Haflinger 3 jaar, wanneer beginnen met eerste stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Haflinger 3 jaar, wanneer beginnen met eerste stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:04

Hai hai,

Ik verzorg nu een redelijke stevige kruising connemara/Fjord merrie van 3 jaar (in mei) van plus minus 1.45-1.50m
Nu vroeg ik me af wanneer is het verstandig om te beginnen met alles...
Ze is nog 100% groen al kan ze wel met poetsen alles en halster etc etc.
Wanneer is het verstandig te beginnen met van alles? En waar kan je het beste mee beginnen? Wandelen? longeren? wat is goed?
Ze heeft nog niet echt super spiermassa, wel staat ze altijd buiten in de weide met een draver en 2 shetjes te rennen...
Misschien heeft iemand wat tips waar ik het beste mee kan beginnen en welke volgorde etc?

Groetjes

Nana

Hoefje

Sunny

Mioux

Re: Haflinger 3 jaar, wanneer beginnen met eerste stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:05

Ik zie dat de topic titel fout was, mijn excuses! die moet zijn connemara/fjord

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:11

ik zou beginnen met wandelen en longeren..
hoofdstelletje kan je ook al in doen..

rijden zou ik niet zonder begeleiding van een deskundig iemand doen.. want komt over alsof je daar nog niet klaar voor bent ;) (niet banketstaaf bedoelt)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:15

Pluk even oude quote van mij uit ander topic:
tamary schreef:
Alles behalve rijden wat handig kan zijn later. Verschillende omgevingen, dus lekker wandelen bos, en in verkeer/dorp.
Schriktraining inderdaad, heb je toegang tot boxen? Zet hem in verschillende boxen om een hapje te eten, klim als dat lukt dan ook eens bovenin de boxwanden en geef van daaraf wat lekkers (dingen van bovenaf leren vertrouwen is heel handig voor als je wil gaan rijden) Idem door ruiters op een vriendelijk paard en wandel lekker door de bak als er mensen aan het rijden zijn allemaal makkelijk als voorbereiding.
Voeren uit verschillende kleuren en vormen bakken/emmers. Aanraken met dingen over hele lijf (lap, krakend plastic zakje, etc.) Idem met wapperende dingen vlakbij lijf zeker op grens blinde vlek blikveld. Express en eerst zichtbaar dingetjes laten vallen (borstel, emmer, etc.) Achter, voor en onder paard door kunnen vegen met bezem. Dus inderdaad alles wat je ook maar kan bedenken wat erg handig is gewoon te kunnen doen bij of met een paard.

Qua leeftijd zou ik dit zeker in gedachten houden:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:19

Don_Zhivago schreef:
ik zou beginnen met wandelen en longeren..
hoofdstelletje kan je ook al in doen..

rijden zou ik niet zonder begeleiding van een deskundig iemand doen.. want komt over alsof je daar nog niet klaar voor bent ;) (niet banketstaaf bedoelt)

Ik heb wel eerder al haflingers en fjorden ingereden, alleen die hadden alle basis stappen al gehad, en deze is nog 100% groen :/ daarom zit ik nog van waar zal ik mee beginnen :)
Het hele begin heb ik nog niet gehad, het inrijden heb ik zelf al zo'n 20 fjorden/haflingers gehad... omdat ik het hele begin nog niet heb gedaan snap ik best dat het zo over komt :)
Ik zat zelf te denken aan op stem te leren stappen ernaast lopen en draven etc en dan langzamerhand met longeren etc etc kleine beetjes. Maar ik zat zelf te denken kwa hoofdstel of dat niet nog te vroeg is?

@tamary
Ik snap inderdaad dat het ponytje nog moet groeien! daarom wil ik ook zeker niet te vroeg beginnen met echt te rijden, maar liever met longeren en vrijheidsdressuur en op stem leren te werken zodat we elkaar kunnen leren vertrouwen. Rijden komt wel, heb liever nog een jaar of anders 2 elkaar eerst 100% leren kennen en alles zo maken dat het ponytje het leuk blijft vinden plaats van al hard werken. Daarom dus ook dit topic :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:24

sorry, dan kwam het indd verkeerd over op mij ;)

hij is 3 jaar dus opzich kan je met een hoofdstelletje wel beginnen hoor.
Halster over het hoofdstel heen en dan je touw/longeerlijn aan het halster vast..
en zo lekker gaan wandelen en/of longeren ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:33

geeft niks haha als ik het zo lees zou ik t ook denken hoor !

Ik zat zelf te denken aan eerst longeren met halster alleen, en dan op stem werken en dan langzaam hoofdstel als ze weet hoe het is, ik weet niet hoe ze aan de longeer is nog ;) Ik wilde eerst gewoon rustig wandelen met haar maar longeren vind ze misschien ook hartstikke leuk. Ze is een heel vriendelijk rustig ponytje :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 23:05

Laat de tandarts komen voordat je er een bit in hangt. Pony is nog volop aan het wisselen en kan ook wolfskiesjes hebben wat bitje in pijnlijk kan maken.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:58

Wij hebben op savanna die 30 mei 3 wordt binnen een week `geleerd` om een zadel, peesbeschermers om te hebben èn te longeren. Zij is dus nog 2 maar je kan allang wel beginnen met longeren etc.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:02

Ik zou zeggen probeer alles zoveel mogelijk aan het halster doen.
Over een jaar pas voor het eerst erop.
En gewoon veel naar buiten. Ik hecht me daar heel veel waarde aan omdat ik onwijs veel buitenrij en hele lange afstanden wandel dus wil dat zij zich in het verkeer en bos gedraagt.
Ook dat kan gewoon aan een stalhalster dus in dat opzicht heb ik er veel profijt aan.

Een hoofdstel zou ik alleen gebruiken met het technische gedeelte (als je aan de dubbele longe gaat of aan de lange lijnen, als voorbereiding op het rijden), en voor het (buiten)rijden zelf. Met lange lijnen zou je opzich al mee kunnen beginnen, of lessen als je het nog nooit hebt gedaan. Is erg leerzaam en lichamelijk goed voor je paard, en hij heeft dan wat te verwerken. Als je er dan op gaat kent hij al veel :)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 29-03-11 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:07

Wellicht een idee om hem te laten beleren voor de wagen. Voordeel voor jullie is dat het paard dan al veel gezien en gedaan heeft aangeleerd door een ervaren iemand zonder dat hij gelijk gewicht moet dragen op zijn rug. Mijn eerste paard was zeer goed beleerd voor de wagen en dat is zo fijn daar heb je altijd plezier van.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:51

pien_2010 schreef:
Wellicht een idee om hem te laten beleren voor de wagen. Voordeel voor jullie is dat het paard dan al veel gezien en gedaan heeft aangeleerd door een ervaren iemand zonder dat hij gelijk gewicht moet dragen op zijn rug. Mijn eerste paard was zeer goed beleerd voor de wagen en dat is zo fijn daar heb je altijd plezier van.

Hier ga ik ook in mee, hierdoor kan je paard veel kilometers gaan maken zonder dusdanige hoge belasting voor de rug. Verder kan je dan ook rustig aan met alle andere dingen zoals zadel etc beginnen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:54

ik hoop toch echt dat ie al kan stappen :P hoe heeft ie dat de jaren er voor dan gehad?
:P

sorry, nu ff on topic:
je bent al aan het poetsen.. heel goed.
ik zou beginnen met longeren aan het hoofstel. dan gewoon zadel proberen of deken etc.
dat het paardje lekker mak wordt en overal aan wend. en nog belangrijker goed op je stemhulpen is.
longeren is wel zwaar voor jonge paarden ivm het rondje wat ze dan steeds lopen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:03

Bedankt voor alle advies! helpt super !
Voor de kar is iedergeval niet echt mogelijk, de eigenaren hebben geen kar, en ook geen ervaring hierin en ik zelf ook niet bepaald veel. maar de rest is zeker een goed idee! Ik ga gewoon beginnen als het paardje me een beetje kent met longeren rustig aan en dekentje op de rug etc ! Hoofdstel wil ik zelf liever nog even mee wachten tot dat de pony alle hulpen op de stem kent dan is het bit ook wat minder eng :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 06:27

Je kan ook een hoofdstel doen en dan het halster er overheen en daar de longe aan doen. Dan wend ze er wel vast aan.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:42

Ik zie erg vaak staan dat je moet beginnen met longeren, maar persoonlijk zou ik daar nog even mee wachten. Ga liever wandelen of VD'en. Longeren is best zwaar voor de benen, steeds rond lopen. Als je het wilt aanleren, begin dan echt met 4/5 minuten en niet langer. Ik zou pas langer als een kwartier gaan longeren als je paardje ouder is dan 4. Rechtdoor lopen is veel minder belastend, dus het zou ideaal zijn als je hem volledig verkeersmak hebt tegen de tijd dat je begint met rijden. Dan kun je daarna lekker rechte einden gaan rijden ipv meteen in de bak.

Succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:26

Mioux schreef:
Voor de kar is iedergeval niet echt mogelijk, de eigenaren hebben geen kar, en ook geen ervaring hierin en ik zelf ook niet bepaald veel. maar de rest is zeker een goed idee! Ik ga gewoon beginnen als het paardje me een beetje kent met longeren rustig aan en dekentje op de rug etc ! Hoofdstel wil ik zelf liever nog even mee wachten tot dat de pony alle hulpen op de stem kent dan is het bit ook wat minder eng :)

OK voor de wagen is dus geen optie. Dan nog iets waar we in NL zeer vreemd van op kijken. In Frankrijk is het de gewoonte om de jonge merens paarden met een ervaren paard zodra ze zadelmak zijn buiten te gaan rijden. Gewoon heel relaxed. Ik keek daar in het begin zeer vreemd van op maar nu eigenlijk niet meer want het voordeel is:
- buiten is minder zwaar als in de bak gaan;
- ze wennen gelijk aan alles en jong geleerd is jong gedaan;
- ze trekken zich op aan het ervaren paard;
- je kunt op je gemak conditie opbouwen.
- omdat ze jong zijn is de kracht nog niet zo ontwikkeld en staan ze ook nog niet zo hoog in het voer. Ze zijn nog wat onder de indruk dus gemakkelijker. In NL gaan we veelal pas met de paarden naar buiten als hij binnen helemaal voor elkaar is. Dus dan gaat al een wat sterker paard goed gevoerd naar buiten. Dan is hij veel feller omdat hij ook nog eens uit de gewoonte van de bak gehaald wordt.

In Frankrijk gaan ze in enkele stoeterijen zelfs zo ver (maar dat kan hier niet hoor), dat de jeugd met de halsters de drie jarigen uit de kudde pikken. Hoppa men klimt erop en dan rijden ze vanuit de bergen naar beneden naar het dorp achter een ervaren merrie aan. Die merens die daar moeite mee hebben worden geselecteerd en gaan naar de ervaren ruiters en worden dan volgens het boekje zadel mak gemaakt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:49

Jethafa schreef:
Ik zie erg vaak staan dat je moet beginnen met longeren, maar persoonlijk zou ik daar nog even mee wachten. Ga liever wandelen of VD'en. Longeren is best zwaar voor de benen, steeds rond lopen. Als je het wilt aanleren, begin dan echt met 4/5 minuten en niet langer. Ik zou pas langer als een kwartier gaan longeren als je paardje ouder is dan 4. Rechtdoor lopen is veel minder belastend, dus het zou ideaal zijn als je hem volledig verkeersmak hebt tegen de tijd dat je begint met rijden. Dan kun je daarna lekker rechte einden gaan rijden ipv meteen in de bak.

Succes!

Hij is zowiezo al verkeersmak :) Hij staat langs de weg en er wordt ook mee gelopen langs de weg en oversteken van de weg, en longeren doe je, lijkt mij tenminste ,natuurlijk niet te lang in het begin dat wist ik al :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 14:52

pien_2010 schreef:
Mioux schreef:

OK voor de wagen is dus geen optie. Dan nog iets waar we in NL zeer vreemd van op kijken. In Frankrijk is het de gewoonte om de jonge merens paarden met een ervaren paard zodra ze zadelmak zijn buiten te gaan rijden. Gewoon heel relaxed. Ik keek daar in het begin zeer vreemd van op maar nu eigenlijk niet meer want het voordeel is:
- buiten is minder zwaar als in de bak gaan;
- ze wennen gelijk aan alles en jong geleerd is jong gedaan;
- ze trekken zich op aan het ervaren paard;
- je kunt op je gemak conditie opbouwen.
- omdat ze jong zijn is de kracht nog niet zo ontwikkeld en staan ze ook nog niet zo hoog in het voer. Ze zijn nog wat onder de indruk dus gemakkelijker. In NL gaan we veelal pas met de paarden naar buiten als hij binnen helemaal voor elkaar is. Dus dan gaat al een wat sterker paard goed gevoerd naar buiten. Dan is hij veel feller omdat hij ook nog eens uit de gewoonte van de bak gehaald wordt.

In Frankrijk gaan ze in enkele stoeterijen zelfs zo ver (maar dat kan hier niet hoor), dat de jeugd met de halsters de drie jarigen uit de kudde pikken. Hoppa men klimt erop en dan rijden ze vanuit de bergen naar beneden naar het dorp achter een ervaren merrie aan. Die merens die daar moeite mee hebben worden geselecteerd en gaan naar de ervaren ruiters en worden dan volgens het boekje zadel mak gemaakt.

Er staat inderdaad een 7 jarige dravers merrie die ervaren genoeg is, ook in het verkeer al kent de fjord het verkeer al wel. Dus dat is zeker een goede optie! om gewoon samen b.v. te lopen of over de weg maar dan ik naast de fjord en de ander op de draver!! Goed idee!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 17:40

Is het misschien verstandig om het hoofdstel te laten wennen en dan het bit eruit te halen? Dus zeg maar bitloos hoofdstel ? En dat te gebruiken met longeren, wandelen etc ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:27

Mioux schreef:
Er staat inderdaad een 7 jarige dravers merrie die ervaren genoeg is, ook in het verkeer al kent de fjord het verkeer al wel. Dus dat is zeker een goede optie! om gewoon samen b.v. te lopen of over de weg maar dan ik naast de fjord en de ander op de draver!! Goed idee!

Als je paard zadelmak is en braaf dan zou ik erop gaan zitten. Ik ben nooit zo'n voorstander van naast het paard gaan lopen want dan heb je te weinig controle over de achterhand. Ze zijn gewoon erg sterk. Wel zou ik de draver tussen jou en het verkeer in doen en ook zou ik als jullie achter elkaar gaan de draver voorop laten. als je veilig in het bos bent op ruiterpaden zonder verkeer in de buurt zou je eens voorop kunnen gaan (vroeg geleerd is oud gedaan). Kijk als je paard enorm heet is en je hebt er niets over te zeggen als je met hem bezig bent dan ga je dus niet met hem naar buiten erop of ernaast lopend. Je kent zelf je paard het beste. Binnenkort ga ik ook een jong paardje naar buiten begeleiden (neem mijn oude ruin mee). Toen de vraag kwam ben ik even naar dat paardje toe gegaan en ik heb hem eens geobserveerd. :j /3 relaxed paard, die mag met mij mee ook al is hij zo groen als gras. Dus even goed voelen of het kan of niet!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 21:59

Nee de pony is niet zadelmak zoals al eerder er stond ze is nog helemaal groen :) alleen wat gepoetst voor mijn tijd dus vandaar wil ik om elkaar eerst te leren kennen even ernaast lopen en met poetsen alle plekjes leren kennen en voetjes geven. Erop klimmen komt pas na een hele tijd als ze helemaal gewend is en het zelf aangeeft het goed te vinden :)Maar ik neem zeker de draver mee zodat ze kan zien dat het niet eng is, die schrikt namelijk bijna van niks.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:08

Ik zou beginnen met het wennen aan hoofdstel en singel. Dan kan je haar conditie licht opbouwen door te stappen of te longeren. Als je dat een paar weken regelmatig doet, kan je er proberen op te klimmen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:51

-> OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:30

Ik zou grondwerk meenemen. Vooruit, achteruit, zijgangen....vaststaan, op de trailer, een keer een balkje. Wennen aan zadel, singel, hoofdstel.
En verder de rest van het inrijden uit handen geven, als je echt wilt dat het goed gebeurt...
En als je eenmaal begint, ga dan ook snel door de fases heen. Niets is geestdodender voor een jong paard dan maandenlang longeerwerk.