Lastige hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannn1990

Lastige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:33

Hoi

ik heb een vraag aan jullie, ik heb 2 ponys, een hengst van 2 en een ruin van 7. Die ruin is bijna perfect. Net een hondje, kent alle commandos en luisterd gewoon.

Tot voor kort was dat bij de hengst ook het geval niet zo super als de ruin uiteraard, maar hij deed zijn best.
ik doe vrijheidsdressuur met ze. Met de hengst nog alleen de basis, zoals stilstaan volgen komen terug voetjes geven.

Het probleem is, hij hapt, enorm. Bij elke gelegenheid ongeveer hapt hij. Als ik voetje wil vragen hapt hij achteruit naar mijn arm (vaak zat heeft hij dan zijn eigen been :P omdat ik dan al snel weg ben) Nu heb ik op internet heeeeeeeeel vee manieren gezien, ik noem er ff een paar:

- niet terugtrekken, en laten merken dat je niet bang bent
- Zwaaien met je armen
- Hard nee roepen
- Dreigende stap op hem af zetten
- Klap op zijn nek/wang
- Schop onder zn buik
- Terugbijten
- Neusharen eruit trekken
- elleboog (waardoor hij zelf tegen je elleboog/vuist aan knalt en het aan zichzelf verwijt)

Ook verschillende combinaties van deze opties

Nou wil ik even duidelijk zeggen dat ik mijn paard niet op zijn hoofd sla! En het liefst bijt ik ook niet terug, ik wil mijn eigen tanden wel houden anders heb ik 4 jaar lang voor niks een beugel gedragen..
Het is dus een jonge hengst, en deze opties zijn vooral gebaseerd op natuurlijk gedrag, als in het wild een paard dominant is tegen de leider word ie fiks aangepakt! Nu vraag ik me dus af wat jullie ervan vinden, en dan wat het beste is voor mijn pony..
Want wat er bij jullie pony helpt hoeft niet perse bij mijn pony te helpen. Ik zeg al hij is hengst, 2jaar oud, eigenwijs en totaaaaaaaaaaaal niet bang. Ik heb m wel eens een schop verkocht (toen hij mij sloeg) en hij trekt terug, schrikreactie, maar vervolgens staat ie weer net zo brutaal naast je.. geen angst dus. Hij heeft trouwens niet meer geslagen :P

Dat heb ik ook geprobeerd met het bijten, maar ik wil niet elke keer als hij me bijt hem schoppen, want dan ben ik constant aan het schoppen en vind ik het toch best wel zielig worden, voor hem EN voor me voet..

dus, iemand tips?

En dan het volgende 'probleem'
Ik doe dus vrijheidsdressuur, met hem nog alleen basis. MAar voetje geven en spaanse pas kan hij al redelijk. Het punt is hij blijft de ene keer keurig stilstaan. Maar als ik hem voetje vraag, gaat hij af en toe draaien en (weer) happen naar mijn hand. Wat ik dan doe is stoppen, duidelijk ho en blijf zeggen, en het opnieuw beginnen.. ene keer gaat het goed, andere keer komt er niks van in omdat ik de hele tijd bezig ben met corrigeren..

ik hoor graag wat opties van jullie, als iets niet duidelijk is vraag het gewoon.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:39

ik heb ook een (shetland) hengstje die in nu 1 1/2
hij beet ook heel erg veel, en nu niet echt meer.

je kunt hem iets laten schrikken als hij wil bijten,
bijv. door te klappen of met je armen zwaaien.
ik zelf zeg altijd gewoon hard nee/euh ofzo en dat helpt.
(helaas was er iemand die hem wel een tik heeft gegeven en is hij nu een soms een beetje schrikachtig :( )

een schop onder zn buik, terugbijten of de neusharen eruit trekken zou ik zelf nooit doen,
vaak doen ze het ook nog omdat ze niet veel kennen en nieuwschierig zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:22

Laten castreren? Of heb je een goede reden om hem hengst te laten?

Hannn1990

Re: Lastige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:58

Hij word niet gecastreerd, hij is namelijk zo goed als dekhengst (bijna)

En dat leek mij idd ook een goede , laten schrikken. Zo doen ze het namelijk in het wild ook, dreigen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:31

Mag ik vragen waarom je hem niet een tik tegen het hoofd wil geven ? Weet dat kopschuw hier op bokt overal word gebruikt. Maar een paard word niet kopschuw van 1 tik, en al helemaal niet als ik die van jou zo hoor.
En je geeft zelf ook al aan dat paarden elkaar flink aanpakken, en zich dan absoluut niet druk maken of hun maatje misschien kopschuw word.
Ik zou toch een stuk strenger worden als ik jou was, vooral omdat je hem hengst wil laten. Hengsten kun je net zo goed opvoeden als elk ander paard. Als je maar consequent genoeg bent.
En niet over je heen laat lopen, wat je nu eigenlijk wel al een beetje laat doen..

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 01:47

Ja, dat is het probleem.. mijn ruin is wel redelijk kopschuw geworden hierdoor. Mijn hengst bijt hem altijd in zijn oren, of zijn nek. Mijn ruin vind het absoluut niet meer fijn als ik daaraan zit! in een heel rustige bui mag het nog wel, maar anders niet..

En ik zeg al, ik heb m een paar flinke schoppen verkocht hoor, ik negeer bijten nooit! Dus ik laat niet over mij heen lopen. Ik laat m soms zo schrikken dat hij meters naar achter schiet, maar hij blijft proberen! Ik wil m best op zn hoofd slaan, maar je weet nooit wat voor gevolgen eraan zitten.. En dan ben ik gewoon constant op zijn hoofd aan het slaan.. of wat dan ook.. ik zoek eigenlijk gewoon iets waarvan hij gelijk zoiets heeft: dat doe ik dus niet meer..

hij weet heel goed dat het niet mag, vaak is hij al weg voordat ie los heeft gelaten! Wat dus al een paar flinke blauwe plekken heeft veroorzaakt.. Ik moet bijna zo'n pak aan wat ze bij het politietrainen altijd aan hebben! haha, ik heb ook echt geluk dat het nu winter is en ik dikke jassen aan heb.. anders had hij mij al heeeeeeeel veel pijn gedaan. Het is gewoon een dondersteen, ik geef hem ook al dingen waar hij wél in mag bijten.. zoals ballen en dat soort kleine dingetjes.. maar minder word het er niet van.

Het beste is bij hem misschien een keer een tand eruit slaan.. :P grapje uiteraard.. maar hij maakt me soms wel zo kwaad dat ik zoiets heb... als ik nou niet een sigaret neem is hij straks al zijn tanden kwijt! En hij doet het dus niet uit kwaadheid of wat dan ook, het is opdringerigheid/uitproberen.

En eerlijk gezegd ben ik niet iemand die het sneu vind om hard aan te pakken, bij zo dier in ieder geval zeker niet! Maar ik zou wel willen weten wat jullie zouden doen als je hem voor je had.. En ik ben zeeeeer goed in stem verheffen.. dat moet ik er wel even bij zetten.. Hij kent het commando 'nee' al wel redelijk, als ik dat roep heft hij verbaast zijn hoofd op. Hij word er bescheiden van, maar het is nog steeds niet weg. En ook als ik tegen hem schreeuw en echt kwaad ben, doet hij een stapje terug en kijkt me aan met een blik van: ja.. en nu?

Maar jullie vinden goed aanpakken en flinke klap tegen wang/nek goed idee? Voelen ze daar wel wat van dan tegen zijn hals, want dat heb ik ook weleens geprobeerd, gevolg: mijn hand tintelde van de pijn, en hij had alleen een schrikmomentje.. en ik geloof ook niet dat hij zo snel bang word, en ik heb liever dat hij af en toe een keer 'angstig' zijn hoofd terugtrekt als dat hij zo blijft.. natuurlijk, maar toch ben ik een beetje bang voo de gevolgen
Laatst bijgewerkt door Hannn1990 op 08-02-11 01:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:50

Hmm lastig. Wanneer mag hij dan op andere dingen bijten ? Want hij heeft niet door dat het wel op een balletje mag en niet in jou arm. Dus dan maak je het wel beetje verwarrend.
Heb je al eens geprobeerd iets in zijn mond te duwen als hij bijt ? Moet je vreselijk snel en handig voor zijn. Maar als hij je probeert te bijten een borstel zn mond in duwen. En dan natuurlijk niet helemaal zn keel in maar wel zo ver dat het voor hem absoluut geen pretje is.

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 01:54

Oke ja dat is wel een goed idee inderdaad! Ben benieuwd of hij het snapt haha! En of ik dan snel genoeg ben voor zoiets. Is dan het beste om gewoon tijdens de training een borstel klaar te hebben? Of gewoon te wachten tot hij bijt? Ik denk dat eerste dan he, want bij dat laatste lok je hem weer een beetje uit..

Bij ons is het zo, tijdens training luistert hij gewoon naar mij en niks anders, de bal en paar flessen aan een touwtje hangen in de schuilstal en het plekje wat ze hebben om te lopen, daar mag hij lekker te keer op gaan, maar niet als ik met hem bezig ben.. Moet duidelijk genoeg zijn toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:55

Hannn1990 schreef:
Hij word niet gecastreerd, hij is namelijk zo goed als dekhengst (bijna)

En dat leek mij idd ook een goede , laten schrikken. Zo doen ze het namelijk in het wild ook, dreigen

Ehm, nee hoor. In het wild zou hij op z'n lazer krijgen als hij een hoger in rang staand paard zou bijten. Alleen trapt zo'n paard dan niet. Een trap als "straf" voor bijten is geen paardentaal, dat snapt je pony gewoon niet.

Mijn paard (ruin) is ook van het happerige. Niet uit gemenigheid, hij wil gewoon alles beetpakken met z'n mond :+ Hij heeft alleen inmiddels wel door dat hij niet met z'n tanden aan mij mag zitten, doet hij dat toch krijgt hij een tik tegen zijn neus. Niet hard, net genoeg waarschuwing.

Maar een hengst van twee... die zou ik toch echt wel even aanpakken. Een flinke lel zou die krijgen. Nu is hij twee, begint lekker te puberen en als je hem hengst wil laten zul je gewoon rekening moeten houden met dat je met een hengst anders omgaat.

Voer je hem eigenlijk uit de hand? Als je vd doet? Want dat kan het happen ook in de hand werken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-02-11 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 01:55

Ik zou em toch een keer zo'n optater / schrik (ja, zo nodig ook op zijn hoofd. Niet in het wilde weg, maar wel om duidelijk aan te geven dat hij daarmee iets uitvreet dat ie echt niet kan maken.) geven dattie dus wel enkele meters achteruit vliegt. Je geeft aan het bijten niet te tolereren, maar bent schijnbaar niet duidelijk / serieus genoeg in zijn ogen om het in vervolg wel te laten.
Op de momenten dat hij zich wel gedraagt, hem idd een alternatief bieden (en dan niet in de vorm van eten). Da's een goeie die ik erin zou houden.

Als 't probleem aan blijft houden /verergert, en 't blijkt toch niet zo'n goeie te zijn om als dekhengst door te gaan; castreren.

Toch nog eenmaal edit: dreigen doen paarden wel, maar wanneer daarop geen (of onvoldoende) reactie volgt (=terugdeinzen of stoppen met het gevrag) volgt er direct een flinke oplawaai. Dan zijn de spelregels weer duidelijk aangegeven, zodat de volgende keer enkel dreigen weer voldoende is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 02:03

Irma_Maandag schreef:
Toch nog eenmaal edit: dreigen doen paarden wel, maar wanneer daarop geen (of onvoldoende) reactie volgt (=terugdeinzen of stoppen met het gevrag) volgt er direct een flinke oplawaai. Dan zijn de spelregels weer duidelijk aangegeven, zodat de volgende keer enkel dreigen weer voldoende is.

Exact. Toen ik hem net had heb ik mijn paard ook wel eens een knal verkocht wanneer hij over de schreef ging. En nee, dat vind ik niet leuk. Maar het is nu wel duidelijk wie wie is en we kunnen goed samenwerken, "uhuh" is meestal genoeg als waarschuwing. En soms krijgt hij alsnog wel een tik, wanneer hij het te bont maakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 02:09

Bij happerige paarden helpt het of veel aandacht te besteden aan de mond. Dus lippen liefdevol maar stevig masseren, en als je het aandurft, tandvlees en binnenkant van de mond ook.

Het probleem bij happerige paarden, en dan vooral hengsten, is dat ze er een spelletje van maken. Vliegensvlug op je afstormen, bijten, en voordat jij kunt reageren al achterin hun box staan. Omgang met een hengst vraagt een heel management er omheen, en als persoon op de grond en in het zadel moet je donders goed weten wat je aan het doen bent.

Je zegt dat je paard bijna dekhengst is. Realiseer je wel dat bij een 2 jarige de hormonen nog niet zover zijn dat je echt een probleem hebt als hij je leiderschapspositie gaat aanvechten, maar naarmate hij ouder is en vaker gedekt heeft en steviger in zijn schoenen staat, zowel lichamelijk als geestelijk, ga je een flinke dobber krijgen aan een paard waar je nu al problemen met bijtgedrag hebt.

Een jonge hengst behoort ingeschaard om daar spelenderwijs zijn hengstenmanieren te kunnen botvieren. VD met een 2 jarige vind ik sowieso nog te vroeg, maar aan je beschrijving te lezen heeft hij nog niet geleerd om te wijken voor druk, en zijn andere basisstappen in de opvoeding ook overgeslagen.

Hengsten onderling kunnen heel hard voor elkaar zijn. Bij een paard dat je wilt opvoeden moet je bereid zijn je aanwijzing te versterken tot je reactie krijgt. Iedere correctie die jij geeft waarop het paard niet hoeft te reageren is een correctie die je niet had mogen geven omdat het paard leert dat hij op aanwijzingen van je niet hoeft te reageren. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als het nodig is moet je een bezemsteel op zijn rug stuk durven te slaan. Het feit dat je nu al roept dat je niet wilt slaan/schoppen/ingrijpen in een intensiteit die aankomt spreekt al boekdelen.

Laat alsjeblieft ruinen voordat er echt ongelukken gebeuren. Er zijn zoveel hengsten, die van jou gaan ze bij het dekken echt niet missen.

Good stallions make great geldings!

Veel wijsheid toegewenst bij je verdere omgang met dit dier.

En nog wat interessante topics om door te lezen:

En voor jou een aantal topics om eens door te lezen:

[OPG] Waarom een hengst, hengst laten?

[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

[OPG] Dominante hengst

[BKR] Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

[TI] Omgang met hengsten

[OPG] Hengsten in omgang.

[OPG] wie heeft een hengst?

[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

[PP] waarom zon heisa om een hengst?

[PP] Zielig???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 02:16

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:42

Ten eerste is de keuze om hem hengst te laten , gewoon een verkeerde keuze, daar doe je het dier eigenlijk alleen onrecht mee aan.
Je kan niet zomaar vrij bewegen tussen andere paarden, en er is dan nog het risico dat hij vreemden zou raken.
Je verhaal klinkt me verwarrend, je kent het verhaal van de klepel en het klokje, maar het klinkt zeker niet zuiver. Een trap geven als hij bijt is idd zoals er al anderen hier hebben aangegeven geen paardentaal, je paardje zal dat niet begrijpen, een tik met de elleboog tegen de mond van het paard , net op het moment dat hij zou willen bijten is zeker veruit de beste reactie, het paard zal dit zeker dadelijk begrijpen.
Dit moet trouwens helemaal niet zo hard zijn, het is de reactie die hier telt, maar vooral het snel zijn, de timing dus, en er voor de rest dan ook geen verdere aandacht aan geven, dus zeker niet blijven doordreigen of iets dergelijks, gewoon verder doen alsof er niets is gebeurt.
Neem eens een paar lesjes bij iemand die hier veel ervaring mee heeft.

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:25

Ja ik kan hem niet laten castreren, hij is dekhengst. Over een jaar word hij in de dekperiode's verhuurt. Maar ik wil hem nu niet in zijn weitje laten staan wachten tot het zover is. En in de winterperiodés krijg ik hem waarschijnlijk terug en wil ik gewoon weer met hem verder (wat moeilijk is dat weet ik)

En zijn hengstengedrag valt nog enorm mee, ik loop met hem over straat langs merries, hij kijkt en hinnikt een keer en dat was het..Hij is dat van jongs af aan al gewend, en ik weet dat hij nu hengst word en dat het echt wel erger zou kunnen worden, maar tot nu toe is er nog niks aan de hand en is hij verder 100% veilig. Hij begint nu dus met dat happen/bijten, en daar wil ik gewoon de beste oplossing voor verzinnen. Ik heb geen problemen met hard aanpakken, maar ik heb al verschillende discussies hier doorgelezen en dan word dat afgeraden. Maar dat is met merries en ruinen, dit is een hengst. En jullie zeggen dus ook dat die in het wild ook hard worden afgestraft.. Ik ben zelf voor de elleboog oplossing, en als dat niet werkt een hardere aanpak zoals een tik ofzo.

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:43

Oh en ik moet er nog heel even iets aan toevoegen trouwens!
Ik heb op een stal gewerkt waar ze dressuurgericht gereden, 80% was hengst. de andere helft merrie! En die hengsten kon je gewoon mee werken enzo, maar als ze gingen brullen of ze trokken je mee werden ze ook goed aangepakt, met het halstertouw een tik tegen het hoofd, of een ruk aan het halstertouw en een flinke kreet.. dit werkte goed bij ze. Ze brulde nog wel even door, om het te proberen maar dan weer een touw tegen het hoofd (bijv) en dan waren ze weer mak hoor.

En ik zeg al, ik heb geen problemen met harde aanpak, maar ik heb al wat discussies gelezen (wat dan dus wel voornamelijk voer ruinen en merrries ging) dat dat werd afgeraden wegens kopschuwheid enz.. Daarom vraag ik het even na.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:52

Bij hard aanpakken meot je ook naar karakter kijken. Mijn oude pony kon je echt geen tik geven tegen zn hoofd, dan was het mis. Maar bij hem wist ik dat, maar jou hengst is amper onder de indruk van een trap. Dus geloof me, van een tik tegen zn hoofd zal hij niet gelijk kopschuw worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:05

Beestje is volop aan het wisselen, daar al eens aan gedacht?
Pijn in zijn mond en dat word bijten.
Maar dan nog mag hij jou niet bijten natuurlijk.
Een paar keer zeer consequent een rake mep terug verkopen doet meestal wonderen.

Je zegt dat hij al dekhengst IS met zijn 2 jaar??? Vreemd, ik neem aan dat hij dan niet goed gekeurd is?

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:11

Hij word in mei 3;) De hengstenkeuring is afgelopen winter geweest voor de volgende jaargang. Hij is niet definitief goedgekeurd, maar wel vet. En ik heb verschillende mensen die geinteresseert in hem zijn, bekenden en onbekenden. Hij gaat zijn zaakje dus zeker wel gebruiken. En ik weet heeeeeeeeel goed dat hi niet onder stamboek mag dekken! Maar kinderen lopen met deze vriend weg, zijn karakter is gewoon goud. En veel mensen willen zijn nakomeingen ook niet voor de fok, maar voor het mennen en de kinderen. En ik zelf wil ook een nakomeling van hem, omdat hij een gouden karakter heeft, ik doe lange teugel met hem, vrijheidsdressuur, basis, agility zwemmen in de zomer. Alles gaat hem goed af. En zodra hij zijn zaak niet meer gebruikt, gaan ze er uiteraard af, tenzij het bijten eruit is. Want het is gewoon een schat, op dat bijten na

Hoe doe ik hier een foto plaatsen? Krijgen jullie een beetje een beeld van hem. Want het is echt een schat van een dier. Hij kan met mijn ruin staan zonder gedonder, af en toe stoeien uiteraard maar verder niks. Hij heeft een keer in een weiland gestaan waar merries naast stonden, ook geen problemen. Het is echt een topdier, ik moet alleen dat bijten eruit krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:57

De ervaring die jij hebt met andere hengsten, waren dat hengsten die hun grenzen al gewezen hebben gekregen of hengsten die hun grenzen nog niet kenden? Want dat is een heel groot verschil, en zelfs dat zal een hengst altijd proberen om over de grens heen te gaan.

Je zegt dat hij nu goed te hanteren is, maar hij is pas 2 jaar. Als een hengst ouder word, sterker wordt tussen zijn oren en in zijn lijf, zou het weleens heel anders kunnen gaan.

Je schrijft nu dat hij alleen in een weitje staat. Heeft hij geen andere hengsten van eigen leeftijd waar hij zijn schijngevechten en dat bijten op kan botvieren zodat hij dat niet bij jou hoeft te doen?

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:39

Nee ik schrijf niet dat hij alleen in een wei staat, hij staat met mijn ruin. En soms is dat stoeien, maar niet de hele dag door. Ze kunnen ook heerlijk naast elkaar liggen of rustig grazen. Deze hengst is vanaf zijn eerste maand in de hand geweest, elke dag. Dus hij word echt niet zo gevaarlijk als andere hengsten die hun eerste paar jaar in een natuurgebied rondbrengen. Want hij is van begin af aan in de hand geweest.
Ik weet dat het anders kan gaan, maar ik vertrouw hem wel. Ik ben elke dag met hem bezig, hij kent de basis en staat braaf stil als ik stil sta, loopt op mijn tempo, en gaat terug als ik dat zeg. Ook komt hij als ik dat vraag. Ik loop veel met hem over straat, en longeer hem en ook daar kent hij de commando;s al goed. Er is verder echt niks mis met zijn karakter, hij heeft een gouden hartje. Daarom vraag ik me ook af waar dat bijten vandaan komt. Ik beloon hem deels wel uit de hand, maar een goedzo, kriebeltje of een klopje op de hals snapt hij ook heel goed. Alleen met nieuwe dingen aanleren beloon ik hem uit de hand.

Hij heeft van de zomer in een wei gestaan, met naast hem 2 ezeldames en 2 welshdames. Hij sloofde zichzelf best wel uit af en toe, maar een klein schrikdraadje hield hem gewoon tegen. En als ik met hem bezig ging was ook de aandacht gewoon bij mij. En zo is dat altijd bij hem, zijn aandacht is gewoon bij mij, misschien iets té zelfs.

De ervaring van mij met hengsten waren hengsten van alle leeftijden, van 2 tot 18 jaar ofzo. Dus beleerd en onbeleerd. En de hengsten van 2 of 3 jaar kwamen net uit de 'jeugdwei' waar ze vanaf dat ze een half jaar oud waren in stonden. En dit waren kwpn-ers en tinkers. Dus best wel een massa paard zeg maar. Maar dat was werk, en dan doe ik het zoals zij willen dat ik het doe. Hoeft niet altijd de goede manier te zijn.

Kan het niet zijn dat hij te enhoussiast is met de training? Want hij vind het altijd super leuk, is vrolijk en doet alles zo gemakkelijk. Het draaien bijvoorbeeld, en hij kan stil staan als ik om hem heen loop. Gaat braaf terug enz enz enz.. maar stel dat ik een een voetje vraag van hem (wat nu nog beginnende fase is, dus ik help dan om zijn voetje te pakken, of hou mijn hand onder zijn buik tot hij m aangeeft) hapt hij ook weleens naar achter, maar als ik in de wei sta kan ik hem kusjes geven en alles, en is hij echt enorm lief. Misschien is hij wat te opdringerig naar beloning? En hij weet waarschijnlijk wel al dat hij met nieuwe dingen beloond word met een snoepje, en dat voetje geven bijvoorbeeld is nieuw..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:55

Heb je weleens gezien hoe hengstveulens met elkaar spelen? Die steigeren, grijpen elkaar naar de keel, gaan door de knieen en proberen de tegenstander in de voorbenen te bijten. Als jij voorvoetjes wilt hebben, wat denk je dat dit voor tegenreactie uitlokt bij een jonge hengst bij wie dit gedrag in de genen zit, en die dit gedrag met een oudere ruin niet kan doorspelen? Die gaat dat op jou botvieren....

http://www.metacafe.com/watch/609314/stallion_fight/

En dat je hem vanaf dag 1 in handen hebt is geen garantie dat hij niet vervelend of staatsgevaarlijk kan worden. Sterker nog, als ze te vertrouwd met mensen worden, kan dat soms heel nadelig werken.

Hannn1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:27

Sorry hoor, maar waar staat dat hij dit met mijn ruin niet kan? Ik heb volgens mij al een aantal keer gezegd dat ze samen ook gewoon stoeien, net zoals jij beschrijft. Ik heb er foto's en alles van.. Hij komt niks te kort hoor, en dan leert hij maar met zn soortgenoten te spelen.. niet met mij. Of wel dan? Als ik met hem bezig ben zet hij dat spelen maar even uit zijn hoofd

maar conclussie volgens jullie is hard aanpakken dus?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:54

Nouja..... hard aanpakken ja, maar ALLES draait hierbij om timing! Als je timing goed is, snapt hij direct wat hij HEEL ERG fout deed. Daar je dan zo duidelijk geweest bent, zul je vervolgens niet meer / héél zelden deze maatregel hoeven herhalen.
Echter; is je timing / optreden niet juist; dan krijg je eerder 1) heel vregge paarden die de grens verder gaan opzoeken, of 2) angstige paarden (bv kopschuw!) die alleen aan pijn denken, maar niet snappen waarom.
Dus denk je het toe te kunnen passen met de juiste houding en timing, dan zeg ik; doen!
Ben je daar niet zeker van? Dan zou ik adviseren om hem uit te besteden (of toch... ondanks je verhaal.... castreren).
Succes!

westerntink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:11

_Dune_ schreef:
Laten castreren? Of heb je een goede reden om hem hengst te laten?

ja idd als je er zo last van hebt dan kan je "t wel vergeten hengsten streken worden meestal niet echt minder meestal hoe ouder hoe erger daarbij komt ook het voorjaar eraan

wat je wel zou kunnen proberen is een hengsten ketting vinden ze niet echt leuk
de meesten echte dekhengsten zijn met zo'n ketting getraind , ketting af is dekken
ketting om is luisteren ( even rammelen en ze weten het :D ) zorg er wel voor dat je de ketting altijd los hebt hangen anders heeft de ruk geen effect

succes