vanaf haar 3e levensjaar. Ik denk je met veel grondwerk en misschien de juist begeleiding van iemand die weet wat hij/zij doet heel veel met dit paardje kan bereiken waardoor ze voor jou weer betrouwbaar wordt en andersom. Maar kun je vertellen wanneer het fout is gegaan? Is er ineens iets veranderd in jouw manier van omgang of haar omgeving? Dit gedrag komt ergens vandaan namelijk.
Nee, niets veranderd, het zit altijd al in haar karakter. Het is echt een merrie met gebruiksaanwijzing.
Daarom denk ik zelf ook dat grondwerk niet uit maakt.
Ben daar zelf ook niet zo van. Tis gewoon een dikke klier.
Ik ga helemaal mee in het commentaar van missixty
Terug naar de basis, zorgen dat er respect en vertrouwen in elkaar is. misssixty schreef:mirka1994 schreef:Ik denk dat je paardje heel goed weet dat zij op dit moment de touwtjes in handen heeft en niet andersom. Ik denk gelijk aan dominantie. Ik zou zeggen veel grondwerk. Ik lees iets over Monty Robberts ik ben zelf meer thuis in de Parelli maar doe je momenteel nog grondwerk? Zo niet zou ik dit weer oppakken. Ik denk dat je op de grond moet beginnen om de verhouding weer recht te trekken. En vandaaruit pas erop. Je kan dit denk ik niet oplossen gewoon op haar rug omdat het niet alleen het steigeren is. dit is een symptoom zeg maar van de oorzaak (dominanite). Succes iig! Lijkt me inderdaad gevaarlijk! Het zou alleen zonde zijn als je haar nu verkoopt denk ik. Je hebt haar al vanaf haar 3e levensjaar. Ik denk je met veel grondwerk en misschien de juist begeleiding van iemand die weet wat hij/zij doet heel veel met dit paardje kan bereiken waardoor ze voor jou weer betrouwbaar wordt en andersom. Maar kun je vertellen wanneer het fout is gegaan? Is er ineens iets veranderd in jouw manier van omgang of haar omgeving? Dit gedrag komt ergens vandaan namelijk.
Nee, niets veranderd, het zit altijd al in haar karakter. Het is echt een merrie met gebruiksaanwijzing.
Daarom denk ik zelf ook dat grondwerk niet uit maakt.
Ben daar zelf ook niet zo van. Tis gewoon een dikke klier.
Grondwerk heeeeeeel veel veranderen. Het zorgt er voor dat je elkaar beter leert begrijpen. De meeste probelmen tussen mens en paard wordt veroorzaakt simpelweg door miscommunicatie. het elkaar niet begrijpen. SheridaD schreef:Ik ben het met TS eens, ik ben zelf ook absoluut niet van grondwerk oid. Dat is echt niet de enige manier om een goede band met je paard op te bouwen!
Mijn paard heeft ook erg gesteigerd, bij mijn paard is het pure dominantie dus flink aangepakt en toen was het klaar. Dat wil zeggen paar keer een goede tik elke keer als hij omhoog kwam.
Als ze doorhebben dat ze er niet onder uit kunnen door te steigeren houden ze van zelf op.
Succes ts!!
SheridaD schreef:Ik ben het met TS eens, ik ben zelf ook absoluut niet van grondwerk oid. Dat is echt niet de enige manier om een goede band met je paard op te bouwen!
Mijn paard heeft ook erg gesteigerd, bij mijn paard is het pure dominantie dus flink aangepakt en toen was het klaar. Dat wil zeggen paar keer een goede tik elke keer als hij omhoog kwam.
Als ze doorhebben dat ze er niet onder uit kunnen door te steigeren houden ze van zelf op.
Succes ts!!
SheridaD schreef:@ Mirka1994 Het is een groot verschil tussen meppen zoals jij het beschrijft, en een paar x een goede (corrigerende) tik.
Ts schrijft dat het paard het doet als het haar te moeilijk wordt, oftewel ze wil niet aan het werk/ verwendheid. Dan kun je naar mijn mening nog zoveel grondwerk doen, maar in het grondwerk zal je niet precies dezelfde aanspanning krijgen als onder het zadel, ik denk niet dat dit probleem op die manier opgelost zal worden.
Muizenissen schreef:Als ik het zo lees mist je paard vertrouwen in je en leiderschap van jou kant uit. Dus dominantie is wel het probleem, maar m.i. meer in de betekenis van leiderschap. Door het gebrek daaraan neemt je paard het zelf maar over kort gezegd.
De basis daarvan leg je op de grond, maar dat moet je natuurlijk doorzetten in het zadel.
Dus ik ben het met je eens dat dit óók onder het zadel opgelost zal moeten worden, maar wel nádat de basis op de grond hersteld is. Zoek dan bijvoorbeeld op de grond situaties op waarin je paard kuren vertoont, dan kun je werken aan je leiderschap en kan je paard daarop gaan vertrouwen.

SheridaD schreef:@ Mirka1994 Het is een groot verschil tussen meppen zoals jij het beschrijft, en een paar x een goede (corrigerende) tik.
Ts schrijft dat het paard het doet als het haar te moeilijk wordt, oftewel ze wil niet aan het werk/ verwendheid. Dan kun je naar mijn mening nog zoveel grondwerk doen, maar in het grondwerk zal je niet precies dezelfde aanspanning krijgen als onder het zadel, ik denk niet dat dit probleem op die manier opgelost zal worden.
Maar ook ik ben van mening dat het wijs zou kunnen zijn om het even anders aan te pakken. Als ze voorheen ook steigerde omdat ze de trailer niet op wilde is het dus niet een probleem dat alleen met rijden bestaat. Zit in het karakter? Kan best wezen, aan jou dan dus de schone taak om daar mee om te leren gaan. Mijn poown gaat stilstaan als ie het dr niet mee eens is, en dan ook rustig een half uur. Best vervelend als je drukke wegen wil oversteken. Daar heb ik ook mee om moeten leren gaan en nooit meer last van. Je kunt imo pas echt iets bereiken als je je paard kent en begrijpt, en dat lukt gewoon niet alleen vanuit het zadel. Jij denkt dat t niet werkt, maar Voest heeft het trailerladen opgelost. Das ook nh.. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, wie weet helpt het wel