Ruin 1.60 samen met merrie 0.95 cm kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Ruin 1.60 samen met merrie 0.95 cm kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 11:54

Hallo,

Binnenkort willen we een kleine pony aanschaffen voor mijn dochterje van 3 jaar.
Zelf heb ik een 10 jarige Kwpn ruin van 10 jaar (1.60), hij staat hier thuis alleen maar kan heel goed overweg met andere paarden.
Toch vraag ik me af waar ik het beste voor kan kiezen een merrie of een ruin, want ik wil ze het liefste samen in de wei laten lopen, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn ruin zo'n kleine merrie het leven zuur gaat maken door er steeds achteraan te lopen, vandaar dat ik me af vraag of een ruintje misschien verstandiger is of juist niet?
Misschien zijn er hier bokkers die ervaring hebben met een combinatie van paard en shet en me hierover advies kunnen geven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:56

Kan prima hoor. Hier hebben we ook een ruin van 1.63 en een shet merrie.
Merrie of ruin maakt pas uit als je een hengst hebt lopen.

Jeanneee_

Re: Ruin 1.60 samen met merrie 0.95 cm kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:01

Mijn paard van 1.81m staat wel eens in de wei bij onze shetlandmerrie van 82 cm :)
Als ze met elkaar overweg kunnen is het geen enkel probleem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:13

Hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik zou wel in het begin een stukje draad zetten op een 1/1.20 meter hoogte zodat de shet er onder door kan mocht het nodig zijn.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:13

het hoeft geen probleem te zijn als beide paarden goed sociaal zijn. dan kunnen zowel merries als ruinen samen staan. de grote hoeft hiervoor ook niks uit te maken.
alleen is het probleem er vaak wel als je meerdere kleine of grote paarden met een andere samenzet.
dan krijg je wel discriminatie.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:22

Alvast bedankt voor de reactie tot zover.
Tigra: bedankt voor de tip, ik ga zeker een draad op 1.20 hoogte zetten zodat de kleine kan ontkomen mocht Ulf moeilijk gaan doen :)

Ben blij te horen dat het zeker goed kan gaan, afwachten is het natuurlijk altijd.
Mijn dochtertje van ruim 3 is helemaal gek van paarden en moeders (ik dus :) ) vind dat helemaal geweldig, haha.
Ik zie me in de toekomst al helemaal met haar naar les en bixie wedstrijdjes gaan ........., nu maar hopen dat ze het dan nog steeds leuk vindt en niet alsnog voor voetbal ofzo gaat kiezen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:26

het kan best. onze merrie ( 1.58) stond altijd bij onze shetjes ( 80 en 100 cm) alle drie merries. en de shet van 80 cm was echt de koningin van het weiland. onze kwpn merrie heeft regelmatig op haar donder gehad toen ze te opdringerig liep te doen. leuk voor je dochtertje dat jij er ook zo mee begaan bent!!! suc6 bij de bixie vast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:28

Tigra_ schreef:
Hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik zou wel in het begin een stukje draad zetten op een 1/1.20 meter hoogte zodat de shet er onder door kan mocht het nodig zijn.

Leer je pony's daarmee niet juist dat ze gelegaliseerd onder het draad door mogen kruipen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:30

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:40

Ik heb een merrie van 1.68 en een hengstje van 85 cm. Ze zijn de dikste maatjes maar de shet heeft wel een apart stuk van de wei. Soms lopen ze samen als hij zijn wei al helemaal kaal gegeten heeft en er gaat nooit iets fout. Hij probeert ook niet te dekken ofzo. Mijn merrie wordt helemaal gek als die kleine weg is dus het kan prima samen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:42

Nouks schreef:
Tigra_ schreef:

Leer je pony's daarmee niet juist dat ze gelegaliseerd onder het draad door mogen kruipen?

Als de overige draad goed in elkaar steekt hoef je daar niet bang voor te zijn. Lijkt mij veel prettiger als zo'n groot paard achter zo'n klein ding aangaat is het wel zo prettig dat ze een uitweg hebben.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:44

Mijn ervaring is dat ruinen meer plezier hebben met elkaar, die spelen meer :j de grootte van 2 paarden doet er niet veel toe, mijn merrie (Shet) weet mijn grote ruin echt wel op zijn nummer te zetten hoor :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:47

een vriendin van mij heeft haar shiremerrie staan met twee shetten,gaat prima!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:57

Nouks schreef:
Tigra_ schreef:

Idd zou ik dat zeker niet doen.
Vaak gaat het wel goed, en hebben die kleintjes ook genoeg pit om zich niet op hun kop te laten zitten hoor.
Ik zou er gewoon even bij een tijdje bij blijven de eerste keer, dan zie je vaak snel genoeg of het gaat of niet.

Ruinen zijn Idd vaak speelser.
Merrie's zijn wat dat betreft maar mutserig :o

http://i122.photobucket.com/albums/o280 ... 187885.jpg
Laatst bijgewerkt door Happinez op 15-03-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:58

Ik heb in het begin ook een draad van ongeveer 1 meter neergezet zodat de shet eronderdoor kon als ze achterna gezeten werd. Geen probleem hoor! shetten zijn sowieso uitbrekers. de mijne voelt met haar lippen of er stroom op het draad staat!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:59

Tigra_ schreef:
Nouks schreef:

Als de overige draad goed in elkaar steekt hoef je daar niet bang voor te zijn. Lijkt mij veel prettiger als zo'n groot paard achter zo'n klein ding aangaat is het wel zo prettig dat ze een uitweg hebben.

Geef ze ruimte , en zet ze niet als eerste keer direct in een 15 x 15 paddock.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:02

Ik heb nu de wei afgezet met 2 stroomdraden op ± 1.10 en 0.70 cm, als de kleine shet erbij komt wil ik nog een draad eronder doen, die komt dan op 40 cm ongeveer denk ik.
Een draad overdwars op 1.20 doe ik sowieso even in het begin, als blijkt dat ze goed met elkaar overweg kunnen doe ik hem weg.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:07

Ulfeino schreef:
Ik heb nu de wei afgezet met 2 stroomdraden op ± 1.10 en 0.70 cm, als de kleine shet erbij komt wil ik nog een draad eronder doen, die komt dan op 40 cm ongeveer denk ik.

Dat is inderdaad verstandig , Heb zelf ook ongeveer deze maten hoog voor de maxi , laag voor de mini's en eerlijk heb er vaak ook geen stroom op staan. ( heel af en toe maar het is gewoon een paddock, dus nog niet eens grasland ) en hou ze met deze hoogtes goed binnen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:11

de wei is ruim genoeg ong 2000 m2, eerst komt er een dubbele draad overdwars zodat ze wel kunnen snuffelen maar nog niet bij elkaar kunnen komen, daarna wil ik de onderste draad verwijderen zodat de kleine bij de grote kan komen maar niet andersom.
Als alles naar wens gaat en ze goed met elkaar overweg kunnen gaat de hoge draad ook weg.

's avonds opstal komen ze naast elkaar te staan.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:14

Ik had een ruin en merrie bij elkaar, ging prima.. Alleen als ze hengstig was sprong hij er bovenop. Maar dat was weinig hoogteverschil dus was geen probleem. Ik vraag me dan af of die ruin niet zoiets zal proberen (vraag niet hoe) als dat merrietje hengstig is.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:26

Kan prima als je het mij vraagt. Zelf heb ik een KWPN van 1.65 en een shet van 1.05 en die zijn dikke vriendjes!

Ik weet niet hoe het gaat met een ruin en een merrie. Ik heb zelf 2 merries.

nog een tip! Let in de wei wel op de bedrading. Het handigste is min 2 stroken stroomdraad. Zodat de shet er niet onderdoor kan en je paard er niet overheen kan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:36

Sneeuw88 schreef:
Ik had een ruin en merrie bij elkaar, ging prima.. Alleen als ze hengstig was sprong hij er bovenop. Maar dat was weinig hoogteverschil dus was geen probleem. Ik vraag me dan af of die ruin niet zoiets zal proberen (vraag niet hoe) als dat merrietje hengstig is.

Ja dat is even afwachten, als hij nu met een ander paard staat te snuffelen laat hij zijn zaakje altijd zakken, maakt niet uit of het andere paard een merrie of een ruin is :o .
Toen hij nog een stuk jonger was zat hij een keer bovenop een merrie die naast hem aan de buis vastgebonden stond :+
Mocht hij al de pony willen dekken kan ik er wel even een draad tussen spannen tot het weer over is, maar ik hoop eigenlijk dat het niet nodig zal zijn.

caza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:37

is dat niet gevaarlijjk? als je kleine pony misshien dat trapt, kan die recht in je groote paard zijn buik of gezicht trappen!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:39

Ik heb een merrie van 1.57 en een falabella ruin van 72 cm. Gaat perfect die 2.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:46

ik heb hier een hengstje staan van 83 cm, en een merrie van ong. 162... dat gaat super samen, geen enkel probleem mee geweest, slapen gewoon naast elkaar, eten uit een bak... staan met z'n tweeen in een inloopstal... geen enkel probleem.. ik heb ook een draad gespannen gehad, omdat ik de shet erbij heb gekocht in de natte periode van het jaar.. ik had dus niet de mogelijkheid om ze op een groot weiland te jagen...
de draad had ik echt heel hoog zitten rond de 110... zo kon hij er makkelijk onderdoor, en kon mijn paard hem ook niet bijten...
nu loopt mijn shet nog steeds niet door de draad heen, heb maar 1 draadje op borsthoogte voor hem, en een op borsthoogte voor mijn paard, dat gaat prima zo! zelfs zonder stroom! maar misschien heb ik dan ook wel een heel makkelijke pony haha..