ik heb een probleempje en vroeg me af of jullie tips & adviezen hadden.
Zal het allereerst even uitleggen:
Ik geef een soort van les aan mijn buurmeisje (en een ander meisje) op een klein pensionstalletje in Hoofddorp. Sandra is 10 jaar en heeft een super leuke pony Queenie (12). De pony heeft ze nog niet zo lang, enkele weken. Ze kan al wel goed rijden & heeft meerdere (verzorg) pony's gehad.
Queenie is een schatje in de omgang en ook met rijden, dachten we. De laatste 'les' ging alles nog goed en we hebben zelfs een sprongetje gemaakt. Vandaag zouden we met dit lekkere weer, weer een leuk dagje er van maken tot we gingen opzadelen. De twee meiden legde het zadel erop en ze begon al een beetje te wiebelen wat ze normaal niet doet. Toen ze haar wilden aansingelen was het net een raket. Overal sprong ze heen tot ieders verbazing. Dus ik ingrijpen en het beestje even kalmeren om vervolgens het nog een keer te proberen (gewoon op het eerste gaatje natuurlijk). Nu ging ze tevens weer protesteren dus dan maar even laten sudderen en rondjes lopen met het idee dat het wel af zou zakken.
Eenmaal in de bak aangekomen flipte ze met aansingelen. Volhouden dacht ik dus zodra ze rondjes om me heen draaide gewoon vasthouden en rustig mee draaien en belonen zodra ze weer stil stond. Gelukkig werd ze wel rustig en ging het weer prima. Sandra durfde er niet meer op, of ik er eerst op wilde. Ja natuurlijk. Dus ik er goedgezind op stappen en toen was het oorlog. Ze stijgerde en rende er vandoor, ik gleed er vanachteren weer vanaf aangezien ik nog niet eens in het zadel zat. Daarna wilde ik het nog een keer proberen maar omstanders zeiden dat dat niet verstandig was. Dus toen heb ik haar maar even gelongeerd.
Mijn eerste gedachte was dat het zadel niet goed ligt. Queenie is in de weken dat ze hier is erg afgevallen omdat ze nu heel veel weidegang krijgt & de meiden heel veel met de pony's spelen in de bak. Dus misschien dat het zadel nu niet zo best meer ligt. Volgens de meeste mensen ligt 't zadel wel prima maar Sandra's moeder gaat er toch even naar laten kijken.
Ook kan het zijn dat Sandra gewoon te weinig rijdt (ze vind de lessen geweldig & daarnaast doet ze veel grondwerk en spelletjes), en Queenie er echt geen zin in had, maar dan nog vind ik deze reactie vrij vreemd.
Mijn vraag is dus, hebben jullie een idee of het nou gewoon tussen haar oren zit of er wat anders aan de hand is? Adviezen & tips zijn heel erg welkom!
liefs, Naomi!