Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
). Probeer het vervelende gedrag voor te zijn... Als je ziet dat zn concentratie op begint te raken; terug naar de ''safe zone''. T is natuurlijk nog een jong beessie en misschien is t af en toe gewoon even ''op'' met zn vermogen om zich netjes te gedragen.
Stal is natuurlijk ook relatief klein en voor een paard wat dat smerige spul probeert te ontwijken is er misschien maar een uitweg; omhoog. Probeer dat gedrag te vermijden door rustig aan te doen. Die wormenkuur mag best over een uurtje gegeven worden ipv nu, doe in de tussentijd steeds ernaartoe werken. Dus even met je vinger in zn mondhoek poeren, even je hand over zn neus (zodat je zn hoofd vast kunt houden) enz enz. Als dat allemaal ontspannen gaat moet t een koud kunstje zijn om die kuur ff snel leeg te spuiten (niet dat die theorie helemaaaal opgaat, t is met mijn poown ook nog steeds een hele worsteling, maar steigeren oid doet ie niet). 
amyz schreef:Als je ziet dat hij wil gaan steigeren; tik op de borst (tik op de benen bij steigeren heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, maar miss werkt t voor een hoop mensen heel goed hoor).
babetta schreef:Nou, ik weet persoonlijk geen oplossing op dit moment, maar ik weet wel dat een pas gecastreerde hengst, zich zeker nog een half jaar als een hengst gaat gedragen.
Adil schreef:babetta schreef:Nou, ik weet persoonlijk geen oplossing op dit moment, maar ik weet wel dat een pas gecastreerde hengst, zich zeker nog een half jaar als een hengst gaat gedragen.
Euh, dat lijkt me toch errug stug...Er vanuit gaande dat het gedrag door de verandering in de hormoonhuishouding wordt veroorzaakt (hogere productie van testosteron) zou het gedrag binnen een aantal weken na het castreren moeten veranderen, aangezien de testikels (zaadballen) die testosteron produceren niet meer aanwezig zijn. Dat is ook eigenlijk het doel van de meeste castraties: Het stopzetten van de testosteronproductie....
Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor!
Geartje_F schreef:Een 2jarig paard moet je niet te veel mee doen!!
Die moet met vriendjes op het land!!

Adil schreef:babetta schreef:Nou, ik weet persoonlijk geen oplossing op dit moment, maar ik weet wel dat een pas gecastreerde hengst, zich zeker nog een half jaar als een hengst gaat gedragen.
Euh, dat lijkt me toch errug stug...Er vanuit gaande dat het gedrag door de verandering in de hormoonhuishouding wordt veroorzaakt (hogere productie van testosteron) zou het gedrag binnen een aantal weken na het castreren moeten veranderen, aangezien de testikels (zaadballen) die testosteron produceren niet meer aanwezig zijn. Dat is ook eigenlijk het doel van de meeste castraties: Het stopzetten van de testosteronproductie....
sjattukuh25 schreef:Adil schreef:
Dat de hormoonproductie stopt na castratie is waar, echter het gedrag dat een hengst gewoon was leert ie niet zomaar af, hij zal wat minder fel worden maar als bepaalde gedragingen voor deze nu ruin normaal zijn dan is het aan de leider om het aangeleerde af te leren en om te zetten in gewenst gedrag. Heb dit meegemaakt met eigen hengst, na castratie werd deze nog meer hengst, heeft twee keer gesteigerd een half jaar na zijn castratie, nadat ik hem een flinke tik heb gegeven is het nooit meer voorgekomen.
conclusie castratie: Als men niet consequent is in het omzetten van negatief naar positief gedrag dan kan men blijven castreren maar de ruin zal zich zo blijven gedragen als een hengst dit omdat hij zich dit aangeleerd heeft ten tijden van zijn testosteronperiode
amyz schreef:Anneliesdj; zelf nog geen problemen mee gehad... Kan me ook niet helemaal voorstellen dat hij mijn manier om zijn poging tot steigeren te blokkeren (dus de tik op de borst) gaat zien als een signaal om juist wél te gaan steigeren? Anyway, miss heb ik gewoon mazzel dat poown die link niet heeft gelegd, maar kan t me toch niet helemaal voorstellen...

MarloesKV schreef:Probeer je eens in 't paard te verplaatsen. Let ook op zijn oren! En zijn blik.
Negatief gedrag zoveel mogelijk negeren, alleen als je niet anders kan (gevaar voor jezelf).
Werk aan een vertrouwensband door hem overal aan te raken / aaien. Wanneer hij onrustig reageert, keer je van hem af of kijk naar de grond. Begin daarna opnieuw, van hoofd naar hals, naar voorbenen, rug, buik, billen, achterbenen. Stop af en toe, geef rust/ ontspanning, wacht tot je een reactie krijgt (hals laten zakken, kauwen, snuiven/uitademen ) voor je verder gaat . Benader je paard altijd vanaf de zijkant, zoals paarden onderling dit ook doen. succes! Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Op deze manier heb ik mijn trekpaardhengstveulen om m'n vinger gewonden (toen zo groen als gras, bang voor mensen, niks geleerd). Niemand wilde hem hebben omdat het zo'n wilde was. Nu is ie voor altijd mijn schatje, inmiddels 2 jaar, hij is voor niemand bang meer maar alleen ik kan er alles mee . Heel gauw dwars, alleen met de juiste aanpak doet ie alles wat ik vraag. Alles rustig en vraag steeds opnieuw om vertrouwen. Gaat heel goed.
Nogmaals succes.
Als je dit bij mijn oude heks zou proberen zet ze je de wei uit. Het is een heel vriendelijk paard maar bij deze aanpak walst ze falikant over je heen. Voor een bang paard kan het werken maar een brutale op deze manier aanpakken is vragen om problemen.