mounty prutst aan alles , ten einden raad !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mounty_

mounty prutst aan alles , ten einden raad !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:23

als mijn verzorgpony mounty aan de ring staat (poetsplaats) dan prutst ze aan ALLES.
Als mijn poetsbak er staat , trapt ze die omver. Ze begint aan haar halstertouw te prutsen , met haar hoef over de grond te schrapen , als haar zadel over de houder hangt met de zadeldoek erover ; pakt ze de zadeldek met haar tanden en gooit ze het op de grond _O-
maar het hangt van dag tot dag af , soms doet ze niets en andere dagen kan ik haar geen minuut alleen laten staan of ze begint aan alles te prutsen ;s

heeft er iemand tips voor mij ? <3

Coconut

Re: mounty prutst aan alles , ten einden raad !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:25

Iets ophangen bij de poetsplaats waar ze wel in mag bijten? En voor de rest je spullen buiten haar bereik leggen ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:26

Zet haar aan 2 kanten vast, haal alles uit de buurt waar ze aan kan prutsen en als ze dan nog vervelend is, straf haar dan af.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:27

ga ik zeker allemaal eens uitproberen ;D x

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:00

Consequent afstraffen als ze iets pakt? Daar zou ik eerst mee beginnen...

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 16:53

doe ik ...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:58

En hoe dan? Wel dat het ook goed duidelijk is dat het echt ongewenst gedrag is? Je kunt beter een keer goed & duidelijk afstraffen dan 10 keer onduidelijk. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:00

Gewoon alles wegleggen en als ze iets pakt afstraffen..
Meer kan je er niet mee..

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:02

ik zelf zet mijn paard nooit vast met borstelen en opzadelen want ja dan gaat ze ook dit soort dingen doen. ik zet haar gewoon op stal en dan borstelen en opzadelen in de stal dus. als je een braaf paard hebt gaat dit ook super goed.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:04

maar mounty hoort niet echt in een stal , ze word daar een beetje vals van en schuw ...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:06

Nou ik vind dan weer dat mijn paard gewoon van mijn spullen af hoort te blijven. Een hond leer je toch ook in huis dat die met z'n eigen speeltjes mag spelen en jou schoenen / sokken / boeken / etc. met rust hoort te laten? Een paard kan dat ook prima leren hoor... Uiteraard de een wel wat makkelijker als de ander...

Kun je niet proberen om eerst met wat afleiding te gaan werken, een touw waar ze mee mag spelen of een jollybal (miss. beter)? En niet direct al je spullen in bereik maar alleen je poetskist bv. Dan heeft ze die bal om mee te spelen en kun jij werken aan dat ze van jou spullen afblijft.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:08

zelfs als je haar/hem alleen daar poetst?
ikzelf heb er hier eentje die wat traumatisch/apart kan reageren op onverwachte bewegingen en tuig, en zich regelmatig ophangt.
die zetten we meestal los in de stal met poetsen etc, en dit geeft zoveel meer rust dan aan de poetsring!
zowiezo de oorzaken weghalen, kort opbinden, en negatief gedrag kort duidelijk maken dat dit niet wordt geaccepteerd :j

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 17:09

ga ik eens proberen , dankje :) x

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:06

Mijn paarden staan nooit vast met poetsen. Ik geef ze de verantwoording om daar te blijven waar ik ze neerzet, wat ze met hun mond doen mogen ze zelf weten.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:09

als ik mounty ergens neerzet , blijft ze zowizo niet staan ;D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:18

Gewoon spullen uit de weg leggen. Beschouw haar gewoon als een klein kind, die laat je ook niet overal aankomen. Straffen heeft volgens mij geen zin, er is namelijk een reden dat ze dit doet. Misschien verveling, speelsheid, per ongelijk aangeleerd.
Ik heb een paard waarvan ik altijd grappend zegt dat hij nooit uit zijn oralefase* gekomen is *(Zuigelingefase. red) Hij moet overal met zijn mond aan zitten en als er niets te spelen valt gaat hij gekke bekkentrekken en met zijn tong spelen. Zo is ie gewoon. Dus als ik er maar voor zorg dat er niks is waar hij niet mee mag spelen hoef ik hem ook niet op zijn fluit te geven en gaat hij poetsen, opzadelen en mij niet associeren met straf maar met leuke/fijne dingen. En dat koester ik graag.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:20

Klinkt imo ook een beetje als verveling! Hoe oud is ze? Jonge paarden hebben zoiezo de neiging om overal aan te zitten.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:22

misschien kun je een liksteen omhangen bij de poetsplaats.
dat hielp bij mijn pony heel goed. :)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:24

Mijn 4-jarige heeft dit ook heel erg, ik was begonnen met steeds te corrigeren als hij zijn deken of iets anders wilde molesteren, maar als ik dan even ergens anders naartoe liep, begon hij gelijk weer en was ik te laat. Dus kon ik weer opnieuw beginnen! Weet niet of ik nu beter alles aan de kant kan gaan leggen of hem toch laten weten dat hij dat niet mag doen?
Laatst bijgewerkt door ILoveMyHorse op 07-01-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:25

mrie schreef:
Gewoon spullen uit de weg leggen. Beschouw haar gewoon als een klein kind, die laat je ook niet overal aankomen. Straffen heeft volgens mij geen zin, er is namelijk een reden dat ze dit doet. Misschien verveling, speelsheid, per ongelijk aangeleerd.
Ik heb een paard waarvan ik altijd grappend zegt dat hij nooit uit zijn oralefase* gekomen is *(Zuigelingefase. red) Hij moet overal met zijn mond aan zitten en als er niets te spelen valt gaat hij gekke bekkentrekken en met zijn tong spelen. Zo is ie gewoon. Dus als ik er maar voor zorg dat er niks is waar hij niet mee mag spelen hoef ik hem ook niet op zijn fluit te geven en gaat hij poetsen, opzadelen en mij niet associeren met straf maar met leuke/fijne dingen. En dat koester ik graag.

Vind dit een goeie reactie!
Heb voor de mijne eens liksteen opgehangen op de poetsplaats, die kon daar ook geen seconde stilstaan, en met die liksteen was ze stukken relaxter...

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:38

- het paardje verveeld zich, misschien eens een paardenbal bij leggen ;)

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:41

als die van mij vaststaat op de poetsplaats hang ik er een halstertouw voor, daar mag ze aan zitten, de rest is van mij en daar moet ze dus ook van afblijven.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:58

ik ga een liksteen kopen denk ik. Dat zal ze waarschijnlijk wel lekker vinden , aangezien ze toch graag eet :)
ILoveMyHorse ; jouw paard lijk op mounty , als ik ze straf en ik draai mijn rug om , begint ze gewoon weer ! ;)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:06

Hihi ja echt irritant is dat he, dan heb je het de hele tijd goed consequent vol gehouden, draai je je even om en weg is al je moeite! :P

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:12

lees even mee mijn 2 jarige fjord doet dit ook heel erg. zou dit komen doordat hij zo jong is?
Ik zet nu alles al buiten bereik, maar dan gaat hij wel met zijn halstertouw prutsen.

zou een jolly bal helpen? ik pwijfel hier zelf aan want dan kan je paarsd nooit eens rustig staan zonder iets erbij te hebben.
Ik porbeer hem juist te leren dat die gwoon dat niet moet doen. Hij mag 23 uur per dag doen wat hij wilt en dat ene uurtje moet hij gewoon luisteren naar mij is mij altijd geleerd