Veiligheid op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Veiligheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:29

In de Hoefslag van deze week stond een artikel dat de meeste ongelukken met paarden niet komen door het rijden.
Maar de meeste ongelukken gebeuren juist rondom de stal.
Bijvoorbeeld met opzadelen of de hoeven uitkrabben.
Deze zijn meestal te wijten aan onkunde, onoplettendheid of gemakzucht.
Op de meeste stallen komt men qua veiligheid niet veel verder dan een cap, bodyprotector en niet achter een paard lopen.

Als ik naar mezelf kijk heb ik ook wel 'ongelukjes' gehad rondom de stal.
Zoals paarden die op mijn voet stonden, gekneusde duim bij paard in de trailer zetten.
Paard dat ging hangen aan het touw wat ik met pijn en moeite los kreeg.
Paard wat met hoeven uitkrabben over me heen sprong.

Zouden veel van deze ongelukjes te voorkomen zijn?
Of is het gewoon het risico van het omgaan met paarden?
Zijn er op bepaalde maneges/grote stallen regels w.b.h. omgaan met paarden rondom de stal?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:31

Sommige dingen kan je wel voorkomen, maar de meeste niet. Je voorspelt niet dat je paard op dat moment gaat hangen of op je voet gaat staan. Al kan je wel zorgen voor schoenen met stalen neuzen.
Maar als je met dieren bezig bent, blijven er dingen voorkomen, waar je je niet op kan voorbereiden of voorzien.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:37

Ja, ik begrijp dat bepaalde dingen niet te voorkomen zijn, omdat je met dieren bezig bent.
Maar het schijnt zo te zijn dat er toch veel ongelukken gebeuren die wel voorkomen hadden kunnen worden.
Ik was wel benieuwd hoe dat dan gaat op maneges, daar moeten toch ook vaak vrij onervaren mensen zelf de paarden opzadelen.

HorseTopShop

Re: Veiligheid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:40

Op de manege waar ik vroeger reed, mocht je bijvoorbeeld niet rennen, spelen en gillen in de stallen. Daarmee voorkwam je dat de paarden schrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:43

Schoenen met stalen neuzen zijn juist hartstikke gevaarlijk bij paarden!
Het is inderdaad goed opletten, en risico van het vak he.

Ik ben slechts 1 keer door een ongeval met paard naar de dokter geweest, en dat kwam toen wel door een val van het paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:49

Ik weet niet, al mijn ziekenhuisbezoekjes en andere blessures kwamen helaas door vallen.
Maar ik lees hier wel even goed mee, ben een draaiboek voor de ponykampen aan het maken, en ben op zoek naar goede tips en trics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:50

Wat te denken aan mensen die het touw om de hand wikkelen? Hartstikke gevaarlijk!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:52

Shanna schreef:
Schoenen met stalen neuzen zijn juist hartstikke gevaarlijk bij paarden!

Ik draag alleen maar schoenen met stalen neuzen bij de paarden. En gelukkig maar.
Gister heeft mijn paard nog op mijn voet gestaan en door mijn schoenen heb ik er niks aan over gehouden.
Mijn paard is rond de 1000 kg dus kan me niet voorstellen dat ze gevaarlijk zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:54

Zijn verhalen bekent (gelukkig geen eigen ervaringen) van paarden die de neuzen hebben gebogen. Dus het staal naar beneden, IN de voet, dan zijn dus de tenen zo goed als doorgesneden, maar je kan de voet er ook niet uittrekken omdat je nog met de tenen zit.. := Erg lastig ook voor het verplegend personeel!
Nee, mij niet gezien!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:57

Shanna schreef:
Zijn verhalen bekent van paarden die de neuzen hebben gebogen. Dus het staal naar beneden, IN de voet, dan zijn dus de tenen zo goed als doorgesneden, maar je kan de voet er ook niet uittrekken omdat je nog met de tenen zit.. :=
Nee, mij niet gezien!

Dat lijken mij meer fabeltjes. Als een paard van 1000 kg dat al niet kan ;)
Er zijn wel gevallen bekend van trekkers die eroverheen gereden zijn en daardoor de tenen afgesneden waren door het staal in de schoenen, omdat ze naar beneden indeukte. Maar dan praat je wel over tonnen aan gewicht.
Nee, hahaha, dat krijgt een paard echt niet voor elkaar :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 22:58

Een paar jaar geleden kreeg een stalgenoot een flinke trap op haar hoofd van haar paard.
Dat gebeurde toen ze het paard in de wei zette, die was flink fris en ging meteen bokken en raakte toen haar gezicht. Ze was flink gewond maar gelukkig is het goedgekomen.
Dit had wel voorkomen kunnen worden doordat ze het paard niet eerst had laten omdraaien voordat ze het touw losmaakte.
(maar dat doe ik zelf ook niet altijd, nu ik er aan denk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:59

Toch ben ik er huiverig voor.. Ik heb wel schoenen met stalen neuzen van een oude baan, maar no way dat ik die bij de paarden draag!

En inderdaad ook het paard omdraaien bij het in de wei zetten, al helpt dat ook niet altijd hoor!
Bij het loslaten doe ik ook bij frisse paarden gelijk een paar stappen achteruit..

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:12

.
.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:15

Imo kunnen veel ongelukken voorkomen worden ja. Mensen zijn soms ronduit onvoorzichtig (denk aan het op slippers je paard in de wei zetten...ja dat gebeurt)
Erger vind ik mensen die het gevaar gewoon niet zien. Denk aan het loslaten van het paard met zijn neus richting weide, waarop paard wegbokt en je tegen je hoofd slaat...ja dat kan je voorkomen.

Paar simpele regels waar ik me altijd aan houd, zit er gewoon ingebakken:
- Paard in de wei eerst omdraaien, dan losmaken
- Als iemand het paard vasthoud terwijl ik ermee bezig ben staat die persoon aan dezelfde kant van het paard als ikzelf.
- Longeren met handschoenen en zweep!
- Zorg voor heel en veilig tuig, goed vastzittende beenbeschermers ed.
- Bij opzadelen op vreemd terrein altijd eerst het hoofdstel, dan pas het zadel. Bij het afdoen van het halster eerst een touw om de nek!
- Werken met paarden altijd met lange (spijker of rij)broek en dichte schoenen...ik loop nooit in korte broek op stal!
- misschien nog wel belangrijkste vanalles, mijn paarden moeten ten alle tijde opletten als ik met ze bezig ben. Ze mogen niet draaien, duwen, hangen, naar vliegen slaan (nee dat mogen ze echt niet) wiebelen en andere onnodige bewegingen maken. (arme paardjes he)

Lijstje kan ik nog een heel eind aanvullen, ik ben een zeikerd wat veiligheid betreft en word ook echt kwaad als ik met iemand bezig ben die zich niet aan de regeltjes houd. Maar, het zijn wel allemaal vrij normale dingen, het is niet zo dat ik niet doorwerk of overal over nadenk hoor, het gaat hier gewoon met tempo allemaal. En gelukkig, tot nu toe weinig ongelukken (behalve als paardlief iets te weinig ruimte overlaat voor mij, ik m met mijn hand tikje tegen de buik wil geven om op te schuiven en tamelijk hard tegen de stijgbeugel ram...auwtsj!)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:21

Volgens mij zit er in veiligheidsschoenen tegenwoordig geen stalen neus, maar van een heel hard plastic.
Wat dus niet doorbuigt en de tenen afsnijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:22

Waarom eerst hoofstel en dan pas zadel als ik vragen mag?
Ik doe het juist andersom. Zolang het paard vast staat zadel, en dan pas hoofdstel. Ook bij het hoofdstel eerst halster om de hals (mijn teugels hebben allemaal klik-haken dus zijn allemaal los) en pas als de teugels vastzitten het halster er af.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:30

Shanna schreef:
Waarom eerst hoofstel en dan pas zadel als ik vragen mag?
Ik doe het juist andersom. Zolang het paard vast staat zadel, en dan pas hoofdstel. Ook bij het hoofdstel eerst halster om de hals (mijn teugels hebben allemaal klik-haken dus zijn allemaal los) en pas als de teugels vastzitten het halster er af.

Omdat ik, stel dat het paard toch lostrekt/losraakt, ik absoluut niet wil dat hij met zadel op los rond rent. Thuis staan ze inderdaad vast en doe ik ook eerst het zadel, maar dan kunnen ze eigenlijk niet weg en is het bekend. Op vreemd terrein wil ik altijd eerst een hoofdstel erom. En zo gaat ook bij het afzadelen eerst het zadel er weer af en dan het hoofdstel pas.

Zelfde verhaal voor dekens trouwens, ik maak nooit, maar dan ook echt nooit, de borstsluiting al los als de singels of bilkoorden nog vastzitten. Heeft niets met jouw vraag te maken maar viel me nu ineens in. Kan ook echt kwaad worden als bv mijn vader dat wel doet, snel vast ff de voorsluiting los...heb nu na een discussie of wat t eindelijk voor elkaar dat ie de goede volgorde aanhoud hihi.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:32

Wij hadden ook een keer een erg ongeluk gehad op stal. Een paard raakte in paniek toen ze allemaal terug mochten van de wei naar stal en sprong tegen een zadelsteun op (ik weet het, die zadelsteun had daar nooit uitgeklapt mogen staan) maar goed, paard had gat in zijn zij, en allemaal darm vocht liep zijn longen binnen... we konden er verder niets meer aan doen. dierenarts gebeld en die heeft het paard laten inslapen. er jammer het dier was nog maar 3 jaar en had nog een prachtig leven voor zich. maar ongeluk zit in een klein hoekje, mischien was het van de 1000 x altijd goed gegaan tot die dag. Maar ik raad iedereen aan: laat nóóit een uitstekende hooi vork of iets staan, leg het zo neer dat er geen paard tegen op kan botsen, want echt zo'n ongeluk is freselijk om mee te maken, en je kan er nadat er het is gebeurt ook nog weinig aan doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 23:44

Dieke, wat een naar verhaal is dat. Lijkt me afschuwelijk om mee te maken.
Ja, dat zijn van die dingen die 1000 keer goed gaan, en dan word je wat makkelijker.
Tot het opeens wel een keer fout gaat dus.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 12-02-11 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:11

Ik ben het eens met wat in de OP staat, en dan voornamelijk onkunde. Mensen weten soms gewoon helemaal niet waar ze mee bezig zijn :\
Of het zijn gewoon slecht opgevoede paarden(sleurt baas mee naar een pol gras, waardoor bijv. een ongeluk kan gebeuren(kind dat in de weg loopt ofzo))
Paard dat op voet staat vind ik ook slecht opgevoed: hij heeft maar op te letten waar 'ie z'n voeten neerzet! Ik heb het zelf nog nooit gehad, paard op me voet. :n

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:25

Wat mij opvalt is dat op veel maneges nog een een gewone sluiting op een koptouwtje gebruikt wordt.
De paarden/pony's worden dan zo vastgebonden aan een tralie van de stal en gepoetst. Meer dan eens heb ik in mijn 40 jaar ervaring meegemaakt dat een paard gaat hangen, in paniek raakt en een halster kapot rukt. Ik maak mijn paard aan 2 touwtjes vast in de spuitbox of middenpad mét panieksluiting! Een korte ruk aan de sluiting voorkomt veel leed.
Verder weten nog veel (manege)ruiters niet wat een rood strikje in de staart betekent.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:30

Ik denk dat dat in veel gevallen dan ook te maken heeft met slecht opgevoede paarden. In de voorbeelden hier is dat niet zo. Maar hoe vaak zullen er niet ongelukken naast het paard gebeuren door paarden die gewoon door mensen heen lopen enzo. Schrikken e.d. doe je natuurlijk niets aan, maar ik denk dat er veel minder zou gebeuren als paarden netjes op de ruiter zouden letten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:47

je kan denk ik niet voorspellen wanneer je paard op je teen gaat staan of schrikt en je een duw opzij geeft. Goed opletten, weten waar je mee bezig bent, veilig materiaal gebruiken zoals paniekhaak aan halstertouwen, goed passend tuig, mensen duidelijk maken waar een paard van kan schrikken (rennen, gillen, en spelen in de stallen en bij de bak zijn logischerwijs allemaal niet toegestaan bij ons) is denk ik al de helft.
dingen als de weide in stormen heb ik opgelost door paard alleen nog maar in z'n achteruit de wei in de laten lopen, en hij mag pas weg als het halster helemaal af en hij een aai gehad heeft :') in het begin een wortel of appeltje geven met halster af doen, dan is hij daar drukker mee dan met het joepie 'in de wei zijn' :')

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:56

BrigitteB61 schreef:
.
Verder weten nog veel (manege)ruiters niet wat een rood strikje in de staart betekent.

Nee die vinden het wel erg mooi staan.

Al had ik een keer een onderlinge wedstrijd op een manege pony op ander terrein.
Pown trapte naar andere, dus moest eigenlijk een rood strikje. Echter was er een grote uitdaging, want ze trapte naar alles en iedereen zodra je in de buurt van de bibs kwam, dus laat staan de staart. Meerdere malen geprobeert om in het zadel een strik te doen in de staart, maar zodra je de staart of de kont aanraakte, ging ze als een gek bokken.

Is uiteindelijk dus ook niet gelukt en heb maar verder tegen iedereen gezegt die in de buurt kwam, dat ze sloeg en bij aanmelding vermeld bij het secretariaat

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 03:10

_Esther_87_ schreef:
Imo kunnen veel ongelukken voorkomen worden ja. Mensen zijn soms ronduit onvoorzichtig (denk aan het op slippers je paard in de wei zetten...ja dat gebeurt)
Erger vind ik mensen die het gevaar gewoon niet zien. Denk aan het loslaten van het paard met zijn neus richting weide, waarop paard wegbokt en je tegen je hoofd slaat...ja dat kan je voorkomen.

Paar simpele regels waar ik me altijd aan houd, zit er gewoon ingebakken:
- Paard in de wei eerst omdraaien, dan losmaken
- Als iemand het paard vasthoud terwijl ik ermee bezig ben staat die persoon aan dezelfde kant van het paard als ikzelf.
- Longeren met handschoenen en zweep!
- Zorg voor heel en veilig tuig, goed vastzittende beenbeschermers ed.
- Bij opzadelen op vreemd terrein altijd eerst het hoofdstel, dan pas het zadel. Bij het afdoen van het halster eerst een touw om de nek!
- Werken met paarden altijd met lange (spijker of rij)broek en dichte schoenen...ik loop nooit in korte broek op stal!
- misschien nog wel belangrijkste vanalles, mijn paarden moeten ten alle tijde opletten als ik met ze bezig ben. Ze mogen niet draaien, duwen, hangen, naar vliegen slaan (nee dat mogen ze echt niet) wiebelen en andere onnodige bewegingen maken. (arme paardjes he)

Lijstje kan ik nog een heel eind aanvullen, ik ben een zeikerd wat veiligheid betreft en word ook echt kwaad als ik met iemand bezig ben die zich niet aan de regeltjes houd. Maar, het zijn wel allemaal vrij normale dingen, het is niet zo dat ik niet doorwerk of overal over nadenk hoor, het gaat hier gewoon met tempo allemaal. En gelukkig, tot nu toe weinig ongelukken (behalve als paardlief iets te weinig ruimte overlaat voor mij, ik m met mijn hand tikje tegen de buik wil geven om op te schuiven en tamelijk hard tegen de stijgbeugel ram...auwtsj!)

:D Bekend lijstje, al loop ik nog wel in een korte broek op stal bij warm weer. Maar niet op open schoenen en al helemaal niet op slippers.

De enige keer dat ik echt wat aan de cap gehad heb was ook toen ik ernaast stond. Jong paard, voor het eerst op concours; terwijl ik de proppen achter er handvast indraai komt er zo'n rammelende kar achterlangs crossen. Paard haalt uit, ik kwam niet snel genoeg weg op nat gras en gladde laarzen; de gaten in de cap en best wel hoofdpijn. Zonder cap hadden die gaten in mijn schedel gezeten.