Gedragsvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje1996

Gedragsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 12:42

Ik heb een probleem. Mijn pony trekt mij namelijk heel vaak (bijna) omver als ik hem ga losgooien of als ik hem naar de wei toe breng. Hengsteketting heeft geen zin daarom doe ik het nu weer met een gewoon touw.
Ik zal het probleem even beschrijven

Ik loop gewoon rustig met mijn pony naar de losgooibak toe en hij loopt ook gewoon rustig. Maar zodra hij bij het hek komt wil hij al gaan rennen. Dan hou ik hem gewoon echt niet meer. Daardoor moet ik hem echt loslaten want meestal lig ik dan al op de grond. Maar dan loopt hij met zijn touw in de bak. Dan moet ik dus het touwtje erweer af gaan halen. Maar het probleem is dat hij keihard rondjes gaat rennen en ik krijg hem dan echt niet meer te pakken. Meestal na een kwartier of 20 minuten blijft hij dan staan. Maar het probleem is dat ik hem dan niet meer kan afstraffen voorwat hij heeft gedaan. Want dan is hij weer braaf dat hij stil blijft staan. En ik heb dus hetzelfde probleem met de wei. Ik weet echt niets meer wat zou kunnen helpen dus vraag ik het maar aan jullie

Sorry voor de spelfouten want ik stuur dit vanaf mijn telefoon

Groetjes Suzanne

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:38

Jouw probleem is typisch voor paarden of pony's die zichzelf als "leider" zien en hun geleider als "ondergeschikte", ze doen dus hun eigen zin.
Volgens mij moet je beginnen met je pony op te voeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk leider over jou.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken,
zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:51

Als je met de pony aan 't halster loopt moet hij netjes naast je lopen in jouw tempo en stoppen als jij stopt met lopen. Als jouw pony de wei in z'n visier krijgt vergeet hij gewoon dat jij er bent, je moet proberen de aandacht bij jou te houden en jij moet proberen de controle te houden.

Je loopt richting wei, pony loopt braaf naast je. Dan al een keer de pony laten halthouden en pasje achterwaarts laten gaan op halsterdruk. Dit herhalen op weg naar de wei. Probeer tijdens het lopen met de pony of jij iets voorop kunt blijven lopen, dus niet dat de pony je inhaalt.( Naast of iets schuin voor z'n hoofd lopen, niet ter hoogte van de schouder lopen) Zodra de pony je inhaalt is hij heel sterk als hij aan het touw gaat trekken. Als jij voorop blijft lopen kun je doormiddel van je linkerhand op te steken de pony afremmen als hij een sprintje wil gaan nemen.
Zodra de pony sneller wil dan jij: pony laten halthouden en pasje achterwaarts laten doen.

fuego3

Re: Gedragsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:56

hoe had jij de hengsen ketting bevestigd dan ?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:31

Eens met MarcR (heb zijn bericht niet gelezen, maar dit verhaal zit volgens mij standaard onder zijn CTRL V :D )
Leer je paard wachten op je. En tot het zover is, kun je het halstertouw ook door de ring halen i.p.v. vast te klikken. Als hij dan gaat rennen, zorg je ervoor dat je het touw alleen vast hebt aan de kant waar de clip zit (dus niet beide eindes) en dan glijdt het touw door de ring van het halster. Dan loopt hij ook niet met een touw aan zijn halster door de bak.
Komt hij verder wel voldoende buiten?

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:47

fuego3 schreef:

Onder langs dus bij een ander paard zou dat meestal weken maar bij hem niet

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:52

suusje1996 schreef:
fuego3 schreef:

Onder langs dus bij een ander paard zou dat meestal weken maar bij hem niet

kan ook over de neus heen ,zou ik eens proberen als ik jou was .

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:56

_Dune_ schreef:
Eens met MarcR (heb zijn bericht niet gelezen, maar dit verhaal zit volgens mij standaard onder zijn CTRL V :D )
Leer je paard wachten op je. En tot het zover is, kun je het halstertouw ook door de ring halen i.p.v. vast te klikken. Als hij dan gaat rennen, zorg je ervoor dat je het touw alleen vast hebt aan de kant waar de clip zit (dus niet beide eindes) en dan glijdt het touw door de ring van het halster. Dan loopt hij ook niet met een touw aan zijn halster door de bak.

Ja ik had het ook gelezen maar dat halthouden helpt niet echt. Hij staat wel gewoon braaf stil en de ene keer loopt hij braaf mee naar binnen (binnen het hek) en de andere keer neemt hij al voor het hek een aanloop. Het vervelende is vandaag liep hij gewoon braaf mee het hek binnen en was ik bezig met het hek dicht te doen maar dat duurde hem schijnbaar te lang dus toen ging hij ook alweer rennen. En om hem eerst los te maken en dan pas het hek dicht te doen is ook niet zoon goeie optie want vorige keer rende hij mijn verzorgster hierdoor omver toen ik op vakantie was.

Hij komt zeker wel genoeg buiten. Ik ga bijna elke dag met hem een stuk door het park lopen en word meestal 4 a 5 keer per week gereden en voor de rest gelongeerd of los (molen doe ik echt alleen als het echt moet) op zaterdag of zondag ga ik eerst met hem wandelen, daarna gaat hij los en in de middag word hij nog ff gereden. Duss ik denk dat het faar niet aan ligt

Maar bedankt voor je tip en ook deze ga ik uitproberen want alle ideeen zijn welkom

Groetjes Suzanne

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:58

kan ook over de neus heen ,zou ik eens proberen als ik jou was .[/quote]

Okee dus dan moet ik hem hetzelfde bevestigen maar dan bovenlangs? Net zoiets als een corrigeer halsen?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:08

Ik bedoelde eigenlijk de tijd dat je paard vrij buiten komt, dus in de paddock / wei.
Ik kan me voorstellen dat je paard erg enthousiast wordt als hij alleen een half uurtje wordt losgegooid, zijn enige kans om in vrijheid even zijn benen te strekken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:12

suusje1996 schreef:
kan ook over de neus heen ,zou ik eens proberen als ik jou was .

Okee dus dan moet ik hem hetzelfde bevestigen maar dan bovenlangs? Net zoiets als een corrigeer halsen?[/quote]

ja :j

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 08:41

_Dune_ schreef:
Ik bedoelde eigenlijk de tijd dat je paard vrij buiten komt, dus in de paddock / wei.
Ik kan me voorstellen dat je paard erg enthousiast wordt als hij alleen een half uurtje wordt losgegooid, zijn enige kans om in vrijheid even zijn benen te strekken.

Oh okee dan had ik hem verkeerd begrepen. Hij gaat meestal 2x per week los en in de winter als de bak niet bevroren is vaak wel 3x. Zodra de wei bij ons weer open gaat gaat hij ook elke dag 2 uur op de wei en meestal gaat hhij dan ook vaak nog ff los

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:49

_Dune_ schreef:

Ik moet spijtig genoeg mijn "verhaal" regelmatig herhalen daar de meerderheid van de problemen die zich stellen terug te voeren zijn op het zelfde probleem : bij de mensen die met paarden omgaan een gebrek aan inzicht in de leef- en denkwereld van paarden en daaruit voortvloeiend een gebrek aan opvoeding van de paarden.

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:46

MarcR schreef:
_Dune_ schreef:

Ik moet spijtig genoeg mijn "verhaal" regelmatig herhalen daar de meerderheid van de problemen die zich stellen terug te voeren zijn op het zelfde probleem : bij de mensen die met paarden omgaan een gebrek aan inzicht in de leef- en denkwereld van paarden en daaruit voortvloeiend een gebrek aan opvoeding van de paarden.

Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:42

suusje1996 schreef:
MarcR schreef:

Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt

In mijn eerste reactie op je vraag geef ik je tips die je kunnen helpen om je pony op te voeden.
Deze tekst, met de juiste aanpassingen, geef ik regelmatig als antwoord op vragen van mensen omdat een groot deel van de problemen die mensen hebben met hun paarden zijn terug te voeren op dezelfde dieperliggende oorzaak : veel mensen begrijpen paarden niet omdat ze zich niet verdiept hebben in de leef- en denkwereld van paarden.
Een paard denkt en leeft anders dan mensen en zolang men dat niet inziet en zijn omgang met paarden niet daaraan aanpast zal men problemen blijven hebben met paarden.
Als men zich wel verdiept in de leef- en denkwereld van paarden en hun daar naar opvoed zullen de meeste handelings en veel rij technische problemen opgelost worden.

Onze 5 jarige merrie is opgevoed volgens deze principes en als ik haar naar de weide breng loopt ze rustig naast mij, aan de poort stopt ze tot ik aangeef dat ze mag verder lopen.
Op de weide zeg ik duidelijk "wow" en blijft ze stilstaan zodat ik haar halster kan afdoen en tot ik haar aangeef dat ze mag gaan grazen door haar een tikje op haar bil te geven.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:59

ik moet zeggen dat jou paardje ook wel erg weinig los loopt , even los van het feit of je daar verandering in kunt brengen of niet , die van mij zou ook gekke dingen gaan doen als hij maar 2 of 3 keer per week los kwam .

zo heb ik die van mij wegens het weer en een hele slechte bak deze winter ook eens een week op stal gehad , zonder dat ik toen de mogelijkheid had om hem los te gooien , toen was hij ook niet te genieten , en was ook tijdens de wandelingen aan het dribbelen , en deed soms ook een bokje.

een paard/ pony moet gewoon eigelijk dagelijk een aantal uren de energie kwijt kunnen. dan gaat het opvoeden ook stukken makkelijker.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:01

Dit deed mijn vroegere paard ook. Ik ben toen in de longeercirkel, later in de rijbak gaan oefenen. Commando's Whoo/Keren/Backup lukten al snel. En door dit steeds bij te houden (als ik haar naar buiten/binnen deed een paar keer whoo, dus wel bijhouden) ging het steeds beter.

Als ze de bak instormde, haalde ik haar er weer uit (vast blijven houden!) en liep de wei uit met haar. En dan net zo lang tot ze het door kreeg ;)

Laat je je paard wel keren in de bak? Zodat je rustig het touw kunt losmaken? In ieder geval niet het touw losmaken en haar dan naar binnen laten rennen.

Ik zou sowieso zorgen dat ze meer buiten komt. Mijn paardje deed dit alleen als ze 's morgens naar buiten ging. Jong paard, best wel veel temperament (echt om je heen drentelen enzovoorts :+). Mijn paardje kwam gewoon elke dag de hele dag buiten.

Pb box staat open, dit is een beetje korte tekst.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:45

Dit is dus heel duidelijk een probleem dat onstaat door het niet of slecht opvoeden van je paardje.
Het is dus ook een groot deel dominantie gedrag, en dit komt alleen doordat jij als begeleider niet echt de leiding op jou neemt.
Dit is heel makkelijk te corrigeren, als je het goed doet.
Laat je begeleiden door een ervaren instructeur/trainer, al na 1uur training heb je een paard dat je bijna niet meer herkent, en braaf zal stappen en wachten.
Uiteraard zal je dan hetzelfde systeem nog moeten inprenten de dagen erna, maar is echt makkelijk te corrigeren.

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 11:19

In mijn eerste reactie op je vraag geef ik je tips die je kunnen helpen om je pony op te voeden.
Deze tekst, met de juiste aanpassingen, geef ik regelmatig als antwoord op vragen van mensen omdat een groot deel van de problemen die mensen hebben met hun paarden zijn terug te voeren op dezelfde dieperliggende oorzaak : veel mensen begrijpen paarden niet omdat ze zich niet verdiept hebben in de leef- en denkwereld van paarden.
Een paard denkt en leeft anders dan mensen en zolang men dat niet inziet en zijn omgang met paarden niet daaraan aanpast zal men problemen blijven hebben met paarden.
Als men zich wel verdiept in de leef- en denkwereld van paarden en hun daar naar opvoed zullen de meeste handelings en veel rij technische problemen opgelost worden.

Onze 5 jarige merrie is opgevoed volgens deze principes en als ik haar naar de weide breng loopt ze rustig naast mij, aan de poort stopt ze tot ik aangeef dat ze mag verder lopen.
Op de weide zeg ik duidelijk "wow" en blijft ze stilstaan zodat ik haar halster kan afdoen en tot ik haar aangeef dat ze mag gaan grazen door haar een tikje op haar bil te geven.[/quote]

okee nu begrijp ik het. Het probleem is dat ik het el begrijp waarom hij zo doet. Maar dit heeft hij bij de vorige eigenaar ook altijd gedaan. Kleine kinderen namen hem mee en die werden gewoon omver getroken omdat hij blij was dat hij zijn benen kon strekken. Maar om dat nu af te leren terwijl dit al zoon 11 jaar gewoon is toe gelaten vind ik dat wel erg moeilijk. Maar je tips zijn erg handig en daar ga ik ook zeker wat mee doen. Bedankt :D

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 11:26

fuego3 schreef:
ik moet zeggen dat jou paardje ook wel erg weinig los loopt , even los van het feit of je daar verandering in kunt brengen of niet , die van mij zou ook gekke dingen gaan doen als hij maar 2 of 3 keer per week los kwam .

zo heb ik die van mij wegens het weer en een hele slechte bak deze winter ook eens een week op stal gehad , zonder dat ik toen de mogelijkheid had om hem los te gooien , toen was hij ook niet te genieten , en was ook tijdens de wandelingen aan het dribbelen , en deed soms ook een bokje.

een paard/ pony moet gewoon eigelijk dagelijk een aantal uren de energie kwijt kunnen. dan gaat het opvoeden ook stukken makkelijker.

Daar heb je gelijk in. Ik heb het een half jaar geleden ook bijna dagelijks gedaan maar toen was hij niet meer vooruit te branden niet met rijden niks en uit verveling ging hij zand staan te eten en dat heb ik liever niet. Als ik hem te vaak los zet gaat hij zich echt vervelen ookal gooi ik er een bal of andere rare dingen bij hij gaat gewoon bij het hek staan dat hij eruit wilt. Daarom heb ik het naar zo weinig terug gebracht. Want als hij erin rent doet hij dat even snel gaat dan rollen rent 2 rondjes als hij te vaak is los geweest en gaat dan ook weer bij het hek staan, andere paarden erbij helpt ook niet. Dus daarom is het 2 a 3x per week. Ik vind wel dat je gelijk hebt en ik zou hem het liefste ook elke dag los zetten maar ik heb er geen zin in dat mijn beesie de volgende dag zandkoliek heeft. Ik hoop dat je het nu begrijpt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:10

Logisch dat je paard zich gaat vervelen. Paarden zijn kuddedieren en graasdieren. Zonder beide voelen ze zich niet veilig en valt er ook weinig te doen. Ik denk dat het gedrag van je paar als zou verbeteren als hij dagelijks geruime tijd buiten komt met soortgenoten en ruwvoer.

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:42

_Dune_ schreef:
Logisch dat je paard zich gaat vervelen. Paarden zijn kuddedieren en graasdieren. Zonder beide voelen ze zich niet veilig en valt er ook weinig te doen. Ik denk dat het gedrag van je paar als zou verbeteren als hij dagelijks geruime tijd buiten komt met soortgenoten en ruwvoer.

Ruwvoer krijgt hij ook dagelijks en daar doet hij ook heel de dag en nacht mee. In dat andere bericht had ik ook al gezet dat of hij nou met zijn soortgenootjes sttaat of niet hij zich toch gaat vervelen en zand gaat staan te eten of bij het hek gaat staan te hinniken

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:13

Als er ruwvoer is buiten, dan zal hij toch niet zo snel zand gaan eten?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:47

suusje1996 schreef:
fuego3 schreef:

Daar heb je gelijk in. Ik heb het een half jaar geleden ook bijna dagelijks gedaan maar toen was hij niet meer vooruit te branden niet met rijden niks en uit verveling ging hij zand staan te eten en dat heb ik liever niet. Als ik hem te vaak los zet gaat hij zich echt vervelen ookal gooi ik er een bal of andere rare dingen bij hij gaat gewoon bij het hek staan dat hij eruit wilt. Daarom heb ik het naar zo weinig terug gebracht. Want als hij erin rent doet hij dat even snel gaat dan rollen rent 2 rondjes als hij te vaak is los geweest en gaat dan ook weer bij het hek staan, andere paarden erbij helpt ook niet. Dus daarom is het 2 a 3x per week. Ik vind wel dat je gelijk hebt en ik zou hem het liefste ook elke dag los zetten maar ik heb er geen zin in dat mijn beesie de volgende dag zandkoliek heeft. Ik hoop dat je het nu begrijpt

geef hem hooi ter verveling , ;)

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:02

Ik zou heel veel commando's gaan oefenen. Dus bv. Stop, Ga maar of los of iets in die trant. als dit dan goed werkt, zou ik proberen hem bv te gaan longeren in de losgooibak. Weet niet wat precies de mogenlijkheden zijn maar je kunt natuurlijk ook een gedeelte van deze bak afzetten. Dat je bv. een vierkant afzet, en als je dan je pony naar binnen brengt gelijk aan het werk zetten. Omdat je dan een stukje hebt afgezet zou hij dus niet zo ver kunnen wegrennen en je kun je meteen met hem aan de slag. Dan zou die eerst wel wat harder mogen gaan, maar als je hem dan gelijk aan de cirkel zet en aan het werk zet zodat hij zich daar op gaat concentreren en niet meer op het crossen in de bak.

Als hij dan de conectie begint te maken met losgooibak=werken zal hij misschien ook niet meer zo idioot doen. dan kun je hem na het longeren los gaan maken en dan rustig het longeren weglaten.

ps, tegen verveling zou je ook van die speeltjes in z'n stal kunnen proberen.