Moeilijk veulen= moeilijk rijpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Moeilijk veulen= moeilijk rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:01

Ik heb sinds 2009 een kwpn veulen van mijn ouders die paarden fokken.
Het is al vanaf dat ze een veulen was duidelijk dat ze nogal een eigen karakter heeft (zacht uitgedrukt): toen ze nog maar heel klein was waren er 3 sterke mannen nodig om haar een chip te geven. Zodra je iets van haar wilt begint ze te steigeren (ze springt echt de lucht in, dus niet half wat omhoog komen) en je kunt dan niks meer. Ook al zet je haar vast, dan springt ze met zoveel geweld omhoog dat ze het touw kapot trekt. Ze doet dit ook als je haar wilt ontwormen en met hoeven bekappen, etc en ze is daarbij ook wel eens achterover geklapt.
Alleen als ik het zelf in alle rust probeer en dan een uur er voor uit trek, wil het nog wel eens lukken. Zo ben ik laatst minstens een uur bezig geweest met een wormenspuit geven. Als je rustig blijft en niet boos en geergerd wordt, laat ze het uiteindelijk wel toe. Maar voor mijn gevoel ben ik dan een compromis aan het sluiten, ipv dat ze doet wat ik wil. Dit is wel de enige manier: als je doorpakt, wordt het steeds erger tot het gevaarlijk wordt voor haar en voor ons.

Ik wil over twee jaar natuurlijk niet verongelukken met dit paard maar ik wil het ook niet opgeven. Wat ik mij dus afvraag (hopelijk heeft iemand hier echt zelf ervaring mee, ik hoef niet de gebruikelijke penny tips 'geef hem een suikerklontje' etc): dat ze als veulen en nu als twenter zo lastig is en steigert betekent dat dat ze ook als rijpaard in protest zal gaan en zal steigeren? En zou het angst zijn of verzet, of allebei? Ze is niet altijd lastig; met poetsen kan ze zo een uur vast staan zonder vervelend te doen. Ze geeft dan ook netjes een voetje.

Hopelijk heeft iemand nuttige tips!

rienne

Re: Moeilijk veulen= moeilijk rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:07

Ik heb zelf wel een merrie (die is 20) nu 2 jaar in ons bezit, en die heeft 16 jaar van haar leven in het wild geleefd. In het begin moest ze hier ook niks van weten, wij hebben dat erg rustig opgebouwd en wat uitgevist wat wij moesten doen om haar te laten ontspannen. Nu kunnen we haar zelfs los, zonder halster of vastzetten poetsen en optuigen. Ook een wormenspuit is geen probleem op deze manier.

Heeft jou veulen misschien iets opgelopen of is dit met 'geweld' gedaan dat ze hier nu gewoon schrik van heeft?

Ik denk dat ik als enige tip kan geven heel veel tijd doorbrengen met dit paardje.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:08

ik denk dat ze steigert als er teveel druk komt.
vooral omdat je aangeeft dat ze rustig kan blijven staan tijdens poetsen.

probeer eens te kijken wat haar rust geeft en hoe je deze druk kan laten afvloeien :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:14

@ Rienne: Misschien, maar dat ze zo doet geeft wel aan dat het in haar karakter zit: haar half zus (zelfde vader) waar ze mee op groeit is totaal anders! Terwijl we daar minder mee doen dan met mijn twenter. Ze is ook niet mensenschuw: ze komt gezellig bij je staan en ik kan zo haar halster om doen en ze loopt netjes mee. Maar zodra je iets doet waar ze het niet mee eens is, berg je dan maar ;) Meer oefenen is nu geen optie: ze staat bij mijn ouders en ze komt alleen in handen als ik thuis ben. Ik zou haar vanaf volgend jaar wel bij mij in de buurt kunnen zetten, maar ik vraag me af of dat beter is dan dat ze nog 2 jaar bij haar leeftijdsgenoot en bij de andere paarden staat.

Ging jouw paard ook zo steigeren, recht omhoog zodra je iets wilde? Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat op moet lossen :) Behalve dan door rustig te blijven en er een halve dag voor uit te trekken.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 06-03-11 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:16

minikatje schreef:
ik denk dat ze steigert als er teveel druk komt.
vooral omdat je aangeeft dat ze rustig kan blijven staan tijdens poetsen.

probeer eens te kijken wat haar rust geeft en hoe je deze druk kan laten afvloeien :)

Dat doe ik nu idd :D Rustig blijven en volhouden. Maar hoe zal dat gaan met rijden? Straks draait het er op uit dat ze altijd haar zin krijgt, wat natuurlijk ook niet goed is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:20

het is altijd uitzoeken hoe iets moet.
snap heel goed wat je bedoeld, mijn pony steigert niet maar heeft een enorme gebruiksaanwijzing.
1 stap vooruit is 2 stappen terug.

hoe werkt afleiding bij zulke dingen?
hier hou ik soms een snoepje voor zodat ze alleen daar op let (ze doet echt alles voor eten)
was bij de hoefsmid, merkte dat ze de keer daarna wel makkelijker was terwijl er geen afleiding was.
niet geheel pedagogisch, maar soms wel even makkelijk :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:24

Dat is waar, wat werkt dat werkt. En als het het enige is dat werkt heb ik ook niet zoveel keus.

Met snoepjes omkopen werkt sowieso niet bij haar, zodra ze het in haar bol heeft reageert ze nergens meer op.

Ik denk dat ik ook maar meteen een jaar moet uittrekken voor het beleren:)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:30

troost je, je bent niet de enige.
en misschien gaat beleren wel supergoed, horses work in mysterious ways sometimes ;)

maar goed, van de hoefsmid hoor ik ook wel verhalen over paarden die met volledige sedatie nog het dak van de schuur springen terwijl ze in het hele leven niets raars hebben meegemaakt :)

maar soms is het wel frustrerend dat de rest fluitend met hun paard bij de hoefsmid, dierenarts, weetikwat komt en die van jou je al vals aan zit te kijken van " ik ga dit niet leuk vinden en dat weet je".
intentie doet ook veel btw, ik bedenk me altijd maar dat pony een manegepony is ipv halfwilde draak.
werkt soms ook :P

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:36

Ik hoop het:) Sowieso ga ik het beleren niet zelf doen maar laat ik het doen. Door iemand met héel veel geduld. En die goed blijft zitten.

Sedatie hebben we ook geprobeerd: een hele spuit tranquigel toen ze nog een veulen was. Nou je merkte er niks van! Tranquigel werkt volgens mij sowieso niet wanneer je het echt nodig hebt.

Ik ben inderdaad niet de enige met een lastiger paard. Maar het zou ook het eerste paard niet zijn dat niet te beleren valt! Maar laat ik niet uitgaan van het ergste. Het kan heel erg mee vallen zoals je zegt. Ik hoop dat het alleen angst is en niet verzet.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:40

Hinke schreef:
@ Rienne: Misschien, maar dat ze zo doet geeft wel aan dat het in haar karakter zit: haar half zus (zelfde vader) waar ze mee op groeit is totaal anders! Terwijl we daar minder mee doen dan met mijn twenter. Ze is ook niet mensenschuw: ze komt gezellig bij je staan en ik kan zo haar halster om doen en ze loopt netjes mee. Maar zodra je iets doet waar ze het niet mee eens is, berg je dan maar ;) Meer oefenen is nu geen optie: ze staat bij mijn ouders en ze komt alleen in handen als ik thuis ben. Ik zou haar vanaf volgend jaar wel bij mij in de buurt kunnen zetten, maar ik vraag me af of dat beter is dan dat ze nog 2 jaar bij haar leeftijdsgenoot en bij de andere paarden staat.

Ging jouw paard ook zo steigeren, recht omhoog zodra je iets wilde? Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat op moet lossen :) Behalve dan door rustig te blijven en er een halve dag voor uit te trekken.

ja die ging ook omhoog nu is het maar een Welsh A ... Maar ze sprong toch boven mij uit. Ik heb in totaal ook met een wormenspuit een halve dag bezig geweest en na de 3e keer had ze zoiets van nou ja je houd toch niet op vooruit dan maar. En toen heb ik gelijk beloont door een snoepje te geven, en nu kan ik gewoon een spuit geven zonder een snoepje nu beloon ik haar door even te kriebelen op haar favo plekje

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:56

en als je haar weekje vakantie geeft?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:59

Wie... Ik?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:01

heeft die van jou dat ook nodig?;)
heb je profiel bekeken, volgensmij vermaakt die zich wel :D

nee omdat het een twenter is en ze zei dat de halfzus liever was terwijl daar minder mee gedaan was.
misschien even gas terugnemen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:12

Je vraag je zelf al af of het verzet is of angst. Kan je dat niet aan haar zien? Meestal is dit verschil heel duidelijk te zien aan de ogen e.d. Het lijkt me heel belangrijk dat je erachter komt waardoor ze dit doet want de aanpak is totaal verschillend.

Het doet mij wel een beetje denken aan mijn eigen ruin. Ik heb hem gekocht toen hij 2 was en ken hem vanaf 6 mnd. Vriendelijk maar erg introvert en een wandelende tijdbom. Altijd als je wat van hem vroeg kon hij echt ontploffen. Eerste keer bij de smid was een ramp, stijgeren en toen dat niet werkte liet hij zich gewoon vallen. Dit soort dingen gebeurde veel vaker als je iets van hem vroeg. Hij blokkeert en een seconde later flipt hij. Bij hem is het echt angst en onbegrip en zolang ik daar rekening mee houd is het dus echt een mak schaap. Kwestie van tonnen met geduld en stapje voor stapje. Hij is nu 5 en ik wil hem dit jaar onder zadel hebben. Wel heel langzaam en tot nu toe gaat het echt prima, iets wat ik 3 jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden.
Jouw omschrijving doet mij er sterk aan denken omdat ze wel braaf is als je veeeeel tijd en geduld voor haar uittrekt. Dat je een uur tijd neemt om een wormenspuit te geven zie ik dan ook niet als compromis, maar als een manier om je paard te laten merken dat je niet opgeeft, maar wel respect hebt voor haar angst/protest.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 17:15

minikatje schreef:
heeft die van jou dat ook nodig?;)
heb je profiel bekeken, volgensmij vermaakt die zich wel :D

nee omdat het een twenter is en ze zei dat de halfzus liever was terwijl daar minder mee gedaan was.
misschien even gas terugnemen?

Nou ik doe mss 1 keer in de maand iets met haar:) Dus dat zal het ook niet zijn. En dan meestal alleen wat poetsen en benen optillen. Het is gewoon het aard van het beestje:)

@zwerte: ik vind het lastig te zien hoor. Ik zou wel zeggen dat het angst is, maar ze heeft toch helemaal geen reden om zo idioot te doen bij alleen het geven van een wormenspuit? Het is niet alsof het de eerste keer was dat ze een wormenspuit krijgt. Zelfde met bekappen bijv. Als het angst is is ze wel erg angstig van nature. Wat de aanpak betreft: de rustige aanpak is het enige wat werkt, dus onafhankelijk van wat de oorzaak is ik ben wel genoodzaakt rustig en vriendelijk te blijven en een halve dag uit te trekken:)

Wat jij zegt over jouw paard lijkt idd wel erg op die van mij!Ook dat laten vallen.. Hoe heb je dat opgelost met bekappen? Bij die van mij kan ik wel de hoeven optillen maar door een gewone hoefsmid laten bekappen haal ik niet eens in mijn hoofd. Geen hoefsmid die er zin in heeft een dag met 1 paard bezig te zijn natuurlijk plus dat hoefsmeden ook niet altijd even geduldig zijn (wat logisch is als je dat werk de hele dag moet doen).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:09

Tja ik kan het paardje uiteraard niet zien van hier achter mijn pc, maar meestal zit het probleem in het vertrouwen, en daar volgt al dadelijk ook de dominantie verhouding , want vertrouwen kan er alleen maar komen als het paard jou ook als zijn leider gaat zien en accepteren.
Tweede probleem is bijna altijd onbegrip, het paardje begrijpt niet juist de vraag en gaat twijfelen en zoeken, en het is dan aan de begeleider dit zoeken zo te begeleiden dat het paardje uiteindelijk tot de juiste oplossing komt, uiteraard voor elke medewerking belonen, dit moet je wel echt zien en dadelijk ook reageren. Actie is reactie, er moet samenwerking zijn.
derde mogelijke actie is het hoofd van het paardje regelmatig laag vragen, dit geeft zowiezo ontspanning.
Met de juiste begeleiding moet dit zeker ook goed kunnen komen hoor, tenzij er iets niet in orde is met de hersenen of iets anders fisiek niet in orde is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:14

Even complimentje voor Ts dat je voor commentaar openstaat en het beste met je veulen voor hebt :)
+:)+

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:16

Wij hadden een vrij moeilijk veulen. Al vanaf de eerste dag was ze van niks en niemand bang. Vrij dominant, had de neiging te slaan als ze niet snel genoeg eten kreeg, etc.
Ook halster en stilstaan was een drama, altijd een praam nodig bij de hoefsmid.
Bij het opleren was ze enkel de eerste keer moeilijk. Toen probeerde ze zich achterover te gooien, vanaf de tweede keer ging het daarentegen super, en het is nu een ontzettend makkelijk paard.
In de omgang blijft ze nog wel dominant en vervelend. Ze heeft nog steeds de neiging om te slaan en te bijten, maar het is echt een kwestie van ontzettend consuquent te blijven. Vanaf dat het zadel erop ligt, is het een totaal ander paard.
Overigens was haar moeder ook een moeilijk paard, maar deze uitte dit ook onder het zadel.
Ik denk dus dat het opleren nog wel eens zou kunnen meevallen, bij ons was het iig echt veel beter gegaan dan verwacht :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 00:48

Suzanne_j:fijn om te horen ;) Je hoort idd wel vaker dat als ze onder het zadel komen ze makkelijker worden. Dus áls het beleren lukt, zullen we dat maar hopen:) Misschien maak ik de problemen ook wel erger dan ze zijn, omdat ze gewoon anders reageert dan al die andere veulens die mn ouders gehad hebben in al die jaren.
De moeder van mijn twenter is trouwens niet extreem lastig. De moeder is van corland en mn twenter is zelf van Alba R. Mijn twenter is ook niet gemeen of dominant. Ik kan zo op mijn knieen bij haar achterbenen zitten bijv.

aeolusnr1 schreef:
Tja ik kan het paardje uiteraard niet zien van hier achter mijn pc, maar meestal zit het probleem in het vertrouwen, en daar volgt al dadelijk ook de dominantie verhouding , want vertrouwen kan er alleen maar komen als het paard jou ook als zijn leider gaat zien en accepteren.
Tweede probleem is bijna altijd onbegrip, het paardje begrijpt niet juist de vraag en gaat twijfelen en zoeken, en het is dan aan de begeleider dit zoeken zo te begeleiden dat het paardje uiteindelijk tot de juiste oplossing komt, uiteraard voor elke medewerking belonen, dit moet je wel echt zien en dadelijk ook reageren. Actie is reactie, er moet samenwerking zijn.
derde mogelijke actie is het hoofd van het paardje regelmatig laag vragen, dit geeft zowiezo ontspanning.
Met de juiste begeleiding moet dit zeker ook goed kunnen komen hoor, tenzij er iets niet in orde is met de hersenen of iets anders fisiek niet in orde is.

Misschien, maar ze geeft verder niet de indruk dat ze mij of andere mensen niet vertrouwt. Ze loopt zo achter mij aan de trailer op bv. Maar denk je nu dat het dominantie is of onbegrip? Want dat zijn natuurlijk wel 2 totaal verschillende dingen.

Wat juiste begeleiding betreft helpt mn vader mij als het me zelf niet lukt, maar hij weet ook niet precies hoe zoiets op te lossen aangezien dit zowat het eerste paard in al die jaren is dat zo heftig reageert.

Maar nu zeg ik het al weer erger dan het is, want in principe is er nu nog niet echt een probleem: uiteindelijk kon ik haar die wormenspuit wel geven, en kan ik haar voeten wel optillen. Het is meer dat ik me af vraag hoe ze gaat reageren als ze straks bereden wordt, en wat we dan kunnen verwachten. Al is het alleen al omdat als je je paard laat beleren door een beroepsruiter, die er doorgaans niet een dag voor uittrekt om alleen te gaan hangen bijv.

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:00

Haai

Zelf heb ik een appaloosa tinker kruising merrie en heb haar gekocht toen ze een half jaar oud was. In het begin heb ik echt wel problemen gehad om een veulentje goed op te voeden. Ze was heel dominant en steigerde dan ook regelmatig. Dit ook omdat haar dit aangeleerd was, maar ook om mij te domineren. Dit heb ik opgelost door veel te werken aan de basis. Ze moet je helemaal accepteren en respect voor je hebben, maar in jou geval heel veel vertrouwen in je krijgen. Ik zou beginnen met parelli. Dit is goed voor je eigen zelfvertrouwen en heel goed voor die van je pony. Daar zijn veel oefeningen die je kan doen als voorbereiding op het echte ontwormen ect. Dat is mijn aanrader.

Succes...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:14

Jouw probleem klinkt toch wat anders dan mijn probleem ponytricks. In dit geval is het niet een geval van een slecht opgevoed veulen of dominantie. En ik ben sowieso niet zo'n voorstander van parelli etc. En dat lost ook niet het evt. probleem van het beleren op. Ze heeft wel vertrouwen in mensen, ze raakt gewoon heel snel zo erg in paniek. Ik kan parelli-en wat ik wil maar zodra ze beleerd moet worden door iemand anders kan diegene weer van voor af aan beginnen denk ik.
En het is geen pony maar een paard:)

Nog meer mensen die net zo'n paard of veulen hebben/hadden?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:35

Hmm wat lastig idd, kan me voorstellen dat je nogal benauwd wordt bij de gedachte erop te moeten kruipen :+

Moeilijk te peilen van achter de pc... Kan natuurlijk aan van alles liggen. Maar lees ook in je OP dat er 3 sterke mannen voor nodig zijn geweest om te chippen, weet niet of je daar miss bijgeweest bent? Even gewoon mn gedachten de vrije loop laten hoor... Maar als het een veulen is met een sterk karakter, en daarbij gewoon een veulen als de meeste anderen; wantrouwig richting die vreemde 2-benigen, dan kan ik me indenken dat ze lastig was met het chippen.. Maar of het dan echt nodig is dat er 3 man aan gaat hangen? Misschien heeft ze daar gewoon vreselijk nare herinneringen aan overgehouden?

Ken ook een bijna 3-jarige, die kán ook bloedlink worden. Ze kan heel lief stilstaan terwijl ze gepoetst wordt, maar een wormenkuur geven wil ik niet eens aan denken. Maar goed, die heeft een verleden dat de eigenaresse en ik eigenlijk niet eens wíllen kennen. Dus dat is weer een heel ander geval, maar zie ergens wel punten van overeenkomst...

Hoe dan ook, met mijn gewauwel kom je natuurlijk niet erg ver :+ Denk idd dat t best wel eens zo'n paardje zou kunnen zijn waar je doodgewoon engelengeduld bij nodig hebt. Probeer uit te vogelen waar en wanneer het mis gaat, misschien ontdek je een oorzaak :)

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:47

Ook mijn paard is zo'n donderstraaltje geweest. Als merrieveulentje dat net van de moeder af kwam was er niets mee te beginnen; ze kwam met tanden bloot in de wei op je af rennen als je de wei aant schoonmaken was, laat staan dat je dr normaal uit de wei kon pakken.
Maar tis net wat je zegt: wanneer je er voldoende tijd voor uittrekt, lukt het uiteindelijk wel. Zo zijn wij ook begonnen. Uiteindelijk zul je merken dat ze toch zoiets krijgen van: 'ik kan hier wel twee uur gaan tegenstribbelen, maar als ik rustig ben is het zo gedaan'. Mijn paard besefte dat na een maand behoorlijk; ik kon dr binnen 20 min uit de wei hebben gehaald en op de poetsplaats hebben staan (iets wat voorheen minimaal 3 kwartier duurde).

Nu, ruim 4 jaar later, kan ik zeggen dat ze een (bijna) perfecte merrie is! Ze blijft een merrie met gebruiksaanwijzing (met vreemde mensen kan ze nog steeds niet uit de weg). Verder heb ik nog nooit een paard gehad dat zich zo goed zadelmak liet maken en in liet rijden.

Veulenkarakter hoeft dus absoluut niets te zeggen over het toekomstige van het paard. Eigenwijs blijven deze paarden altijd wel, maar als je met elkaar om leert gaan (en altijd geduld hebt!!) is er absoluut een kans tot een geweldige combinatie.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:41

Volgens mij heeft ieder veulen/paard een gebruiksaanwijzing, afhankelijk van het karakter. Het gaat erom om je dier te leren begrijpen en met die kennis het dier verder op te voeden en later te beleren. Niet ieder paard hoeft toch op dezelfde manier benaderd te worden? Ik geloof er niets van dat dit leidt tot ongezeggelijke en verwende paarden. Je krijgt toch gedaan wat je wil? Doe het op een manier die je veulen acceptabel vindt en ze zal steeds sneller doen wat jij wil. Probeer het op een manier waardoor zij in de stress schiet en je zult je doel steeds moeilijker bereiken.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:14

@dorino: dat begrijp ik, maar toch denk ik dat je wel wat anders zou praten als je zelf zo'n twenter op stal zou hebben staan. Normaal gesproken reageren de veulens wel min of meer op dezelfde manier, en als je er dan ineens zo'n portret tussen zit kijk je wel even op hoor. Ik denk dat als je zelf zo'n veulen zou hebben er niet zo makkelijk voer zo praten. De manier die mn twenter nu acceptabel vind is heel veel tijd er voor uittrekken en steeds opnieuw proberen, en heel rustig en aardig blijven. Maar zoals ik al zei gaat zoiets wel problemen opleveren als straks een beroepsruiter haar moet beleren, want die trekken er niet een dag vooruit. Zelfde met hoefsmid.

@kiki95: kijk dat hoor ik nou graag:) Heb je haar zelf beleerd of laten beleren? Bijten of schoppen doet die van mij gelukkig niet, het is alleen maar omhoog springen en zo hoog mogelijk steigeren:)

@amyz: tsjah dat is natuurlijk altijd een mogelijkheid, dat ze van die ene keer een trauma heeft opgelopen. Maar dat trauma komt dan alleen boven als je iets doet wat ze niet wil.. En ik was er zelf toen niet bij. Maar ze hebben haar niet meteen met zijn 3-en vastgehouden: eerst sprong ze de lucht in, en daarom was het nodig:) Anders was het niet gelukt. Ze kreeg geen andere behandeling dan andere veulens.

Ze wantrouwt ons verder echt niet. Ze is ook niet bloedlink, niet schoppen of bijten ofzo, alleen het steigeren is wat link.

Misschien moet ik het beleren zelf maar opbouwen, met longeren, hoofdstel en zadel en mss wat gaan hangen, zodat het niet zo nieuw meer is als ze echt ingereden wordt:)