Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
zal mn paard een beloningssticker geven 

siskeh schreef:@Dammie1: ja hier ook, geniaalzal mn paard een beloningssticker geven
Maar ik doe het erg heel veel...
Ik hoor mezelf de hele dag super, super super goedzo braaf, knap hoor, jaaahhh gooeeedddd te zeggen
Grapte er laatst met de stagiaire nog over: volgens mij is ons stopwoordje straks super
Overigens is dit ook vaak bij "gedrag" in de paddocks
Als ze aan de kant gaan voor de kruiwagen, of goed meedraaien bij het uit de wei halen enz.

Voorbeeldje, het uitkrabben van de hoeven. Ik til de eerste hoef op, krab hem uit en zeg braaf + aai over z'n hals/borst. Dan volgende been, uitkrabben, braaf + aai over z'n kont en dan aan de andere kant ook. Het heeft namelijk een tijdje geduurd voordat ik zijn hoeven normaal uit kon krabben, hij doet het nu heel netjes, blijft keurig en geduldig staan en even braaf zeggen en een aai is heus de moeite niet
of toemaar! Voor dingen die hij moeilijker vindt of aan het leren is krijgt hij er ook een aai bij. En ik aai hem altijd als ik hem net heb gepakt. Ik vind het heel belangrijk dat hij zich makkelijk laat halsteren, zijn vorige eigenaar kon 'm alleen vangen door te ritselen met papiertjes enzo
en het heeft even geduurd voordat het bij mij helemaal goed ging. Nu loopt hij in de paddock meestal al op mij af, of staat zelfs bij het draad te wachten
Conclusie: ook voor "gewone" dingetjes is belonen heel effectief bij mijn paard 
.
Hilarisch commentaar... zucht.. 

Ik denk dat ik iets teveel beloon, maarja, peerd zet geen stap verkeerd.. 
Sjolvir schreef:Ik klets geloof ik weer te veel tegen mijn paard...![]()
Tenminste die conclusie trok ik toen ik filmpje had van laden en lossen en rondje springen,
maar nu ik dit zo lees, denk ik, ach, sta wel voor gek met dat Braaffff, goedzooo, super ventje...
maar misschien snapt hij dat hij het goed deed.
Tobago wil ook stickertje!!!!!
@siskeh, hier dus nog zo'n gek...Hilarisch commentaar... zucht..
http://www.youtube.com/watch?v=PVwEG6uTUME
Trailer lossen vond ie eng... laden kon ik niet alleen...

Volgens mij kan je nooit teveel braaf zeggen. Alleen in een proef moet je je mond houden (al smokkel ik daar ook mee van de jury af) dammie1 schreef:Sjolvir schreef:Ik klets geloof ik weer te veel tegen mijn paard...![]()
Tenminste die conclusie trok ik toen ik filmpje had van laden en lossen en rondje springen,
maar nu ik dit zo lees, denk ik, ach, sta wel voor gek met dat Braaffff, goedzooo, super ventje...
maar misschien snapt hij dat hij het goed deed.
Tobago wil ook stickertje!!!!!
@siskeh, hier dus nog zo'n gek...Hilarisch commentaar... zucht..
http://www.youtube.com/watch?v=PVwEG6uTUME
Trailer lossen vond ie eng... laden kon ik niet alleen...
Je hebt duidelijk GEEN trailer problemen. Het ziet er ontspannen uit. En als je daarvoor veel met je paard moet kletsen, dan is dat maar zo.
Je had hem moeten zien.. in het begin.. Dit filmpje is van dag 2 dat hij er zo inloopt, joh,

( pony had een wond aan z'n hoofd door een allergische reactie, dus moest een halsband om ipv halster, beest ziet een trailer, gaat kijken of er wat te eten in ligt, en ja, loopt zo de trailer op om aan het hooi te gaan knagen
en daar stond ik, met het eindje van m'n halstertouw in m'n hand, krom van het lachen)
en dan zie je die oortjes alle kanten opgaan, heerlijk 
Ik denk dat je gewoon door je lichaamstaal en houding inderdaad al kan laten weten dat je het gedrag van je paard waardeert. Elke keer 'goedzo' of 'braaf' zeggen doe ik niet, maar gewoon een vriendelijke houding en op een fijne toon tegen het paard praten lijkt me ook prima!