Fout gedrag corrigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Fout gedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:15

Ik heb een niet zo gezellig vraagje...

Sinds oktober vorig jaar heb ik een merrie gekocht, van 2,5 jaar. Ze heeft nooit in de opfok gestaan & ik heb haar recht bij de fokker vandaan. Ze staat nu in een kudde met 6 andere merries, wat goed gaat. Helaas had mevrouw kuren op stal (bijten, trappen).
Na een tijdje heb ik een andere stal gekregen, die wel gesloten was aan de bovenkant (in haar andere stal konden de buren achterin over het schot heen & haar dus vervelen) & dat ging beter! Ze was vrolijker als de stal open ging & was een stuk rustiger met voeren.
Doub is dus een stuk liever geworden in deze stal, maar rond etenstijd gaat het imo nog niet goed genoeg.

Voorbeeld: Van de week had ik haar brok in d'r bak gedaan, wat ze meteen op ging eten. Een paar minuten later kwam mijn vriend aan met z'n armen vol hooi & dit gooide hij in de stal. Mevrouw schrok & bokte naar achter. Hij stond gelukkig aan de zijkant en dus raakte ze hem niet.

Ik heb met mijn instructrice gesproken & die zegt dat ik haar een flinke trap moet verkopen wanneer ze dat weer doet. Behoorlijk hard, maar inmiddels wel rechtvaardig :o (aangezien ze ons beide al heeft weten te raken, meerdere keren). Nu ben ik niet zo'n voorstander van dat idee, omdat ik bang ben dat mevrouw me terug pakt (lijkt me ook logisch dat ze dat doet als ze die ruimte heeft). Zou de boodschap overkomen als ik een zweep binnen handbereik houd, of halster/halstertouw? Of heeft dat dan weer geen nut/is dat niet de juiste oplossing?

Tot nu toe heb ik het 'aangepakt' door te roepen & ik heb één keer een halstertouw naar haar gegooid (waar ik een trap voor terug kreeg).
Buiten de stal & in de bak gedraagt ze zich trouwens voorbeeldig.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:26

Ik zou het gedrag zeer zeker corrigeren, maar dan niet met een trap, zweep of halstertouw. Imo wordt het dan alleen maar van kwaad tot erger.
Tuurlijk is de stal de eigen ruimte van het paard, maar het paard moet jou of wie dan ook wel respecteren als je in of bij de stal komt tijdens het voeren.
Ik zou het gedrag corrigeren door bijvoorbeeld het paard (moet ie wel een halster om hebben) bij het halster te pakken, paar passen terug zetten en pas laten eten als jij het zegt. Zowiezo altijd blijven corrigeren met stem(verheffing).
Er zijn vast nog wel meer vriendelijke manieren te bedenken die toch effectief zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:26

Hoe is de verhouding mens-paard tijdens grondwerk. Meestal als jij daar een duidelijke leider bent zal het paard het niet in z'n hoofd halen omdat te doen. Als weer in zo'n situatie komt zou ik zeker een schop terug geven. Maar je kunt het ook zien te voorkomen door toch de verhoudingen tussen jouw en het paard even duidelijk te stellen.

Doubtless

Re: Fout gedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:30

@Sim: Het gaat er niet om dat ze niet mag eten, het gaat erom dat ze trapt als er iets/iemand haar stal in komt wanneer ze dat niet aan ziet komen.

@Tigra: perfect! Als ik stop, stopt zij. Achterwaarts zonder aan te raken doet ze ook super, dus in dat opzicht is ze helemaal niet dominant.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:35

Doubtless schreef:
@Sim: Het gaat er niet om dat ze niet mag eten, het gaat erom dat ze trapt als er iets/iemand haar stal in komt wanneer ze dat niet aan ziet komen.

@Tigra: perfect! Als ik stop, stopt zij. Achterwaarts zonder aan te raken doet ze ook super, dus in dat opzicht is ze helemaal niet dominant.

Dan zul je voordat het nog een keer voorkomt de stalmanieren moeten gaan aanpakken. En dat is dat ze ook luisterd naar jouw in de stal. BV voer in je hand houden en je paard mag er niet aankomen, Pasje achterwaarts als jij dat wil. Aanraken als jij dat wil. Eten in de bak doen en dan pas mag ze eten.

Maar toch vindt ik het vreemd dat als jij het paard corrigeert in de stal dat je dan gelijk nog een trap achterop krijgt. Wat dat betreft ben ik wel hard en had die allang een trap onder z'n hol gehad. Is die helemaal gek.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:37

Okee... & heb je daar nog een how to do handleiding voor?
Wat bijvoorbeeld te doen als ze er wel aan komt? Wat te doen als ze boos wordt als ze het niet krijgt? Wat te doen als ze uithaalt als ik wil aanraken?

Ze eet sowieso pas als het eten in de bak zit :j

Haha dat laatste zinnetje geeft antwoord op wat ik eigenlijk vroeg. Eens flink aanpakken dus :+
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 23-02-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:38

Doubtless schreef:

Dat snap ik, maar het mogen eten als jij het zegt is om de verhoudingen duidelijk te maken.
Maar als het alleen gebeurt als ze iemand niet aan ziet komen, dan zou ik mezelf gewoon aankondigen voor ik de stal in ga. Gewoon "hé meisje" of zo roepen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:40

Ze verwelkomt je niet bepaald als je haar aan wil raken tijdens het eten. Dus het geld niet alleen voor onaangekondigd binnen komen.. Had het beter onuitgenodigd binnen komen kunnen noemen :')

Ik heb trouwens ook geprobeerd om haar vast te zetten in de stal & dan rustig te poetsen, zodat ze een prettige associatie krijgt met mensen in haar stal. Dat ging een paar minuten goed & uit het niets werd ze erg geïrriteerd en werd ze minder aardig. Ik heb toen wel doorgezet, maar vond het niet echt veilig om het nog eens te doen.

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:45

wel straffen als ze dat doet anders loopt ze binnen de korste keren over je heen
ik heb geleerd dat je dat binnen 3 sec moet doen anders zijn ze het al weer kwijt
een zweep onthouden ze altijd dus als je die alleen maar in je hand hebt is al
genoeg lijkt me

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:46

LosseTeugel schreef:
genoeg lijkt me

Hoe bedoel je dat? Niet slaan, alleen vast houden :+ ?

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:01

Doubtless schreef:
LosseTeugel schreef:
genoeg lijkt me

Hoe bedoel je dat? Niet slaan, alleen vast houden :+ ?

haha ja zo bedoelde ik het wel
ik probeer zo min mogelijk slechte herrineringen
tussen mij en mn peerdje te creeren
snaptu?
als chardon de zweep ziet snaptie zelf de bedoeling
al, dan ga ik em niet nog eens slaan zodat ie het blijft onthouden
dat vind ik cru
eerst moest het wel want hij was super dominant in de stal
gevaarlijk gewoon, vooral met voeren
als je dan met de zweep komt denkt ie al van, hmm
dat kan ik nu niet flikke want anders krijg ik een pak slaag voor me donder
met zadelen dreigt ie nog wel eens zweepje erbij? dan doet ie dat echt nie
en volgende dag weer zonder zweep en gewoon herhalen tot ie braaf
doet wat jij wilt
beetje rare methode mischien maar bij ons helpt het :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:04

Mijn paard is niet bang van de zweep, dus ik denk dat ze die link niet gaat leggen zonder er eerst (op negatieve wijze?) kennis mee te maken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:10

Doubtless schreef:
Ik heb met mijn instructrice gesproken & die zegt dat ik haar een flinke trap moet verkopen wanneer ze dat weer doet. Behoorlijk hard, maar inmiddels wel rechtvaardig :o (aangezien ze ons beide al heeft weten te raken, meerdere keren). Nu ben ik niet zo'n voorstander van dat idee, omdat ik bang ben dat mevrouw me terug pakt (lijkt me ook logisch dat ze dat doet als ze die ruimte heeft). Zou de boodschap overkomen als ik een zweep binnen handbereik houd, of halster/halstertouw? Of heeft dat dan weer geen nut/is dat niet de juiste oplossing?

Dit is dus geen logische paardengedachte.
Gewoon direct goed afstraffen en met lichaamstaal zorg je dat ze weet dat jij de leider bent.
Wanneer je klappen krijgt, dan ben je als leider niet goed/duidelijk genoeg en zul je kritisch naar jezelf moeten kijken om dat te verbeteren.
Iets meenemen kan helpen voor jezelf om zekerder te voelen, maar als je daarbij gebogen en ontwijkend gaat staan of niet direct ingrijpt indien nodig heeft het nog geen nut.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:14

LosseTeugel schreef:
[ik probeer zo min mogelijk slechte herrineringen
snaptu?

Je creeerd meer problemen wanneer je niet duidelijk communiseerd.
Beter 1 x een goede optater geven dan 10 x foei zeggen zonder resultaat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:15

Als ik direct naar haar toe ga, terwijl zij in de stal staat, om haar een trap terug te verkopen, is het mogelijk dat zij mij weer een trap verkoopt toch? Ik doelde niet op de gedachte, maar op instinct.

Hoe moet je duidelijk zijn met hooi in de stal gooien :D ?

Mijn gedrag is niet ontwijkend of onderdanig, direct ingrijpen wil ik wel maar ik vraag me dus af (zie OP) welke reactie het meest gepast is :)

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:17

superwoman schreef:
LosseTeugel schreef:
[ik probeer zo min mogelijk slechte herrineringen
snaptu?

Je creeerd meer problemen wanneer je niet duidelijk communiseerd.
Beter 1 x een goede optater geven dan 10 x foei zeggen zonder resultaat.

daarom geven we ook in het begin een opdonder
zodat het daarna niet meer hoeft;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:20

Doubtless schreef:
Als ik direct naar haar toe ga, terwijl zij in de stal staat, om haar een trap terug te verkopen, is het mogelijk dat zij mij weer een trap verkoopt toch? Ik doelde niet op de gedachte, maar op instinct.

Hoe moet je duidelijk zijn met hooi in de stal gooien :D ?

Mijn gedrag is niet ontwijkend of onderdanig, direct ingrijpen wil ik wel maar ik vraag me dus af (zie OP) welke reactie het meest gepast is :)

Je moet zorgen dat je de laatste trap uitdeeld of dreiging geeft :Y) Je laat je toch niet schoppen zeg?
Zorg wel dat je op de juiste plaats staat (of een lange trok hebt om haar op afstand te houden) zodat het niet gevaarlijk voor jezelf is, maar twijfel nooit want dan ben je te laat met je reactie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:22

LosseTeugel schreef:

:j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:22

Dan ga ik dat wel doen met gebruik van een zweep, ben bang dat zij harder kan schoppen dan ik :+

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:23

superwoman schreef:
LosseTeugel schreef:

:j

mwoehaha nu snappen we elkaar :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:25

Doubtless schreef:
Dan ga ik dat wel doen met gebruik van een zweep, ben bang dat zij harder kan schoppen dan ik :+

Dat is geen goede gedachte :n Al gaat het om de oplossing natuurlijk en een zweep is prima.(hou hem wel laag zodat je er niet dreigend mee aan komt maar puur als correctiemiddel kan gebruiken)
Wanneer ik op de juiste plek sta, dan krijg ik geen harde schop, maar het paard des te harder. }:)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:27

Ik zorg ervoor dat 'ie naast de staldeur staat, zodat ik 'm direct kan pakken waar nodig.

Vraag me wel af hoe jij dat voor elkaar krijgt dan, met een paard dat los in de stal staat?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:31

Doubtless schreef:

in dat geval moet je gewoon je stem laten horen.. dan weet ze dat je er aan komt!
als ze dan nog slaat.. tja.. ik had dat dan niet gepikt als er geen andere redenen zijn (stal in stormen ofzo)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:32

& om het niet pikken gaat het dus: Wat doe je dan :+ ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:55

Doubtless schreef:
Ik zorg ervoor dat 'ie naast de staldeur staat, zodat ik 'm direct kan pakken waar nodig.

Vraag me wel af hoe jij dat voor elkaar krijgt dan, met een paard dat los in de stal staat?

inschattingsvermogen waar hij heen draait en mee lopen. Is meestal een stukje ervaring en of gevoel ;)