Jong paard in trailer - vastzetten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petronella09

Jong paard in trailer - vastzetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:08

Hallo,

Ik ben bezig met het kopen van een jonge merrie (dit jaar 2 jaar). Als de koop doorgaat moet ze verplaatst worden van de stal van de huidige eigenaar naar de plek waar ik haar wil neerzetten. Ze is op dit moment nog niet gewend aan de trailer, en ook nog niet aan vaststaan. Daarom was mijn idee om eerst een aantal keer te oefenen met de trailer, laten wennen, laden en evt. een klein stukje rijden, en evt. ook met vastzetten, zowel in de stal als in de trailer.
Nu vroeg ik mij af: is het verstandig om zo'n jong paard vast te zetten in de trailer, of juist niet? Aangezien ze nog niet gewend is om vast te staan, kan dat mogelijk extra angstig voor haar zijn, terwijl de trailer uberhaupt al spannend is. Maar als ik haar niet vast zet, hoe groot is dan het risico dat ze zal proberen zich om te draaien?
Het is lastig, omdat ik haar natuurlijk het liefst zo snel mogelijk na aankoop op mijn eigen stal zet, maar aan de andere kant wil ik niet dat de rit van oude naar nieuwe eigenaar erg traumatisch voor haar wordt... Daar heb ik dan haar verdere leven ook alleen maar last van.

Ik hoor graag jullie tips, ervaringen en goede raad!

Alvast hartelijk bedankt!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:12

Zorg dat je voor het laden de juiste voorzorgsmaatregelen neemt. Het liefst met de achterkant van de trailer richting een deur zodat ze er niet langs kan, en anders langs een muur/heg en aan de andere kant alvast een longeerlijn zodat je haar op kunt sluiten. Vervoer je paard níét los!!! De kans dat het door de stress gaat draaien is veel te groot en juist dan gebeuren er ongelukken. Het beestje kan toch niet gaan hangen want de klep zit dicht dus daar hoef je je geen zorgen over te maken! Succes!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:17

Ik. Zou gewoon laden en vast zetten.... Heb ik met de mijne ook gedaan. Geen probleem van maken als er geen probleem is.waarom zou ze getrouwmatiseerd raken? Gewoon normaal rijden met de trailer .... Ze heeft er geen slechte ervaring mee. Het zal je vast mee vallen

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:22

Misschien eerst gewoon vastzetten aan een touw in stal ofzo. Met mijn hafje hebben ze hem gewoon een tijdje in stal vastgezet (wel erbij blijven) en toen was hij gewend aan vaststaan. we hebben hem voor de eerste keer vervoeren wel wat versuffend gegeven.

LadyMadonna

Re: Jong paard in trailer - vastzetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:23

naar mijn weten is het officieel zelfs verplicht dat een paard vast staat

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:26

Veulens en jaarlingen zetten mensen vaak los. Dus geen idee of het verplicht is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:27

Dat mensen het doen wil niet zeggen dat het ook mag natuurlijk ;)

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:38

stef schreef:
naar mijn weten is het officieel zelfs verplicht dat een paard vast staat

Oh, dan ben ik in overtreding.. Ik heb mijn paarden altijd los staan op mijn tweepaardstrailer. Ik zie het nut van vastzetten in een tweepaardstrailer niet zo: omdraaien lukt toch niet en een paard wat een ruk aan het touw geeft, trekt z'n halster zonder moeite stuk.
Overigens heb ik ze in een 1,5 paardstrailer wel vast staan ivm omdraaien (dan slopen ze de trailer).

TS: ik zou eerst inderdaad oefenen met vast staan (moet ze toch leren). Naast halster band om de hals en aussie-tiering (even googlen) gebruiken om letsel te voorkomen. Zo'n 2-jarige is al sterk en kan zichzelf flink beschadigen. Jammer dat ze als veulen niet gewend is aan vaststaan en trailer. Voor het vervoer zou ik toch overwegen om een 2paardstrailer te nemen en een paard wat gemakkelijk reist en haar daar naast zetten. Eerst oefenen, dat scheelt een hoop stress. Let erop dat je 2paardstrailer geen vast tussenschot heeft, maar een schot met een flap. Dit maakt dat de paarden wat breder kunnen staan en vinden ze vaak veel comfortabeler. Sederen kan natuurlijk, maar niet teveel, anders heb je weer het risico op omvallen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:08

Bij sederen (versuffen) dacht ik ook hij zal dan toch niet omvallen, maar dat gebeurt ook inderdaad niet en dat heeft de veearts me ook nadrukkelijk verteld. en mijn haf had een halve spuit gehad en was flink suf maar was zeker niet wankel.

Het is jammer inderdaad dat sommige 2 of 3 jarige niet al gewend zijn om vast te staan en of de trailer, maar als ze rechtstreeks van een fokker komen en daar ook in de opfok zijn opgegroeid dan kunnen ze vaak niks.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:11

Niet mieren, gaat best lukken!

Vantevoren oefenen met vast staan is wel een goed idee, dat moet ie toch leren (2 jaar en nog niet vast kunnen staan?!?).
Dan gewoon inladen en rijden. Zorg er voor dat ie wat te vreten heeft (hooinet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:15

Petronella09 schreef:
Maar als ik haar niet vast zet, hoe groot is dan het risico dat ze zal proberen zich om te draaien?
Ik denk dat dat risico ontzettend groot is.
Mijn [ras] heeft bij het ophalen zichzelf omgedraaid in de trailer (zonder tussenschot) en die stond mooi naar buiten te kijken.
(natuurlijk wel gelijk gestopt en opnieuw vast gezet)
Ik kan me zo voorstellen dat het bij een jong, slank dier het omdraaien 10x makkelijker gaat dan bij een [ras].
En dan heb ik nog geluk gehad dat Kim zo koel was, maar bij een dier in angst kunnen er echt ernstige ongelukken gebeuren, wanneer die zich om heeft gedraaid en zo snel mogelijk de trailer uit wil.

Bovendien voel jij in de auto niet dat je paard zich omdraait en moet je al het grote geluk hebben dat andere mensen je hierop wijzen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:18

Gewoon vast zetten, hooinetje ophangen & er is niets aan de hand.
Ik heb mijn 2 jarige in oktober opgehaald, eigenaar vooraf laten oefenen met laden & was geen enkel probleem.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:21

Ik zou eerst een paar keer oefenen met vastzetten in de stal, daarna het paard gewoon in de trailer zetten. Er zit toch een achterstang in de trailer, en daarachter weer die laadklep, een paard kan proberen te gaan hangen maar komt niet ver ;)

Doe een sterk halster aan (leer of nylon) en zorg ervoor dat je trailer kettingen ook sterk zijn. Ik heb van die metalen kettingen met een veiligheidssluiting.

Succes iig!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:22

gewoon op een dubele ketting zetten hoor...

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:29

Ik heb laatst een 2-jarige opgehaald en goed vastgezet. We hebben haar links geladen en rechts uitgeladen en ze stond nog gewoon vast. Waarschijnlijk heeft mevrouw (pony) zich onder de voorste stang gewurmd en heeft de hele rit dwars voorin de trailer gestaan. Het was namelijk doodstil in de trailer terwijl het haar 1e ritje was. Toen we dus thuiskwamen stond ze aan de andere kant van de trailer. Heel bizar. Gelukkig heeft ze zich totaal niet verwond. Dus wel vastzetten maar zelfs dan nog uitkijken of er geen idiote dingen gebeuren.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:32

wel vastzetten!! de kans dat ze om gaat draaien is best groot. Ook dan is ze in paniek en gaat ze misschien proberen om om de klep heen te steigeren. Vastzetten.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:39

Tja......... Ik heb het meegemaakt dat een paard over de voorste balk heen sprong. En dat geeft pas ellende!
Mijn voorkeur voor een 2 jarige die niets gewend is, is licht sederen, en los op trailer. Zorg er wel voor dat de trailer helemaal leeg is, dus ook geen stangen!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:48

potverdikkie schreef:
Tja......... Ik heb het meegemaakt dat een paard over de voorste balk heen sprong. En dat geeft pas ellende!
Mijn voorkeur voor een 2 jarige die niets gewend is, is licht sederen, en los op trailer. Zorg er wel voor dat de trailer helemaal leeg is, dus ook geen stangen!

Klopt, dat heeft de mijne ook gedaan, omdat ze te los vast stonden gingen ze bijten. De mijne is toen met 1 been over de voorste balk terecht gekomen, je wil niet weten wat dat met je doet.

Ik zou haar dus ook vastzetten. En zeker niet te los. Wel raadzaam om dit een wel een keer gedaan te hebben zonder dat de trailer rijdt, zodat ze ziet dat het niet eng is.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:24

Wettelijk gezien dienen paarden vastgezet te worden.
Ik heb een aantal jaren minipaarden transporten gedaan en plaatste ze ook weleens los in de trailer.
Tijdens een controle werd ik gewezen op het feit dat het dus wettelijk verplicht is.

Ik zie hier ook reacties voorbij komen over sederen.
Wanneer je dit zou doen geef dan absoluut geen hooinet met hooi.
Door de sedatie word de slikreflex beinvloed waardoor het paard het hooi niet door geslikt krijgt en het vast komt te zitten achter in de keel met alle gevolgen van dien. Bij sedatie moet je wel zorgen dat er tussentijds voldoende water gegeven word.

Ik heb geen idee hoe lang de rit gaat worden die met het paard afgelegd moet worden maar mijn mening is inladen,vastleggen, afsluiten trailer en dan heel rap gaan rijden (dus niet nog even een bakkie of een uitgebreid afscheid). Zorg dat de persoon die rijd ook ervaren is met het correct rijden met paarden want dit zijn er maar weinig.

Gr Dennis

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:53

ik zet ze soms vast, en ook heel dikwijls los, los is volgens mij soms wel veiliger.
Maar tjaaa zo zie je maar , iedereen heeft er een ander gedacht over.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:38

Je krijgt heel veel verschillende reacties, lastig...
Ik zou het niet echt weten, het is gewoon verschrikkelijk zonde dat ze als veulen niet geleerd heeft om vast te staan. Als je de tijd hebt om haar dit eerst te leren, zou ik het zeker proberen.

Tip voor iedereen: GEBRUIK GEEN KETTINGEN!!! Mocht er ooit onverhoopt iets gebeuren, je kunt kettingen niet doorsnijden. Gebruik altijd touwen/ banden die je met een mes door kunt snijden om je paard te bevrijden. Wij hebben altijd een mes in de auto liggen hiervoor.

Ponymeisje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:45

ik zou je paardje ook goed vastzetten, lekker een vol hooinet geven en meteen gaan rijden, dan gaatie lekker eten en is er wss niks aan de hand.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:49

Met de trailer oefenen is zoiezo handig
Laat het paard dat 'ding' maar lekker onderzoeken :j

Verder worden jonge paarden over het algemeen los vervoerd (wel zeiltje dicht)
Zo kunnen ze niet blijven hangen.

Mijn jonkie was wel vastgezet maar dat is een ander verhaal (mishandeld)

sederen raad ik af, ze kunnen hun evenwicht verliezen..
dan ben je niet blij, helemaal niet als ze vast staan!

brandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:53

Een hengstenhouder vertelde mij dat hij bij jonge paarden altijd de stang voorin uit de trailer haalt zodat ze daar niet overheen kunnen springen. Als je een anderhalf paards trailer hebt kan ze ook niet over het schot komen en dat is helemaal mooi. Gewoon aan twee touwtjes vastzetten en er kan niet veel gebeuren. Eventueel sedatie meenemen bij problemen onderweg.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:59

Kan je het paard niet laten wennen als je hem/haar vastzet en eens lekker borstelt?
Wij zetten de jonge paarden zover ik weet ALTIJD vast, maar je moet ze er gewoon goed genoeg aan laten wennen.