Stink stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erg of niet?

Je MOET elke dag de stal helemaal leeg maken en weer vullen!
Geen stemmen
Dat is heel erg! :oo
12 (18%)
Zolang het niet heel erg is, maakt het niks uit.
28 (42%)
Dat is gewoon heel logisch er staat toch de hele dag een paard in..
26 (39%)

Totaal aantal stemmen: 66

stellaluna

Stink stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:15

hai allemaal,

Ik heb een eigen Haflinger <3 , ze staat op houtsnippers(anders wordt ze te dik... :\ ) haar stal wordt elke dag uitgemest... NU mijn vraag; mijn moeder weet niet veel van paarden en vindt dat na mijn uitmestbeurt de stal nog stinkt (ik haal de grote vieze plekken eruit en de drollen bijna allemaal (omdat ze alles door elkaar schopt en je de drollen dan niet meer kan vinden >;) Nou is mijn vraag, (i now 2e x) Het is toch logisch dat een paarde-stal een beetje naar mest stinkt? (het was echt niet heel erg...)
(als ik klaar ben gooi ik er weer nieuw zaagsel bij)
Laatst bijgewerkt door stellaluna op 19-03-11 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Re: Stink stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:17

Vind ik niet meer dan normaal. Zolang het gewoon naar verse mest ruikt is er niets mis. Als het gaat rotten wel, maar dat zal je nooit lukken met elke dag vuil weghalen. :)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:19

Bij ons op stal hebben we oppotstallen dus ja dan kan het niet anders:P

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:25

Is idd. gewoon normaal.
Haal je wel af en toe de hele stal leeg?
Bijv. 2x per maand alle houtsnippers eruit en dan een (dikke) laag nieuwe erin.
En 1/2 keer per jaar de stallen ook leeghalen en schoonspuiten?

Dat gebeurt hier in ieder geval wel en er hangt geen mestlucht ofzo (zijn ook buitenstallen, maar toch).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:36

Vrij normaal hoor. Maar als het te erg wordt is het wel aan te raden alles leeg te halen en de boel eens goed schoon te spuiten. Hier staan de paarden maar een maand of 5 op stal en dan alleen s'nachts en dan wordt alles grondig schoon gemaakt en gelucht dus kan niet echt zeggen dat het daar erg stinkt. Je ruikt het wel maar lijkt me niet erg zolang het niet te erg is. Daarbij als je vaak in de paardenstallen zit ruik je het zelf meestal niet en als dan ineens iemand binnenkomt die er nooit komt kan het weleens behoorlijk stinken.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:39

lisasander schreef:
Bij ons op stal hebben we oppotstallen dus ja dan kan het niet anders:P

wat zijn oppotstallen?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:59

Potten is (volgens mij) dat er telkens gewoon schoon stro op de mest wordt gegooid, ipv telkens leeghalen.

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:05

JMkaaay schreef:
Potten is (volgens mij) dat er telkens gewoon schoon stro op de mest wordt gegooid, ipv telkens leeghalen.

Komt dat nog voor dan ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:06

mijn stallen stinken niet hoor...

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:11

Catty67 schreef:
JMkaaay schreef:

Komt dat nog voor dan ?

Jahoor! Zeker bij grote loopstallen bij de opfok waar allemaal jonge paarden samen staan.

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:12

He bah... ik dacht dat dat iets van 30 jaar terug was.
Weer een illusie armer....

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:18

Ik denk dat als jij een keertje gaat kijken bij een opfok- of handelsstal je een hoop illusies armer wordt. :P Heb het natuurlijk niet over álle opfok- en handelsstallen, maar wat ik tot nu toe heb meegemaakt was niet veel soeps.

Libbeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:30

Als je het natte en de mest eruit haalt, dus je in de snippers die blijven liggen altijd nog wat mestlucht kunnen ruiken :)

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:48

Potstallen is inderdaad iets van 30 jaar terug, maar m.i nog steeds een goeie optie mits je de gebruiksaanwijzing kent. Ik heb ook een potstal met vlas. Ik haal gewoon iedere dag de mestballen eruit, en strooi ik op. Het vocht wordt opgenomen door de onderste laag vlas en wordt daar vastgehouden mits je steeds voldoende opstrooit. Als je een paard hebt dat steeds opdezelfde plaats plast kan het nodig zijn regelmatig natte plekken te verwijderen.
Als ik zou willen zou ik wel een jaar kunnen potten omdat ik een diepe betonnen bodem in de stal heb, alleen ben ik bang dat Tov dan zijn kop op een dag stoot :D

En mijn stal stinkt niet!
Laatst bijgewerkt door Tov op 19-03-11 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:49

Dat zal wel erg gaan stinken als je er maar gewoon stro opgooid, zou eigenlijk verboden moeten zijn.
Wij hebben onze paarden op rubber matten staan.

Libbeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:51

En toch zijn potstallen helemaal niet slecht, ik vind het beter als elke keer leeghalen.
Mits de potstallen trouwens wel met vlas zijn, vlas werkt gewoon ontzettend fijn, het is lekker warm en stinkt niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:54

ik heb van de winter gevraagd of de stal van mijn oude merrie opgepot kon worden.. Was toch een stuk warmer dan de andere stallen.. Het werkt namelijk goed isolerend..

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:55

OK Tov, je schept wel elke dag de mestballen eruit, dus dat gaat dan natuurlijk wel goed.
Maar als je dan eens in de weet-ik-hoeveel-tijd alles eruit haalt, is dat dan geen onvoorstelbaar vieze boel ?
Gaat die onderste laag door het vocht niet op zeker moment gewoon rotten ?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:56

Veertje96 schreef:
Dat zal wel erg gaan stinken als je er maar gewoon stro opgooid, zou eigenlijk verboden moeten zijn.
Wij hebben onze paarden op rubber matten staan.

Waarom zou een potstal verboden moeten worden? Voor sommige paarden is dat een prima oplossing ,vooral als hij netjes en gedegen beheert wordt. Persoonlijk ben ik niet weg van rubber matten. Ik zie liever een mooie stro stal. ;)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:00

Potten in de zin van alleen maar stro bij gooien en het zo heel lang laten is natuurlijk extreem, maar elke dag leeghalen is ook weer extreem. Het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Gelukkig zijn we 30 jaar verder en zijn er een hoop gulden middenwegen.

Libbeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:03

Zolang je de potstallen goed bij houdt is er niets aan de hand, maar inderdaad wel die mest eruit anders krijg je nog een kliederboel.
Mijn ervaring is wel dat je zo min mogelijk in de onderbodem moet scheppen (dan gaat het stinken ja)
Er moet zo min mogelijk zuurstof bij komen.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:13

Klopt, dan ben je een beetje het schone stro aan het rechttrekken en dan trek je per ongeluk de onderbodem open en dan dringt me er toch een lucht je neus binnen..!

sanne_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:15

Een potstal kan je ook opbouwen met vlas ipv stro. Dst gebeurd namelijk in de stal van de tinker die ik rij...
Verder is het niet heel smerig hoor, je moet alleen ff aan het idee wennen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:56

Potstallen worden veel gebruikt. Je haalt elke dag de mest eruit en dan trek je de boel weer recht.
En een paar keer in de week nieuw vlas erbij. De onderlaag wordt dan hard en daar trekt ook het vocht in.
De paarden staan dus wel in een droge stal. En het is veel warmer en zachter om te liggen dan elke dag de stal helemaal leeghalen en een schoon laagje erop.
Dus 's winters is een potstal ideaal, vooral omdat dan de paarden meer op stal staan.
Zomers is het niet echt nodig als de paarden de hele dag buiten staan.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:02

Bij ons wordt er een beetje gepot en dat is echt niet vies. De mestballen worden er iedere dag uit gehaald en dan wordt er opgestrooid en hebben ze gewoon een lekker bedje. Wel een voordeel is dat er bij onze stallen gaatjes in de bodem zitten, dus het vocht kan ergens heen (de mestput in). En eens in de zoveel tijd worden ze met de trekker helemaal leeg gehaald. Plus dat ze er alleen 's nachts in staan dus eigenlijk wordt het helemaal zo vies niet. En 's winters liggen ze heerlijk warm!
Bij een paard dat heel de dag op stal staat zou ik 2x per dag mest scheppen en 1x per dag opstrooien en de ergste nattigheid eruit. Dan 1x per week alles eruit als je geen gaatjes in de bodem hebt.