Shet die niet wil ophouden met bijten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne_Bodhi

Shet die niet wil ophouden met bijten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 18:49

Hallo bokkers,
Mijn shetje Bodhi van 3 jaar (27 maart 4) bijt ontzettend naar andere mensen (ook soms naar mij).
Ik geef hem niks meer uit de hand om dit te verkomen. Toen ik hem kreeg (1,5 jaar oud) beet hij héél erg, bokte,enz...
Nu doet hij dat niet meer maar het bijten gaat maar door! Als ik hem straf schrikt hij zich dood!
Hij is inmiddels kopschuw geworden (dat is écht mijn schuld) en ik ben het gewoon zat.
Ik wil een muilkorf voor hem kopen, maar is er geen andere manier(en) om dit gedrag af te leren?
Of komt het gewoon omdat hij nog zo fris is??
Ik weet het niet meer. Hij bijt mij niet zo heel erg meer, alleen als ik niet oplet...

Wat moet ik doen!?

Xxx-jes Anniek <3 (Jaah mijn profielnaam is Joanne ;) Maar Anniek is mijn échte naam.)

Leonieee_

Re: Shet die niet wil ophouden met bijten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:52

vervelende situatie inderdaad! wel goed om inderdaad consequent vol te houden met niet uit de hand voeren. Die van mij beet eerst ook heel erg, maar ik geef nu niks meer uit de hand en hij is er gelukkig mee opgehouden. Straf je hem direct na het bijten? want als je hem heel consequent snel een tik tegen zijn neus geeft zou het daar wel beter van moeten worden.. dat je niet pas een minuut later straft want dan weet hij al niet meer waarvoor hij gestraft word! Maar ik zou sowieso het niet over je heen laten komen.. wel blijven straffen.. anders word het alleen maar erger. Succes!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:55

Niets uit je hand geven is al heel goed!!
Is hij nog hengst?? Zo ja, doet casteren ook wonderen!
En een klein zweepje bij de hand houden. Zodra hij bijt, een tik op de borst. Absoluut niet op de snuit/hoofd slaan! Er verders niets bij zeggen. Bijt = tik. Grote kans dat hij dat gauw door heeft!
In het ieder geval succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:58

Ik snap niet waarom je je paard van 3 niet lekker in de kudde laat staan een tijdje op wei ;)
Maar goed: 'EH EH!' als hij dat doet; werkt super.
en áls je wat geeft: Platte hand.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:08

Ik heb maar 2 paardjes hoor ;) En het weiland moet nog opknappen voor het hooien en dat er pony's op gaan staan...
Maar goed, ik doe écht alles wat iedereen zegt maar ik heb het gevoel dat gewoon niks helpt.
Ik heb mijn buurmeisje (heeft zelf veel ervaring) gevraagd wat ik moet doen ze zei: Als hij bijt meteen een tik, hij mag niet bijten.
Nou kijk dat snap ik wel, maar dit duurt gewoon te lang!
Ik ken een pony die nog erger beet dan Bo en die is gestopt met bijten... (Pony van een manege btw).
Ben best wel zat ervan geworden, vandaar dat ik een muilkorf voor hem wil...

_Pretty schreef:
Ik snap niet waarom je je paard van 3 niet lekker in de kudde laat staan een tijdje op wei ;)
Maar goed: 'EH EH!' als hij dat doet; werkt super.
en áls je wat geeft: Platte hand.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 20:19

Kentaro schreef:
Niets uit je hand geven is al heel goed!!
Is hij nog hengst?? Zo ja, doet casteren ook wonderen!
En een klein zweepje bij de hand houden. Zodra hij bijt, een tik op de borst. Absoluut niet op de snuit/hoofd slaan! Er verders niets bij zeggen. Bijt = tik. Grote kans dat hij dat gauw door heeft!
In het ieder geval succes!

Het is een ruintje ;)

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:28

Grote mond geven als hij dat doet:)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:19

Heeft mijn vz pony ook, maar hij doet het al wel minder.

Je kan het beste een tik op zn borst geven. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:12

Joanne_Bodhi schreef:
Maar goed, ik doe écht alles wat iedereen zegt

Misschien is dat wel net je probleem.
1 consequente aanpak doet wonderen, maar steeds verschillende dingen doen, en dat dan maar een paar weken volhouden, gaat niet werken, want je pony snapt er niks van. Dus 1 aanpak en verder niets. En daar heel consequent in zijn, binnen de seconde reageren.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:06

Terug bijten... Klinkt heel stom maar dat verwachten ze niet.. ik heb een shet hengst gehad die ik overnam van iemand die in het begin erg beet en mijn kwpn hengstenveulen begon er ook mee. De shet heb ik mijn tanden in zijn oor gezet en bij mn veulen mn tanden in zijn neus. En dan dus ook niet zachtjes, maar flink.

Ik weet dat veel mensen mijn aanpak zielig vinden, maar onderling doen ze het ook, vooral jonge hengsten. De shet die ik had beet naar alles en iedereen. Ik was consequent, deed grondwerk met hem en heb hem 2 keer gebeten, hij heeft het nooit meer gedaan. Mijn hengstenveulen heeft mij een keer om uit te proberen in mn schouder gebeten (en niet echt zachtzinnig) ik heb me ongedraaid en gebeten waar ik kon (had dus zijn neus te pakken, let wel op voor een kopstoot). Daar is zij zo van geschrokken dat hij het nooit meer heeft gedaan.

En wat er al aangegeven is, consequente aanpak. En grondwerk wat mij betreft, jij hebt een persoonlijke ruimte en daar komt hij gewoon niet in.

succes!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:06

Klinkt heel dom, maar terug bijten in oor/neus ;) :P

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:13

Waar geef je die tik?
Als je de tik op de borst of hals geeft word hij daardoor niet kopschuw. :)

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:44

mijn shetlandveulen doet het ook.. heel zachtjes nu nog net of hij wil proeven. maar mij is gezegd dat zodra hij bijt je hem in de hals moet knijpen. Of bijten inderdaad. Zo doen andere paarden dat ook bij elkaar.

Absoluut niet op het hoofd slaan!! Daar worden ze inderdaad kopschuw van..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:35

Ik heb zo'n Ford gehad. Die beet naar alles, zo ook in de arm van mijn toenmalige vriendin. Helaas zat daar ook een stroomdraad bij. Probleem verdwenen........

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 11:16

Ik heb Bo nu 2x in z'n oor gebeten (xD) maar mijn ouders vinden dat ik ermee op moet houden.
(Hij haart ook een beetje uit := )
Hij doet nou wel poeslief tegen mij, maar niet echt naar mijn zusje toe (die is 13).
En zij wil die aanpak niet echt...
Ik heb er niet echt een probleem mee, maar hoe moet ik dit aanhouden??

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 11:23

Update:
Bo staat nu op het weiland en is wat rustiger dus bijt minder.
De tip om in zijn oor te bijten, tja... Daar ben ik mee gestopt
(Ik mag nu niet meer aan zijn oren komen :(:) )
Wat ik me afvraag horen pony's bóós te kijken waarneer ze bijten..?
Bodhi bijt snel maar niet met oren in zijn nek.
Iemand nog tips..?

Xxx-jes Anniek <3

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:48

Er is maar 1 echte tip en die is eigenlijk al gegeven: maak een PLAN hoe je het aan wilt pakken en DOE dat vervolgens ook CONSEQUENT!!!

Je probeert van alles (goed bedoelt) en stopt er vervolgens ook zomaar weer mee: dan gaat die pony NOOIT begrijpen wat je bedoelt: want dáár gaat het om: je moet het zien als een oefening: je wilt je pony iets leren: in dit geval dat het niet de bedoeling is dat hij bijt!
Van boos worden leer je niets! Van duidelijk zeggen: NEE, dat wil ik niet kan hij (uiteindelijk) wel wat leren: maar geef hem de tijd!
Een muilkorf aandoen geeft hem dus ook nooit de kans om wat te leren!
Maak er een leuke oefening van; dan leer je er zelf ook van!

Belangrijke vraag: bijt hij omdat hij boos is? valt hij aan, zeg maar, of bijt hij, omdat hij eten wil en dankt dat je wat in je handen hebt?
De eerste bijt mag nl NOOIT:

je plan zou kunnen zijn om steeds als hij bijt heeeeel hard BOE! te roepen, jezzelf heel groot maken: een beetje naar voren leunen (in zijn richting) en op het moment dat je ZIEt dat hij DENKT: hej, ze bedoelt wat, maak je jezelf meteen klein en zeg je heel rustig: BRAAF.
Verder niet belonen, maar gewoon braaf zeggen en rustig blijven!

Het gaat erom, dat je hem beloont door zelf weer vriendelijkheid uit te stralen als hij het verdient!
En op het moment dat hij bijt strengheid uit te stralen.
Let op: je timing is het allerbelangrijkste!

Succes, Bianca

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:59

coulash schreef:
Er is maar 1 echte tip en die is eigenlijk al gegeven: maak een PLAN hoe je het aan wilt pakken en DOE dat vervolgens ook CONSEQUENT!!!

Je probeert van alles (goed bedoelt) en stopt er vervolgens ook zomaar weer mee: dan gaat die pony NOOIT begrijpen wat je bedoelt: want dáár gaat het om: je moet het zien als een oefening: je wilt je pony iets leren: in dit geval dat het niet de bedoeling is dat hij bijt!
Van boos worden leer je niets! Van duidelijk zeggen: NEE, dat wil ik niet kan hij (uiteindelijk) wel wat leren: maar geef hem de tijd!
Een muilkorf aandoen geeft hem dus ook nooit de kans om wat te leren!
Maak er een leuke oefening van; dan leer je er zelf ook van!

Belangrijke vraag: bijt hij omdat hij boos is? valt hij aan, zeg maar, of bijt hij, omdat hij eten wil en dankt dat je wat in je handen hebt?
De eerste bijt mag nl NOOIT:

je plan zou kunnen zijn om steeds als hij bijt heeeeel hard BOE! te roepen, jezzelf heel groot maken: een beetje naar voren leunen (in zijn richting) en op het moment dat je ZIEt dat hij DENKT: hej, ze bedoelt wat, maak je jezelf meteen klein en zeg je heel rustig: BRAAF.
Verder niet belonen, maar gewoon braaf zeggen en rustig blijven!

Het gaat erom, dat je hem beloont door zelf weer vriendelijkheid uit te stralen als hij het verdient!
En op het moment dat hij bijt strengheid uit te stralen.
Let op: je timing is het allerbelangrijkste!

Succes, Bianca

Bodhi bijt meer uit verveling je geeft hem een knuffel en het is hap, je staat naast hem (een paar minuten bijv.)
en hij gaat eerst knabbelen en dan hapt hij,
eerst dacht ik uit nieuwschierigheid maar ik heb hem nu ongeveer 3 jaar.
Dan is het toch geen nieuwschierigheid meer..?

Ik heb de tip met de zweep uitgevoerd en dat ging heel goed maar dat deed ik alleen bij het poetsen.
Ik moet wel zeggen dat hij véél minder bijt dan toen ik dit topic aanmaakte.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:54

terugbijten......zou een ander paard in de wei ook doen. In zijn oor; naderhand haartjes spugen :P maar het werkt wel......ik had ook een bijtende pony; ik heb het een paar weken vol moeten houden maar ze heeft niet meer gebeten daarna

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:38

Ik bijt altijd vol terug, het smaakt niet lekker en ik ben vegetarisch (hahah niet dat dat telt:o) maar het helpt echt heel erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:07

Ik bijt nooit terug, dat lukt je nooit binnen de seconde. Ik geef direct een tik op de neus. Hoef ik maar 2 keer te doen, en klaar. Consequent zijn en goed timen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:50

Ik bijt en sla niet. Hoe los ik dat op? Ik hou mijn hand omhoog bij zijn hoofd en zeg boos NEE. Paard schrikt dan. Mensen, weet niet of je het weet: Slaan heeft GEEN optie! Paard word er bang van! Een paar dagen geleden maakte ik mee dat iemand mijn verzorg paard schopte tegen haar hoofd! Niet raak gelukkig maar this iets! (Die gene krijgt ook op der kop van de eigenaar!) Paard werd er bang van en mocht een paar uur niet aan der hoofd komen. Elk paard is anders natuurlijk. Maar het word er niet beter op. Je kan beter boos worden met je hand omhoog en je stem die je heel streng maakt. Een veulen terug bijten wat ik hier ook lees is niet goed. Dat veulentje krijgt daar een trauma van. Ik verzorg nu een veulen van 35 dagen jong een hengstje en vind het ook leuk om aan je jas te knabbelen. Zodra hij echt bijt kan je het veulen idd bij zijn borst een stuk vel pakken en daarin knijpen, maar meteen los laten want hij schrikt natuurlijk, zelf doe ik dat ook al niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:41

Die trauma's en bang worden, dat is alleen als je niet goed timet. Als jouw reactie binnen de seconde is, begrijpt een paard prima waarom het is, en zal ie heus niet bang worden. 2-jarige ruin hier probeert het ook weleens uit (wat hij gelijk heeft, ja toch) krijgt meteen een tik op de neus, snapt hij goed hoor.
En hij stopt zelf zijn hoofd in mijn armen, want hij wil knuffen, likt aan mijn handen, en zoent me over mijn hele hoofd en mijn armen (oké, mijn rug en alles ook) dus volgens mij is ie niet bang voor me :+ Hij bijt alleen niet meer.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:18

Terugbijten (door te knijpen) werkt vaak erg effectief!

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:38

Dit is een heel afwijkende vraag maar; wat moet je doen als een veulen naar je bokt (van 2 dagen oud) ?