Help paard eet hout weet ieman de oorzaak hiervan???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

divi

Help paard eet hout weet ieman de oorzaak hiervan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 12:40

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje eet mijn paard hout wat ze dus eerst nooit gedaan heeft. Dus ik ben gaan zoeken op internet en je kan dus overal wel vinden wat je moet doen om te zorgen dat je paard van het hout afblijft. Nou daar is dus al een oplossing voor er komen namelijk stalen deuren. Maar nu is mijn vraag waarom eet mijn paard aan het hout??? Komt ze vitamine te kort of is dit gewoon uit verveling??
Een liksteen hangt er al maar hier likt ze ook niet aan. Dus wilde ik graag weten wat dus eventueel de oorzaak kan zijn van dit gedrag zodat ik misschien iets extra bij moet gaan voeren wat ze nu nog niet binnenkrijgt via haar voer. Ze krijgt kruidenslobber kruidenmuesli en paardenbrok en kuilgras gevoerd moet toch genoeg zijn zou je zeggen!!!

Groetjes

xSiep

Re: Help paard eet hout weet ieman de oorzaak hiervan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:41

Dat dat nog een topic waard is zeg, lijkt me een heel duidelijk geval van verveling. Hoelang en hoe komt het paard per dag buiten?

divi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 12:45

Als je daar zo over denkt dan snap ik zoiezo niet dat je hier een reactie op geeft dan???

xSiep schreef:
Dat dat nog een topic waard is zeg, lijkt me een heel duidelijk geval van verveling. Hoelang en hoe komt het paard per dag buiten?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:48

Je vraagt toch waarom hij hout kan eten? Ik geef antwoord en stel nog een vraag om de oorzaak van de verveling te achterhalen om daar weer tips op te geven. I'm sorry.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:48

Lijkt me ook verveling hoeveel komt je paard vrij uit de stal(dus zonder werk)?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:54

hoeft dus ECHT GEEN verveling te zijn, mijn pony doet het ook 24/7 buiten met inloopstal, altijd beschikbaar over kuilvoer, 2x per dag halve kilo brokken, bal in de wei, maatje in de wei, om de dag kan hij lekker even uitkuren in de bak,

dus in mijn ogen geen verveling, hij doet het ook in de bak als we even niet kijken,

ik denk dat sommige paarden het ook wel lekker vinden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:57

StalNollie schreef:
hoeft dus ECHT GEEN verveling te zijn, mijn pony doet het ook 24/7 buiten met inloopstal, altijd beschikbaar over kuilvoer, 2x per dag halve kilo brokken, bal in de wei, maatje in de wei, om de dag kan hij lekker even uitkuren in de bak,

dus in mijn ogen geen verveling, hij doet het ook in de bak als we even niet kijken,

Dan moet je geloof ik wilgentakken geven kunnen ze daar aan knabbelen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:58

Het kan verveling of te weinig ruwvoer zijn.
Staat ze alleen buiten, of met een maatje? Als ze alleen buiten staat is het logisch dat ze andere manieren gaat verzinnen om zichzelf bezig te houden.
Hoeveel kuilvoer krijgt ze? En is dat "ruw"genoeg? Als ze iedere dag van dat fijne, voedingsstofrijke kuilvoer krijgt, heeft ze niet veel nodig om aan de voedingsstoffen te voldoen. Wel is ze snel uitgegeten, (verveling), en krijgt ze minder vezels binnen, wat ze mischien wel aanvult door hout te vreten. Mischien kuilvoer minderen en in plaats daarvan ruwstengelig hooi gaan geven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:01

wat een onzin,hier doen ze het ook en staan 24/7 buiten.in de natuur eet een paard ook aan de barst van bomen.
xSiep schreef:

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:04

wij smeren een soort van verf erover heen, smaakt niet lekker dus blijft hij ervan af, en wilgentakken dat kan maar ik wil me paard niet belonen op iets wat ik liever niet zie, dan gaat zijn stal er dalijk ook aan,

denk dat ze het gewoon leuk, lekker vinden en niet uit verveling ofzo doen, want dan zou mijn paardje het niet hoeven doen, en deze doet het wel als hij de kans krijgt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:05

Heb het mijn pony ook wel eens zien doen, al doet ze het niet zo veel en ik zie het haar ook haast niet meer doen. Gaat om een Welsh a-tje, staat samen met 2 shetten 24/7 buiten met beschikking tot schuilstal en onbeperkt zéer goede kwaliteit voordroog tot beschikking. Wei is nu helaas nogal modderig, maar achterin zijn nog wat grasjes te vinden en is het droger, ze komen iedere dag wel een paar uurtjes even op een stuk gras. Verder hangt er altijd een himalaya liksteen in de stal, waar de rest goed gebruik van maakt, maar ik heb haar er nooit aan zien likken eigenlijk.

TS, om verveling uit te sluiten is het van belang om te weten hoe ze wordt gehouden, of ze wel voldoende buiten komt en genoeg afleiding heeft van vriendjes e.d.
dat is geen rare vraag of een verwijt, kan me voorstellen dat mensen dat vragen. kan me ook voorstellen dat een paard wat 24/7 op stal staat en per dag misschien slechts een uurtje of paar uurtjes uit stal komt, dit gedrag eerder uit verveling zal tonen dan een paard wat altijd op de wei staat en zich in principe niet hoeft te vervelen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:06

Idd wilgentakken wil nog wel eens uitkomst bieden..

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:06

keona schreef:
wat een onzin,hier doen ze het ook en staan 24/7 buiten.in de natuur eet een paard ook aan de barst van bomen.
xSiep schreef:

Paard van TS doet het in de stal. Bomen in de wei zijn naar mijn mening heel wat anders dan de bakrand of staldeuren. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:08

edit: mijn pony doet het dus ook niet buiten, maar als ze het doet is het dus vaak ook de staldeur of planken van de schuilstal, waar ze gewoon zelf in en uit kunnen lopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:21

als die geen bomen ter beschikking heeft dan maar ander hout!!!!!
hier durven ze ook nog wel eens aan een houten paal te knabbelen,denk dat paarden dit van natuur doen.hier doen ze het alle 6

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:28

ik lees even mee ik ken het ook!

Trixie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:42

Dat ligt helemaal niet aan het voer of aan de vitamine, jou paard verveelt zich gewoon op stal. Misschien kun je hem wat meer naar buiten laten of koop een jollybal. Wij hebben op mijn manege ook een paard die dat doet een hij bijt ook gewoon op het ijzer(er zit een ijzeren randje op)
Veel suc6

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:35

*leest mee*

Niet elk paard doet het uit verveling. Staan ze tig uren in stal, ala, maar mijn shetje doet het juist als ze buiten staat... Ze staan in een gewone rijbak, hele dag, hebben hooi, wilgentakken, bal, vriendinnen. En TOCH eet ze hout! Ik baal er echt van, want vind het maar een eng idee met bijvoorbeeld splinters. Ik geef dr nu muesli bij, heeft een liksteen en onbeperk ruwvoer. Lijkt mij toch een ideale blije paarden situatie.... En toch dat hout eten.... Met cribox smeren ofzo is een optie, maar om een volledige rijbak te gaan insmeren.... Ik geef dr tegenwoordig ook stro bij, mogelijk behoefte aan meer structuur, maar dat eet ze verder niet.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 25-02-11 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:37

StalNollie schreef:

Op de wei kunnen paarden zich OOK vervelen.... :')

Mijn 2 jarige ging weidepaaltjes opeten toen het een slechte natte winter was en de wei overhoop stond en zijn vriendjes weg waren. Toen hij weer een vriendje had en de wei beter werd was er niks meer aan de hand.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:24

Wilgentakken geven

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:41

Wat als ze die al hebben liggen?

Wat als je daar niet aan kan komen? (kan mij indenken dat niet iedereen een wilgen rij voor zijn huis heeft die gesnoeid zijn)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:48

Als je niet aan wilgentakken kunt komen dan zouden takken van fruitbomen ook kunnen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:52

Sorry, maar waarom standaard uitgaan van verveling? In onze opfokgroep staan ze ook gerust aan t houten hek te knagen. En die paarden wordt toch echt in groepsverband gehouden in een loopstal met uitloop.

Paard kan ook gebitsproblemen hebben of iets te kort komen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:55

Hout eten heeft gewoon meerdere grondslagen. Het is natuurlijk gedrag dat zich soms in vreemde vormen gaat gedragen. Van nature eten paarden juist in de herfst/wintermaanden veel boomschors en takken. Dat compenseerd voor vitamines en vezels.

Op stal zie je het uit verveling, frustratie, stress, tandproblemen, viraminegebrek, vezel te kort en bij maagzweren.
Maar welke van de 6 is lastig te bepalen.

Divi: Ik ben erg benieuwd hoeveel je van alles voert. Dus hoeveel kg slobber, kruidenmusli en brok? Maar ook hoeveel kg hooi.
Enne hoe oud is ze?

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:11

Uit onderzoek is gebleken dat paarden die vreemde dingen eten (mest, hout, aan ijzer likken), klei enz. tekorten kunnen hebben aan ijzer en koper in het bloed.
Maar in de tekst valt ook te lezen dat het uit verveling kan. Daarom is het goed eerst te onderzoeken of het desbetreffende paard ook geholpen kan worden met b.v. extra ruwvoer (langstelig), wortels, voedingstijdstippen, regelmatige ontworming en een constant maatje enz.
Blijft het paard hout eten dan is een onderzoek door een dierenarts gewenst.