Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 20:18

We hebben hier een probleempje.

Bij Rena op de wei staat sinds september een Fjord. Deze heeft de vrouw van mijn neef gekocht , om zelf mee te gaan rijden en met het idee dat haar dochters er ook een leuke hobby aan kunnen gaan hebben. Moeder rijdt al een tijdje op de manege , dochter nog niet zo lang , kan net galopperen zeg maar.

De Fjord is een hartstikke leuk beest :)

Erg goed opgevoed , rustig , braaf. Maar het blijft een dier dat er wel af en toe even aan herinnert moet worden dat ze goed opgevoed is ;)

En dat is het probleem.... mijn "nicht" is hartstikke gek op dat dier en weet dat ze streng moet zijn , maar toch lukt het haar niet zo goed.
Ze probeert het wel , maar heeft het gevoel er niet helemaal voor hoe ze het nu aan moet pakken.

Voorbeeld : ze zegt Ho , en de Fjord loopt door. Doet de dame bij mij ook wel eens , maar ik pik het niet , ze heeft maar te luisteren :j
Ik zet haar dan achterwaarts , waarop ze vlot dient te reageren. Dan nog een stukje meelopen , weer Ho , en ze doet het gewoon braaf en dat zeg ik dan ook waarbij ze een aai krijgt. Beestje helemaal blij en verder poeslief :)

Maar mijn nicht probeert dat dan ook wel , maar allemaal net niet vlot en duidelijk genoeg , waardoor het nog weinig nut heeft. En de Fjord vooral bevestigd krijgt dat niet goed meewerken / lomp reageren , de bedoeling is :P

Eigenlijk hebben mijn nicht en haar oudste dochter niks te vertellen , als het erop aan komt. Van de week gingen ze wandelen en waren ze na een paar minuten al terug omdat Fjordlief een beetje opgewonden werd van een ander paardje in een nabij gelegen wei , nicht bang dat ze de Fjord niet zou kunnen houden , en dus weer naar huis , duidelijk onder de indruk en een beetje bangig , de situatie niet onder controle. Terwijl het dier dan echt niet heel spectaculair doet , maarja ze luistert niet / blijft niet rustig stil staan. En dat is natuurlijk ook best een beetje eng als je weet dat je niet de baas bent :(:)

Maargoed.

Dit schiet dus allemaal niet op.

Ik probeer het wel uit te leggen en het vorige baasje van Fjordlief ook , en ze wil ook ècht haar best doen , maarja hoe leer je iemand om wat strenger te zijn.... hoe leer je dat je op een bepaald moment , onder bepaalde omstandigheden , op een bepaalde manier reageert...

Vaak is ze dan niet op de juiste manier streng , of is zelf zo onder de indruk dat ze vergeet om relaxed te blijven en het beestje te belonen en weer gewoon met een schone lei vrolijk verder te gaan als ze wèl braaf is , waardoor het vaak een beetje een stille strijd lijkt , wachtend op het volgende punt waar het mis gaat en de Fjord gemopper krijgt , dat weinig effect heeft :P

Zo is het voor beiden niet leuk natuurlijk.... en het is een heel leuk paardje en een hele leuke meid , ze zouden echt heel veel lol van elkaar kunnen hebben als mijn nicht nu simpelweg maar wat standvastiger zou zijn en de touwtjes in handen zou nemen.

Het zit gewoon niet zo in haar karakter om haar plek op te eisen en geen gezeik van die knollen te pikken :P

En dan is het heel moeilijk om uit te leggen / iemand te leren hoe ze het nu precies moet doen.
Want het is niet alleen streng zijn , maar juist consequent zijn , op de juiste manier , het juiste moment , en dan ook de kunst om het wel LEUK te houden en het beestje te belonen voor goed gedrag.

Nu zijn ze eigenlijk een beetje bang voor hun eigen paardje , en als wij er steeds bij blijven of als wij steeds de Fjord zijn opvoeding helpen herinneren dan is het min of meer acceptabel , maar het is natuurlijk wachten tot het een keer goed fout gaat....ze moeten gewoon zelf lekker met de Fjord op pad kunnen !

Bestaan er handige boekjes o.i.d. waar ze wat aan zouden kunnen hebben , om een beetje het gevoel te krijgen hoe dat opvoeden / corrigeren nu precies werkt ? In het koppie moet er een schakeltje om gaan... het beestje IS al opgevoed , poeslief als je er gewoon leuk en duidelijk mee omgaat en geen gekkigheid pikt....

siskeh

Re: Hoe iemand leren om consequent de baas te zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:24

Oehh moeilijk...
Ik zit echt diep te graven of ik boekjes zo weet.
Tja, de "grondwerkboeken" maar dat zijn niet echt de dingen die je goed kunnen helpen.
Er staan wel oefeningen in, maar ze vertellen niet hoe je dingen aanpakt natuurlijk.

Dit probleem ken ik wel, maar meestal wordt het hier aangepakt door een cursus(emiel voest/grondwerk), tja dat is natuurlijk wat duurder.
Ik weet niet of ze van jou dingen aannemen zodat je ze een beetje les kan geven?
Vermoed het haast niet of wel?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:28

misschien haar via grondwerk zich bewust laten worden van haar eigen energie? Daar begin ik vaak mee met grondwerk. Dat ze leren hoe hun eigen energie overkomt op hun paard, en hoe ze het paard kunnen sturen als ze controle hebben over die energie.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:28

Klinkt heel bekend :D Ik kan het ook gewoon niet uitleggen :P Bij mij zijn de knollen altijd stikbraaf (zo niet, dan laat ik het ook meteen weten dat dat absoluut niet de bedoeling is :D), bij mijn moeder proberen ze hun hele trucendoos tevoorschijn te halen :+ Dus ik volg ff, misschien heb ik er ook nog wat aan ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:30

Theorie gaat hier niet helpen, praktijk wel. Ik zou haar een aantal lessen grondwerk cadeau doen, en verder met raad en daad klaar staan als Fjordlief weer wel een keer gewonnen heeft.

Wat helpen kan is video opnames maken als ze met haar paard bezig is, en later bekijken en analyseren.
De dag daarop met haar mee en ter plekke corrigeren.
Ze moeten niet alleen snappen, maar ook voelen wat hun houding is tov van het paard...

Een Fjord als eerste paardje lijkt heel leuk, maar ze zijn loeisterk en o zo eigenwijs....

Geen makkelijk ras voor een beginnend paardenbezitter...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:32

Niet assertief genoeg? Hoe doet ze dit met dominante mensen dan? Het karakter van iemand verander je niet, het gedrag wel, maar daar is wel inzicht voor nodig en motivatie. Als 1 van die 2 ontbreekt is het dweilen met de kraan open. Misschien moet er helaas eerst iets gebeuren...voordat zij beseft dat ze er iets mee moet doen, blijkbaar ervaart ze nog te weinig last. Lief dat je wilt helpen, maar volgens mij praat je tegen een muur op dit moment.

Inderdaad wat Cassidy zegt, liever iets laten doeoeoen en iets laten ervaren van een professional (die op die manier ingang heeft) dan ellenlange preken en discussies, het blijkt wel dat die niet aankomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:54

Mijn instructrice vergeleek mijn opdringerige ruin eens met een opdringerige kerel in de kroeg..

(hij was toen níet te longeren,liep letterlijk dóor je heen).

Toen ben ik wel even zo gigantisch boos op hem geworden, met het gevoel bij mezelf van een opdringerige vervelende zatte vent..

Heeft goed geholpen.

Wat ik hiermee wil zeggen,is dat je soms beter snapt hoe het werkt, als je het menselijk vergelijkt.
of een bepaald gevoel kunt oproepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:56

Anoniem schreef:
Mijn instructrice vergeleek mijn opdringerige ruin eens met een opdringerige kerel in de kroeg..

(hij was toen níet te longeren,liep letterlijk dóor je heen).

Toen ben ik wel even zo gigantisch boos op hem geworden, met het gevoel bij mezelf van een opdringerige vervelende zatte vent..

Heeft goed geholpen.

Wat ik hiermee wil zeggen,is dat je soms beter snapt hoe het werkt, als je het menselijk vergelijkt.
of een bepaald gevoel kunt oproepen.

Dat is een goed argument! Verder vind ik het moeilijk om dit mensen te leren, hoe is iets wat ze in zich moeten hebben, een bepaalde overtuiging. Dat vergt veel geduld maar vooral veel training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:59

Je moet het inderdaad wel enigzins in je hebben.
Ik heb het zeker in me, vroeger was ik met de paarden stukken consequenter.
Door angst is dit afgenomen, durfde ik niet zo goed meer door te pakken.

Gelukkig lukt het me nu weer goed.
Tuurlijk proberen sommige paarden vaker even waar ze staan en hoe je reageert...daarom moet je dat gevoel wel in je hebben en op kunnen roepen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:40

Assertief ja , dat is het woord dat ik zocht :)

Ze wil het echt wel hoor , en doet dan ook echt wel oprecht haar best ervoor , daar ligt het niet aan :)

Maar gewoon niet op de juiste manier.... bvb. buiten vraag ik : laat haar eens stilstaan ?
En dan is het Ho *trekt wat aan teugels* Fjord loopt door , teugels gaan weer slap en ze geeft op.

Mijn handen jeuken dan echt plaatsvervangend :+

Ik raak daar ook best gefrustreerd van , op dat moment dient de ruiter gewoon SNEL in te grijpen.
Je hoeft nooit op een paard gezeten te hebben , als je maar het schakeltje in je hoofd hebt zitten dat dit natuurlijk ECHT-NIET-KAN.

En tja dan leg ik dus uit dat als ze "halt" vraagt , er wat ook gebeurt , het beestje HALT moet houden.
En eigenlijk als Fjordlief niet direct luistert , ze achterwaarts terug moet naar de plek van de HO....en nog wat verder. Zodat ze er even heel duidelijk op geattendeerd wordt dat HO echt HO is :P

Maarja , terwijl je dat uitlegt stapt Fjordlief verder weet je wel.....ZO frustrerend :P

En dan probeert ze het wel hoor , maar dan lukt dat achterwaarts weer niet...of veels te langzaam en met veel gepluk en gedoe...en dan schiet het het doel helemaal voorbij weet je wel :P

Naderhand vergeet ze dan ook te belonen of weer in de 0 - stand terug te komen , maar blijft een beetje bozig waardoor het voor het diertje ook niet leuk is om het "goed" te doen zeg maar.

Is dit met grondwerk-lessen een beetje aan te leren denken jullie ?

Want het gaat nog niet eens om dingen onder het zadel , alles begint gewoon al bij het meelopen en de dagelijkse dingen , het LIJKT niet zo belangrijk maar ze moet echt goed leren de grenzen heel duidelijk aan te geven , en vooral ook om niet min of meer een al verloren strijd aan te gaan de hele tijd ,maar om het LEUK te maken :)

Je hoeft het beestje meestal 1 keer maar even heel duidelijk te corrigeren , echt niks bijzonders , en ze is meteen vrolijk en poeslief , braaf beestje :) Maarja als "jij" de baas niet bent....dan houdt ze zichzelf wel een beetje bezig :P

Kunnen grondwerk-instructeurs dit aan mensen bijbrengen ?

(ik heb zelf eigenlijk geen ervaring ermee dus weet niet in hoeverre het aan te leren is alsiemand het niet zo in zich heeft ?)

En weet iemand dan wellicht ook iemand die GOED is en hier in de buurt werkt ?

Ik weet wel dat ik het niet goed over kan brengen , het is een gevoel dat je moet hebben , ik kan toch moeilijk een heel handboekje schrijven hoe je in elke specifieke situatie moet reageren , je moet iemand op 1 of andere manier leren ervaren hoe & wat het werkt , maarja hoe ?

Alles werkt een beetje maar dan net niet goed genoeg zeg maar , want het beestje krijgt gewoon teveel ruimte , steeds iets verder over het grensje heen "want dat is nog niet zo erg" :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:45

Ze zal er toch eerst zelf last van moeten hebben vrees ik, vervelend om te zien, maar motivatie voor verandering kan je niet opdringen, opleggen...wellicht een beetje uitdagen maar zo klinkt dat nu ook niet.

Geef haar af en toe een hint, maar van tips zal ze niet leren denk ik

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:48

Caira schreef:
misschien haar via grondwerk zich bewust laten worden van haar eigen energie? Daar begin ik vaak mee met grondwerk. Dat ze leren hoe hun eigen energie overkomt op hun paard, en hoe ze het paard kunnen sturen als ze controle hebben over die energie.

Ja dat bedoel ik , dat zou goed zijn :j

Ik denk niet dat ik dat goed over kan brengen want ik sta me echt inwendig op te vreten om zowel die knol als haar een schop onder de kont te geven als ze maar lopen te klooien , haha :D Ik raak daar echt een beetje gefrustreerd door , omdat ik zèlf in wil grijpen zodat dat beestje er niet mee weg komt , vind het dan echt niet tof om uit te proberen te leggen wat er moet gebeuren...en dan vervolgens te zien dat het nog niet goed gaat....en de Fjord dus WEER bevestigd krijgt dat ze niet hoeft te luisteren :P

Het is gewoon nèt even dat beetje gevoel....dat het geen zin heeft om maar vruchteloos HO te blijven roepen als je met je lichaamstaal / energie niet ook die HO uitstraalt....

Ik denk dat je daar het pijnpunt hebt benoemd...die energie die je uitstraalt +:)+

Wie zou haar daar nu mee kunnen helpen hier in de buurt ?

Het is echt een toffe meid die alle wil van de wereld heeft :j Ook heel leuk om te zien dat ze het nog steeds leuks vindt....nu met alle rotzooi van stal-en-wei-in-aanbouw , stront afvoeren , modder , ellende , dagelijks alleen kak ruimen en rotklusjes zeg maar...ze vindt het gewoon leuk :P

En dan ook nog dat ze het leuk vindt en trouw ervoor gaat ook al loopt het dus helemaal niet goed met het beestje zo....
Dat is toch wel karakter en de juiste instelling , menig ander zou er allang geen zin meer in hebben !

Dus dat biedt wel hoop +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 21:54

Colway schreef:
Ze zal er toch eerst zelf last van moeten hebben vrees ik, vervelend om te zien, maar motivatie voor verandering kan je niet opdringen, opleggen...wellicht een beetje uitdagen maar zo klinkt dat nu ook niet.

Geef haar af en toe een hint, maar van tips zal ze niet leren denk ik

Ze heeft er absoluut last van , zegt zelf ook al dat ze niet meer goed durft , en dat ze (veel) strenger moet worden...en probeert dat ook.
En ze probeert dat ook oprecht , de motivatie is er ook absoluut , dat zit echt helemaal goed , het is geen vervelend mutsje maar gewoon een leuke meid die wil leren hoe ze het moet doen :j

Alleen ja verdorie....hoe moet je het doen...gewoon niet pikken dat dat dier je loopt te foppen :P

Uitleggen en laten zien is niet genoeg , je moet het op 1 of andere manier kunnen brengen zodat er van binnen een schakeltje om gaat... want "regeltjes leren" dat is de oplossing niet natuurlijk , elke situatie is anders en je moet aanvoelen hoe je dat aan moet pakken.... je kunt niet elke situatie uit je hoofd leren :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:19

Goede grondwerklessen zullen zeker helpen.(die zijn juist hiervoor)
Of er een goed iemand in jullie buurt zit weet ik niet, heb je niet een freestyle-trainingscentrum in de buurt?

Vind er verder trouwens goede opmerkingen gemaakt worden :j
Dat met die "opdringerige man" klopt ook zeker, vaak zien de mensen hun paard als een enorm lief dier, terwijl die opdringerige man in de kroeg waarschijnlijk "liever" is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:32

Je nicht moet ook inzien, denk ik, hoe leuk het is als het paard wel doet wat ze vraagt. Als ze er van gaat genieten dat het paard doet wat ze vraagt, gaat het een stuk gemakkelijker. Misschien kun je zelf eens voor paard spelen, zo kun je duidelijk maken wat je bedoelt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:21

Ze zal 100% achter wat ze vraagt moeten staan ipv : "als jij dat leuk vindt zouden we misschien nu even kunnen stilstaan" houding die ze nu op pony overbrengt.
Wat ze mist is een stuk mentaal overwicht en misschien ook wel zelfvertrouwen. Lastig om oefeningen voor te geven, zeker met pony die al een dikke vinger opsteekt.
Nieuw paard op bv trainingslocatie zou makkelijker laten zien waar het probleem ligt. Al is dat vaak een duur grapje (gaat meer richting managerscursus zeg maar)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:44

Inderdaad tamary precies mijn gedachte. Lastig inderdaad

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:48

nynke55 schreef:
Je nicht moet ook inzien, denk ik, hoe leuk het is als het paard wel doet wat ze vraagt. Als ze er van gaat genieten dat het paard doet wat ze vraagt, gaat het een stuk gemakkelijker. Misschien kun je zelf eens voor paard spelen, zo kun je duidelijk maken wat je bedoelt.

Dat ziet ze ook allemaal wel in , daar ligt echt het probleem niet :)

Ze weet heel goed dat ze strenger moet zijn zodat het beestje gewoon braaf blijft , het probleem is puur dat ze niet precies aanvoelt hoe en welke timing zeg maar :) Stukjes die we uitleggen snapt ze heel goed , maar het toepassen lukt toch niet helemaal efficiënt zeg maar :)

Tamary :

Het is nog niet eens zo erg dat de Fjord een dikke middelvinger opsteekt , de manier waarop ze het vragen , daar zou Rena van mij ook niet op reageren :P Terwijl die toch ook (net als de Fjord) heel goed opgevoed is en op de kleinste gebaartjes goed reageert normaal gesproken. Maar je moet wel op de juiste manier communiceren en net de juiste intonatie en lichaamstaal lukken niet zo goed.

Zijn ook nog te snel onder de indruk , en zullen bvb. eerder met een strak touwtje doorlopen al pogend om haar wat langzamer te laten lopen , i.p.v. even ècht ingrijpen , haar stil te zetten , even wat achterwaarts laten gaan , even toespreken en weer "re-setten" zeg maar zodat ze weer onder appèl staat en vrolijk en rustig gezellig verder kunnen lopen aan een lang touwtje :)

Het is echt nèt dat kleine stukje inzicht van energie / lichaamstaal / zien waar de grensjes liggen en hoe die op een goede (maar leuke) manier duidelijk te maken. Als dat schakeltje om gaat dan moet de rest geen probleem zijn :)

We zijn een tijdje terug samen een rondje naar buiten gegaan , omdat ik eens wilde zien hoe het nu eigenlijk ging met ze.

En ik schrok er echt van dat het halthouden al niet lukte :oo Dat is gewoon levensgevaarlijk.

We hebben toen in dat rondje even het halthouden geoefend , dat de Fjord dus ECHT!!! moet halthouden als ze het vraagt.
En liefst ook dat ze haar achterwaarts laat gaan tot het punt waar ze het vroeg , en nog iets verder , zodat het beestje echt doorkrijgt dat het menens is en ze zich OOK bij haar aan haar opvoeding dient te houden.

Mijn maag draait zich dan echt om als ik zie dat ze op zich nog niet eens zo heel slecht halt vraagt , maar als het beestje doorloopt dan heeft ze zoiets van "laat maar" , want tja het was toch niet echt nodig om halt te houden / straks krijgen we ruzie en ze stapt nu gelukkig braaf / we oefenen dit later nog wel :P

Ik snap die redenering best wel , maar het is natuurlijk verschrikkelijk fout. En die redenering komt eigenlijk overal terug.

Ze wordt soms wel even boos en dan lukt het ! Gaandeweg dat ritje ging het best goed eigenlijk ! Maar dan vergeet ze om weer in "braaf"-mode te gaan , dus dan wordt het diertje ook niet beloond voor goed gedrag.... dat schiet dus allemaal niet op. En ineens zet ze dan weer een keer niet door met halt , of slaat het achterwaarts maar over als dat niet lukt...en dat heeft dus geen zin zo.

Het is ècht geen kwaaiigheid , ze ZIET het gewoon niet , voelt het niet aan :P

We zijn aan het zoeken naar iemand in de buurt , ze vindt het zelf ook een heel goed idee om iets van grondwerk-les te nemen :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:27

Nu ga ik speculeren, maar is dat "laat maar waaien als het niet lukt" ook haar manier geweest bij de opvoeding van haar kinderen?
Kinderen kun je uitleggen waarom dingen soms wel of niet mogen, bij een dier (paard, hond, whatever) lukt dat niet.

Daar bestaan geen grijstinten, daar is alles zwart-wit. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
En wat vandaag mag, daar moet je het dier morgen niet voor gaan straffen.
Misschien helpt het om haar dat te vertellen.
Verder is boos worden om steviger in je schoenen te staan en zo duidelijker over te komen beslist niet verkeerd.
Maar je moet natuurlijk niet boos blijven. En dat is soms heel moeilijk.

Op de momenten dat jij met haar meeloopt en zij halt vraagt en Fjordlief doorkachelt, jeuken je handen, zo schrijf je net.
Heb je het op die momenten weleens overgenomen en voorgedaan hoe de Fjord reageert als jij daar staat? En leert dat hij met jou echt niet mag spotten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:38

Nou , de kids zijn eigenlijk super opgevoed , heel consequent , de hond die ze vroeger hadden ook , daarom had ik ook wel verwacht dat het geen probleem zou zijn ondanks dat ze nog niet zo ontzettend veel ervaring heeft , alleen op de manege heeft gereden , en het haar eerst eigen paardje is.

Maar ik heb nu toch ernstig het vermoeden gekregen dat die opvoeding qua consequent zijn , voornamelijk aan mijn neef (de pappa dus) toegeschreven kan worden :P

Die heeft niks met paarden verder maar heeft ook wel eens een stukje met de Fjord gelopen , en die neemt wèl goed de leiding. Is wel grappig want hij heeft volgens mij geen paardenkennis , maar wèl gevoel voor opvoeding , echt leuk om te zien. Die zet de Fjord dan ook even stil als ze niet rustig meeloopt , draait een rondje en dan hoor je ook een goed dreigende "NEE , jij blijft HIER !" . En dan even later als het wel goed gaat , ook braaf enzo , echt schitterend :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:11

Raad haar eens aan om op t.v. the Dog Whisperer te kijken. Aangezien de theorie bij honden eigenlijk hetzelfde is en misschien komt het beter/duidelijker over als iemand anders het haar uitlegt.

Verder: Tja, het lijkt mij iets dat ze gewoon moet oefenen en moet ervaren dat het leven inderdaad veel leuker is als je paard wél goed reageert. Ik had er ook veel moeite mee om duidelijk te zijn en me groot te maken, ben van nature geneigd me maar zo klein en onopvallend mogelijk te maken, maar met de tijd werd dat steeds beter.

Oefent ze ook als jij er niet bij bent? Voor mij is het veel makkelijker om duidelijk te zijn wanneer ik alleen ben. Als mijn zus er bij is val ik te makkelijk terug op haar, omdat ze nu eenmaal beter is met paarden en veel meer ervaring heeft, en als er anderen bij zijn schaamde ik me omdat het er voor mensen die gewend zijn om met rukken en plukken dingen te bereiken er natuurlijk heel raar uitziet, iemand die in plaats van aan het halstertouw te trekken een paard dwingt te stoppen door in de lucht te springen en zich zo groot mogelijk te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 14:04

Ik ben er eigenlijk maar heel zelden bij , maar ik ben wel eens bvb. buiten aan het klussen (ze staan achter ons nieuwe huis) en dan zie ik wel dat de basis helemaal niet goed zit.

Bvb. teveel ronddraaien bij het poetsen , geen voetje willen geven... en eigenlijk is het dan alleen maar even nodig om 1 keer duidelijk te zijn , en dan is het over.

Maar dan duurt het al veels te lang door voordat ze eens kwaad wordt , en eigenlijk zou ze voor dat punt dan al gewoon duidelijk hebben moeten zijn zodat ze niet echt boos hoeft te worden , zeg maar :)

Ja doen ze het op de juiste manier bij de Dog whisperer ? Ik kijk daar nooit naar , dat ze niet aan het prutsen zijn / te professioneel / te soft / te hard enzo , waardoor ze juist de verkeerde inzichten krijgt :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:37

Een hond is een roofdier, en een paard een prooidier.
De houding die Cesar uitstraalt kan zeer zeker werken als je met paarden bezig bent, maar voor de rest is de theorie erachter toch een heel andere. Dingen die bij honden werken, kun je niet zomaar op paarden projecteren.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:40

De methode van Cesar moet je NIET op paarden uitproberen. Ik heb Cesar eens een paard zien longeren (of, een poging doen tot), het paard werkte niet mee, omdat Cesar de juiste houding niet had voor een paard.

Lijkt mij het handigst om les te nemen in grondwerk, desnoods boeken erover lezen. Parelli, Voest, algemeen boek over grondwerk met paarden.
Nou moet ik zeggen dat een Fjord ook niet makkelijk is hoor := Ik heb er 1 verzorgd, die was toen 16 jaar, ingereden, was gewent buiten te rijden etc, maar in de omgang had ik met hem veel meer moeite (en dat werd ook niet beter) dan met mijn arabier. Daar ging het in het begin ook slecht mee, omdat hij best wel dominant deed. Maar merk toch wel dat hij een stuk sneller op mij ging reageren dan de fjord deed.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:02

Hahahahahaha Dilan1993 het gaat om de houding van Cesar zelf. Rechtop, vooraanstaand. Assertief.
Leven in het Nu..

Ik heb dat stukje ook gezien, overigens komt dat omdat Cesar zich niet op de achterste van
het paard richt maar naar de voorkant staat te kijken. Terwijl je in principe een paard van
achter naar voren moet kijken, met je schouders gericht richting flank :P

Juist omdat een paard een prooidier is.