Belonen van 'vanzelfsprekende dingen'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Belonen van 'vanzelfsprekende dingen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:02

Ik had laatst wat filmpje van het longeren van mijn paard gemaakt, en toen viel het mij op dat ik er een hoop commando's uit gooit, maar niet altijd bij het doen van het juiste een (mondelinge) beloning geef. Nu vroeg ik mij eigenlijk af hoe andere bokkers dat doen. Het is in veel gevallen natuurlijk zo dat belonen meer opleverd en een paard daar sneller van lijkt te leren dan alleen maar af te straffen. Logisch natuurijk ook. Maar als al die basis dingen erin zitten, en het "vanzelfsprekende" (overgangen, netjes stilstaan etc) dingen worden, wordt die beloning dan achterwegen gelaten of blijven jullie gewoon doorgaan met belonen? Ik vond het wel redelijk confronterend, want kon er wel een hoop commando's uitgooien of een NEE als ze weer eens ontploft en er in een galop weg spurt, maar ondertussen miste ik mijn 'goed zo braaf' als ze een bepaalde overgang wel netjes uitvoerde op mijn commando.... Daar wil ik dan ook zeker verandering in gaan brengen en meer op gaan letten.

Hoe zit dat bij jullie?

mrie

Re: Belonen van 'vanzelfsprekende dingen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:23

Ook heb belonen moet op de juiste momenten, ik beloof niet meer voor elke wending die hij goed maakt, maar ik beloon wel voor de dingen waar ik op dat moment op aan het trainen ben. Als iets er goed in zit bouw ik als het ware het belonen ook autoatisch af, de focus komt weer op iets anders.
Maar het is zo moeilijk om dat consequent te doen, zucht...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:29

Onderaan dit topic verschijnt nu reclame voor beloningstickers. _O-
Ik zie nu een paard die een moeilijke oefening gedaan heeft en van zijn ruiter een gezellig gekleurde sticker op zijn hals geplakt krijgt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:32

@Dammie1: ja hier ook, geniaal :') zal mn paard een beloningssticker geven :+

Maar ik doe het erg heel veel...
Ik hoor mezelf de hele dag super, super super goedzo braaf, knap hoor, jaaahhh gooeeedddd te zeggen :')
Grapte er laatst met de stagiaire nog over: volgens mij is ons stopwoordje straks super :+
Overigens is dit ook vaak bij "gedrag" in de paddocks
Als ze aan de kant gaan voor de kruiwagen, of goed meedraaien bij het uit de wei halen enz.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:35

Ik beloon enorm veel, zo blijven de paarden het leuk vinden om voor je te werken. Vooral belangrijk bij probleemgevallen die al zoveel negatieve oliebol naar hun hoofd hebben gehad. Maar ik doe het bij elk paard, en beloon ook nog steeds regelmatig dingen die 'vanzelfsprekend' zijn. Mensen willen ook elke maand hun salaris en niet alleen als ze iets bijzonders hebben gedaan voor hun baas. :D

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:36

siskeh schreef:
@Dammie1: ja hier ook, geniaal :') zal mn paard een beloningssticker geven :+

Maar ik doe het erg heel veel...
Ik hoor mezelf de hele dag super, super super goedzo braaf, knap hoor, jaaahhh gooeeedddd te zeggen :')
Grapte er laatst met de stagiaire nog over: volgens mij is ons stopwoordje straks super :+
Overigens is dit ook vaak bij "gedrag" in de paddocks
Als ze aan de kant gaan voor de kruiwagen, of goed meedraaien bij het uit de wei halen enz.

Heel erg herkenbaar :P
Je moet mij tijdens het longeren eens horen: ja netjes, goedzo jongen, dat is jui-huist enz.
Ik beloon heel veel, en hij is ook super braaf

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:36

Ik beloon volop :j Voorbeeldje, het uitkrabben van de hoeven. Ik til de eerste hoef op, krab hem uit en zeg braaf + aai over z'n hals/borst. Dan volgende been, uitkrabben, braaf + aai over z'n kont en dan aan de andere kant ook. Het heeft namelijk een tijdje geduurd voordat ik zijn hoeven normaal uit kon krabben, hij doet het nu heel netjes, blijft keurig en geduldig staan en even braaf zeggen en een aai is heus de moeite niet ;)

Dingen die inmiddels vanzelfsprekend zijn, zoals netjes meelopen, beloon ik met mijn stem, dan zeg ik bijvoorbeeld braaaff!, en bij het rijden ook, of goedzooo! of suuperpaard :D of toemaar! Voor dingen die hij moeilijker vindt of aan het leren is krijgt hij er ook een aai bij. En ik aai hem altijd als ik hem net heb gepakt. Ik vind het heel belangrijk dat hij zich makkelijk laat halsteren, zijn vorige eigenaar kon 'm alleen vangen door te ritselen met papiertjes enzo :+ en het heeft even geduurd voordat het bij mij helemaal goed ging. Nu loopt hij in de paddock meestal al op mij af, of staat zelfs bij het draad te wachten <3 Conclusie: ook voor "gewone" dingetjes is belonen heel effectief bij mijn paard :P

Belonen met snoep doe ik ook, maar alleen wanneer ik aan de hand werk met 'm (VD-dingetjes enzo) Hij bedelt ontzettend, dus de eerste oefening was voedsel weigeren. Toen dat er goed in zat ging het belonen met snoep verder ook goed, het bedelen is erg afgenomen :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-01-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:40

Ik rijd al 2,5 jaar op dezelfde pony. Ben ook veeeel aan het belonen. Hihi en dan die oortjes die erop gaan! <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:40

Ik klets geloof ik weer te veel tegen mijn paard... :o
Tenminste die conclusie trok ik toen ik filmpje had van laden en lossen en rondje springen,
maar nu ik dit zo lees, denk ik, ach, sta wel voor gek met dat Braaffff, goedzooo, super ventje...
maar misschien snapt hij dat hij het goed deed :+ .

Tobago wil ook stickertje!!!!!

@siskeh, hier dus nog zo'n gek... :Y) Hilarisch commentaar... zucht..
http://www.youtube.com/watch?v=PVwEG6uTUME
Trailer lossen vond ie eng... laden kon ik niet alleen...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:47

Oww ik praat ook zeker veel ste veel :o
Er stond in zo'n paardenboek(van gwani ponyboy ofzo) dat als je veel tegen je paard praat hij vast denkt dat je schizofreen bent.
Nouuu volgens mij vinden ze het niet erg :')

Maar het is niet alleen belonen, maar ook van oww wat ben je toch een stoere vent voor een pony die graag een giga paard zou willen zijn bijv. :+
Of "gewoon" vertellen dat ik eerst even dat paard wegbreng, dan even naar de zadelkamer ga om wat spullen te pakken en daarna écht naar haar terug kom :+
Is ook zo dat madam best wel verlatingsangst heeft, maar als ik zo tegen haar babbel staat ze gewoon te wachten :+

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:28

Ik praat niet ontzettend veel.. Geef gewoon commando, peerd voert 'm netjes uit, is nooit tegendraads.
Dus beloon ik haar ook met 'Goedzo!', 'Braaf!', 'Jaaa!' :) Ik denk dat ik iets teveel beloon, maarja, peerd zet geen stap verkeerd..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:10

Ik beloon ook te veel, loop constant tegen ze te praten bij het longeren. Er zit wel verschil in, bij de gewone dingen is het: goed zo, meid. Als het wat moeilijker wordt, gaat mijn stem omhoog en: grote meiid! Braaf!!!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:17

Hahaha heel herkenbaar, zelfs als ik aan het trainen ben schijn ik heel veel te praten. Wanneer er mensen bij het trainen aan het kijken zijn krijg ik achteraf meestal wel commentaar (positief overigens hoor), heb het zelf niet eens meer in de gaten. Paardlief reageert er goed op (krijg meestal te horen "het is zo leuk om te zien hoe Nes reageert op jouw stem").

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:21

Mijn paard is ooit eens onderuit gegaan, een vriend pakte het paard toen hij weer overeind kwam en liep er mee rond, terwijl ik overeind probeerde te komen. Vriend zei later dat het paard heel gespannen was, tot ik zei: Hai toch, meissie. Toen was ze gelijk ontspannen. Kun je nagaan wat een stem doet..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:26

Ik beloon ook veel/altijd bij zelfsprekende dingen. Het is toch geweldig als het paard doet wat je vraagt zonder hem daar toe te dwingen, maar het te vragen. Je kan niet te veel belonen!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:44

Sjolvir schreef:
Tenminste die conclusie trok ik toen ik filmpje had van laden en lossen en rondje springen,
maar nu ik dit zo lees, denk ik, ach, sta wel voor gek met dat Braaffff, goedzooo, super ventje...

Je hebt duidelijk GEEN trailer problemen. Het ziet er ontspannen uit. En als je daarvoor veel met je paard moet kletsen, dan is dat maar zo.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:47

:D Volgens mij kan je nooit teveel braaf zeggen. Alleen in een proef moet je je mond houden (al smokkel ik daar ook mee van de jury af)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:50

Haha ik kan zo goed als zonder stem longeren. Dus alleen met lichaamshouding. Paard blijft het ok zeker niet erg vinden om voor me te werken!
Maar als ik eenmaal begin te praten tegen dr komt daar ook geen eind aan. Ze doet nooit express iets verkeerd dus het zijn allemaal positieve woordjes :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:51

dammie1 schreef:
Sjolvir schreef:

Je hebt duidelijk GEEN trailer problemen. Het ziet er ontspannen uit. En als je daarvoor veel met je paard moet kletsen, dan is dat maar zo.

NIET MEER!!! *\o/* Je had hem moeten zien.. in het begin.. Dit filmpje is van dag 2 dat hij er zo inloopt, joh,
ik was zoooooo trots op die zwarte, dag ervoor was ineens het kwartje gevallen!
(waar heel wat oefenen en trainen aan vooraf is gegaan.)
4 voeten op een A4 tje bij het lossen net voor de klep, daar stond ie dan te bibberen....en durfde er echt niet uit.
Uiteindelijk durfde hij er ook niet meer in.
(was van klep gevallen bij vorige eigenaar, dag voordat ik kwam om het te bekijken en rijden, op beijsde parkeerplaats,
en vervolgens nog een keer gevallen omdat hij als een hark eruitkwam door klimlat die brak. Toen wou hij helemaal niet meer. )

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:49

Wau Sjolvir, wat gaaf dat je dit voor elkaar gekregen hebt. Gefeliciteerd zeg!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:56

Tis niet raar dat belonen bij vanzelfsprekende dingen via stem minder wordt. Maar vergeet niet, dat je vaak onbewust via lichaamstaal ook beloont ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:57

Ik beloon me paarden ook maar ik laat het ze ook weten als ze niet braaf zijn. Ook voor de vanzelfsprekende dingen. Zoals op zij gaan als ik ' om ' zeg. of ho/halt. Bij mij MOETEN ze dan ook echt direct luisteren.

Ook als ik aan het poetsen/opzadelen ben oid en even weg loop om wat te halen, zeg ik ook wacht even, (naam paard) ben zo terug! En dan blijft ie netjes staan ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:09

Sjolvir, wat goed dat hij zo veranderd is dan, hij gaat echt zonder moeite de trailer op en af, super!! :j

ik praat echt ongelooflijk veel tegen mijn ventje... :')
met de trailer ingaan heeft hij geen problemen, maar dan nog beloon ik hem met stem, een snoepje of een knuffel/aai/kriebel op de hals, omdat hij echt de enige pony is die ik ken, die uit vrije wil een trailer op loopt :+ ( pony had een wond aan z'n hoofd door een allergische reactie, dus moest een halsband om ipv halster, beest ziet een trailer, gaat kijken of er wat te eten in ligt, en ja, loopt zo de trailer op om aan het hooi te gaan knagen _O- en daar stond ik, met het eindje van m'n halstertouw in m'n hand, krom van het lachen)

met longeren/cirkelen ben ik ook niet echt stil; goed zo, kom, iets harder, jaaa braaaaaf, hoooo stappen, stap, jaa goed zo Nootje, braaaaf! nee, niet hierheen, blijven lopen, jaa goed zo! NEE noah, niet steigeren, NEEE!! jaa goed zo, je bent braaf zo, goed zo ventje!
met vrijheidsdressuur ook, heel vrolijk praten, hoog toontje, belonen met een kriebel op de hals bij een makkelijke oefening die hij al heel goed kan, belonen met een klein beetje voer bij een nieuwe oefening.
en met rijden beloon ik ook (met natuurlijk druk verlichten als het goed gaat) met stem, maar dan op een wat zachtere toon, minder hyperactief zegmaar :') en dan zie je die oortjes alle kanten opgaan, heerlijk :Y)

paard zal wel gek worden van me, maar ik heb vaak het idee dat hij het wel snapt als hij braaf is, of stout.

Bescherelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:38

Ik babbel eigenlijk continue tegen het paard als ik er mee bezig ben. :') Ik denk dat je gewoon door je lichaamstaal en houding inderdaad al kan laten weten dat je het gedrag van je paard waardeert. Elke keer 'goedzo' of 'braaf' zeggen doe ik niet, maar gewoon een vriendelijke houding en op een fijne toon tegen het paard praten lijkt me ook prima!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:39

Ja! Liever te veel belonen als te weinig! Dit heet gewoon positieve aandacht en zeker een wat onzeker paardje, zal het erg waarderen ;)
De meeste paarden worden heel vrolijk als je zoveel positieve aandacht geeft, ik merk het verschil in ieder geval ;)