3 maanden 24/7 op stal ivm wond, mag er nu uit. hoe ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

3 maanden 24/7 op stal ivm wond, mag er nu uit. hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:30

Mijn merrie die drachtig is staat sinds 5 november 24/7 op stal ivm een hele diepe wond. ([MD] Paard met diepe wond bij het spronggewricht)

heb toen ook laten kijken of ze drachtig is (15-17-19 augustus is de hengst erop geweest). en dat is ze :) je kon de ruggegraat mooi zien. wel is ze een paar keer verdoofd geweest. ze word nu ook wel dikker maar ze krijgt nu ook veel hooi op stal in hooinetten tegen verveling.

Nu mag ze er weer uit. hoe kan ik dit het beste doen zonder al te veel stress en ongelukken. want ze heeft een boel energie. kan haar al niet meer aan de hand laten stappen. dan bokt ze of rent alleen maar rondjes om me heen.

zal ik haar eerst los in de bak doen (is een grote menbak) met haar weidemaatje of direct in het land in de hoop dat ze een keer naar het gras hapt.

Wat vinden jullie?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:31

Kan je niet iets geven dat ze rustig wordt?

liberty22

Re: 3 maanden 24/7 op stal ivm wond, mag er nu uit. hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:33

ik zou toch echt een lang touw nemen en haar op een heeel heel groot rondje even longeren ivm dracht en de spieren ivm met op stal staan , .
Ik zou iig niet direct losgooien

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 11:37

ze zal dan ook wel gaan bokken en scheuren aan het touw, is dat dan niet erg. je kan haar dan wel wat in bedwang houden maar toch.

en iets geven dat ze rustig word... kan dat geen kwaad voor het veulen? en als dat uitgewerkt is word ze dan niet alsnog gek?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:38

mijn paard heeft ook eens bijna 4 maanden rust gehad, hij mocht per dag 5 minuten stappen, maar was geen houden meer aan.... vooral toen ie zicht weer goed begon te voelen.
Ik heb van de veearts sedasan gekregen, (uiteindelijk niet gebruikt) maar dit zou ik dan kunnen geven als we voor t eerst weer de bak in zou gaan of longeren. om gewoon de rust er in te houden.

Nu weet ik niet of een drachtige merrie dit mag hebben dat zou je eventueel moeten overleggen, misschien dat je dr dan iets rustiger kan houden, en als ze dan weer een beetje gewend is kan je zonder verdoving doen.

succes in ieder geval!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:39

Als het uit is gewerkt is ze er aan gewend buiten te zijn, ze zal dan niet meer zo heel druk zijn hoor.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:41

Saffie1 schreef:
ze zal dan ook wel gaan bokken en scheuren aan het touw, is dat dan niet erg. je kan haar dan wel wat in bedwang houden maar toch.

en iets geven dat ze rustig word... kan dat geen kwaad voor het veulen? en als dat uitgewerkt is word ze dan niet alsnog gek?

ja lastig hoor maar dan maak ze niet van die slidings enzo en plots omdraaien dat soort dingen dacht ik hoor maar lastig idd

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:42

De wond is helemaal goed genezen?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:46

Mijn paard heeft op dezelfde plek een diepe wond gehad en ook een tijd boxrust gehad..
echter zette we hem (ipv 24/7 box) 4utjes per dag op een stenen paddock (buiten) ter grootte van een box.
Hier liep hij dan wel wat heen en weeren en beetje met paardjes stoeien (over draad) en hij zag veel.. dat scheelde al een hoop.
Maarja, toen toch een x weer echt los. We hebben hem in de longeerbak gedaan, zonder touw en een oogje dicht geknepen.
Hij heeft flink gebokt en toen hij eenmaal even rustig stond heb ik hem eruit gevist en nog ff uitgestapt.. zo kon dat dus weer iets opgebouwd worden.. het is vaak die eerste x ff uit hun dak en dan is t vaak weer over.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:53

hier hebben we nu een paard staan met een nog open borstwond. Het is eng maar is er wat meer beschadigd in het been wat beweging nog niet aan kan?
Als dit niet het geval is. In de bak zetten niet aan een lijn daar letten ze echt niet op en dan heb je de popen aan het dansen. En dan gewoon loslaten ze zullen gek doen en springen maar worden snel rustig.

Wat je nog kan doen paard geen eten geven 's ochtens en dan rond 12 uur naar buiten en een berg hooi neerleggen (zo hebben wij haar in december naar buiten gedaan) dan letten ze meer op eten.

Ikzelf heb dus mijn merrie nu standaart buiten staan op de paddox en mag per dag ongeveer een uurtje op het gras vanwege modder. Dan doet ze redelijk normaal soms wel bokken maar haar spieren en pezen zijn allemaal heel en is alleen nog een vleeswond. De genezing zal zo wat langer duren maar dan heb ik wel een gelukkig paard.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:23

ik zou hem niet bij de groep gooien, aangezien ze vaak dan met z'n alle gaan rennen of elkaar op lopen te jutten. ik zou hem in de bak aan een lange longeerlijn gooien.. zo heeft ze genoeg bewegingsruimte om te kunnen bokken e.d maar kan je haar nog wel corrigeren als het nodig is..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:27

Is ze echt 3 maanden niet buiten geweest?
Dan veranderd zelfs het braafste paard in een wilde bok :=

Heb je een weiland waar goed gras op staat?
Dan zou ik haar daar in zetten, zo groot mogelijk stuk dat mocht ze gaan rennen ze iig lange stukken kan maken ipv remmen, bochten en gassen.
Geen andere paarden erbij, die jutten elkaar alleen maar op, lekker alleen en hopen dat het gras verleidelijker is.
Evt. eerst 10 minuten longeren zodat de ergste gekheid eruit is.

Maar mag ze nu wel zo ineens eruit dan? Er bestaat geen risico meer voor de wond?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:31

Het kan echt reuze meevallen hoor. Mijn paard heeft ook een keer een diepe wond gehad, en mocht dus ook niet naar buiten omdat hij in het verband stond. Beestje was nog geen 2 jaar. Na een aantal weken mochten we gaan stappen met hem, 10 minuten, nou op den duur was er geen houden meer aan.

Dus met de dierenarts overlegd wat te doen, ja zet m dan maar in de bak. Nou hij heeft 1 of 2 bokken gedaan en een paar rondjes gelopen en daarna was het over!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 12:51

3 maanden is nog wel wat langer dan 2 weken :P
Buiten lopen doet vaak al veel, het is vaak meer het idee dat ze binnen staan dan dat ze niet kunnen rennen.
Als je ze echt opsluit ontploffen ze als je ze buiten zet maar als je er wel elke dag een paar rondjes mee loopt zijn ze toch al buiten en dat geeft zo'n dier al een heel ander gevoel.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 13:29

hmmm nu hoor ik verschillende dingen.
mijn idee om haar los in de bak te doen met haar weidemaatje is omdat de bak vast zit aan het land zeg maar. als ze wel is los in de bak is dan rent ze alleen maar aan de zijkant waar het land is. vandaar dat ik der weidemaatje er alvast bij wil doen.
ze hebben een heel lang stuk land dus ze kan wel heel ver doorrennen.
denk dat ik maar eerst probeer te longeren en dan gewoon los in het land (waar haar weidemaatjes ook staan).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:30

Ik denk dat ik 2 voerbeurten (ochtend en middag bijv.) over zou slaan en haar rond een uur of 3/4 in de bak of weide zou zetten met een berg hooi. Ik zou haar dan wel naar het hooi toe begeleiden, op het moment dat ze daar dan induikt zou ik het touw losknippen. Met een beetje mazzel heeft het hooi dan de hoogste prioriteit en loopt ze hooguit een paar rondjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:14

Als je bang bent dat ze gaat rennen zou ik haar zeker niet losgooien bij haar vriendjes.
Daar heeft ze 3 maanden niet bij gestaan dus als ze de weide in rent gaat waarschijnlijk alles aan de kletter en jutten ze elkaar op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:16

Jij kent je paard het beste. Denk je dat ze knetterdol wordt, longeer haar dan gewoon ff en zet haar vervolgens buiten. Niet te moeilijk denken. Verdoven zou ik absoluut NIET doen ivm. dracht.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:25

Omdat dit niet in de eerste plaats gaat om een vraag over de dracht, verplaats ik je topic naar Omgang en Paardengedrag:

KS -> OPG

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:35

ik denk ook dat eten een goede afleiding kan zijn. hooi op de wei leggen als er niets op staat... van kauwen worden ze rustig

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:45

niet alleen doen, vraag hulp van anderen en desnoods met een hoofdstel in

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:49

Ik heb ook zoiets. Melody had ook een wond bij haar spronggewricht en gisteren heb ik haar na 3 maanden boxrust buiten gezet in de roundpen. Na een paar bokkensprongen is ze vrij rustig gebleven.

Ik zou haar iid niet samen met andere paarden zetten want dan worden ze waarschijnlijk nog drukker.

Ik weet niet of je ook iets kleiners dan de bak heb ter beschikking om haar in te zetten. Want in de bak kan ze natuurlijk heen en weer gaan rennen etc.

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:22

ik kan de bak wel verkleinen. doe ik wel vaker met trainen.
maar ik denk dat ik toch haar weidemaatje erbij doe in de bak (gewoon groot laten).
aangezien ze als ze los is in de bak altijd aan de kant van het land zit te rennen enzo omdat ze daar heen wilt. als er dan eentje bij haar in de bak al is dan doet ze dat in ieder geval niet meer.

ik geef haar sochtends geen eten en dan leg ik eten in de bak neer en hopen dat ze sneller daar naar toe gaat.

ik twijfel alleen nu nog of ik het in de bak zal doen of gelijk maar in het land.

iCaity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:40

Ik zou eerst goed longeren tot ze moe is en dan losgooien

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:46

nou afgelopen zaterdag was het zover. het regende flink.
had de pony in de bak gedaan en haar ook maar direct losgegooid.
lekker samen rennen en springen maar op zich best beheerst.
daarna de wond even bekeken en zag niks anders. dus maar los in het land. rustig naar achteren draven om vervolgens in volle rengalop terug te komen haha
daarna is ze lekker gaan eten. (sochtends geen eten gehad).
dus alles is rustig verlopen. :)
paard is weer helemaal blij. en ik ook.