Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Shanna schreef:Schoenen met stalen neuzen zijn juist hartstikke gevaarlijk bij paarden!
Erg lastig ook voor het verplegend personeel!Shanna schreef:Zijn verhalen bekent van paarden die de neuzen hebben gebogen. Dus het staal naar beneden, IN de voet, dan zijn dus de tenen zo goed als doorgesneden, maar je kan de voet er ook niet uittrekken omdat je nog met de tenen zit..
Nee, mij niet gezien!

Shanna schreef:Waarom eerst hoofstel en dan pas zadel als ik vragen mag?
Ik doe het juist andersom. Zolang het paard vast staat zadel, en dan pas hoofdstel. Ook bij het hoofdstel eerst halster om de hals (mijn teugels hebben allemaal klik-haken dus zijn allemaal los) en pas als de teugels vastzitten het halster er af.
in het begin een wortel of appeltje geven met halster af doen, dan is hij daar drukker mee dan met het joepie 'in de wei zijn'

BrigitteB61 schreef:.
Verder weten nog veel (manege)ruiters niet wat een rood strikje in de staart betekent.

_Esther_87_ schreef:Imo kunnen veel ongelukken voorkomen worden ja. Mensen zijn soms ronduit onvoorzichtig (denk aan het op slippers je paard in de wei zetten...ja dat gebeurt)
Erger vind ik mensen die het gevaar gewoon niet zien. Denk aan het loslaten van het paard met zijn neus richting weide, waarop paard wegbokt en je tegen je hoofd slaat...ja dat kan je voorkomen.
Paar simpele regels waar ik me altijd aan houd, zit er gewoon ingebakken:
- Paard in de wei eerst omdraaien, dan losmaken
- Als iemand het paard vasthoud terwijl ik ermee bezig ben staat die persoon aan dezelfde kant van het paard als ikzelf.
- Longeren met handschoenen en zweep!
- Zorg voor heel en veilig tuig, goed vastzittende beenbeschermers ed.
- Bij opzadelen op vreemd terrein altijd eerst het hoofdstel, dan pas het zadel. Bij het afdoen van het halster eerst een touw om de nek!
- Werken met paarden altijd met lange (spijker of rij)broek en dichte schoenen...ik loop nooit in korte broek op stal!
- misschien nog wel belangrijkste vanalles, mijn paarden moeten ten alle tijde opletten als ik met ze bezig ben. Ze mogen niet draaien, duwen, hangen, naar vliegen slaan (nee dat mogen ze echt niet) wiebelen en andere onnodige bewegingen maken. (arme paardjes he)
Lijstje kan ik nog een heel eind aanvullen, ik ben een zeikerd wat veiligheid betreft en word ook echt kwaad als ik met iemand bezig ben die zich niet aan de regeltjes houd. Maar, het zijn wel allemaal vrij normale dingen, het is niet zo dat ik niet doorwerk of overal over nadenk hoor, het gaat hier gewoon met tempo allemaal. En gelukkig, tot nu toe weinig ongelukken (behalve als paardlief iets te weinig ruimte overlaat voor mij, ik m met mijn hand tikje tegen de buik wil geven om op te schuiven en tamelijk hard tegen de stijgbeugel ram...auwtsj!)
Bekend lijstje, al loop ik nog wel in een korte broek op stal bij warm weer. Maar niet op open schoenen en al helemaal niet op slippers.