Paard helpt zichzelf de vernieling in op stal..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

Paard helpt zichzelf de vernieling in op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:21

Na al heel veel geprobeerd te hebben ben ik een beetje ten einde raad.
Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip voor me!

Het paard dat ik rijd is 4 jaar en staat op een grote stal waar ongeveer 50 paarden staan.
Hij staat hier in een apart gangpad waar vier stallen naast elkaar staan.
Elke dag staat hij in de wei, ongeveer van 8 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags.
Het is niet mijn eigen paard, ik ben wel de enige die er op rijd en er verder mee in aanraking komt.
De eigenaar van mijn paard is tevens de eigenaar van alle andere paarden op stal.

Sinds hij bij ons op stal kwam is hij altijd heel lief in de omgang geweest, buiten de stal kan je er alles mee doen en dan is het echt een lief paard.
Eenmaal in de stal is het echter een ander verhaal.
Hij heeft ontzettende voernijd en daarnaast kan hij ook nogal nijdig worden als hij zijn zin niet krijgt.
Voorbeelden: als een paard uit zijn rij eerder de wei in gezet wordt dan hij, wanneer hij als laatst eten krijgt uit de rij, wanneer ik even met iemand sta te praten voor de stal van een ander paard en hij dus geen aandacht krijgt, etc.
Het probleem hierbij is dat hij zo tekeer gaat dat hij al verschillende keren zichzelf verwond heeft, maar dit lijkt hem verder niet tegen te houden.

Inmiddels hebben we van alles geprobeerd.
De wanden zijn bekleed met grote rubberen matten, om zo de schade te beperken die hij maakt aan zichzelf. Toch trapt hij regelmatig alsnog de planken aan de zijkanten uit de stal, door het rubber heen.
Hij heeft een jollybal, nog een andere bal, een lik-it, een liksteen en een houtblok in zijn stal liggen.
We zijn er nog beter op gaan letten dat hij echt elke dag in de wei komt.
Omdat hij eens door de opening van zijn staldeur heeft gehangen met zijn achterbenen toen hij ook kwaad was zit hier nu -helaas- een rek in.

Verder hebben we met voeren al van alles geprobeerd, maar het probleem is dat er bijna dagelijks iemand anders voert en dat ze ook niet aan mijn paard een kwartier aandacht willen besteden wanneer ze nog 50 andere paarden te gaan hebben.

Zelf geef ik hem na het rijden ook meestal nog iets te eten, waarbij hij in het begin ook steeds nijdig deed.
Inmiddels heb ik hem aangeleerd dat als ik met eten de stal in kom, hij in de hoek blijft wachten tot ik weer uit de stal ben en "toe maar" heb gezegd.
Het kan dus wel.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste op kan lossen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:23

Is het mogelijk om het paard 24/7 buiten te laten ? Of een uitloopstal te geven ? Wieweet vermaakt hij zich beter als hij buiten blijft, of verwondt hij zich buiten ook ?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:27

De rest van de paarden staat 's nachts gewoon binnen dus dit is eigenlijk niet echt een optie.
We hebben hem ook een tijdje in een buitenstal gezet, waar hij de hele dag van alles te zien had, maar hier was het net zo erg.
Als er een trailer aan kwam rijden of iemand daar in de buurt bezig was en hem geen aandacht gaf ging hij dan alleen maar nog erger door het lint.

Het vreemde is ook, als je hem de wei inzet, sjokt hij de wei in en gaat hij vervolgens ergens op rust staan slapen in een hoekje.
Soms nog wel even spelen, maar nooit onbenullig rennen en gek doen.
Het is dus niet dat hij teveel energie heeft op stal en daarom zo door het lint gaat.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:27

Is er misschien iets in de omgeving van de stal dat hem stoort?
Ik hoorde laatst van een paard dat onrustig bleek te zijn in zijn box, omdat de wasplaats er naast was en er regelmatig druppels over de box heenvlogen.
En iemand die ik ken, daar bleek een lek (beschadiging of zoiets) in een electriciteitsleiding van de verlichting te zitten, waardoor het paard steeds miniscule schokjes ervaarde. Mensen voelden dat niet, maar het paard wel.

Je zou eens kunnen uitproberen of hij in een andere stal zich beter gedraagt.

En...misschien kan het ook zijn dat hij de verkeerde buren heeft. Heeft het paard in de kudde in de wei een echt maatje? Misschien helpt het als hij daar naast kan staan? Misschien is er met zijn huidige buurman of buurvrouw een voortdurende machtsstrijd gaande die niet goed beslecht kan worden doordat ze beiden in de box staan? En frustreert dit jouw paard, terwijl het buurpaard de strijd in stilte voert?

OOk dit laatste ken ik wel vanuit de praktijk.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:30

Dit eerste lijkt me niet, in de buitenstal ging hij net zo tekeer.
Het tweede zou misschien kunnen, maar ook hier geldt dus dat hij in de andere stal, waar hij geen buren had, net zo tekeer ging.
In zijn eigen stal staat hij naast een pony waar hij niet erg goed mee overweg kan, maar omdat hij dat rek in zijn deur heeft kan hij hier niet eens bij.
En als de pony in de wei staat of aan het rijden is bijv. en er dus helemaal niet staat, vertoont hij dit gedrag ook..

Wordt er echt gek van, straks raakt hij zichzelf een keer goed en is het afgelopen.

ZusJacobs

Re: Paard helpt zichzelf de vernieling in op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:35

Heeft hij in de stal wel zicht op zijn buurman? En kan hij daar ook mee contact maken?

Suzan_bobar

Neem hem eens mee naar Harry Hoevers of Albert van Es of naar iemand anders die een speciale gave heeft. Misschien dat zij een verklaring kunnen vinden, waar jij wat mee kunt.

iertje2valen

Ik vind dit een heel interessant topic, mijn merrie van 7 doet ook aan schoppen tegen de wand aan tijdens het eten. Ze is sinds dat ze bij mij is nu 2 keer verhuisd en bij alle stallen doet ze het.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:36

Ik zou ook wel eens een andere stal uit proberen met andere paarden er rond.
Is het er druk op stal? Lopen er veel mensen en paarden over en weer?
Kan hij alles zien? Of hoort hij alleen dingen, maar kan hij ze niet zien?

Ik ben maar aan het raden hoor, maar het zou best kunnen dat je paard bvb niet tegen drukte kan, of dat ie het neit verdraagt als ie dingen hoort, maar niet ziet.

Grenst zijn stal achteraan aan een andere stal?
Ik mag mijne nooit in een stal zetten waar geen muur achter is en waar mensen kunnen lopen of paarden staan. Ze hoort de geluiden, maar kan niets zien en dan wordt ze echt gek.
Misschien is het met de jouwe net zo?

Veel succes dermee hoor! Ik hoop dat je de reden vind waarom hij zo tekeer gaat :j

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:40

Zijn de boxwanden gesloten? Dus voor gedeeltelijk traliewerk, en zijkanten dicht?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:41

@ ZusJacobs: nee, de pony-buurman kan hij niet zien.
Het paard dat naast hem staat aan de andere kant kan net met zijn neus om het hoekje komen, maar deze twee staan regelmatig samen in de wei en hebben geen problemen met elkaar.

Het gedeelte van de stal waar hij staat is helemaal niet druk, daar lopen nauwelijks mensen.
's Avonds lopen er wel regelmatig mensen, maar dat is ook het enige moment van de dag dat hij op stal staat. Zijn stal grenst achteraan niet aan een andere stal, maar aan een muur. Daar achter zit wel een andere gangpad maar daar komt bijna nooit iemand omdat daar pensionpaarden staan.

Bedankt voor het meedenken allemaal alvast!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:42

luve_rozes schreef:
Zijn de boxwanden gesloten? Dus voor gedeeltelijk traliewerk, en zijkanten dicht?

Ja :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:44

he wat vreemd dat hij dit doet, maar wel rustig is in de weide. Dan heeft het inderdaad niet met energie te maken zou je zeggen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:46

Zowiezo lijkt het me dan wel dat dit paard dominant is, ten minste wat ik zo uit het verhaal lees. En daarom ook geen wonder dat hij zijn stal afbreekt als hij niet eerst naar buiten mag, en niet als eerste gevoerd word. Hij is de baas, dus hij krijgt alles als eerste. Zo bij honden, paarden en andere groepen dieren.

Denk dat het heel veel zal helpen als daar routine in aangebracht word. paarden hoogste in rangoorde eerst eten en naar buiten, en dan pas de rest. Heb dit ook altijd al gedaan en dat voorkomt een hoop nijd en gedoe.
Misschien vervelend omdat er iedere dag iemand anders is maar het kan een hoop problemen veroorzaken.
Zo ook de nijd als een ander aandacht krijgt en hij niet. Hij is de baas.

Vandaar is hij waarschijnlijk wel rustig in de wei. Dan kan er niet over gevochten worden want dan is de rangorde duidelijk.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:59

Wat mij te binnen schiet is dat het een beetje aangeleerd gedrag is, in een wat extremere vorm.
Hoe vaak merk je niet dat tijdens voerbeurten paarden gaan herrie maken en schoppen?
Ze worden bevestigd in dit gedrag. Immers: als ze herrie maken, komt er eten aan. DUs beloning.

Je merkt dit ook met paarden die 'jaloers' zijn. Ze gaan herrie maken als je geen aandacht besteed,
bijvoorbeeld als je staat te praten met iemand, of als je een ander paard aanhaalt. Wat doen mensen
vaak dan? Ze roepen 'nee' tegen dat paard, of gaan ook aandacht besteden. Oftewel: het paard krijgt
een beloning (aandacht) voor zijn gedrag (herrie maken). Ook een 'nee' roepen naar een paard is
aandacht en dus een beloning.

Jouw paard heeft wel de capaciteiten om dit af te leren. Dat is je immers al gelukt met eten. De kunst
is om dit door te voeren, maar dan moeten zijn andere 'verzorgers' of medewerkers van de stal
meedoen.

Wat doen jullie als hij gaat schoppen of herrie maken? Negeer hem voortaan en geef hem pas een
beloning, eten of aandacht als hij stil staat. Dat hoeft maar 1 seconde te zijn in het begin. En het kan in
het begin ook lang duren voordat hij even een momentje ophoudt met herrie maken. Het zal even duren
en het vraagt ook echt wel wat inzet van jou en de stalmedewerkers. Maar het werkt echt!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:07

Appieee schreef:
luve_rozes schreef:

Ja :j

Misschien helpt het als hij communiceren kan? Nu hoort hij alles, maar kan er niets mee. dus zijwanden traliewerk?Paarden communiceren door lichaamstaal. Op de weide is dat dus duidelijk, en is hij makkelijk.

Ik heb hier 2 stallen, 1 geheel open boxen, alleen onder dicht, en 1 zoals bij jullie. In beide staan merries met voedernijd. Ik heb op de open stal veel minder kabaal dan op de dichte. Op de dichte staat het andere paard ook regelmatig te neuzen, en dat wordt lijkt het veel meer gezien als storend, dan als contact. Op de open is er wel af en toe trammelant, maar dat is dan een paar trappen op de wand, en dan is het voorbij. Het andere paard gaat dan verderaf staan, draait zich weg. wel belangrijk dus om niet 2 nijdjassen naast elkaar te zetten.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:42

Lolleke schreef:
Zowiezo lijkt het me dan wel dat dit paard dominant is, ten minste wat ik zo uit het verhaal lees. En daarom ook geen wonder dat hij zijn stal afbreekt als hij niet eerst naar buiten mag, en niet als eerste gevoerd word. Hij is de baas, dus hij krijgt alles als eerste. Zo bij honden, paarden en andere groepen dieren.

Denk dat het heel veel zal helpen als daar routine in aangebracht word. paarden hoogste in rangoorde eerst eten en naar buiten, en dan pas de rest. Heb dit ook altijd al gedaan en dat voorkomt een hoop nijd en gedoe.
Misschien vervelend omdat er iedere dag iemand anders is maar het kan een hoop problemen veroorzaken.
Zo ook de nijd als een ander aandacht krijgt en hij niet. Hij is de baas.

Vandaar is hij waarschijnlijk wel rustig in de wei. Dan kan er niet over gevochten worden want dan is de rangorde duidelijk.

Sorry, in jouw oplossing kan ik me niet echt vinden. Al ben ik heel blij dat je meedenkt!
Dit zie ik een beetje als toegeven aan zijn gedrag en dat is nou precies wat ik niet wil.
Bovendien heb ik het hem met voeren gewoon af kunnen leren.

Ik denk daarnaast dat hij niet de dominante is in de groep, er is een ander paard in de groep die dat duidelijk is.
Ook kent de eigenaar hem als sinds hij een veulen was, hij zegt dat mijn paard vroeger juist altijd het paard was die een beetje verdrongen werd door de groep en als laatste kon eten, en dat je hem onder het eten zo apart kon nemen van de groep en hem overal aan kon raken.
We hebben ons wel eens afgevraagd of dit nijdige gedrag niet hiervandaan is gekomen, wat mij niets zou verbazen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:45

Rumpleteaser schreef:
Wat mij te binnen schiet is dat het een beetje aangeleerd gedrag is, in een wat extremere vorm.
Hoe vaak merk je niet dat tijdens voerbeurten paarden gaan herrie maken en schoppen?
Ze worden bevestigd in dit gedrag. Immers: als ze herrie maken, komt er eten aan. DUs beloning.

Je merkt dit ook met paarden die 'jaloers' zijn. Ze gaan herrie maken als je geen aandacht besteed,
bijvoorbeeld als je staat te praten met iemand, of als je een ander paard aanhaalt. Wat doen mensen
vaak dan? Ze roepen 'nee' tegen dat paard, of gaan ook aandacht besteden. Oftewel: het paard krijgt
een beloning (aandacht) voor zijn gedrag (herrie maken). Ook een 'nee' roepen naar een paard is
aandacht en dus een beloning.

Jouw paard heeft wel de capaciteiten om dit af te leren. Dat is je immers al gelukt met eten. De kunst
is om dit door te voeren, maar dan moeten zijn andere 'verzorgers' of medewerkers van de stal
meedoen.

Wat doen jullie als hij gaat schoppen of herrie maken? Negeer hem voortaan en geef hem pas een
beloning, eten of aandacht als hij stil staat. Dat hoeft maar 1 seconde te zijn in het begin. En het kan in
het begin ook lang duren voordat hij even een momentje ophoudt met herrie maken. Het zal even duren
en het vraagt ook echt wel wat inzet van jou en de stalmedewerkers. Maar het werkt echt!

Klopt wat je zegt, dit gebeurt ook dat we NEE roepen bijvoorbeeld.
Dit is eigenlijk automatisme, omdat hij zo tekeer gaat dat je jezelf niet eens meer kan verstaan en daarnaast omdat je natuurlijk wil dat hij stopt.
Ik zal hier eens wat beter op gaan letten.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:48

Gisteren heeft hij me trouwens zelfs gebeten toen hij zijn zin niet kreeg.
Altijd als je zijn deur dichtdoet houdt hij zijn hoofd ertussen zodat je hem niet dicht krijgt, niet heel even maar hij kan dat best even volhouden.
Zo ook als de deur al dicht is en ik het rek erin probeer te zetten, dat deed ik dus gisteren weer, en toen hij merkte dat het niet hielp om zijn hoofd er tussen te houden heeft hij me in mijn hand gebeten!
Toen heeft hij ook wel een paar schoppen gehad, dat accepteer ik dus echt niet! Maar wel een voorbeeld van hoe hij kan zijn als hij het dus ergens niet mee eens is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:52

Geen idee hoe de stal eruit ziet, maar de merrie die ik nu af en toe rij hebben we om dit gedrag in een loopstal geplaatst. Ongeveer ter grote van 4 boxen met 3 paarden. Ze kan hier zelf contact maken en rondlopen maar wordt tevens opgevoed door de anderen. Het verschil is er 1 tussen dag en nacht.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:03

In elk geval zorgen dat het paard als een van de eerste word gevoerd. Dat scheelt al een boel ergenis met voeren n.l al lost het het probleem bij het paard natuurlijk niet op.
Hebben jullie al eens geprobeerd om hem in een andere stal te zetten? Dus misschien een waar meer paarden in het pad staan? Als jullie enig idee hebben in welke rangorde hij staat in de groep buiten, is het een optie om hem naast de "leider"te zetten.
Ikzelf heb al div. paarden met een behoorlijke voer nijd binnen gekregen, maar dan was de agressie tegen de voerder...ik dus!
Ik heb uren over de box deur gestaan met mijn handen in de voerbak bij sommige paarden, om ze uiteindelijk zonder bijten, of dreigen rustig te laten eten.
Bijten naar de baas werd wel direct flink af gestraft! Bijten, slaan, je tegen de muur drukken, enz. enz, heeft direct gevolg!
IK zit er op zo'n moment dan niet mee om ze een slag voor hun...sorrie penny's!...harsus te geven!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 18:08

Om de situatie wat te verduidelijken, zo staat hij op dit moment:
Zijkanten van de stallen zijn dicht, voorkanten zijn "tralies" met alleen een opening aan de bovenkant van de deur.

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:57

En zijn het wanden die verwijderbaar zijn?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:04

Tja ik vind het nooit zo vreemd als paarden zo flippen, je neemt wel het sociale contact weg. Ik denk dat het probleem grotendeels opgelost word als je zorgt dat het paard kan kroelen met zijn buren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:09

Wissel in elk geval de pony al om met jou paard. Je zal zien dat het al een hele boel scheelt als hij maar 1 buurman heeft en als eerste zijn voer! De misschien iets kleinere box zou ik persoonlijk niet zo erg vinden als het voor het paard minder stress geeft!