Het fameuze "lol met je knol" .. wat is het precies?
Regelmatig zie ik dingen voorbijkomen als paarden overhaast in allerlei kunstjes gooien, steeds maar weer opnieuw & opnieuw .. Dit is dan lol met je knol. Paarden die over hindernissen gejaagd worden want springen is leuk en het is gewoon lol met je knol. Hetzelfde met in de bak rondhobbelen, zonder zadel etc. terwijl je amper balans genoeg hebt om erop te blijven zitten.
Al dat soort dingen is lol met je knol .. Het is niet serieus, je bent geen wedstrijdruiter en je wil gewoon plezier hebben, dus lol met je knol ... Maar is dat ook zo? Is het niet lol tenkoste van je knol?
Ik streef naar echt lol met mijn knol, ik haal er mijn plezier uit om te zien dat mijn pony plezier in iets heeft. En merk ik dat hij vandaag iets liever niet doet? Dan doen we wat anders! Mijn pony heeft bepaalde grenzen die hij kent en daarbinnen mag hij zelf aangeven waar hij wel of geen zin in heeft .. hij moet niks, want ik wil graag dat ie er lol in heeft ..
En tot hiertoe lukt dat aardig
En dan is het niet zo dat ik niks met mijn pony doe, er zijn zoveel mogelijkheden dus er is altijd wel ergens iets wat hij die dag leuk vindt om te doen ... En daar gaan we dan mee aan de slag, en daar hebben we plezier mee ... En dat vind ik het belangrijkste, dat ik plezier kan hebben omdat ik zie dat mij pony plezier heeft ...Hoe zit dat bij jullie?

Of dat ik met de lange leidsels achter haar aan ging lopen en net deed alsof we een tandemkoppel waren, ik voelde me dan helemaal paard.
)
) ... maar op de foto's van tegenwoordig zie je niet altijd blije pony's ...
Daarbij kijk ik ook meteen of het veilig is en het paard niet onnodig uit balans raakt etc etc.
beetje vijandig, is niet nodig.