waaraan denken paarden en wat doen ze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffiehaffie

waaraan denken paarden en wat doen ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:07

hoihoi!
ik vroeg me af waaraan paarden denken, soms zie je wel eens een paard helemaal alleen in een wei staan en dan vraag ik me af;
wat zou die de hele dag doen, natuurlijk krijgen ze de nodige beweging en liefde maar dat is maar een paar uurtjes,
dan heb je nog paarden die de hele dag in hun eentje in een stal staan, ik vraag me af waar ze aan denken en wat ze de heledag doen,
behalve eten en poepen :p
ik hoop dat jullie een idee hebben ;)
liefs,

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:12

Paarden die alleen staan of op stal zijn opgesloten kunnen geen natuurlijk (sociaal) gedrag vertonen. Paarden 'denken' niet op de manier waarop mensen denken, maar ik denk dat het gevoel hangt tussen frustratie, verveling, eenzaamheid en angst. De mate waarin verschilt dan vast wat per individu.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:13

Die staan de hele dag te eten en kijken wat er bij zijn weiland langs komt denk ik zo, ik denk niet dat een paard druk bezig is met allerlei diepe gedachten en problemen. :P

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:13

maar als ze bevoorbeeld gereden worden, en ze staan daarna in de wei, denken ze dan van oh dat was lekker, of doen ze dat niet? het klinkt misschien echt heel stom maar ik vraag me echt af waaraan ze dan wel denken...
en als een paard met soortgenootjes in een wei staan met gras en zon, hoe doen ze dan?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:15

hier staat ook al jaren een paard alleen ech tzo zielig, ik zie hem altijd lopen echt puur verveling.
zodra ik met de auto van mijn vriend langs komt rijden om naar mijn eigen paarden te gaan, kijkt hij op oortjes naar voren omdat hij denkt waarschijnlijk dat het een bekende is van hem..
de eigenaar kijkt er niet naar om paard heeft geen beschutting niks er staat een badkuip met regenwater als het erin zit en de eigenaar vind het wel best.
dierenbescherming doet ook niets omdat het paard goed gevult is zeggen ze..
ik denk wel dat het paard denkt dat hij een poedersuiker leven heeft je ziet aan het paard gewoon dat hij ongelukkig is..

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:16

Geen mens kan weten wat een paard denkt ;)

daffiehaffie

Re: waaraan denken paarden en wat doen ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:19

@ my_precious
maar dat is weer verwaarlozing, dat paard is ECHT zielig, maar kan je daar zelf niks aan doen door emt de eigenaar te praten, zodat hij inziet dat dit zo niet kan?!

en OlympusN heeft denk ik ook gelijk, je kan nieteens gokken wat een paard denkt, toch blijf ik nieuwschierig en wil ik er echt achter komen,

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:21

daffiehaffie schreef:
@ my_precious
maar dat is weer verwaarlozing, dat paard is ECHT zielig, maar kan je daar zelf niks aan doen door emt de eigenaar te praten, zodat hij inziet dat dit zo niet kan?!

en OlympusN heeft denk ik ook gelijk, je kan nieteens gokken wat een paard denkt, toch blijf ik nieuwschierig en wil ik er echt achter komen,

dat hebben wij heel vaak gedaan, maar dan zegt hij dat we moeten oprotten en dat het zijn paard is.
het is ook zielig, elke keer als ik langskom geef ik het paard al wat biks of worteltjes o.i.d. en we hebben haar ook al eens een vitamine spuit gegeven en hij vind alles best.
maar je ziet echt aan dat paard dat ze ongelukkig is.
soms zet hij er een koe bij en soms heeft ze een veulen wat ineens weer weg is.
ik denk wel dat paarden op een bepaalde eigen manier kunnen denken.

ik heb bijv heel sterk bij mijn ene paard die gereden word door iemand anders, als ik de bak uitloop dat hij mij echt nakijkt en mij echt aan het zoeken is, dan vraag ik me ook af of mijn paard niet denkt van hey waar gaat die nou heen of hey waarom ga je nou weg!!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:22

Tot op zekere hoogte is cognitief vermogen wel te onderzoeken. Zo is ligt 'theory of mind' bijvoorbeeld zeer waarschijnlijk buiten het cognitieve vermogen van een paard ("ik denk dat jij dit of dat denkt en dus...").

Ik denk dat een paard niet het soort gedachtes heeft als 'lekker gereden vandaag'. Paarden leven daarvoor denk ik teveel in het moment. Dat kan wel weer bepaald worden door een gevoel van tevredenheid/veiligheid of juist een negatief gevoel als angst/frustratie/eenzaamheid. :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:26

Wat de dieren denken weet ik niet, maar bij ons (loopstal 2 pony's) merk ik dat er vaak een dutje gedaan wordt op toch wel vaste tijden, en als overburen ramen zemen of gras maaien of wat dan ook in de tuin doen, 1 heerlijk gaat staan kijken alles wordt gevolgt.
Dus wat bezigheden rondom hun is wel belangrijk, zomers wordt er helemaal genoten de weide ligt voor de paddock en aan de weg. Soms staat hij dan gewoon alles te volgen ik weet vanaf stal vanaf welke kant wandelaars aankomen :P

Ik denk ook niet dat paarden denken zoals wij, voor hun is veiligheid het belangrijkste (vluchtdieren) ze weten dus na een tijd welke bewegingen van de mens/dier wat betekend. Ook herkennen ze mensen en dieren die hun pijn kunnen gaan doen (ervaring) en zullen daar goed op letten of ontwijken.

En ach misschien staan ze op stal wel te dromen van lekker rennen over grote vlaktes of langs de waterlijn. Maar het blijven in mijn ogen dieren die niet alleen gehouden mogen worden en een ander paard of pony nodig hebben voor het "kudde"gevoel.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:28

Elanor zegt 't volgens mij helemaal goed. Een paard is gewoon. Net als een kat. Kunnen wij mensen nog een hoop van leren ;) Ze maken zich niet druk over morgen of gister maar leven helemaal in 't moment.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:30

daar heb ik een cursus over :j heel interessant.
maar deze cursus is niet alleen over het paard, maar ook over de mens :)
hb 1 keer les gehad daarover, en krijg er nog een stuk of 15 :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:31

Mijn pony denkt alleen aan worteltjes.... en mooie merries...... :j :j :j

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 17:09

my_precious schreef:
dat hebben wij heel vaak gedaan, maar dan zegt hij dat we moeten oprotten en dat het zijn paard is.
het is ook zielig, elke keer als ik langskom geef ik het paard al wat biks of worteltjes o.i.d. en we hebben haar ook al eens een vitamine spuit gegeven en hij vind alles best.

ik heb bijv heel sterk bij mijn ene paard die gereden word door iemand anders, als ik de bak uitloop dat hij mij echt nakijkt en mij echt aan het zoeken is, dan vraag ik me ook af of mijn paard niet denkt van hey waar gaat die nou heen of hey waarom ga je nou weg!!

ik vind dat echt zo erg! maar wat goed van je dat je het hebt geprobeert bij de eigenaar en het paard helpt!
zou die man zijn paard niet verkopen, bij zulk soort mensen weet je dat niet, en kan het paard dus altijd nog bij
de juiste mensen terecht komen!

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:50

maar nog een vraagje, kunnen wij 'paards' denken, kunnen wij ons totaal verplaatsen in een paard en hoe zijn wij daarvan bewust,,,?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:53

Dan moet je dus gister en morgen loslaten en geheel in 't nu leven. Maar dat is nog best lastig.

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:57

mm, ja dat lijkt me ook, maar kunnen we niet dat als wij bijvoorbeeld aan het rijden zijn en ze een tik geven met een zweep en dan denken ; oh ! als ik een paard was zou ik nu dit en dit doen.. ?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:48

daffiehaffie schreef:
my_precious schreef:

dat paard is zeker al een jaar of 26 nu en we hebben dat paard 1200 euro geboden wat ze zeker niet waard is maar zelfs toen wilde hij er geen afstand van doen.
wij voeren haar omdat we het gewoon zielig vinden, en ik kom er elke dag langs dus kan het niet laten om even wat hooi, biks of anders lekkers te geven.
ik baal ook dat de dierenberscherming niks doet, ze komen pas in actie als het paard broodmager is en onder de wormen zit.

ik vind dat echt zo erg! maar wat goed van je dat je het hebt geprobeert bij de eigenaar en het paard helpt!
zou die man zijn paard niet verkopen, bij zulk soort mensen weet je dat niet, en kan het paard dus altijd nog bij
de juiste mensen terecht komen!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:50

toevallig was ik vandaag mijn paard aan het longeren en het ging zo goed hij liep echt met zijn neusje over de grond voor het eerst. nadat ik klaar was en op de poetsplaats kwam staken zijn oortjes naar voren en kon ik echt zien dat hij voldaan was.
ik denk dat een paard zich wel lekker voelt als hij lekker in zijn lijf is maar of hij echt denkt van zo nu heb ik even hard gewerkt en dat was best lekker nu ik weet het niet.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:51

daffiehaffie schreef:
mm, ja dat lijkt me ook, maar kunnen we niet dat als wij bijvoorbeeld aan het rijden zijn en ze een tik geven met een zweep en dan denken ; oh ! als ik een paard was zou ik nu dit en dit doen.. ?

Natuurlijk kan dat, tot op zekere hoogte. Verdiep je eens in leertheorie als je dat interessant vindt. :) Het boek van Inge Teblick is daar een leuke aanrader voor. Ze heeft ook een goede website: http://www.ingeteblick.be/

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:02

Om te kunnen denken is taal nodig...
Wel zullen er prikkels binnen komen zoals zicht, gevoel, gehoor reuk ect.
Een paard kan dus geen verhalen bedenken als hij staat te suffen zoals wij dat doen.

Een gevoel van voldaanheid kan weer wel, maar dat is een gevoel, geen gedachte.

Misschien, heel misschien, want het is nooit aangetoond is er inderdaad iets wat door kan gaan als paardentaal, even heel simpel neergezet is dat een prikkel waarop een respons volgt.
Hetzelfde effect bereik je bij het aanleren van alle knoppen op je paard.

Kort gezegd als een paard wat voor zich uit staat te staren, dan denkt hij niets.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:06

Zoals jij paardentaal omschrijft bestaat die zeker wel mrie, want in een kudde wordt heel wat afgecommuniceerd. Met lichaamstaal, met geluid...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:14

Je hebt gelijk, maar hoe definieer je "taal" is dan mijn volgende vraag. Er wordt heel wat af gecommuniceerd, maar niet in de vorm die wij gebruiken. Lichaamstaal, geluid zijn dit prikkels waarop instinktief gereageerd wordt of is het taal.
Ik weet het ook niet hoor. Ik denk dat beide communicatie opleveren zoals we die zien in de kudde, maar ook best vaak tussen baas en paard.
Maar om nou te zeggen dat een paard kan staan denken... neu dat denk ik niet.
Een paard kan wel slim zijn, dus snel begrijpen wat er bedoelt wordt en dat ook goed onthouden. Er zijn ook voorbeelden te geven van een aangeleerde actie van een paard die spontaan in een andere situatie toegepast wordt. Heel slim... Maar daar eerst even over nadenken... Ik geloof er niet zo in.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:30

een paard kan niet denken als een mens, en een mens ook niet als een paard ( een mens kan er wel over denken hoe een paard zou kunnen denken en daar rekening mee houden(zich inleven in het paard), maar dan houd het wel op).
het menselijk brein is een stuk ingewikkelder als dat van een paard of hond. het enige wat het brein van een paard (en dat van de meeste andere dieren) kan, is dingen aan elkaar linken. bv acties en reacties (als ik bijt krijg ik een tik), bepaalde gebeurtenissen ( als een paard een keer is aangereden door een auto zal hij zich waarschijnlijk de volgende keer dat hij een auto hoort zich zachtgezegd niet helemaal op zijn gemak voelen) en vast nog meer dingen. daarnaast heeft een paard een onwijs goed geheugen (wat ook weer handig is bij het linken van dingen) en zijn instinct. een mens kan dit (volgens mij) ook allemaal, en heeft daarnaast ook nog een spraakgebied, en het vermogen om te filosoferen en vooruit te denken (en waarschijnlijk nog wel wat meer). een paard kan dit niet.
(don't shoot me if I'm wrong, just correct me)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:36

't Blijft altijd speculeren. Ik kan niet in een paard zn hoofd kijken.
Ik geloof wel dat paarden denken, anders zouden ze niet naar (bijv.) je commando luisteren lijkt me, en dingen onthouden en dingen associëren.
Nadenken is dan weer wat anders, zoals aan mooie merries denken of een manier bedenken om uit de wei te ontsnappen.

Wat ze in de wei doen als ze staan te chillen; (nieuwe) dingen verwerken, uitrusten/slapen of vervelen en prikkels van buitenaf ontvangen. Wat ze daar mee doen, ja dat weet ik niet :+. Als mijn paard wat ruikt of hoort gaat ze om zich heen staan kijken.

Ze stond 1 keer (na een voor ons mentaal zware/geweldige dag) zo hard te verwerken in de wei, oogjes dicht, op rust, oren hingen wat opzij,... Dat ze niet eens meer in de gaten dat dat ik der riep, pas vanaf een metertje of 5 met een paar klikgeluidjes draaide haar blije hoofd. Ze was echt helemaal in der element, zo heeft ze uren gestaan.
Helemaal achterin de wei in dr uppie.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-03-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt