Pony omgeslagen van braaf naar bijna gevaarlijk*update p2*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Pony omgeslagen van braaf naar bijna gevaarlijk*update p2*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 19:28

Hallo allemaal,
Ik heb een haflinger merrie van vijf jaar, super lief, karakter.
Heeft dit jaar een veulen gehad en die is net 2 maandjes weg.

Maar sinds een maandje is ze helemaal omgeslagen.
Ze heeft door een ijs een paar dagen op stal gestaan omdat het echt een levensgevaarlijke ijsbaan was, maar toen werd ze wat druker en hebben we haar voer verminderd. Toen ze weer naar buiten mocht sloeg ze om en begon met flink hoog steigeren. Het vertrouwen is nu ook een beetje weg aan beide kanten. Ik ben niet bang voor haar maar ik zit ook niet op een hoef voor mijn hoofd te wachten. Ik zit er een beetje aan te denken om haar te laten corrigeren en doorrijden aangezien ze ook van mijn jongere zusje is die een beetje bang voor haar is geworden.

Ze staan met twee pony's in de wei waar ze de baas over is, zou het mischien een idee zijn om haar bij oudere en dominantere paarden te zetten?

We beginnen binnenkort weer met lessen op nh methode.

Ook met longeren komt ze drijgend en soms steigerend op je af. Ze heeft niet veel respect meer voor de meeste mensen.

Iemand tip's, want we kunnen ze gebruiken.....

Ik heb dit bericht trouwens op mn mobiel gemaakt dus sorry voor de typ fouten...
Laatst bijgewerkt door Revanches op 24-03-11 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:12

Als ze door het ijs een tijdje op stal heeft gestaan is het niet zo gek dat ze daarna een beetje "wild" is. Laat 'r maar een paar keer goed rennen. Eerst maar eens los, komt ze dan ook dreigend op je af? Als je nou eens flink met een touw om je heen slaat (draaien), lukt het dan om haar op afstand te houden?
Dit kun je een paar dagen doen zodat ze haar energie kwijt raakt. Daarna kun je haar iets korter laten rennen en daarna verder longeren. Als ze dan nog dreigend op je afkomt kun je er beter hulp bij roepen. Als het goed gaat kun je haar de volgende keer eerst longeren en daarna even rijden. Het liefst met iemand erbij die je kan helpen als het niet goed gaat.

Goed dat je lessen gaat volgen. Je instructeur helpt je vast wel op de goede weg.
Ik denk dat het met jullie wel goed gaat komen. Eerst maar even terug naar de basis, als jij haar wegjaagt moet ze van je wegrennen. Als dit niet lukt is het verstandig hulp in te roepen. Succes! +:)+

Nivo

Re: Pony omgeslagen van braaf naar bijna gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:21

idd, het is ook erg goed om je te verdiepen in de taal van paarden en hoe jij kan communiceren op die manier. Gedrag in de kudde en wat een paard van jouw verwacht (jij moet kudde/veiligheid en leider vervangen en dat is geen makkelijke combi) Mijn paard deed ook alleen nog maar aanvallen en na een paar lessen op deze manier begin ik hem steeds beter te begrijpen. Maar vooral waarom hij mij niet begreep!
Succes, het is zo fijn om weer een sterke band te hebben met je paard!
Als jij je maar wil verdiepen in hem komt het goed, Hij kan jouw taal niet leren alleen jij de zijne!

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:40

Komt je pony wel genoeg buiten?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:18

Nivo schreef:
idd, het is ook erg goed om je te verdiepen in de taal van paarden en hoe jij kan communiceren op die manier. Gedrag in de kudde en wat een paard van jouw verwacht (jij moet kudde/veiligheid en leider vervangen en dat is geen makkelijke combi) Mijn paard deed ook alleen nog maar aanvallen en na een paar lessen op deze manier begin ik hem steeds beter te begrijpen. Maar vooral waarom hij mij niet begreep!
Succes, het is zo fijn om weer een sterke band te hebben met je paard!
Als jij je maar wil verdiepen in hem komt het goed, Hij kan jouw taal niet leren alleen jij de zijne!

Ik ben het helemaal eens met deze reactie :)

Ik heb een arabiertje die precies zoals jou paard omsloeg, dankzij horsemanship (Parelli) leer ik waarom hij dat doet en hoe ik zijn leider weer kan worden en echte vriendschap aan kan gaan met mijn paard. Wij hebben er in ieder geval baat bij en de band word tussen ons sterker en hij word rustiger in mijn bijzijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:25

Mijn paard is in de zomer eigenlijk best een duffe bok... maar in de winter komt hij tot leven :D En dat was precies zo met de haflinger die ik een tijd verzorgd heb. Er zijn gewoon paarden die in de winter actiever zijn.

Als ik jou was zou ik je paardje zo veel mogelijk naar buiten laten, de meeste paarden redden zich ook wel als er ijs ligt tenzij de hele paddock bedekt is met ijs. En verder inderdaad voordat je gaat rijden eerst even longeren, en daarbij duidelijk zijn naar je paard. Dreigend op jou af lopen mag natuurlijk niet, geef maar een zwieper met het uiteinde van de longe (niet je paard slaan maar het touw in het rond draaien) want ze moet gewoon doorlopen zonder gegein.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 15:32

Ze staan nu van acht tot zes In de wei.

Ik ga denk snel weer lessen.

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:46

misschien eerst weer even het vertrouwen terug winnen, als je er meteen op gaat lessen nu zonder de vertrouwensband.....kan helemaal fout gaan.
lekker gaan longeren, poetsen wandelen en als ze weer "normaal"tegen je kan doen en dus weer respect heeft, dan gaan rijden.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:56

Heb je ander voer? Ik weet uit ervaring dat Haflingers heel fel kunnen reageren op verandering van voer.
Of geef je ineens meer? Of kuil ipv hooi?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:36

Als ze dreigend naar je toekomt in de longeercirkel, dan mag ze best een serieuze tik krijgen van de longeerzweep.

loveeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:50

ga haar niet slaan dan daag je haar alleen maar uit. Ik zou gewoon een keer een join up doen of zo. Helpt echt super!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:01

loveeee schreef:
ga haar niet slaan dan daag je haar alleen maar uit. Ik zou gewoon een keer een join up doen of zo. Helpt echt super!

Ja natuurlijk, doe gewoon even een join up :roll: Mens, weet je wel wat je zegt?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:20

alsof iedereen zomaar even aan de gang kan gaan met het uitvoeren van een join-up..
als je dat al wilt :-(
Ooit aan gedacht hoeveel schade je daarmee kan berokkenen, Loveeee?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:08

unicorn_kiss schreef:
Als ze dreigend naar je toekomt in de longeercirkel, dan mag ze best een serieuze tik krijgen van de longeerzweep.

Ja dat krijgt ze dan ook, maar het is ook nog z'n eigenwijsje die flink op haar donder gekregen te hebben, gewoon door gaat.
Maar mischien moet ik ook niet doen alsof ze van suiker is, als ik haar een tik geeft, aai ik haar vergeleken bij ander.

loveeee schreef:

Meid, JU is niks, hooguit als allerlaatste hulpmiddel, als een paard anders naar de slacht moet, en dan nog vind ik het niks.
Verdiep je er eens in wat er eigenlijk echt gebeurt met het paard bij een JU.

twijtel schreef:
misschien eerst weer even het vertrouwen terug winnen, als je er meteen op gaat lessen nu zonder de vertrouwensband.....kan helemaal fout gaan.
lekker gaan longeren, poetsen wandelen en als ze weer "normaal"tegen je kan doen en dus weer respect heeft, dan gaan rijden.

De lessen zijn geen rijlessen, igg niet alleen. Het zijn ook grondwerk lessen en het algemeen omgaan met je pony.

gitje65 schreef:
Heb je ander voer? Ik weet uit ervaring dat Haflingers heel fel kunnen reageren op verandering van voer.
Of geef je ineens meer? Of kuil ipv hooi?

Nee we hebben geen ander voer, ook de zelfde hoeveelheid kuil en hooi als normaal, alleen de brokjes hebben we verminderd aangezien ze meer dan genoeg energie had en ze dat alleen maar meer kreeg door veel brok.

Motje11 schreef:
Als ze door het ijs een tijdje op stal heeft gestaan is het niet zo gek dat ze daarna een beetje "wild" is. Laat 'r maar een paar keer goed rennen. Eerst maar eens los, komt ze dan ook dreigend op je af? Als je nou eens flink met een touw om je heen slaat (draaien), lukt het dan om haar op afstand te houden?
Dit kun je een paar dagen doen zodat ze haar energie kwijt raakt. Daarna kun je haar iets korter laten rennen en daarna verder longeren. Als ze dan nog dreigend op je afkomt kun je er beter hulp bij roepen. Als het goed gaat kun je haar de volgende keer eerst longeren en daarna even rijden. Het liefst met iemand erbij die je kan helpen als het niet goed gaat.

Goed dat je lessen gaat volgen. Je instructeur helpt je vast wel op de goede weg.
Ik denk dat het met jullie wel goed gaat komen. Eerst maar even terug naar de basis, als jij haar wegjaagt moet ze van je wegrennen. Als dit niet lukt is het verstandig hulp in te roepen. Succes! +:)+

Ik longereen haar nu eventjes niet, omdat ze idd met loswerken al op je af komt, ookal zwaai je met een touw of longeer zweep.
Ik ga snel weer lessen dus, en dan helpt denk ik al erg veel, en verder wil iemand anders er wel eerst op, want zij meer ervaren en volwassen. Ik denk wel dat het helemaal goed komt, en ik geef niet zomaar op want elke pony puberd en dan kom je altijd wel iets tegen toch! bedankt!

Het is trouwens wel zo, dat we haar drachtig kochten, maar we wisten niet dat ze drachtig was en je kon het ook maar 2 weken voor de bevalling aan haar zien, zo mager was ze. toen kreeg ze het veulen en moest ze haar engergie verdelen, en ze werd wel dikker.
Maar toen het veulentje weg was, had ze voor het eerst flink energie voor haar zelf, en daar moest ze denk ik ook wel eventjes aan wennen.

Ik denk dat alles echt wel goed komt, en ze er wel overheen komt als we het goed aanpakken, ik ben alleen bang dat ze iemand anders raakt met steigeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:57

NH is: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. Helaas durven veel NH-beoefenaars dat "zo hard als het moet" niet toe te passen.
Als je paard je aanvalt, en ongevraagd je persoonlijke ruimte binnenkomt, dien je hem daar uit te zetten. Als niet goedschiks, dan kwaadschiks. Blijf je te soft, ingnoreert je paard een aanwijzing die jij hebt gegeven, is dat een aanwijzing die je net zo goed niet had hoeven geven omdat hij je paard afstompt. Je paard leert dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Loswerken met een paard dat op je afkomt: idd niet doen. Hou hem aan touwhalster en leadrope, dan kun je zijn hoofd naar je toehalen en kan hij je met zijn achterbenen niet raken. En grondwerkstick is een must, en wees niet bang om hem echt te gebruiken als het nodig mocht zijn.

Je zei dat je al een tijd niet meer had gelest, het lijkt me een goed plan om dat weer op te pekken.
Welke methode volg je? Ik zou zelf Parelli adviseren, die heeft een duidelijk stappenplan.
Iig heel goed dat je weet dat de JU dit probleem niet op gaat lossen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 12:44

Cassidy schreef:
NH is: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. Helaas durven veel NH-beoefenaars dat "zo hard als het moet" niet toe te passen.
Als je paard je aanvalt, en ongevraagd je persoonlijke ruimte binnenkomt, dien je hem daar uit te zetten. Als niet goedschiks, dan kwaadschiks. Blijf je te soft, ingnoreert je paard een aanwijzing die jij hebt gegeven, is dat een aanwijzing die je net zo goed niet had hoeven geven omdat hij je paard afstompt. Je paard leert dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Loswerken met een paard dat op je afkomt: idd niet doen. Hou hem aan touwhalster en leadrope, dan kun je zijn hoofd naar je toehalen en kan hij je met zijn achterbenen niet raken. En grondwerkstick is een must, en wees niet bang om hem echt te gebruiken als het nodig mocht zijn.

Je zei dat je al een tijd niet meer had gelest, het lijkt me een goed plan om dat weer op te pekken.
Welke methode volg je? Ik zou zelf Parelli adviseren, die heeft een duidelijk stappenplan.
Iig heel goed dat je weet dat de JU dit probleem niet op gaat lossen.

Ja ook op manier van Parelli ja!

Dankjewel voor je tip's, je hebt helemaal gelijk. Ze komt gewoon ongevraag in onze ruimte, en dat betekend dat ze niet veel respect voor ons heeft. Ze neemt me ook niet serieus, dus ik moet ind. harder worden.

Aan het de longeer lijn of iets loswerken, weet ik niet of dat wel help, ze bokt of trap niet veel, en steigerd alleen maar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:01

Ik denk dat het feit dat het veulen weg is een grotere rol speelt dan wat dan ook. Ze is nu geen moeder meer en dat heeft zo zijn effect op haar hormoonhuishouding en haar geest.
Vergelijk eens haar gedrag met andere merries waarvan het veulen is afgespeend.
Misschien heb je wat aan dit oude topic.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:04

Ik heb het niet over de longeerlijn, ik heb het over de 12 foot leadrope. En gebruik je stick als ze steigert, raak haar waar je haar raken kunt, geef haar de indruk dat je haar levend vilt. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Een aanwijzing die je paard ignoreert is een aanwijzing die je niet had mogen geven, het leert je paard dat hij je niet serieus hoeft te nemen.

Maar ik krijg de indruk dat ze niet steigert en uithaalt als je haar aan touwhalster en leadrope vast hebt, en uit de box haalt of met haar loopt? Dan zou ik weer even terug gaan naar de games, friendly, yo-yo, porcupine, en met de circling game heb je haar toch ook aan je leadrope vast? Hoe reageert ze daar?

De Parelli games hebben een volgorde, ga eerst online werken, begin bij 1, ga door naar 7. Pas als dat goed gaat later @ Liberty. En ik heb de indruk dat je de online of stukjes daarvan aan het overslaan bent. Hoe reageert ze op de porcupine, yo-yo game? Dat zijn oefeningen die de verhoudingen tov je paard recht kunnen zetten. Back to basics dus.

Je paard ter correctie uit handen geven gaat het probleem niet oplossen. Jullie moeten het samen doen, maar vraag er wel begeleiding bij.

En nog een kleine opmerking. Je zegt dat je ook op de manier van Parelli te werk gaat? Waarom "ook"? Loswerken komt volgens mij bij Voest vandaan.
Het probleem bij het volgen van verschillende methodes, is dat je geneigd bent om dingen over te slaan of aan te passen. En sommige dingen kunnen haaks op elkaar staan. Niets mis mee, als je weet wat je doet, en als je het programma van Parelli op zijn minst een keer helemaal hebt doorlopen. Door dingen weg te laten verander je de werking, door geisoleerde oefeningen toe te passen verander je het recept.

Zie het als het bakken van een appeltaart. Laat het meel of de appelen weg, en er komt van alles uitrollen, maar het resultaat is geen appeltaart.

Parelli heeft een programma, en dat programma werkt. Hou je daaraan, begin bij stap 1, de games. In volgorde van 1 naar 7. Niet loswerken, situatie niet opzoeken. En niet gaan shoppen bij andere NH-ers. Hou je aan het recept.

*Edit: voor jou een filmpje, het maakt duidelijk wat ik bedoel met werken aan de leadrope ipv loswerken. Deze meneer volgt een methode van Clinton Anderson, Parelli lijkt daar heel erg op.

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:16

Cassidy schreef:
En nog een kleine opmerking. Je zegt dat je ook op de manier van Parelli te werk gaat? Waarom "ook"? Loswerken komt volgens mij bij Voest vandaan.

De gene die mij les geeft heeft haar "eigen manier". Ik weet niet precies wat van wat is, want we hebben alleen nog maar les
in volgen en in hoe ik haar met kleine bewegingen in draf en galop krijg.

Vandaag hebben ik en mijn moeder haar in de bak gezet en haar losgegooid, en ze kwam heel soms naar ons toe, maar
een zwaai met het touw was na een kwartier al genoeg. Ze steigerde al niet meer, alleen ze wou niet echt linksom,
maar dat is ook haar moeilijke kant en na een tijdje deed ze dat ook. Alleen onderweg naar de bak was ze heel vervelend,
maar mijn moeder had haar vast en heeft haar flink op haar donder gegeven, en daarna liep ze aardig braaf mee.

dus het gaat al de goede kant op, mede door jullie tip's! Ik betrapte mezelf er op dat is eerst als ze op me afkwam,
ik een stapje achter uit ging, en haar dus eigenlijk goedkeuring en ruimte gaf, maar nu ren ik eerder naar haar toe als ze in mijn ruimte komt. Op het laats ging het heel goed, alleen we kwamen er achter dat ze beginnende rotstraal heeft, dus dat worden
dagen goed schoonhouden en insprayen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:12

Een goede lesgever is heel belangrijk, en nu wil ik jou lesgever niet bekritiseren, maar als volgen en minimale aanwijzingen het enige zijn wat ze je tot nu toe heeft geleerd, mis ik een heleboel theorie.

In het omgaan met paarden moet je weten waar je moet staan, wanneer je er moet staat en hoe je er moet staan. Idd, een stap achteruit bij een paard dat op je afkomt is verkeerd. Een te afwachtende houding is verkeerd. Je moet gaan snappen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Het predator - prey animal verhaal.

Er is een boek dat ik je kan adviseren om aan te schaffen, het heet Natural Horse-Man-Ship van Pat Parelli.
Schaf dat aan of probeer het te lenen in de bibliotheek, het is onlangs naar het Nederlands vertaald, lees het door en je gaat een heleboel begrijpen.

Overigens vind ik dat een boek dat het echt waard is om in je boekenkast te hebben staan en altijd weer ter hand te kunnen nemen, dus als je ergens in wilt investeren, doe het in dat boek. De 7 games van Parelli zul je er als zodanig niet in beschreven zien staan, maar de oefeningen zijn hetzelfde....en de theorie er omheen is gewoon iets wat je MOET weten als je met paarden omgaat.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:27

Cassidy schreef:
Een goede lesgever is heel belangrijk, en nu wil ik jou lesgever niet bekritiseren, maar als volgen en minimale aanwijzingen het enige zijn wat ze je tot nu toe heeft geleerd, mis ik een heleboel theorie.

In het omgaan met paarden moet je weten waar je moet staan, wanneer je er moet staat en hoe je er moet staan. Idd, een stap achteruit bij een paard dat op je afkomt is verkeerd. Een te afwachtende houding is verkeerd. Je moet gaan snappen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Het predator - prey animal verhaal.

Er is een boek dat ik je kan adviseren om aan te schaffen, het heet Natural Horse-Man-Ship van Pat Parelli.
Schaf dat aan of probeer het te lenen in de bibliotheek, het is onlangs naar het Nederlands vertaald, lees het door en je gaat een heleboel begrijpen.

Overigens vind ik dat een boek dat het echt waard is om in je boekenkast te hebben staan en altijd weer ter hand te kunnen nemen, dus als je ergens in wilt investeren, doe het in dat boek. De 7 games van Parelli zul je er als zodanig niet in beschreven zien staan, maar de oefeningen zijn hetzelfde....en de theorie er omheen is gewoon iets wat je MOET weten als je met paarden omgaat.

Dat boek heb ik in de kast liggen, en ik ben hem nog aan het lezen! We hebben ook pas 4 serieuse lessen gehad, vandaar dat we alleen daar nog mee bezig waren!

Dat predator/prey verhaal, ik snap helemaal wat je bedoeld, en dat is heel belangerijk.
Ik kan mijn moeder zo op alles wijzen wat ze verkeerd doet, en zich daardoor opsteld als 'prooi',
maar zelf is het moeilijker om door te hebben wat je doet, ookal lukt dat me steeds beter!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:48

Als een paard ineens zo veranderd van gedrag moet je altijd eerst een medische oorzaak uitsluiten. Parrelliend nederland schijnt dit voor het gemak altijd te vergeten! Ook aanvallen aan de longe heeft medische oorzaken. Bij het lopen op een cirkel verwacht je van je paard een bepaalde buiging in zn lijf die hij misschien fysiek wel helemaal niet kan, ik zou bijvoorbeeld eerst eens een fysiotherapeut naar je paard zn bekken en rug laten kijken. Na de bevalling kan er wel wat scheef staan, of misschien is hij wel onderuit gegaan op het gladde ijs zonder dat jij het gezien hebt. Je paard op zn donder geven is in dit geval ongeveer het laatste wat je moet doen, het enige wat je hem daarmee leert is dat hij als hij pijn uit, gestraft wordt, niet hoe hij het vervolgens dan wel moet doen. Dus: wees duidelijk in je leiderschap, maar doe dit met drukrelease en gewoon belonen, dus niet met slaan, en laat m medisch nakijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:56

Als je het hele topic goed hebt doorgelezen, kun je lezen dat het probleem niet alleen opduikt bij het longeren, maar ook bij het loswerken en gewone omgang aan de hand.

Als je het hele topic goed hebt doorgelezen, zul je ook lezen dat de ts toegeeft misschien te soft te zijn.

En in mijn ogen wordt er bij omgangsproblemen maar al te vaak meteen gewezen naar een medische oorzaak, terwijl paardlief zijn grenzen aan het verkennen en het verleggen is, en hoegenaamd terug niet op zijn plek wordt gezet.
Bespaar je de kosten van een medisch onderzoek. Is in dit geval toch echt niet nodig.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:12

Beste Cassidy, paarden leggen heel snel associaties. Het is heel goed mogelijk dat een paard op alle vlakken daardoor uit gaat vallen cq agressief gaat worden, dat hoort helemaal bij angst voor pijn. Als je mijn profiel had doorgelezen had je geweten dat ik iets meer ervaring met gedrag heb dat de gemiddelde paarden bezitter, een dergelijke gedragsomslag heeft helaas meestal met pijn te maken.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:04

Ik zou je aanraden wat dianaw33 zegt.
Ook even laten controleren, het kan best zijn dat ze zo een last heeft van haar rug of wat dan ook, dan is het LW ook vrij pijnlijk.
Verder vind ik het niet van toepassing om je persé op Parelli te focusen.
Het kan heel goed zijn dat je paard op een andere methode veel beter reageert.
Ik denk dat je het beste vanaf 0 weer kan beginnen dus lekker borstelen en wandelen.
Zorg dat er iemand bij is met veel ervaring die je kan helpen met dat je paard in "jouw ruimte" komt.
Dit is dus een heel irritant iets van een paard en komt vaker voor dan je zelf doorhebt.
Ik hoop dat je er snel weer komt met je paard:)