mijn ruin toont hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

mijn ruin toont hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 13:29

hallo,

mijn ruin van bijna 4 jaar toont zich heel erg als een hengst,
hij is met twee jaar gecastereerd,maar hij deed mijn ruinen bijten,na een tijdje is hij hier mee opgehouden,
maar nu als hij een merrie ziet of die staat bij hem in de wei komt zijn vijfde been tevoorschijn en springt echt erop.
hij pakt de merrie dan vast in de rug en dekt.
kan het zijn dat hij niet goed gecastereerd is?
ik moet dadelijk de da bellen ervoor,mischien zijn er nog meer ruinen die dit doen.
hij toont zich ook wel als hengst nek rond en naast je dansen als hij andere paarden ziet.en roepen na andere paarden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:35

nou ik kan je vertellen ik heb ook een ruin die af en toe van die trekjes vertoont, en die van mij is al op 1 jarige leeftijd gecastreerd.
hij dekt ook heel regelmatig (als zijn merrie hengstig is) en als ik aan het wandelen ben kan hij ook opeens zo enorm gaan showen voor andere paarden. :j

waar dat precies door komt, geen idee.
hij is echt zijn ballen kwijt.

het kan idd wel heel vervelend zijn, zo sloopt hij dus ook bijna elke keer de deken van die merrie als hij dekt, en moet hij dus alleen staan als zij hengstig is om dit te voorkomen.

je kan als de VA er een keertje is hem eens vragen om eens te kijken, maar die zal zo niet veel kunnen zien.
als hij een klophengst is dan zit die bal in zijn lichaam en zie je niet van buiten.

ben bang dat je ermee zal moeten leren leven, en goed op je strepen blijven staan.
:D

corina21

Re: mijn ruin toont hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 13:38

ok ik heb er zelf geen ervaring mee met klophengsten,
ik heb zelf drie hengsten gehad die waren nog minder erg als hij.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:41

een klopper is ook erger dan een hengst.
dat komt doordat de bal in de buik warmer is en daardoor meer mannelijke hormoon aanmaakt.
ik ken meer ruinen die dek gedrag blijven houden maar om het zeker te weten kan je DA een test doen.
even een beetje bloed laten tappen en je weet alles.....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:43

mijn andere paard heb ik een paar maandjes geleden laten ruinen en die was nog niet de helft zo "hengst" als deze.
heeft echt nog nooit hengsten gedrag vertoont, en dat terwijl hij ook al 2,5 jaar was.

je kan het voor de zekerheid laten checken door de DA en dan weet je misschien meer.
ik weet wel dat sommige hengsten alles behalve leuk zijn als je ernaast loopt, als je er eenmaal op zit is er niks meer aan de hand. :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:44

Dit kan een ruin zijn leven lang doen. Beetje rekening dus houden, met wie hij in het land komt. That's life.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:51

Het zou idd kunnen dat hij niet goed gecastreerd is.
Dat kan zijn dat er een bal achter is gebleven, maar ook dat er een stukje zaadleider is blijven zitten wat hormomen aanmaakt.
Persoonlijk zou ik hem eens laten onderzoeken op zijn hormoonhuishouding ;)

Als ik een merrie zou hebben die elke keer gedekt werd zou ik er zeker niet blij mee zijn :n

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:15

met rijden is hij inderdaad gewoon heel erg braaf maar als je naast hem bent,
bijten willen nu ben ik wel heel erg conseqeint maar hij probeerd wel.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:17

Bij ons op stal stond ook een ruin die wilde dekken,
en het ook echt deed.
Alhoewel er niets kon gebeuren omdat hij echt ruin was,
wilde ik hem nooit bij mn merrie in de buurt hebben (gatsie)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:34

B_r_e_n schreef:
en het ook echt deed.

nou nou soms is het niet alleen de schuld van de ruin hoor!! als je sommige merries ziet stalken en uitnodigen om te springen!!! lopen echt te sletten, en dan kan soms zelfs een ruin geen nee zeggen!!

het blijven mannen he!! :D :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:35

haha lopen te sletten haha lig in een deuk hier.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:37

Mister01 schreef:
B_r_e_n schreef:
en het ook echt deed.

nou nou soms is het niet alleen de schuld van de ruin hoor!! als je sommige merries ziet stalken en uitnodigen om te springen!!! lopen echt te sletten, en dan kan soms zelfs een ruin geen nee zeggen!!

het blijven mannen he!! :D :D

Dat doet mijn merrie dus ook...en mijn ruin is nu zo'n 5 maanden gecastreerd. Hij weet dat hij het niet mag, maar als ze zo blijft uitnodigen, dan springt hij uiteindelijk toch een x (en dan geeft de merrie hem een mep..gek peerd).

Hoe is jouw paard gecastreerd TS? Of was je nog geen eigenaar van je paard toen hij gecastreerd werd?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:40

toen was ik geen eigenaar van hem.
volgens mij is hij wel staande gecastereerd.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:40

Haha nou mijn merrie loopt gelukkig nooit te sletten,
maar dat maakte voor die ruin ook niet uit,
want die wilde gewoon overal bovenop... bah
Gelukkig slaat die van mij wel van zich af, maar toch...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 15:04

ik heb net de da gebeld die hem gecastereed heeft en hij zei dat hij alles weg heeft gehaald.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:04

@ sammy: dan zou er idd een kans kunnen zijn dat hij klophengst is. Die van mij is op de kliniek onder algehele narcose gecastreerd (op 3,5 jarige leeftijd) en daar is dat ook meteen gecontroleerd. Je kunt altijd eens overleggen met je DA of het zou kunnen natuurlijk.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:15

Mijn ruin lijkt erg op die van Mister01 -- dominant tijdens het wandelen, showen voor andere paarden en (gatsie) willen (en kunnen nog wel, zo te zien) op merries springen. Ik heb hem niet zo lang en in het begin dacht ik, nou heb een ruin of een klophengst, maar hij is wel een echt ruin . . . . Ik moet heel consequent zijn met hem, vooral op de grond. Met rijden is ie braaf, gelukkig. Hij is zoals hij is, en ik vind hem nog steeds leuk. :)

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:32

orlys_dream schreef:
Mijn ruin lijkt erg op die van Mister01 -- dominant tijdens het wandelen, showen voor andere paarden en (gatsie) willen (en kunnen nog wel, zo te zien) op merries springen. Ik heb hem niet zo lang en in het begin dacht ik, nou heb een ruin of een klophengst, maar hij is wel een echt ruin . . . . Ik moet heel consequent zijn met hem, vooral op de grond. Met rijden is ie braaf, gelukkig. Hij is zoals hij is, en ik vind hem nog steeds leuk. :)

die van mij hetzelfde :j
hij staat niet bij merries maar als je langs loopt komt zijn uhm... ding ook naar beneden en komt die nek erop.
die van mij springt ook op ruinen (incl. mijn kleine b pony :o )
met rijden wel braaf als je maar consequent bent!
ik hoorde dat als de DA te voorzichtig heeft gecastereerd en de zaadleiders te lang laat. dat ze nog wel hormonen kunnen af geven, of dit waar is weet ik niet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:01

de een heeft, dus blijkbaar, nog wat hormonen meer als de ander.

ik weet ook niet echt of het nu een groot verschil maakt of je zo'n ruin nu juist wel of niet bij een merrie moet zetten.
mijn ruin heeft eerst bij alleen maar ruinen gestaan (maar ik had hem toen nog niet zo lang) en is na ong. 6 maanden verhuist naar een stal waar 1 merrie in de kudde loopt.
deze dame is vanaf dag 1 dat hij daar staat ZIJN merrie, en een van de andere ruinen moet echt niks proberen of ze krijgen serieus met hem aan de stok.
hij is helemaal niet zo groot (1,52 mtr) maar heeft een paard van 1,82 mtr echt doen verschieten van angst!!! :o

hij heeft nu 3 jaar in deze kudde gestaan en zal eind van deze maand gaan verhuizen naar een stal waar hij weer alleen met ruinen zal staan, dan kan ik pas gaan vergelijken of het nu echt verschil maakt, denk het zelf eigenlijk van niet.

het zal wel een hoop dekens voor die merrie schelen :D :o
maar die merrie liep zich aan elke ruin op te dringen, dus is waarschijnlijk nogal heftig met hengstig zijn.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:12

Mijn 20 jarige gedraagt zich zelfs nog als hengst als hij een intressante merrie ziet dus het heeft helemaal niets met het castreren te maken. Hij heeft tevens 10 jaar met een merrie gestaan waar hij absoluut niet op mocht en dat ging goed terwijl hij andere merries alleen maar dekte.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:09

Hoi,

Ik heb eens iets gehoord, ik weet niet zeker of het klopt.

Als een ruin, toen die hengst is geweest, een merrie heeft gedekt, en daarna gecastreerd word, dan blijft hij dat hengstengedrag houden. :j
Als een ruin, toen die hengst is geweest, geen merrie heeft gedekt, en daarna gecastreerd word, heb je geen hengstengedrag.

Ik weet niet of het klopt!!
suc6!!

x

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:13

Nienke1308 schreef:
Hoi,

Ik heb eens iets gehoord, ik weet niet zeker of het klopt.

Als een ruin, toen die hengst is geweest, een merrie heeft gedekt, en daarna gecastreerd word, dan blijft hij dat hengstengedrag houden. :j
Als een ruin, toen die hengst is geweest, geen merrie heeft gedekt, en daarna gecastreerd word, heb je geen hengstengedrag.

Ik weet niet of het klopt!!
suc6!!

x

nee dit klopt niet, ik weet zeker dat mijn "hengst" ruin nog nooit heeft gedekt voordat hij op 1 jarige leeftijd is geruind en mijn andere ruin heeft weleens op een merrie gesprongen (per ongeluk natuurlijk) en hij is alles behalve hengst, en is ook nooit hengst geweest in zijn gedrag.

of misschien heb ik dan de 2 uitzonderingen op de regel, dat kan natuurlijk ook nog! :D

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:19

mijn ruin is nu 16 en vertoont ook nog steeds hengstengedrag, gecastreeerd rond zijn 4e jaar
vorig jaar toch maar weer laten testen en zijn we er uiteindelijk achtergekomen dat hij zelf een te hoog testosteron aanmaakt
onder het zadel prima
maar ernaast een lastig heerschap
niets aan te doen helaas
ze kunnen behandeld worden met vrouwelijke hormonen
kost een godsvermogen per maand en is niet zeker of het helpt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:24

Voorjaarskriebels? :Y)

De mijne doet het ook, maar goed, die is helaas helaas ook nog steeds in bezit van zijn ballen. Hopelijk heb ik na de 15e (poging tot castratie nummer 3) ook een ruin, ik vind het echt om zelf gek bij te worden....

Zo vresellijk opgefokt. Hij gedraagt zich zoals die dronken kerels in de kroeg waar ik altijd zo'n hekel aan had: Rent achter alles aan wat maar enigsinds vrouwelijks is en al het mannelijks wat hem in de weg staat krijgt een pak slaag.... :Y)

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:56

Ik heb een ruin van bijna 8 jaar, hij vertoont hetzelfde gedrag als die van jou.
Geloof mij: een goeie dierenarts weet echt wel hoe hij moet castreren!

Het heeft ook niks te maken met dekken voor hij geruind is:
mijn ruin heeft nooit gedekt voor hij is geruind en vertoont dus ook dit gedrag.
Ik zou zeker niet gaan knoeien met zijn hormonen...
(want je hebt er wel supplementen voor)

Mijn ruin dekte ook wel eens als de merrie dit toeliet, hij staat nu in een gemengde groep
waarbij de twee merries niet gedekt willen worden en hij dus op zijn kop krijgt als hij het probeert,
werkt goed!
Dat 'dansen' wat hij doet als hij een ander paard ziet moet je gewoon negeren en doorlopen,
als het echt te erg wordt moet je hem even op zijn kop geven.
Die van mij doet het zelfs af en toe als ik alleen met hem wandel..zonder dat er een ander paard in
de buurt is. Ik hoopte eigenlijk dat het gewoon puber gedrag is maar als hij het blijft doen,
jammer dan...ik kan er wel mee leven!
Bijten doet die van mij pas sinds kort en ik zorg gewoon dat hij de kans niet krijgt,
Hij begint altijd met likken voordat hij bijt.... dus likken mag maar niet aan mijn been!

Succes ermee en trek het je niet te veel aan!