Jonge ruin stijgerd naar Mensen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meesje89

Jonge ruin stijgerd naar Mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:58

Hoi,
Ik heb een verzorg veulen van net 2 jaar (officieel april a.s. 2 jaar). Hij is in Juli jl. gecastoreerd maar gedraagd zich steeds meer als een hengst
Als ik met hem alleen naar buiten ga, gaat alles super goed en is hij super braaf! Maar zodra er andere paarden buiten staan in de bak of als er iemand aan het rijden is. (hij ziet dus andere paarden) dan slaat hij in een keer om van heel lief en braaf naar erg vervelend en kwaad in de zin! Hij begint dan heel dominat te worden en begint met stijgeren naar ME toe! We hebben al geprobeerd om met de zweep een tik op zn benen te geven,, maar daar heeft hij nu niet zoveel meer mee.. Als hij in de bak staat en in de andere bak staan andere paarden is er niks aan de hand, maar zodra hij aan de hand moet lopen met andere paarden in de buurt is het dus totaal mis!

Het wil ook wel eens voorkomen dat hij in zn stal stijgerd(bijv met wormenkuur geven). Er is al bijna iemand gewond geraakt door hem..

Hebben jullie misschien ideetjes of suggesties hoe we dit bij hem er uit kunnen krijgen want het wordt van kwaad tot erger. (en dat willen we voor zijn)

Ik hoop dat jullie goeie tips hebben voor dit gedrag!

Groetjess

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:00

Nou, ik weet persoonlijk geen oplossing op dit moment, maar ik weet wel dat een pas gecastreerde hengst, zich zeker nog een half jaar als een hengst gaat gedragen.
Het kan ook zijn dat het een klophengst is ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:00

Misschien wil hij graag naar de andere paarden toe en gaat hij daarom in verzet?
Als je ziet dat hij wil gaan steigeren; tik op de borst (tik op de benen bij steigeren heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, maar miss werkt t voor een hoop mensen heel goed hoor :) ). Probeer het vervelende gedrag voor te zijn... Als je ziet dat zn concentratie op begint te raken; terug naar de ''safe zone''. T is natuurlijk nog een jong beessie en misschien is t af en toe gewoon even ''op'' met zn vermogen om zich netjes te gedragen.

Wormenkuur geef ik zelf altijd buiten de stal eigenlijk, nooit ín de stal gegeven, maar das dan weer wat ik prettig vind :) Stal is natuurlijk ook relatief klein en voor een paard wat dat smerige spul probeert te ontwijken is er misschien maar een uitweg; omhoog. Probeer dat gedrag te vermijden door rustig aan te doen. Die wormenkuur mag best over een uurtje gegeven worden ipv nu, doe in de tussentijd steeds ernaartoe werken. Dus even met je vinger in zn mondhoek poeren, even je hand over zn neus (zodat je zn hoofd vast kunt houden) enz enz. Als dat allemaal ontspannen gaat moet t een koud kunstje zijn om die kuur ff snel leeg te spuiten (niet dat die theorie helemaaaal opgaat, t is met mijn poown ook nog steeds een hele worsteling, maar steigeren oid doet ie niet).

Is er een ervaren iemand in de buurt die je evt kan helpen? Denk dat het wel raadzaam is om te zorgen voor wat begeleiding... Dit soort gedrag kan je vrij eenvoudig de kop indrukken door het vóór te zijn, maar je moet dan wel snel en correct reageren :)

Succes ermee iig!

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:10

het heeft tijd nodig dat de hengste manieren eruit gaan en een consequinte aanpak

adnil35

Re: Jonge ruin stijgerd naar Mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:13

Hier hebben wij er ook zo een op stal. Veel mee bezig zijn en consequent benaderen. Streng maar rechtvaardig. Dat is het enigste wat helpt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:16

amyz schreef:
Als je ziet dat hij wil gaan steigeren; tik op de borst (tik op de benen bij steigeren heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, maar miss werkt t voor een hoop mensen heel goed hoor :) ).

Nee!
Dat kan hij heel snel koppelen aan het steigeren en dus als reactie op die tik gaan steigeren waardoor je dus een paard hebt wat omhoog gaat ipv achterwaarts als je hem op zijn borst tikt/duwt.

Geef eerst eens wat meer info over de situatie waar in het paard zit?
Staat hij op stal of op de weide? Heeft hij andere paarden om mee te spelen?
Hoe vaak doe je wat met hem?

Geartje_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:45

Een 2jarig paard moet je niet te veel mee doen!!
Die moet met vriendjes op het land!!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:49

babetta schreef:
Nou, ik weet persoonlijk geen oplossing op dit moment, maar ik weet wel dat een pas gecastreerde hengst, zich zeker nog een half jaar als een hengst gaat gedragen.

Euh, dat lijkt me toch errug stug...Er vanuit gaande dat het gedrag door de verandering in de hormoonhuishouding wordt veroorzaakt (hogere productie van testosteron) zou het gedrag binnen een aantal weken na het castreren moeten veranderen, aangezien de testikels (zaadballen) die testosteron produceren niet meer aanwezig zijn. Dat is ook eigenlijk het doel van de meeste castraties: Het stopzetten van de testosteronproductie....

Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor!

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:54

Adil schreef:
babetta schreef:

Euh, dat lijkt me toch errug stug...Er vanuit gaande dat het gedrag door de verandering in de hormoonhuishouding wordt veroorzaakt (hogere productie van testosteron) zou het gedrag binnen een aantal weken na het castreren moeten veranderen, aangezien de testikels (zaadballen) die testosteron produceren niet meer aanwezig zijn. Dat is ook eigenlijk het doel van de meeste castraties: Het stopzetten van de testosteronproductie....

Ik denk dat het ook wat van paard tot paard afhangt :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:03

Geartje_F schreef:
Een 2jarig paard moet je niet te veel mee doen!!
Die moet met vriendjes op het land!!

Dit is zo'n nutteloze opmerking. :Z

TS hoe leeft het paard?
Staat het op het land?
Staat het alleen of met vriendjes?
Steigerd hij ook als andere hem vast hebben?
Wat voor voer krijgt hij?

En als toevoeging als het goed is zijn veranderingen meestal merkbaar 6 weken na de castratie.
Bij die van mij was het echter 3 weken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:23

Anneliesdj; zelf nog geen problemen mee gehad... Kan me ook niet helemaal voorstellen dat hij mijn manier om zijn poging tot steigeren te blokkeren (dus de tik op de borst) gaat zien als een signaal om juist wél te gaan steigeren? Anyway, miss heb ik gewoon mazzel dat poown die link niet heeft gelegd, maar kan t me toch niet helemaal voorstellen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:38

Touw om de neus en op de slof nemen als ie weer zo achtelijk doet. Hij mag jou niet buitenspel zetten.

Maar om dit uit te kunnen voeren moet je wel op de juiste plek lopen: naast het hoofd en niet naast de schouder. Jij moet zijn hoofd kunnen "lezen" en hem gewoon een slag voor zijn. Voor hij omhoog gaat geeft hij zeker al signalen af dat hij jou zat is, daar moet je op kunnen reageren. Dan kan een "EIH" roepen genoeg zijn of een simpel tikkie op de neus of een rukje aan het touw. Gaat ie toch verder en komt omhoog dan trek je dat touw aan, zet je elleboog in de hals en draait hem om je heen. Als je echt handig bent geef je hem met je voet nog een tikkie toe.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:17

Adil schreef:
babetta schreef:

Dat de hormoonproductie stopt na castratie is waar, echter het gedrag dat een hengst gewoon was leert ie niet zomaar af, hij zal wat minder fel worden maar als bepaalde gedragingen voor deze nu ruin normaal zijn dan is het aan de leider om het aangeleerde af te leren en om te zetten in gewenst gedrag. Heb dit meegemaakt met eigen hengst, na castratie werd deze nog meer hengst, heeft twee keer gesteigerd een half jaar na zijn castratie, nadat ik hem een flinke tik heb gegeven is het nooit meer voorgekomen.

conclusie castratie: Als men niet consequent is in het omzetten van negatief naar positief gedrag dan kan men blijven castreren maar de ruin zal zich zo blijven gedragen als een hengst dit omdat hij zich dit aangeleerd heeft ten tijden van zijn testosteronperiode :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:55

sjattukuh25 schreef:
Adil schreef:

Dat de hormoonproductie stopt na castratie is waar, echter het gedrag dat een hengst gewoon was leert ie niet zomaar af, hij zal wat minder fel worden maar als bepaalde gedragingen voor deze nu ruin normaal zijn dan is het aan de leider om het aangeleerde af te leren en om te zetten in gewenst gedrag. Heb dit meegemaakt met eigen hengst, na castratie werd deze nog meer hengst, heeft twee keer gesteigerd een half jaar na zijn castratie, nadat ik hem een flinke tik heb gegeven is het nooit meer voorgekomen.

conclusie castratie: Als men niet consequent is in het omzetten van negatief naar positief gedrag dan kan men blijven castreren maar de ruin zal zich zo blijven gedragen als een hengst dit omdat hij zich dit aangeleerd heeft ten tijden van zijn testosteronperiode :P

Hm, je hebt niet goed gelezen, ik zei: Er vanuit gaande dat het gedrag puur en alleen ontstaat door de verandering in huishouding (dus wanneer een hengst echt hengst wordt). Dat gedrag is binnen een aantal weken na de castratie weg, zoals ik al bij veel hengsten heb ervaren.

Dat andere gedrag....Het zou ook gewoon uitproberen kunnen zijn, grenzen verleggen. Dat doen merrie's trouwens ook ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:48

Dit is nu gewoon een gevalletje "goed opvoeden". Zelfs als hij nog hengst zou zijn heeft hij zich te gedragen. Steigeren naar mensen is absoluut "not done"... Ik heb het idee dat het in een eerder stadium al mis gegaan is.
Adil heeft helemaal gelijk met de opmerking dat de testosteron productie stopt na de castratie.. Mijn 3 jarige hengst is afgelopen week gecastreerd. Ik zorg er voor dat hij nog geen contact heeft met merries maar hij moet het toch niet in zijn hoofd halen om naar me te steigeren. Toen ik hem kreeg heb ik hem dat direct heel duidelijk gemaakt. Als ik met hem loop heeft hij normaal te doen. Dus ook niet brullen en hengsten gedrag...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:13

Ik heb zelf ook en verzorghengst. en die steigert ook alleen als je ernaast loopt en hij ziet een ander paard die los staat en die hinnikt naar hem, of naar hem kijkt. wij hebben een lang wit touw met ketting eraan. en als hij steigert dan laten we ook weten dat hij dit ECHT niet mag !
Wees heel consuquent naar hem!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:05

amyz schreef:
Anneliesdj; zelf nog geen problemen mee gehad... Kan me ook niet helemaal voorstellen dat hij mijn manier om zijn poging tot steigeren te blokkeren (dus de tik op de borst) gaat zien als een signaal om juist wél te gaan steigeren? Anyway, miss heb ik gewoon mazzel dat poown die link niet heeft gelegd, maar kan t me toch niet helemaal voorstellen...

Juist omdat hij op zo'n moment voorwaarts wil, je blokkeert hem wat het omhoog gaan nog meer uitlokt, zeker als hij al niet veel respect heeft voor TS zal dit hem nog meer uitlokken. En hij hoeft maar 2/3 keer omhoog te komen als reactie op de aanraking en hij heeft de link al gelegd, zet je hem vervolgens een stap achterwaarts op de poetsplaats en hij gaat ook omhoog.
Ligt erg aan het karakter van het paard maar één die al dominant is en een reden zoekt om je te manipuleren kan dit heel goed misbruiken. Paard van ts lijkt me zoeen ;)

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:10

Probeer je eens in 't paard te verplaatsen. Let ook op zijn oren! En zijn blik.
Negatief gedrag zoveel mogelijk negeren, alleen als je niet anders kan (gevaar voor jezelf).
Werk aan een vertrouwensband door hem overal aan te raken / aaien. Wanneer hij onrustig reageert, keer je van hem af of kijk naar de grond. Begin daarna opnieuw, van hoofd naar hals, naar voorbenen, rug, buik, billen, achterbenen. Stop af en toe, geef rust/ ontspanning, wacht tot je een reactie krijgt (hals laten zakken, kauwen, snuiven/uitademen ) voor je verder gaat . Benader je paard altijd vanaf de zijkant, zoals paarden onderling dit ook doen. succes! Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Op deze manier heb ik mijn trekpaardhengstveulen om m'n vinger gewonden (toen zo groen als gras, bang voor mensen, niks geleerd). Niemand wilde hem hebben omdat het zo'n wilde was. Nu is ie voor altijd mijn schatje, inmiddels 2 jaar, hij is voor niemand bang meer maar alleen ik kan er alles mee . Heel gauw dwars, alleen met de juiste aanpak doet ie alles wat ik vraag. Alles rustig en vraag steeds opnieuw om vertrouwen. Gaat heel goed.
Nogmaals succes.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:17

MarloesKV schreef:
Probeer je eens in 't paard te verplaatsen. Let ook op zijn oren! En zijn blik.
Negatief gedrag zoveel mogelijk negeren, alleen als je niet anders kan (gevaar voor jezelf).
Werk aan een vertrouwensband door hem overal aan te raken / aaien. Wanneer hij onrustig reageert, keer je van hem af of kijk naar de grond. Begin daarna opnieuw, van hoofd naar hals, naar voorbenen, rug, buik, billen, achterbenen. Stop af en toe, geef rust/ ontspanning, wacht tot je een reactie krijgt (hals laten zakken, kauwen, snuiven/uitademen ) voor je verder gaat . Benader je paard altijd vanaf de zijkant, zoals paarden onderling dit ook doen. succes! Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Op deze manier heb ik mijn trekpaardhengstveulen om m'n vinger gewonden (toen zo groen als gras, bang voor mensen, niks geleerd). Niemand wilde hem hebben omdat het zo'n wilde was. Nu is ie voor altijd mijn schatje, inmiddels 2 jaar, hij is voor niemand bang meer maar alleen ik kan er alles mee . Heel gauw dwars, alleen met de juiste aanpak doet ie alles wat ik vraag. Alles rustig en vraag steeds opnieuw om vertrouwen. Gaat heel goed.
Nogmaals succes.

:') _O- Als je dit bij mijn oude heks zou proberen zet ze je de wei uit. Het is een heel vriendelijk paard maar bij deze aanpak walst ze falikant over je heen. Voor een bang paard kan het werken maar een brutale op deze manier aanpakken is vragen om problemen.

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:23

ik zou even wachten na een tijdje gaat hij zich steeds minder hengstig gedragen

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:26

Consequentie, gewoon aanpakken. Hij moet leren dat hij niet zomaar mag steigeren, als je het nu toe laat en hem 'over een paar weken/maanden' weer oppakt, zal hij nog meer gevaarlijk gedrag gaan vertonen; want dan heeft hij gewonnen. Succes :)

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 02:56

Ik zou ook nog even wachten komt vast goed!

Gr

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:02

emilytje schreef:
ik zou even wachten na een tijdje gaat hij zich steeds minder hengstig gedragen

Hengstig nog wel... :') :Y)

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:21

Hoe staat het paard? Wat doen jullie allemaal met hem? Wat krijgt hij voor eten?
Deed hij dit ook al toen hij nog hengst was? Zo ja, dan hadden jullie al veel eerder in moeten grijpen. Zo nee, dan heeft het niets met hengsten gedrag te maken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:36

Eigenlijk de eerste vraag die in mij op komt, kan hij buiten spelen met soort- en leeftijdgenootjes (liefst ook hengsten of ruinen)? Als dat niet zo is, gaat hij met jou "spelen".

Je kan dit maar op één manier oplossen, hem buiten zetten bij andere jonge hengsten/ruinen (merries spelen namelijk niet zo als hengsten of ruinen). Dan kan hij zijn energie en speelse gedrag tenminste kwijt en zal dit minder snel naar jou doen.

Veel mensen verwarren speels gedrag met kwaad aardig gedrag, al mag hij nog niet met een mens spelen. Dat doet hij maar met soortgenoten die wat meer kunnen hebben. Zo kunnen hengsten/ruinen in de wei ook spelen en veel mensen noemen het vechten. Het gaat er lomp aan toe, dat is zeker, ook kijken ze er soms echt kwaad bij.

Als hij lekker zijn energie kwijt kan tegen een andere jonge hengst of ruin, zal hij sowieso al minder naar mensen gaan steigeren (spelen). Nu alleen nog de kunst om het af te leren, hij weet namelijk dat hij ook met jou/mensen kan spelen. Je kan een paard maar op één moment iets af leren, dat is op het moment dat hij het doet. Dus niet van te voren en niet na afloop. Dus op het moment dat hij steigert (dus met de voorbenen al in de lucht is) moet je hem straffen. Dit kan je op verschillende manieren doen.

Meest gemakkelijke is, pak 2 touwen. Een gewoon halstertouw en een hengstenketting. De hengstenketting OVER de neus heen doen (onder de neus nodigt alleen maar uit tot steigeren), het halstertouw maak je gewoon aan het halster vast, zoals normaal is. Ga met hem wandelen en pak het halster touw in je rechterhand, de hengstenketting in je linkerhand. Als hij steigert draai jij je van hem weg en trek je hem met je linkerhand (dus hengstenketting) om en naar beneden (hoeft NIET voorzichtig of vriendelijk!!!). Als je ziet dat hij aanstalten maakt om te gaan steigeren kan je hem waarschuwen door gewoon een keer aan het touw te trekken, zo van "he pas op!" Niet met de ketting! Deze is alléén als straf op het moment dat hij steigert!

Voor zijn heeft compleet geen nut om he te straffen (wel eventueel om te voorkomen). Stel je denk dat hij gaat steigeren en straft hem, maar hij was eigenlijk helemaal niet van plan te steigeren. Dan snapt hij dus niet waarom je hem straft. Dat is na afloop het zelfde.

Oefen niet meer dan 10/15 min per dag, paardje is nog jong en heeft nog een zeer korte concentratie boog.