Sinds oktober vorig jaar heb ik een merrie gekocht, van 2,5 jaar. Ze heeft nooit in de opfok gestaan & ik heb haar recht bij de fokker vandaan. Ze staat nu in een kudde met 6 andere merries, wat goed gaat. Helaas had mevrouw kuren op stal (bijten, trappen).
Na een tijdje heb ik een andere stal gekregen, die wel gesloten was aan de bovenkant (in haar andere stal konden de buren achterin over het schot heen & haar dus vervelen) & dat ging beter! Ze was vrolijker als de stal open ging & was een stuk rustiger met voeren.
Doub is dus een stuk liever geworden in deze stal, maar rond etenstijd gaat het imo nog niet goed genoeg.
Voorbeeld: Van de week had ik haar brok in d'r bak gedaan, wat ze meteen op ging eten. Een paar minuten later kwam mijn vriend aan met z'n armen vol hooi & dit gooide hij in de stal. Mevrouw schrok & bokte naar achter. Hij stond gelukkig aan de zijkant en dus raakte ze hem niet.
Ik heb met mijn instructrice gesproken & die zegt dat ik haar een flinke trap moet verkopen wanneer ze dat weer doet. Behoorlijk hard, maar inmiddels wel rechtvaardig
(aangezien ze ons beide al heeft weten te raken, meerdere keren). Nu ben ik niet zo'n voorstander van dat idee, omdat ik bang ben dat mevrouw me terug pakt (lijkt me ook logisch dat ze dat doet als ze die ruimte heeft). Zou de boodschap overkomen als ik een zweep binnen handbereik houd, of halster/halstertouw? Of heeft dat dan weer geen nut/is dat niet de juiste oplossing?Tot nu toe heb ik het 'aangepakt' door te roepen & ik heb één keer een halstertouw naar haar gegooid (waar ik een trap voor terug kreeg).
Buiten de stal & in de bak gedraagt ze zich trouwens voorbeeldig.

Je laat je toch niet schoppen zeg?
Al gaat het om de oplossing natuurlijk en een zweep is prima.(hou hem wel laag zodat je er niet dreigend mee aan komt maar puur als correctiemiddel kan gebruiken)