Mishandelde pony, trappen en bijten...Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Mishandelde pony, trappen en bijten...Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 00:55

Hee,

Op de 'manege' waar ik rijdt staat 1 pony die vroeger erg mishandeld is, verkeerd gereden, geslagen niet genoeg eten etc. Bailey is hierdoor erg bang en schuw geworden-mensen kunnen haar niet zomaar aaien en ze is erg onderdanig/bang naar andere paarden. Op zich is dat niet zo'n probleem. Ik had meteen een goede klik met haar en na enkele weken kon ik haar al halster omdoen en uit de wei halen zonder dat ze met beet/trapte.

Met hoefjes uitkrabben is ze echter één groot drama. In het begin duurde het makkelijk een kwartier om één hoefje eventjes op te tillen. Met veel,heel veel geduld en beloning gaat het inmiddels al wat beter. Ik kan haar voorhoefjes sinds 3 weken uitkrabben zonder een trap te krijgen of dat ze me bijt. Ze is nog wel een beetje gespannen dan, maar weet dat ik haar niets zal doen.

Haar achterhoefjes gaan echter gewoon niet. Zodra je in de buurt komt van haar achterbeen, tilt ze die helemaal op tegen haar buik en geeft dan trappen naar voren, achter, zijkant. Ze begint met haar kont te draaien (staat wel vast), is helemaal in paniek en zó gespannen. Niet normaal. Als ikdan eindelijk na een half uur haar hoef/been te pakken heb draait ze helemaal door, en probeert ze me echt gericht in mijn gezicht te raken. Je kunt je wel voorstellen dat dat nou niet echt geweldig leuk is als je vlakbij haar hoeven staat. Als ik haar beentjes aai met lieve woordjes en krabbeltjes, laat ze het wel toe, hoeven borstelen ook... Maar hoeven krabben echt niet.

Het wordt echt vervelend, en levert ook echt gevaarlijke situaties op- ooit wordt ik misschien wel geraakt.

Hebben jullie tips hoe ik haar hiervan af kan helpen? Ben echt wanhopig! Heb veel geduld, dus alle tips , maakt niet uit hoe lang het duurt, mogen.

Alvast bedankt!

xx :o

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:00

Tja ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is bij haar, maar wij gebruiken bij een paard dat trapt en het moet leren (maar geen traumatische ervaring heeft zoals het paard dat jij beschrijft) een halstertouw zonder musketon, dus eigenlijk een kapot halstertouw, die slaan we dubbel, doen we om de kogel en halen het losse eind dan door de lus, zodat je aan het losse eind kunt optillen op een redelijke afstand.

Iemand bij het hoofd laten staan en direct belonen al tilt ze het maar op commando (dus optillen) 2 seconden op.

edit: weet niet of je er wat aan hebt, maar pas iig op, want aan een keiharde trap heb je ook niets en het paard uiteindelijk ook niet.

Succes

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:02

Je hebt veel geduld zeg je, en dat is het allerbelangrijkste :) Ik denk, dat wat je nu doet, dat dat wel het beste is... Gewoon wat borstelen en zorgen dat ze vertrouwen in je krijgt. Een tip die misschien zou kunnen helpen: wanneer ze in paniek raakt omdat je haar achterbenen wilt doen : stop hiermee en ga lekker verder met borstelen, zodat ze snel weer ontspannen word. Nogmaals: veel geduld, je kan haar voorbenen doen: haar achterbenen volgen wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:11

Inderdaad, geduld is hier het toverwoord.

Maar tegelijkertijd wél consequent blijven en vooral zelf niet twijfelen.

Succes!

S_zanne

Re: Mishandelde pony, trappen en bijten...Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:15

Vraagje, hoe lost de smid het op?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 01:52

Okee bedankt allemaal (: Ga gewoon wéér rustig aan doen. Ooit moet het toch soepeler gaan?!

@ S_zanna; Goede vraag! Heb geen idee, eigenlijk...Kan me eigenlijk ook niet herinneren wanaar daar voor het laatst de smid is geweest :\ Aangezien ze wel allemaal mooie hoefjes hebben, moet hij toch ooit wel eens komen. Ik zalhet Zaterdag eens vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:57

Inderdaad, ooit zal het soepeler gaan :)

De hoefsmid zal hier waarschijnlijk niet te veel bij stilstaan, en doét het gewoon. Vandaar dat consequentheid en geen twijfel zo belangrijk zijn, op termijn zal je geen problemen meer hebben.

Komt goed, dat zeker!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:09

als ik eerlijk moet zijn, vind ik dat je hulp moet gaan zoeken van een volwassene die ervaring heeft met dit soort paarden. Lees in je profiel dat je nog maar 13 bent, vin ik persoonlijk erg jong om aan de slag te gaan met een paard dat gericht slaat. Ik ben 17 en ik heb toch ook al eens een paard afgewezen dat gericht sloeg als je aan z'n achterbenen kwam. Klinkt misschien sneu, maar soms moet je je eigen veiligheid voorop stellen. Professionals hebben hier kijk op, weten hoe een paard kan reageren en weten ook hoe zij zelf moeten reageren, zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat (waardoor het probleem ook erger kan worden).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:37

Het punt is, dat er geen geld is voor proffesionele hulp. Ze slaat niet echt gericht naar je omdat ze je pijn wilt doen, maar omdat ze zo bang is. Verder kunnen de volwassenen ook haar hoeven niet doen, die vertrouwt ze ook niet. Alleen mijn instructrice kan het, die is bijna 3 jaar bezig geweest haar weer wat tammer te maken. Maar ik wil juist dat het me zelf lukt, omdat ik weet dat ze het dus wel kan. Als het me zelf lukt, is haar vertrouwen optimaal en gaat het ook bij rijden weer beter.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:43

Wat heb jij een goed hart en geduld met deze pony, petje af hoor! Daar kunnen veel mensen nog wat van leren. Heb verder geen gouden tip voor je maar zo te lezen ben je op de goede weg omdat je vooruitgang boekt. Geduld hebben en je niet teveel focussen op die hoeven krabben, af en toe even proberen en dan weer met rust laten. Totdat de dag komt dat je m 1 sec mag vasthouden zonder dat ze in paniek raakt. Misschien pas over een half jaar maar wat maakt het uit?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:40

Dankje (: Ik heb net te horen gekregen dat ik samen met 2 andere meisjes onze lievelingspony's als verzorgpony mogen. Maar wel pas rond de voorjaarsvakantie. Dan ga ik natuurlijk veel vaker met haar oefenen en hoop dat het dan veel beter gaat!

Kristel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:03

Tjaaa... mishandelde paarden zijn wel lastig maar dat is logisch zowiezo veel geduld hebben maar volgens mij heb jij dat wel dus dat doe je prima!!! :D Mischien kun je haar tussen 2 balken plaatsen en dan met een halstertouw om haar achterbeen en dan vraag je of ze haar been omhoog doet (het klikt een beetje vaag maar misschien helpt het), doordat je het met een touw doet kan jij geen trap krijgen!! Maar ik heb hier echt geen verstand van dus veel succes ik vind het al heel wat dat je het wil proberen!!! :D

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:49

Misschien moet je er eerst achter komen wat de gechiedenis van het paard is want misschien heeft ze ook vervelende dingen meegemaakt met de achter hoeven uitkrabben of bij de smid. Het kan natuurlijk ook zijn dat het pijn doet als ze haar achter hoef op moet tillen. (Ik weet hier ook niet heel veel van maar dit zijn de dingen waar ik als eerst naar zou kijken).
Veel succces! *D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 22:46

Vandaag is er iets gebeurt, ik weet niet precies wat. Ze trapte D. (een meisje) tegen dr knie, beet M en D. Die waren echt boos op dr. Doe zijn naar binnen gegaan. We konden niet meer in dr buurt komen. Ik ben bijna een half uur gewoon met me rug naar dr toe, 1 meter afstand gaan zitten. Ja, ze had me zo kunnen raken als ze had gewild, best gevaarlijk. Ze stond heel argwanend te kijken. Toen kwam ze opeens naar me toe, en was alles weer goed. Ik ben dr gaan poetsen, ze ilde netjes de voorhoefjes op. Ook de achterhoefjes. Toen gelongeerd en buiten gestapt. Ik heb echt het idee dat ze me vandaag voor het eerst echt 100% vertrouwde. Geweldig! <3

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:19

Tjaaaa tis een mooi verhaal hé.
Maar opletten maak er geen te geromantiseerd type film van, paarden zijn paarden, ze zijn niet lief, en ze zijn ook niet boosaardig, ze zijn gewoon paard.
Uit je verhaal blijkt dat je doorzet, je durft wel, je hebt gedult, maar blijf toch maar oplettend, en ga zeker nooit meer in een gevaarlijke situatie op de grond zitten met je rug naar het paard toe, doe dit nooit meer.
Paarden kunnen mensen doden, en dit niet met opzet maar als onderdeel van hun dominantie spel.
Je hebt wel al heel wat bereikt , een dikke proficiat toch wel.
Maar wees voorzichtig.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:24

Dilan1993 schreef:
als ik eerlijk moet zijn, vind ik dat je hulp moet gaan zoeken van een volwassene die ervaring heeft met dit soort paarden. Lees in je profiel dat je nog maar 13 bent, vin ik persoonlijk erg jong om aan de slag te gaan met een paard dat gericht slaat. Ik ben 17 en ik heb toch ook al eens een paard afgewezen dat gericht sloeg als je aan z'n achterbenen kwam. Klinkt misschien sneu, maar soms moet je je eigen veiligheid voorop stellen. Professionals hebben hier kijk op, weten hoe een paard kan reageren en weten ook hoe zij zelf moeten reageren, zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat (waardoor het probleem ook erger kan worden).

hulp vind ik idd beter ,maar leeftijd zegt niet veel
ene is Z2 op zijn 15e en een ander is nog niet eens Z op zijn 40ste
dus leeftijd zegt niet veel :)
maar hulp van een gedrags''deskundige'' (je kan jezelf altijd wel deskundige noemen) is iid niet verkeerd...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:25

aeolusnr1 schreef:
Maar opletten maak er geen te geromantiseerd type film van, paarden zijn paarden, ze zijn niet lief, en ze zijn ook niet boosaardig, ze zijn gewoon paard.
Uit je verhaal blijkt dat je doorzet, je durft wel, je hebt gedult, maar blijf toch maar oplettend, en ga zeker nooit meer in een gevaarlijke situatie op de grond zitten met je rug naar het paard toe, doe dit nooit meer.
Paarden kunnen mensen doden, en dit niet met opzet maar als onderdeel van hun dominantie spel.
Maar wees voorzichtig.

_/-\o_

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:06

aeolusnr1 schreef:
Maar wees voorzichtig.

Nou, eigenlijk ben ik juist degene die nooit zomaar op een paard zou wegrijden...:p Bailey heeft het vreemde, dat ze juist op onzekere mensen valt. Als je heel zelfverzekerd op d'r af loopt de eerse keer, kan je er zeker van zijn dat ze je aanvalt.

En Bailey is echt niet dominant ... (: Ze heeft de aller- allerlaagste rang van de pony's. Ze staat alleen hoger dan de veulens. Zodra het dominante paard een stap in haar richting zet, is ze weg. Maar ik snap je reactie wel :j Was ook gevaarlijk, ja. Maar je ziet eht natuurlijk wel of ze op je afkomt o.i.d. en dan kun je makkelijk 'wegkomen'. Gewoon de zaon en schaduw goed gebuiken :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:14

Als je de achterhoeven uit wilt krabben moet je dat stapsgewijs doen, dat uitkrabben dat komt later wel, eerst maar eens gewoon hoefje optillen.

Je moet ervoor zorgen dat wanneer ze trapt ed je niet loslaat, kan dit dus niet veilig met je handen, gebruik je een touw. Zorg ervoor dat je dat touw eerst op minder enge plekken eromheen kan slaan. Juist als ze haar been ook maar iets ontspant, laat je los.

Je gaat dus zoeken naar vooruitgang, niet het uiteindelijke doel.

Edit: zorg er ook voor dat het paard zelf zijn hoeven optilt, je mag niet tegen haar aanduwen, de hoef optillen of wat dan ook. Dat moet ze zelf doen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:24

met het touw is een hele goed oplossing wij zelf hebben ook een pony die het waarschijnlijk in het verleden niet makkelijk heeft gehad en heel schuw was totaal niet van aandacht hield,
en bij de kleinste dingen begon te steigeren,bijten en trappen.
tijd is alles alles stap voor stap doen ze moet je leren vertrouwen zo hebben wij het gedaan,
het heeft meer dan een jaar geduurd dat ze is zoals ze nu is.

2Iloveu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:30

Je heb veel geduld das idd goed miss kan je proberen dat ze je nog meer gaat vertrouwen??

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:35

probeer heel veel met dr om te gaan en veel aandacht aan dr te geven dan gaat het al snel beter.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 19:19

Bokkers,

Sinds kort gaat het opeens súper. Ik vertrouw haar 100%, zij mij ook bijna. Bij de voorhoefjes hoef ik alleen nog amar kort aan te raken, 'voetje' te zeggen en ze geeft ze al. Achterhoefjes gaat nog niet super, maar wel beter. Ze bijt me ook helemaal niet meer (enkel bij aansingelen) en ook het rijden gaat veel meer ontspannen...Bedankt voor alle tips!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:25

Wat mooi om die vooruitgangen te horen!
Mijn eigen paard heeft ook een tijd gehad in het begin dat ik zijn achterhoeven echt voorzichtig moest doen, trapte heel eng en ook richting iedereen die het deed, hoefsmid was zelfs bang van hem.
Maar door elke dag weer opnieuw te proberen, trekt ie nu alleen zn been een beetje raar op en daarna geeft ie heel braaf z'n voetjes. Weet zeker dat het helemaal goed gaat komen! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:21

Wat mooi dat het goed gaat! Ik weet niet of ze warm loopt voor eten?
Anders zou je met aansingelen een snoepje kunnen geven terwijl je aansingelt. Dan wordt het aansingelen = snoepje!