Op hol slaan door geur kadavers ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Op hol slaan door geur kadavers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:05

Hallo allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik hier iets plaats want ik zit eigenlijk wel met een vervelend vraagje.

Laatst ging ik met mijn tweespan shetlandertjes een rustige rit maken. Ik was amper 500 meter van huis toen ik een verwerkingsvrachtwagen van Rendac tegenkwam met kadavers die op de boerderij vlakbij een kadaver ging ophalen.
Tot dan geen enkel probleem, mijn pony's zijn echt wel bomproof maar toen ik verder reed en plots de geur van de kadavers rook, zijn in een fractie van een seconde mijn pony's aan de kletter gegaan.
Gelukkig genoeg had ik ze snel genoeg weer onder controle en heb ik mijn rit kunnen verder zetten.
Nu is mijn vraag : hebben jullie ook ooit al zoiets meegemaakt ? Als je paard / pony op hol slaat wanneer hij de geur in zijn neus krijgt van kadavers van vee of dode paarden en pony's.
Ik heb vroeger ooit wel eens meegemaakt dat op de manege een paard was doodgebloed en zelfs weken later alle paarden daar op die plek in de piste heel nerveus en paniekerig werden.
Ik hoop echt dat jullie me verder willen helpen.
Alles is welkom, vooral dan ervaringen van mensen die ook zulks identiek hebben meegemaakt.
Alvast bedankt !

melanie81

Re: Op hol slaan door geur kadavers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:07

een vriendin van mij heeft dit ook al eens gehad. die reed met nog iemand buiten en er lag een kadaver bij de weg. toen ze dit roken sloegen ze op hol en is zij met paard en al de sloot ingevallen. gelukkig dat het bij jou goed afliep. voor paarden is deze geur een teken van gevaar.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:08

Ja, paarden zijn op hun hoede bij de geur van " dood". Sommige zijn er echt panisch voor, anderen alleen wat gespannen.
Je kan er niets aan doen eigenlijk. Trainen met kadavers lijkt mij niet zo'n pretje..
Wij moesten vroeger langs een slager die zelf slachtte, ook daar kregen we de paarden bijna niet langs! Later slachtte hij niet meer en was er niets meer aan de hand.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:09

herken het, ook varkensgeur gaat ie van aan de kletter.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:09

ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me idd erg goed te kunnen.
ben benieuwd naar de verhalen van andere mensen

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:10

Hallo,

Ten eerste, Dit is heel vervelend als het gebeurd. Zowel voor het paard vind ik het vervelend als voor mijzelf.
Op mijn oude stal stond schapen en koeien. Soms overleefde een kalfje de geboortje niet en die legden ze dan aan het begin van het erf in een kruiwagen met een doek erover heen zodat deze opgehaald kon worden.

Zodra mijn paard de geur rook werd hij histirisch. niet achteruit niet vooruit niks. alleen maar omhoog ..
Dan uiteindelijk keerder die met een noodgang om. De keren dat dit kadaver er niet lag was er niks aan de hand maar zodra die het rook ging er een knop om.

Ik denk dat ze Idd de dood ruiken en hiervan vluchten.
Het ene paard zal wat heftiger reageren als de ander. Maar naar mijn mening reageren ze er allemaal op.

Groetjes !

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:11

VArkens is heel wisselend. Ik heb een paard gereden die met varkens in de zelfde stal stond. Niks aan de hand! Je moest alleen geen witte shetlander tegenkomen :D

Natje_Spirit

Zou heel goed kunnen, toen ik een jaar of 14 was had een vriendin van me een verzorg shetlander en iedere keer als we gingen gaan wandelen kwamen we een schapenweide tegen en daar had er toen ook eens een dood schaap gelegen. Weken nadien ging hij nog steeds gaan lopen als we daar langs gingen omdat de geur er nog zat (het kadaver hadden ze in een houten bak gelegd en de geur is blijkbaar in die bak blijven hangen)

Marietje_007

Ohw bah! Gelukkig had je ze snel weer onder controle!
Met de vrachtwagen heb ik (gelukkig) zelf geen ervaring. (nog nooit tegengekomen) Wel met die groene bakken waar ze (de kadavers) onder liggen. Daar moet ik ook echt moeite voor doen om mijn paarden langs te krijgen, en ze daarna rustig te houden. En als er een dood dier langs de weg ligt ook. (zoals konijn). Als ze dat ruiken raken ze gestrest. Dus kan me goed voorstellen dat het kwam door de geur. Zo van, het is groot en maakt kabaal en ruikt naar dood, hij probeert ons te vermoorden.
Hoe reageren ze normaal op zo een groene kadaverbak? (of liggen die in jullie omgeving niet langs de weg? Ik geloof namelijk dat dat helemaal niet mag als ze leeg zijn maar hier gebeurd het gewoon).

Daarna wel rustig het ritje kunnen afmaken of waren ze nu op alles gestrest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:12

Denk ook dat het normaal is :j
Heb het zelf ook gehad, toen ik voorbij reed stond een pony nog "vrolijk" in z'n stalletje, toen ik terugkwam lag hij langs de weg onder een zeil .. En mijn pony ging er in een GROTE boog, al snuivend, omheen. Gelukkig ging hij niet aan de kletter, maar hij had op dat moment niet veel nodig om te ontploffen, je voelde gewoon dat hij echt niet op z'n gemak was ...

En zelfs dagen, weken, erna, toen het kadaver al lang weg was, bleef hij met een grote boog om die plek heen lopen, denk dat die geur ook wel een tijdje blijft hangen (het werd wel steeds minder) ...

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:12

Ja, wij hebben er altijd wel last van als er een dier aan de weg ligt, daar gaan ze liever niet langs.
Ik kan me voorstellen dat als je pony een vrachtwagen, die ook al veel geluid maakt, tegenkomt die zo sterk ruikt toch liever de andere kant op gaat. Echt op de kletter gaan heb ik nog nooit gehad, maar ook nog geen rendac vrachtwagen tegengekomen onderweg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:14

Dit is een hele normale reactie!
Paarden reageren op verrotting.

Niet zo zeer op de dood zelf.
Want als je een paard schiet of laat inslapen, reageren ze er niet op die manier op. Want dat is nog niet aan het vergaan/rotten.

Rendacwagens meuren als de pest omdat deze dieren vaak al even dood zijn.
En is heel normaal dat paarden daarop reageren...
Tevens vind ik de geur ook ongelooflijk smerig... Ga er bijna van over mijn nek altijd. Bah! :r

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:16

Ik merk eigenlijk nooit iets aan mijn paard wanneer we over het pad achter de Rendac gaan. Geen van de paarden bij ons, dat (ruiter)pad wordt regelmatig gebruikt. Maar misschien is dat ook gewenning? "Ons" bos is nou eenmaal het bos waar de Rendac in ligt, ik weet dus eigenlijk niet anders dan dat we geregeld langs de Rendac af rijden. Ik moet er zelfs langs om naar stal te komen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:16

Ik heb dit eens meegemaakt dat ik op vakantie was met mijn vorige paard de buurt van nijverdal de rendac zit daar vlak bij dus zag vaak de wagens voorbij komen.

Ik moest om bij het grote bosgedeelte te komen langs een boerderij en daar was zo'n groene kadaverbak.
paard ging er elke keer netjes zo ook die ene dag op de heenweg wel en op de terugweg opeens met geen mogelijkheid er meer langs te krijgen, kwam de boer aanlopen om te zeggen dat hij er net een kalf onder had gelegt.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 13:20

Dit had ik helemaal niet verwacht dat jullie zo massaal zouden reageren, heel erg bedankt hiervoor !!!

Neen, bij ons hebben zo geen groene bakken waar ze kadavers onderleggen, gelukkig.

Ik heb inderdaad mijn rit kunnen afmaken zoals ik gepland had, maar ik had constant het gevoel dat ik met 2 bommen onderweg was. Ik had ze echter wel goed in de hand maar de schrik zat er bij mij toch ook wel even in.
Toen ze aan de kletter gingen, heb ik gelukkig genoeg ze wat verder tegen een muur kunnen sturen waar ik ze tot stilstand kreeg en er rustig heb tegen gepraat en terug gedraaid en met veel ontspanning en rust verder gereden. Maar ze waren zeker niet de pony's zoals ik ze kende.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:21

Mijn paard heeft ook heel veel moeite met kadaverbakken en kadaverkappen. De enige manier om haar erlangs te krijgen is afstappen en voorop gaan lopen. Dan kruipt ze echt achter me weg. Ze gaat er niet vandoor, maar dat doet ze eigenlijk bijna nergens om. Kan me zo niet bedenken waarvoor eigenlijk :D.

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:20

Als ik op buitenrit ga rij ik soms langs de 'kippenboer' (zo word die stal in de omgeving genoemd). Daar staan, achter een paar bosjes, blauwe tonnen waar dode kippen in zitten. De pony's gaan er echt met moeite langs, eerst wisten we niet wat het was, maar we zijn er pas geleden achter gekomen. Ze gaan nog net niet in volle galop terug naar stal, ik ken het dus ook. Mijn verzorgponytje waar ik wandelingen mee maak gaat er trouwens zonder te morren langs maar mijn Fjord doet het echt niet.

pukkie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:06

Ook ons minipaard kon niet meer gevangen worden uit de wei, nadat zij een dood dier "in de wind" hadden gelegd.
Als je na veel vertrouwen en met super veel geduld hem toch "te pakken" heb gekregen,
wilde hij er niet langs, werd super druk/ gestrest of ging aan de kletter.
Kreeg hem zo ook bijna niet meer terug de wei in of kreeg hem haast niet meer gepoetst daar op het terrein.
Telkens als wij er enigszins langs datzelfde stukje kwamen, werd hij al "argwanend".
Hun reuk in zoveel sterker als dat van ons, hun blijven het ook nog wel een poosje ruiken, ondanks
wij het niet meer ruiken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:12

Van kadavers is ze niet onder de indruk, van die bakken war de koeien onder liggen wel. Ligt deze "bloot" langs de weg is er niks aan de hand. Ooit eens langs een varkens slachter gereden en ze reageerde niet, ik wist in de eerste instantie ook niet dat het een slachterij was. Maar er was eens een paard overleden op stal, er zat een box tussen. Ze was hier een week van slag van maar niet vanwege de geur maar meer dat in een soort rouw zat. ze was niet bang of schrikachter maargdown en kon niks met haar doen.

Een andere keer was mijn paard van slag op de zelfde manier als toen het paard was overleden alleen toen ging het paard van de buren (stadsweide) ineens dood. Dus waarschijnlijk dat er al iets speelde dat ze voelde. Maar dat kunnen ze natuurlijk niet zeggen. Op het moment van overlijden wasr namelijk net iemand aamgekomen die het dus raar gedrag vond van mijn paard. Nadeel, die hield dus meer mijn paard in de gaten terwijl het andere paard dus ineens neer ging.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:16

ik heb het idd ook een keer gehad, lekker buitenritje maken niets aan de hand. vrachtwagen van rendac kwam tegemoed, hij stond gelijk stil en snuiven, spanning en ik kon totaal niet tot hem doordringen. ik ben maar afgestapt en gewacht dat hij voorbij was, toen was er niets meer aan de hand

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:19

Ook hier zijn de paardjes onder de indruk van kadavers en kadaverbakken. Varieert van kijken en snuiven tot er neit langs willen.
Vanuit de vorige stal eens naar de Rendac in Son gereden. Daar kregen we ze met heel veel pijn en moeite langs hoor. Schijnt dat ze daar toch gevoeliger voor zijn. Net als voor water trouwens, riooldeksels zijn ook altijd zo'n ramp.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:24

bij ons gaan ze meestal met een grote boog er omheen maar zijn verder wel heel braaf. Ik heb nog nooit gehad dat een paard aan de kletter er mee ging. volgens mij heb ik gewoon geluk.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:24

robeer schreef:
Vanuit de vorige stal eens naar de Rendac in Son gereden. Daar kregen we ze met heel veel pijn en moeite langs hoor.

Daar rijden zelfs de manegelessen bij ons gewoon langs zonder problemen. Maar misschien is het ook gewenning. Als je bij ons naar buiten gaat kom je altijd wel op een of andere manier langs de Rendac.

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:25

Kadaverbakken zijn idd heel eng en dieren onder zeil ook, maar of het dan het dier is of het zeil durf ik niet te zeggen, en daar moet je altijd met grote boog omheen!

Met varkens kan je gewoon neuzen ;-) We kwamen er vorige week donderdag nog 1 tegen die los over het terrein liep. Sommige paarden op stal worden alleen al panisch bij de geur van het varken.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:27

Mijn verzorgpony was ook heel paniekerig bij varkens, en een ander paard waar ik een keer op reed kreeg ik ook met moeite langs een kadaver!