Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvetteSenna

Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:53

Ik heb een jonge merrie, ze is sinds juni onder het zadel.
Eerst was er niets aan de hand, maar nu als ik aankom met het zadel gaat ze helemaal draaien en weglopen voor het zadel. Ook het hoofdstel wil ze niet graag meer om.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? zodra het allemaal erop ligt enzo dan is er niets meer aan de hand. Of heeft iemand tips om het op te lossen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:55

Heeft ze misschien ooit een nare ervaring gehad(dat jij dat niet wist?).
Past het tuig nog helemaal, heeft ze nergens pijn?

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:57

he yvetje!!

ik denk dat het gewoon pubergedrag is...ze heeft een hele tijd niets hoeven doen en nu word ze weer wat vaker gereden....of is ze erg boos ook?? ik heb het vanavond niet gezien hoe ze deed maar als ze echt boos doet doet er misschien iets pijn? misschien ivm het hoesten of iets met dr tanden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:42

jonge paarden veranderen erg snel misschien ligt het zadel niet goed meer? Kun je eens laten nakijken.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:53

@justjoycie Ze hoest niet meer, en dr tanden is ze mee aan het wisselen geweest, misschien dat er nog ergens iets gewisseld moet worden.. maar eerder had ze dan graag het bit in om te knabbelen. misschien wil ze me ook wel gewoon uitproberen ofzo..

@tigra, zou ze het dan ook niet moeten doen als je erop zit enzo?? want dan doet ze het niet namelijk..

Nee ken haar al vanaf veulen af aan en ze is nu een jaar in mijn bezit. Ik ben er zelf bij geweest met zadelmak maken dus er is niets gebeurt waardoor ze zo bang geworden kan zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:27

Misschien heb je haar onbewust wel overvraagd.
En ga je alleen maar naar haar toe om te rijden?
Las eens een pauze in en ga grondwerken.
Is ook heel nuttig om de band tussen jullie te verstevigen.
Je gaat er een heel ander paard voor terugkrijgen.

YvetteSenna

Re: Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 09:03

Nee ga niet alleen naar dr toe om te rijden. we doen ook regelmatig grondwerk. als we rijden is het ongeveer een half uurtje. stap en draf en dan wat figuren sturen. ze loopt aan een contactteugeltje.

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:33

ja dat kan het niet zijn idd....bibi hoeft juist helemaal niet vaak te rijden....3 keer in de wwek ofzo...je doet juist hele leuke dinen met dr......ik weet niet wat het kan zijn....misschien idd gewoon uitproberen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:44

Als t zadel goed past en dr mond ok is zal het wss gewoon klieren zijn, proberen of ze er onderuit kan komen. Heb geduld, wacht tot ze weer stilstaat en leg dan rustig het zadel op. Laat je niet verleiden om tijdens t gedraai met een snelle move t zadel op te leggen iig :P Gewoon net doen of je opnieuw zadelmak moet maken eigenlijk.. Rust en geduld. Leer haar dat ze er heus niet onderuit komt maar ook dat jij hoe dan ook kalm blijft en nooit gekke dingen zal doen :) Hoofdstel t zelfde.. Rustig aan en no-nonsense aanpak, ze is er niet bang voor als ik het zo lees dus je hoeft niet heel schattig tegen dr te doen zeg maar :+

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:13

Hoe oud is ze precies? Altijd eerst een tandarts laten controleren voordat je ergens een bit inhangt! Er kunnen altijd doppen op de kiezen blijven zitten bij het wisselen. En verder: heb je haar niet gewoon overvraagd, dit is een typische jonge paardenreactie op 'te veel' ineens.

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:13

mischien naar haar toe komen lopen met het zadel en er dan iets anders mee gaan doen of een ender paard opzadelen (wel met het zadel van dat paard natuurlijk) of het invettten waar ze bijstaat gewoon dat ze ziet dat ze niet altijd een zadel op haar rug krijgt

suc6 ermee

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:53

Das idd nog een betere! Zorgen dat t zadel niet per definitie rijden betekent!

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:56

Misschien ook een een physiotherapeut laten kijken, want als ze ineens spieren moet gaan gebruiken dan kan er best iets vast zitten.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 17:45

dank jullie voor de tips.. Ik krijg zondag les met dr dus misschien kan zij eens kijken.. het zadel betekend bij haar ook niet gelijk rijden leg het zadel vaak zat bij dr neer zonder dat er wat gebeurt.

@dianaw, ik denk niet dat ik haar overvraag. ik weet niet of je hebt gelezen wat ik al had gereageerd? maar zoveel hoeft ze niet te doen. snap wel dat het per paard verschillend is maar als dit al overvragen is..
ik doe het juist rustig opbouwen omdat ik absoluut geen haast heb en wil voorkomen dat ik haar overvraag

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:49

nou, ik ben het in deze helemaal met amyz eens!! idd no nonsense en zelf net heel rustig blijven. net zolang wachten tot ze wel stilstaat......vant weekend eens proberen yvet?
knuf!

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 22:05

hey joyce, ja dat is goed..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:10

hey

als ik het zo hoor, denk ik dat je paardje jou en rijden ziet, als werk..

Misschien kan je een keertje het zadel er opleggen en daarna weer terug hangen, en dan wat leuks doen, bijv, los gooien..

als ze het werken onder het zadel niet leuk vind, legt ze die link met je zadel/hoofdstel!..

Probeer zo mogelijk afwisseling te doen..
en gewoon het zadel er op te leggen en daarna weer terug hangen en wat anders gaat doen, zo weet ze nooit wanneer ze gaat rijden of niet..

Rust en geduldm niet boos worden, maar gewoon afwachten.

Succes

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 10:10

Hoi, weet niet of je alles gelezen hebt? maar haal het zadel ook vaak genoeg op zonder dat we rijden. met het Hoofdstel net zo. we doen erg veel leuke dingen zonder te rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:33

Voor wie leuk? Voor jezelf of voor het paard?
Met grondwerk daag je je paard uit om mee te denken. Het zet de verhoudingen recht...

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 11:31

als je even terug had gelezen dan stond er dat we ook grondwerk doen. we zijn ook niet elke dag aan t werk.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:29

Yvette_Bibi schreef:
als je even terug had gelezen dan stond er dat we ook grondwerk doen. we zijn ook niet elke dag aan t werk.

wat voor grondwerk? ik ken genoeg mensen die roepen dat ze aan het grondwerken zijn, terwijl ze hunb paard alleen losgooien/rondslingeren aan de longeerlijn. Paard moet er ook uitdaging in vinden en plezier hebben in het grondwerk. Met rijden in principe net zo. Niet steeds hetzelfde doen.

Met grondwerken doe ik ook wel eens een sprongetje, of achterwaarts door een smalle opening lopen, over een zeil lopen, of wennen aan dingen als paraplu's. Goed voor het vertrouwen tussen jou en je paard, en je hebt er in de omgang met je paard ook veel aan.

Met rijden, niet dat ik dat veel doe, doe ik ook niet steeds hetzelfde. De ene keer doe ik in de bak heel veel dingen als moeilijke figuren en wijken. De andere keer laat ik 'm een flinke galop doen, om wat uit te waaien. Soms stap ik buiten uit, soms in de bak. En sinds kort ben ik ook bezig om m'n paard te wennen aan echte buitenritten.

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:34

ik ben hier niet echt een exper in maar toen ik bij mijn buurman paard reed. toen waren er ook wel eens tijden dat er een splinter in het dekje zat.

derkstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:41

als je iemand heb die je kan helpen zou ik haar gewoon paar keer met zn tweeen opzadelen.. De een houdt haar vast en laat haar telkens een pasje de andere kant op doen dan wat zij wil..dus doet ze een pas naar voren zet haar een pas terug enz. De andere kan dan rustig aan de slag gaan met het zadel. als dat beter gaat en ze staat aan een lang touwtje netjes stil kan je haar zelf de correcties geven tijdens het zadelen, mocht ze toch nog een pasje verzetten..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:54

Yvette_Bibi schreef:

Misschien zou je grondwerk dagelijks mee kunnen nemen en even helemaal niet rijden. Als je grondwerk goed doet, verbeterd het de band, tot op een niveau dat je paard hard hinnikend op je af komt galopperen als je aan komt lopen....

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 07:44

Bedankt voor alle tips. ik ga er mee aan de slag..