Help, mijn hengst is een doorbijtertje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlottevdH

Help, mijn hengst is een doorbijtertje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:10

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een Shetlander hengst erbij.
Hij is 1,5 jaar en over het algemeen een schatje.
Maar soms kan hij mij het bloed onder de nagels vandaan halen, met dat eeuwige bijten van hem.
Ik heb altijd met jonge paarden gewerkt en dan vooral hengsten en daar zaten ook wel wat doorbijtertjes bij, haha!
Maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt!
En ik blijf consequent, maar hij bijt ook gewoon echt gericht en smerig, hij pakt je gewoon echt!
Het is zo'n volhouder!

Dus ik vroeg mij af of jullie misschien DE manier hebben om van dat bijten af te komen?

Voor de duidelijkheid om oneindige discussies te voorkomen.
Ik wil hem niet laten castreren want voor de rest is het echt een lieverd!
En het graag een beetje netjes houden want dat eeuwige gezeik om elkaar, kan ik ook niet tegen ;(

Alvast bedankt! :D

Groetjes

goldith

Re: Help, mijn hengst is een doorbijtertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:15

Is het echt niet wat om hem te laten castreren? Wij hebben een pony die dat ook heel erg had, maar sinds hij gecastreerd is heeft hij nooit meer gebeten... Waarom wil je hem hengst laten? :)

Ik zou verder geen oplossing weten, heel consequent blijven lijkt mij maar je zegt al dat dat niet meevalt zo. ;)

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:15

nog zo'n topic
hier zijn er dus al zoveel van
even de zoek functie gebruiken en je bent klaar

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:22

Is dat niet een beetje dubbel: " Hij pakt je gericht en smerig" en "vooor de rest is het echt een lieverd" ?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:43

castreren , en dan verder opvoeden.

edit: je wilt ook niet dat hij blijft bijten , dus is cartreren wel de beste optie als je ooit van je shet wilt genieten.
Laatst bijgewerkt door fuego3 op 05-01-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:48

waarom wil je hem niet castreren? Ga je ermee fokken?

Zo niet, dan zie ik geen reden om hem hengst te laten. Sterker nog, dat vind ik een beetje sneu. Constant die hormonen die hem willen laten dekken, maar hij mag niet. Ik kocht en hengst, als die te handelen zou zijn geweest als hengst, had ik hem als dekhengst willen gebruiken. Helaas was dat een pennydroom, want hij was gewoon te druk om hengst te blijven. Nu ie ruin is, is ie al zoveel liever en rustiger.

ARIEKOOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:43

Het zal zeker minder worden door castratie maar het dient nog een voordeel,
je paardje kan dan lekker in een kudde lopen als ruin.
Eenzaam leven als hengst is toch ook niets voor een paard.
Ken je iemand die iets afweet van grondwerk in je omgeving,
die kan je dan leren hoe je je paard leert om respect voor je te hebben.
Zoals een vriendin van mij altijd zegt, hij mag niet in jouw "ruimte" komen.
Staat ook veel op Bokt over geschreven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:57

Hoeveel van zulke vragen zullen er nog komen, vraag ik me wel eens af.
Het is een kwestie van opvoeden. Een paard (en daar hoort een hengst ook gewoon bij) mag jou niet bijten. Wees consequent hierin! Niet toelaten! Het begint met een (dominantie) spel of is vaak gewoon een reflex, maar je kunt je paard wel degelijk duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent.

Castreren kan een optie voor je zijn. Zelf ben ik daar niet zo van..

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:00

goldith schreef:
Is het echt niet wat om hem te laten castreren? Wij hebben een pony die dat ook heel erg had, maar sinds hij gecastreerd is heeft hij nooit meer gebeten... Waarom wil je hem hengst laten? :)

Ik zou verder geen oplossing weten, heel consequent blijven lijkt mij maar je zegt al dat dat niet meevalt zo. ;)

Ik heb een ruin van 3,5 en die is ook extreem van het bijten.. niet echt gemeen meer vaak speels..
Kan het ook 1000x keer zeggen maar hij lusiterd ook niet..

dus casteren is neit altijd een oplossing!!

Tja consequent zijn.. en hjem proberen voor te zijn.. meestal merk je wel wanneer hij wil bijten...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:55

Wanneer een hengst vervelend gedrag vertoont wat gewoon een opvoedkwestie is moeten altijd maar die ballen eraf? >;)

Een merrie of een ruin kan ditzelfde gedrag vertonen, ik weet zeker dat zowel bij deze 2 ook echt wel van die volhoudertjes tussen kunnen zitten!! Dan komen we met opvoedkundige tips, maar hier wordt direct geroepen castreren! :?

Maar goed, om terug te komen op de vraag van TS: opvoeden, zelf ook vol blijven houden. Dus consequent blijven, en pak z'n oor maar een keer. Vooral de zaak nu is consequent blijven, dit gedrag mag gewoon niet getolereerd worden (uiteindelijk zal het dus ook erger worden als je er niks of niet genoeg aan doet). :n

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:08

zijn we opeens allemaal softies geworden? ik moest al met mijn 15/16de tinkerhengsten opvoeden. die snapte heel goed dat als die hapte ze een tik te pakken hadden, vooral de shetlander hengst wat ik 2 jaar verzorgt heb (van 3 tot 5jaar) die beet dat was niet meer normaal! ik heb op het moment een arabisch volbloed hengst een een shetlander hengst van 8 maanden, die shetlander bijt niet want die heb ik met het moment aangeleerd, mij bijt je niet klaar, die arabische volbloed beet wel, en ook gericht, nou dan kreeg hij een tik, beet hij waar, een hardere tik, klaar, je hebt hier te maken met een paar keer jouw gewicht he. die wil je niet tegen je, die shetlander hengst van 3 jaar toendertijd heeft zelfs een tijd aangevallen als we hem uit zijn wei kwamen halen,d it wil je niet krijgen. hengst of niet, hormonen of niet. bijt hij, krijgt hij een mep, niks te zielig. je kunt niet foei blijven zeggen tegen een paard/pony. en wel consequent he, niet de ene keer wel en de andere keer neit, ik zeg het je, zo afgeleerd, zo niet dan heb je en volhouder, maarjij houd langer vol, bij die shetlander hengst duurde het 1,5!!! jaar, maar hij beet mij toch echt niet meer zeg ik je! (andere wel nog btw :o ) succes

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:11

castreren :D

en tja king beet ook veel bij mij en hij heeft toch echt een keer een loei harde tik gekregen en toen was t pardoes over..

maar sommige zijn echt hardleers

heb bij rebbel zijn ballen eraf laten halen en t was over!

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:12

Zorg dat je hem leert op afstand te blijven. Een paard kan alleen bijten als ie dicht genoeg bij is om je te pakken. Leer hem op een simpele beweging van je hand naar achter te gaan en uit jouw riumte te blijven.
Als je dit op goede manier aanleerd hoef je maar te wijzen en dan gaan ze al voor je aan de kant en uit je ruimte.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:15

Zie tip Eugenieke. Helemaal mee eens. Ben niet te soft en het is zo afgelopen! Aanvullend kun je hem nog in zijn achteruit zetten ieder keer als hij bijt. Vond de mijne toen hij nog hengst was heel erg vervelend. Eerst de flinke tik en daarna moest hij terug. Is super paard geworden dat niemand ooit nog bijt of gebeten heeft ondanks dat hij een echt bijtertje was.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:16

Al geprobeerd terug te bijten? In een oor ofzo? Hielp bij mijn verzorgshetje goed.. doe dat nog steeds. Als ze mij bijten, bijt ik terug. Meestal is dat effectiever dan een tik.
(en dan niet je tandjes zachtjes er op zetten hè :) )

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:48

Ik heb altijd pony/paarden hengsten gehad ( meer dan 40 jaar), nu heb ik een pony hengst en die beet ook toen ik hem kreeg. Ik ben gehandicapt en loop met krukken , een hengst, zelfs een mini pony kan mij makkelijk omgooien. Ze deden/doen het niet, waarom? Als ze mij niet met respect behandelen krijgen ze een tik met mijn kruk, mocht de boodschap niet overkomen, krijgen ze de volgende keer nog een hardere. Casteren is de weg van de minste weerstand en als de hengst geen respect voor je heeft en niet is opgevoed, heeft hij het met ruin zijn ook niet. Is het nog een erg jonge ( veulen) hengst is opvoeding in een groep paarden ook een goede optie, de andere leren hem dan wel dat je niet respectloos tegen de Alpha kan zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:50

Je wil niet castreren want dat vind je zonde, 'omdat het verder een lieverd is'? ach wat heeft dat beestje er zelf aan dat hij nog hengst is? Ik ken vele voorbeelden van pony's/shetten die voor castratie echt bepaald geen lievertjes waren. Na castratie had men er een heel ander ponytje aan en waren ze de rust zelve, ineens ook een stuk aanhaliger en vrijwel alle dominante hengstentrekjes waren helemaal verdwenen.

Ik snap dan ook niet waarom je persé niet wil castreren. Een hengst heeft er zelf soms ook last van, van die gierende hormonen. Hij kan niet bij merrie's, sommigen kunnen ook niet bij ruinen, anderen kunnen óók niet bij andere hengsten.... kortom, je moet er zelf altijd rekening mee houden en de pony zelf wordt er ook niet vrolijker op. Als het nou een geweldige goedgekeurde dekhengst is (maar zelfs dan) dan zou je nog kunnen twijfelen.
En 'potentie tot goedgekeurde dekhengst' zou ook niet handig zijn als je dat met hem zou hebben; een NSPS hengst goedgekeurd krijgen voor de dekdienst is niet niks; er worden maar erg weinig goedgekeurd en voordat je zover bent ben je heel veel tijd, geld en ervaring verder.

Kortom; gewoon laten castreren.

En voor wat betreft dat bijten; ookal is het een hengst, kan je verzekeren dat ze het bij mij misschien 1x proberen, maar het daarna nooit meer in hun hoofd zullen halen. Ik schop ze namelijk werkelijk de hele wei door als ze echt gericht mij bijten, schoppen of trappen. Ze krijgen een optater die ze nooit meer zullen vergeten, vaak maar 1x nodig en daarna zullen ze het nooit weer doen. In wezen ben je al veels te laat; pony's worden namelijk niet geboren als 'gemene bijters'. Dat begint al als ze veulen zijn en dingen willen onderzoeken, dan happen ze voorzichtig overal in en pakken dingen vast. En dán al begint de opvoeding, hoe schattig zo'n veulentje ook is die nog geen tanden heeft. En met name hengsten hebben soms zo'n verschrikkelijke bijtdrang. Meteen corrigeren, dan hoeft het niet zo uit de hand te lopen en hoeft het niet zo ver te komen als nu.

Verder begrijp ik ook niet waarom je aan een 1,5 jarige shethengst begint als je blijkbaar er zelf de ervaring en de kunde niet voor hebt om hem correct op te voeden.... Daar krijg je dus van die 'valse krengen' van, die worden dan weer ergens gedumpt en straks zit je met zo'n etterbak van een beest wat niemand meer wil hebben. Dan wordt er geroepen dat shetten maar vervelende eigenwijze mormels zijn. En dat is helemaal niet waar; alles begint bij een goede opvoeding. En die van jou mist dat zo te horen in alle toonaarden.

Castreren dus en aanpakken die handel!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:06

+:)+

fleur_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:58

waaarom zegt iedereen castreren als er in het eerste bericht staat dat ze dat niet wilt! Als je niks anders weet zeg je maar gewoon niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:02

De TS mag hopelijk zelf beslissen of ze hem castreert of niet := ?
Die van mij zijn ook niet voor de fok, maar ik ga ze ook niet castreren... Nergens voor nodig.
Bovendien is de pony van de TS nogmaar 1,5 jaar, dus kan ook gewoon het 'uitproberen' zijn ipv hengstengedrag.

Maar, om op de vraag van de TS te antwoorden; geef hem gewoon eens een keer zodanig op zijn donder dat hij begrijpt dat het niet de bedoeling is om te bijten :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:34

TS zegt dat ze hem niet wil laten castreren omdat het zo'n lieverd is, ondanks dat hij gericht en smerig bijt, erger dan alle andere hengsten waar ze mee gewerkt heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:57

fleur_VE schreef:
waaarom zegt iedereen castreren als er in het eerste bericht staat dat ze dat niet wilt! Als je niks anders weet zeg je maar gewoon niks!

omdat dat het meest voor de hand liggende is, naast hem gewoon aanpakken (wat TS blijkbaar ook niet gelukt is).
Maar geen nood, ze kan hem ook altijd nog naar de slacht brengen ;) Dat is nl. ook een optie, als ze persé niet wil castreren. :Y)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:14

JoyCiej007 schreef:
fleur_VE schreef:

omdat dat het meest voor de hand liggende is, naast hem gewoon aanpakken (wat TS blijkbaar ook niet gelukt is).
Maar geen nood, ze kan hem ook altijd nog naar de slacht brengen ;) Dat is nl. ook een optie, als ze persé niet wil castreren. :Y)

TS vraagt alleen wat haar opties zijn naast castreren en wat krijgt ze te horen? CASTREREN!! Daar opent ze toch niet het topic voor? Als je niks anders te melden hebt dan castreren ga dan lekker ergens anders posten..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:24

Renee schreef:
TS vraagt alleen wat haar opties zijn naast castreren en wat krijgt ze te horen? CASTREREN!! Daar opent ze toch niet het topic voor? Als je niks anders te melden hebt dan castreren ga dan lekker ergens anders posten..

Als je mijn uitgebreide post even doorleest, zie je vanzelf dat ik het over meer heb dan alleen castreren.
TS vraagt advies maar bant direct het meest voor de hand liggende uit. Waarom vraag je dan advies, vraag ik me dan af?
En het zou toch kunnen dat TS van gedachten veranderd. Imo denkt ze namelijk niet in het belang van het dier, om castreren direct van de baan te gooien.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:42

Ben het volledig met je eens JoyCiej007 :)
Vraag me af waarom je persé niet wilt castreren, zeker als hij niet mag dekken... Kan hij zo wel bij andere paarden staan?