Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

(niet banketstaaf bedoelt) tamary schreef:Alles behalve rijden wat handig kan zijn later. Verschillende omgevingen, dus lekker wandelen bos, en in verkeer/dorp.
Schriktraining inderdaad, heb je toegang tot boxen? Zet hem in verschillende boxen om een hapje te eten, klim als dat lukt dan ook eens bovenin de boxwanden en geef van daaraf wat lekkers (dingen van bovenaf leren vertrouwen is heel handig voor als je wil gaan rijden) Idem door ruiters op een vriendelijk paard en wandel lekker door de bak als er mensen aan het rijden zijn allemaal makkelijk als voorbereiding.
Voeren uit verschillende kleuren en vormen bakken/emmers. Aanraken met dingen over hele lijf (lap, krakend plastic zakje, etc.) Idem met wapperende dingen vlakbij lijf zeker op grens blinde vlek blikveld. Express en eerst zichtbaar dingetjes laten vallen (borstel, emmer, etc.) Achter, voor en onder paard door kunnen vegen met bezem. Dus inderdaad alles wat je ook maar kan bedenken wat erg handig is gewoon te kunnen doen bij of met een paard.
Don_Zhivago schreef:ik zou beginnen met wandelen en longeren..
hoofdstelletje kan je ook al in doen..
rijden zou ik niet zonder begeleiding van een deskundig iemand doen.. want komt over alsof je daar nog niet klaar voor bent(niet banketstaaf bedoelt)

Ik wilde eerst gewoon rustig wandelen met haar maar longeren vind ze misschien ook hartstikke leuk. Ze is een heel vriendelijk rustig ponytje
pien_2010 schreef:Wellicht een idee om hem te laten beleren voor de wagen. Voordeel voor jullie is dat het paard dan al veel gezien en gedaan heeft aangeleerd door een ervaren iemand zonder dat hij gelijk gewicht moet dragen op zijn rug. Mijn eerste paard was zeer goed beleerd voor de wagen en dat is zo fijn daar heb je altijd plezier van.
hoe heeft ie dat de jaren er voor dan gehad?
Mioux schreef:Bedankt voor alle advies! helpt super !
Voor de kar is iedergeval niet echt mogelijk, de eigenaren hebben geen kar, en ook geen ervaring hierin en ik zelf ook niet bepaald veel. maar de rest is zeker een goed idee! Ik ga gewoon beginnen als het paardje me een beetje kent met longeren rustig aan en dekentje op de rug etc ! Hoofdstel wil ik zelf liever nog even mee wachten tot dat de pony alle hulpen op de stem kent dan is het bit ook wat minder eng
Jethafa schreef:Ik zie erg vaak staan dat je moet beginnen met longeren, maar persoonlijk zou ik daar nog even mee wachten. Ga liever wandelen of VD'en. Longeren is best zwaar voor de benen, steeds rond lopen. Als je het wilt aanleren, begin dan echt met 4/5 minuten en niet langer. Ik zou pas langer als een kwartier gaan longeren als je paardje ouder is dan 4. Rechtdoor lopen is veel minder belastend, dus het zou ideaal zijn als je hem volledig verkeersmak hebt tegen de tijd dat je begint met rijden. Dan kun je daarna lekker rechte einden gaan rijden ipv meteen in de bak.
Succes!
Hij staat langs de weg en er wordt ook mee gelopen langs de weg en oversteken van de weg, en longeren doe je, lijkt mij tenminste ,natuurlijk niet te lang in het begin dat wist ik al
pien_2010 schreef:Mioux schreef:Bedankt voor alle advies! helpt super !
Voor de kar is iedergeval niet echt mogelijk, de eigenaren hebben geen kar, en ook geen ervaring hierin en ik zelf ook niet bepaald veel. maar de rest is zeker een goed idee! Ik ga gewoon beginnen als het paardje me een beetje kent met longeren rustig aan en dekentje op de rug etc ! Hoofdstel wil ik zelf liever nog even mee wachten tot dat de pony alle hulpen op de stem kent dan is het bit ook wat minder eng
OK voor de wagen is dus geen optie. Dan nog iets waar we in NL zeer vreemd van op kijken. In Frankrijk is het de gewoonte om de jonge merens paarden met een ervaren paard zodra ze zadelmak zijn buiten te gaan rijden. Gewoon heel relaxed. Ik keek daar in het begin zeer vreemd van op maar nu eigenlijk niet meer want het voordeel is:
- buiten is minder zwaar als in de bak gaan;
- ze wennen gelijk aan alles en jong geleerd is jong gedaan;
- ze trekken zich op aan het ervaren paard;
- je kunt op je gemak conditie opbouwen.
- omdat ze jong zijn is de kracht nog niet zo ontwikkeld en staan ze ook nog niet zo hoog in het voer. Ze zijn nog wat onder de indruk dus gemakkelijker. In NL gaan we veelal pas met de paarden naar buiten als hij binnen helemaal voor elkaar is. Dus dan gaat al een wat sterker paard goed gevoerd naar buiten. Dan is hij veel feller omdat hij ook nog eens uit de gewoonte van de bak gehaald wordt.
In Frankrijk gaan ze in enkele stoeterijen zelfs zo ver (maar dat kan hier niet hoor), dat de jeugd met de halsters de drie jarigen uit de kudde pikken. Hoppa men klimt erop en dan rijden ze vanuit de bergen naar beneden naar het dorp achter een ervaren merrie aan. Die merens die daar moeite mee hebben worden geselecteerd en gaan naar de ervaren ruiters en worden dan volgens het boekje zadel mak gemaakt.
Mioux schreef:Er staat inderdaad een 7 jarige dravers merrie die ervaren genoeg is, ook in het verkeer al kent de fjord het verkeer al wel. Dus dat is zeker een goede optie! om gewoon samen b.v. te lopen of over de weg maar dan ik naast de fjord en de ander op de draver!! Goed idee!
relaxed paard, die mag met mij mee ook al is hij zo groen als gras. Dus even goed voelen of het kan of niet!
alleen wat gepoetst voor mijn tijd dus vandaar wil ik om elkaar eerst te leren kennen even ernaast lopen en met poetsen alle plekjes leren kennen en voetjes geven. Erop klimmen komt pas na een hele tijd als ze helemaal gewend is en het zelf aangeeft het goed te vinden
Maar ik neem zeker de draver mee zodat ze kan zien dat het niet eng is, die schrikt namelijk bijna van niks.