Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Sassol schreef:Klinkt mij toch ook een beetje als een overvraagd paard.
Het gaat er op zich niet zozeer om hoe snel je alles doet, maar in wat voor volgorde. Je moet de basis vaak herhalen. Dus kan ze stap, draf, galop? Ga je weer terug naar het stappen. Dan weer het draven en dan weer galop, daarna ga je pas weer een nieuwe oefening doen. Kan ze dat? Weer terug naar de basis + de nieuw aangeleerde oefening etc. etc.
Ga je elke keer als iets goed gaat door naar het volgende, krijgt het paard geen tijd om het te verwerken en elke keer als ze het goed doet krijgt ze de beloning (niet dus) dat ze wéér wat moeilijkers mag doen. Zo krijgt het paard geen zelfvertrouwen omdat het continu dingen moet doen wat ze nog niet snapt.
aeolusnr1 schreef:tjaaa je zegt dat alles goed is verlopen toen je de training samen met die instructeur deed, daarna is het dus duidelijk steeds slechter geworden, waar zou het dan volgens jou aan kunnen liggen ???????
Het is hier dus overduidelijk dat je die controle, die steun, die ander die het vanuit een ander oogpunt ziet , de aangepaste oefeningen en op het juiste moment ook de juiste correcties.
ik denk ook dat het hier puber gedrag is, het paard probeert jouw uit en jij hebt het soms mssn nog niet eens door tot het echt misloopt, de fout zit dus hier ook zeker niet bij het paard maar bij de ruiter/verzorger die net te weinig kennis en kunde heeft om het paard te leiden.
Zoek dus weer naar een extra hulp, een instructeur/trainer die je kan helpen en begeleiden.
pintoxlover schreef:Het heeft lange tijd nadat de instructeur geweest is ook goed gegaan en de kleinde dingetjes zoals longeren, grondwerk en herhalen doe ik wel degelijk allemaal. En ik denk dat ik qua kennis toch wel al redelijk ver sta, ik doe al 11jaar paardrijden en heb altijd de moeilijkste paarden van de manege voorgereden. Heb ook al diverse paarden helpen africhten. dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet onfeilbaar ben, natuurlijk zal de oorzaak ook bij mij liggen. Het is nu enkel nog uitzoeken wat er precies foutgelopen is. Ik ben vanmorgen nog naar mijn paard naartoe geweest en de herhaling doet haar goed, al blijft ze natuurlijk overdominant en heeft ze zojuist haar zoveelste halster kapotgetrokken.
. Bouw rust, respect en leiderschap op. Zoek hierbij eventueel hulp van iemand die op dit gebied meer ervaring heeft dan jijzelf.angelblood schreef:Altijd lastig dit soort dingen. Is er iets gebeurd wat aanleiding gaf tot gedrag? (idd bv dta het paard in het hoofd te vol zit), associeert ze pijn met jou van bv het zadel? Het bit? Een nare ervaring? Veel verhuizingen? Het is goed dat je er een DA naar hebt laten kijken, maar heeft hij/zij ook haar wervels en spieren gevoeld?
Ik ben het verder ook eens met boven staande. Ga helemaal terug naar de basis, communicatie en leiderschap. Grondwerk kun je overal doen. Bouw rust, respect en leiderschap op. Zoek hierbij eventueel hulp van iemand die op dit gebied meer ervaring heeft dan jijzelf.
Succes!